Filmy

Nowe Renault Megane

Zaprezentowany w Genewie na wiosnę 2008 roku, show car Megane Coupe Concept stanowił zapowiedź pojawienia się w segmencie kompaktowych samochodów nowej gamy aut z charakterem. Elegancki hatchback, rasowe Coupe – oba nowe modele mają mocną osobowość, a ich design jest niezwykle atrakcyjny.

Dynamiczny i elegancki hatchback
Nowe Megane chce zdobyć serca wymagających klientów. Łączy w sobie elementy zainspirowane światem sportu i pasją samochodową. Dyrekcja Designu Renault już na wczesnym etapie projektu współpracowała z konstruktorami nad opracowaniem kanonu stylistycznego, sprzyjającego wyeksponowaniu sportowego charakteru i solidności auta. Wrażenie to potęgują przede wszystkim pełne, masywne i kształtne bryły.
W wyniku tych prac powstało rodzinne auto o długości 4,30 m i dynamicznej sylwetce, z bardzo krótkim przednim i tylnym zwisem, o rozstawie osi 2,64 m, z opadającym dachem i szeroko rozstawionymi kołami (+20 mm z przodu i +50 mm z tyłu w stosunku do Megane II).
Ten rasowy samochód cechuje się wyrazistą osobowością, podkreśloną przetłoczeniem na masce biegnącym w stronę logo, a następnie kierującym się łukiem w stronę słupków. Smukły kształt reflektorów znajduje przedłużenie w płynnej linii, która łączy je z wlotami powietrza. Mocna osobowość auta jest widoczna również w stylistyce tyłu. Tylne światła są podzielone na dwie części, jedna z nich umieszczona jest w pokrywie klapy bagażnika, co zapewnia wygodny dostęp do bagażnika. Sylwetka auta cechuje się elegancką bryłą. Masywne boki i krzywizny składają się na atrakcyjny design, łączący zmysłowość, elegancję i dynamizm. Dynamiczna linia i harmonijne proporcje świadczą o zdecydowanym charakterze, stanowiącym zapowiedź przyjemności z jazdy.

Coupe pełne pasji
Odwołania do świata sportowych samochodów są jeszcze bardziej wyraźne w przypadku Nowego Renault Megane Coupe. Przód jest niezwykle dynamiczny. Z obu stron osłony chłodnicy znajdują się dwa wloty powietrza z matowym, chromowanym obramowaniem podkreślającym znajdujące się pośrodku logo, a centralny wlot powietrza jest wyeksponowany matową czarną poprzeczką. Światła wpisujące się w przedłużenie obu wlotów powietrza, nadają autu mocny i zdecydowany wygląd. Przetłoczenia na masce biegną do przednich słupków, znajdują przedłużenie w pochyłej przedniej szybie i opadającej linii dachu, tworząc dynamiczną sylwetkę. Linia szyb, widziana z profilu, a w szczególności trójkątny kształt tylnej bocznej szyby doskonale łączą się z kwadratowym przetłoczeniem, które biegnie do tyłu sprawiając wrażenie, że samochód jest w nieustannym ruchu.
Masywny tył, podkreślony mocno zarysowanymi nadkolami i obniżone o 12 mm zawieszenie w stosunku do hatchbacka, nadają mu szczególnie solidny wygląd. Mocna osobowość jest również widoczna w rozwiązaniu tylnych świateł. Umieszczone nad nadkolami, obejmują również światła pozycyjne o niespotykanym, kwadratowym kształcie i czarnym kloszu. Innym elementem wskazującym na sportowy charakter Coupe są dwie pionowe linie, które eksponują umieszczone pośrodku logo oraz dynamiczny kształt tyłu. W dolną część zderzaka jest wbudowany dyfuzor, na klapie zaś dodano spoiler, co dodatkowo akcentuje sportowy charakter auta.

Stylistyka wnętrza
Oba modele posiadają tę samą innowacyjną deskę rozdzielczą, z analogowo-cyfrowymi zegarami. Analogowy obrotomierz połączono z cyfrowym centralnym wyświetlaczem, który pozwala na łatwe i szybkie odczytanie, oraz lepszą wizualną kontrolę szybkości. Wyświetlacz ten może pokazywać informacje na temat aktualnej prędkości jazdy, ustawienia ogranicznika-regulatora prędkości, wskaźniki poziomu paliwa i temperatury, wskaźniki zamknięcia drzwi i klapy bagażnika.
Ogranicznik-regulator prędkości ma nowy interfejs. Rozwiązanie to jest oferowane wyłącznie w samochodach Renault. Po aktywowaniu funkcji, w górnej części prędkościomierza zostanie wyświetlona żądana prędkość, a także świetlna kontrolka w kształcie łuku na obwodzie zegara. Po włączeniu ogranicznika prędkości wskaźnik świeci na czerwono i mruganiem sygnalizuje przekroczenie żądanej maksymalnej prędkości. Zastosowanie opartego na kolorach, intuicyjnego i funkcjonalnego rozwiązania, gwarantuje szybszy odczyt.
Konstrukcja siedzeń, ich kształt oraz zastosowane materiały, pozwalają na wygodne podróżowanie nawet na długich dystansach. Dzięki długości siedziska wynoszącej 485 mm (mierzonej w osi siedzenia) i zastosowaniu grubszej pianki zapewniają doskonały poziom komfortu kierowcy i pasażerom. Sportowe siedzenia Nowego Megane Coupe zapewniają doskonałe trzymanie ciała. Kierowca może w kilka sekund poprawić nachylenie oparcia swojego fotela i zagłówka, zmienić regulację podparcia lędźwiowego, lub ustawić wysokość siedzenia (zakres regulacji wynosi 70 mm i jest największy w segmencie hatchbacka i coupe). Zarówno hatchback jak i coupe posiadają regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach, w zakresie 45 mm. Pamiętano również o pedałach – pedał hamulca został przesunięty o 10 mm w stosunku do pedału gazu oraz poszerzony o 30 mm, co ułatwia przestawianie stopy przy hamowaniu.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe oferują również pomysłowe rozwiązania wnętrza i schowki. Zostały także zachowane zamykane schowki rozmieszczone w podłodze z przodu, które pojawiły się w modelu Megane II. Kieszenie w przednich drzwiach mogą pomieścić butelkę o poj. 1,5 litra. Pod środkowym podłokietnikiem również znajduje się schowek.
Nowe Megane i Megane Coupe wyróżniają się znaczną pojemnością bagażnika. W hatchbacku wynosi ona 405 dm3 (łącznie ze schowkiem o poj. 33 dm3 pod podłogą), co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie. Natomiast coupe, którego bagażnik ma 377 dm3 jest liderem w swoim segmencie.
Innym elementem wyposażenia podnoszącym komfort dostępnym w Nowym Megane i Megane Coupe jest automatyczny hamulec postojowy. Aktywuje się automatycznie po wyłączeniu silnika, a zwalnia po uruchomieniu samochodu, po naciśnięciu na pedał gazu. Ten bardzo praktyczny w codziennej eksploatacji system ułatwia kierowcy ruszanie pod górkę. Można go również aktywować ręcznie za pomocą dźwigni umieszczonej na desce rozdzielczej.
W trosce o komfort termiczny wszystkich pasażerów, Nowe Renault Megane i Megane Coupe są seryjnie wyposażone w klimatyzację manualną lub automatyczną. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, dostępna w zależności od wersji, pozwala kierowcy i pasażerowi siedzącemu na przednim siedzeniu na indywidualną regulację temperatury i nawiewu za pomocą trzech trybów Soft-Auto-Fast.

Układ jezdny
Układ jezdny Nowego Megane, którego konstrukcja przewyższa poprzednią wersję pod względem właściwości dynamicznych, zapewnia wzorcowe zachowanie samochodu w czasie jazdy. Kąt przechyłu bocznego - parametr określający pochylenie nadwozia przy pokonywaniu zakrętów - wynosi dla wersji hatchback 0,42° przy przyspieszeniu bocznym wynoszącym 1m/s², podczas gdy średnia wartość w segmencie wynosi około 0,45° (0,46° w Megane II). Jeszcze lepszy parametr uzyskano w wersji Coupe - 0,38°. Oba modele mają przednie zawieszenie typu McPherson, ze stabilizatorem poprzecznym, którego średnicę zwiększono z 20 do 22,5 mm. Jest on połączony z widlastą ramą podsilnikową nowej konstrukcji, która ogranicza boczne przemieszczenia względem podwozia i gwarantuje precyzję prowadzenia samochodu. W tylnym zawieszeniu zastosowano oś sprężystą o programowanym ugięciu, wykonaną z zamkniętego kształtownika. Jest to lżejsza, bardziej zwarta i sztywniejsza konstrukcja niż zawieszenie wielokrążkowe.
Odpowiednie dobranie stopnia amortyzacji oraz elastyczności sprężyn zawieszenia wynoszącej 21mm/100 DaN z przodu i 24,5mm/100 DaN z tyłu pozwoliło na ograniczenie pionowych ruchów nadwozia Nowego Megane.

Układ elektrycznego wspomagania kierownicy w Nowym Megane uległ znacznym modyfikacjom w stosunku do rozwiązania stosowanego w Megane II. Użyta technologia oraz oprogramowanie bloku elektronicznego wspomagania kierownicy zapewniają precyzyjne prowadzenie samochodu i wysoką przyjemność jazdy. Szybszą reakcję samochodu i większą precyzję prowadzenia uzyskano dzięki wprowadzeniu widlastej ramy podsilnikowej osadzonej na metalowo-gumowych łożyskach znacznie ograniczających boczne przemieszczenia i sztywność przedniego i tylnego zawieszenia. Zmniejszenie przełożenia w układzie kierowniczym również przyczynia się do bardziej precyzyjnego utrzymywania zamierzonego toru jazdy samochodu. Zastosowanie mocniejszego komputera układu kierowniczego oraz szybszego, indukcyjnego czujnika momentu obrotowego w połączeniu z dynamicznym ustawieniem parametrów silnika wspomagania zapewniają lepszą synchronizację między działaniem kierowcy a reakcją samochodu i eliminują martwy ruch kierownicy. Ponadto bardziej precyzyjne sterowanie układem pozwala na lepsze wyczucie zmian siły wspomagania przy pokonywaniu zakrętów.

Jednostki napędowe
Silniki wysokoprężne o pojemności 1.5 l są bardzo cenione ze względu na niskie spalanie i komfort jazdy. Blok silnika o pojemności skokowej 1 461 cm3 występuje w dwóch poziomach mocy. Silniki wyróżniają się również niską emisją CO2 (118g CO2/km dla silnika dCi 85 oraz 120g CO2/km dla silnika dCi 105). Jednostka 1.5 dCi 105 KM uznana i ceniona za swą wydajność i doskonałe właściwości akustyczne zdradza swój dynamiczny charakter już w niskim zakresie obrotów dzięki optymalizacji procesu spalania (5 wtrysków na jeden suw pracy) oraz specjalnym parametrom sterowania turbosprężarką. Silniki dCi 85 i dCi 105 posiadają moment obrotowy wynoszący odpowiednio 200 Nm i 240 Nm przy 1 750 obr/min. W ich konstrukcji zastosowano nową listwę powrotu paliwa i nowy blok elektroniczny w celu podniesienia sprawności. W układzie zasilania zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa, które wynosi teraz 1600 barów. Zużycie paliwa Nowego Megane hatchback wynosi, według danych homologacyjnych, w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km zarówno w wersji z silnikiem dCi 85 jak i dla silnika dCi 105.

Silnik Renault dCi 130 (silnik F9Q) przeszedł znaczące udoskonalenia, zapewniające cicha pracę i przyjemność już przy niskich obrotach. Współpracuje on z mechaniczną skrzynią 6-biegową (ND4), zapewnia Nowemu Megane wyjątkowo niskie spalanie 5,1 l/100 km w cyklu mieszanym. Ta jednostka o pojemności skokowej 1870 cm3 rozwija moc maksymalną 130 KM (96 kW) dostępną od 3750 obr/min oraz moment obrotowy 300 Nm dostępny już od 1 750 obr/min. Poprawę osiągów uzyskano poprzez zastosowanie zmodyfikowanej turbosprężarki o zmiennej geometrii. Nowa konstrukcja zaworów przyczynia się do skrócenia czasu reakcji silnika i szybszego uzyskania pełnej mocy. Wtryskiwacze posiadają teraz 7 otworów (zamiast 6 w poprzednim rozwiązaniu), co umożliwia lepsze rozpylenie i bardziej ekonomiczne dawkowanie paliwa.

W Nowym Megane i Megane Coupe są również montowane słynne silniki 2.0 dCi (silnik M9R) opracowane przez Alians Renault-Nissan. Silnik, współpracujący z 6-biegową skrzynią automatyczną samoczynnie dostosowującą strategię pracy do warunków jazdy (AJ0) lub ze skrzynią mechaniczną 6-biegową (PK4), osiąga moc odpowiednio 150 i 160 KM. Jest wyposażony w katalityczny filtr cząstek stałych (oczyszczanie przez spalanie zanieczyszczeń), którego zaletą jest działanie bez potrzeby stosowania dodatków do układu spalania. Nowe Megane wyposażone w silnik dCi 150 KM z automatyczną skrzynią biegów (zależnie od kraju) zapewnia wysoki komfort jazdy oraz płynną i łagodną zmianę biegów. Mocne, ciche i przyjazne dla środowiska silniki dCi 150 i dCi 160 prezentują jedną z najlepszych w swej kategorii sprawność działania osiągając moc odpowiednio 150 KM (110 kW) przy 3 750 obr/min w wersji dCi 150 oraz 160 KM (118 kW) przy 3 750 obr/min w wersji dCi 160. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 370 Nm w silniku dCi 150 i 380 Nm w silniku dCi 160, jest dostępny już od 2000 obr/min, co pozwala na szybkie i płynne zwiększanie obrotów aż do 5000 obr/min.

Najnowszy konstrukcyjnie silnik benzynowy Renault, TCE 130 (H4Jt), będzie dostępny wiosną 2009 roku w Nowym Megane i Megane Coupe. Jednostka ta, opracowana w ramach Aliansu Renault-Nissan, jest doskonałym przykładem doświadczenia obu grup w dziedzinie downsizingu. Jest wyjątkowo oszczędna i przyjazna dla środowiska - może się poszczycić spalaniem 6,5 l/100 km w cyklu mieszanym i emisją CO2 na poziomie 160 g/km (w wersji hatchback). Silnik posiada moc typową dla jednostki o pojemności 1.8 l (130 KM – 96 kW) oraz moment obrotowy silnika 2.0 l (190 Nm) Nowy silnik o pojemności skokowej 1 397 cm3 współpracuje z mechaniczną skrzynią 6-biegową (TL4). W wersji Coupe, jest on oferowany ze skrzynią o skróconych przełożeniach w celu zapewnienia bardziej dynamicznej jazdy.

Silnik TCE 180 (132 kW) oferowany w Nowym Megane i Megane Coupe jest nową odmianą jednostki benzynowej o pojemności skokowej 1998 cm3 z turbodoładowaniem (silnik F4Rt), zapewniającą niespotykany komfort prowadzenia samochodu. Silnik ten spełnia już dziś wymagania normy Euro5. Osiągający maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2 250 obr/min, silnik wykazuje się wyjątkowo szybką reakcją na naciśnięcie na pedał gazu oraz doskonałą elastycznością pracy w niskim zakresie obrotów, dzięki zastosowaniu turbosprężarki typu twin scroll w połączeniu z układem przestawnym wałka rozrządu dla zaworów ssących, co przyspiesza doprowadzenie powietrza do silnika i wzrost obrotów turbiny. Turbosprężarka reaguje natychmiast przy lekkim wciśnięciu pedału gazu, i to już od 1200 obr/min. Silnik TCE 180 współpracuje z mechaniczną skrzynią 6-biegową (PK4).

Renault Megane - dane techniczne

Renault Megane Coupe - dane techniczne

materiały: Renault Polska











Ostatnie artykuły