Filmy
  • Artykuły
  • Czy warto korzystać z opon całorocznych?

Czy warto korzystać z opon całorocznych?

Większość kierowców doskonale wie, że przed nadejściem zimy należy wymienić komplet opon w aucie na zimowe. Niektórzy twierdzą jednak, że nie ma takiej konieczności i mimo zmiany pory roku korzystają z tych samych. Być może ciekawy kompromis stanowią opony całoroczne? Jak zbudowany jest ten typ opon? Czy warto z nich korzystać?

Opony letnie a zimowe – różnice
Opony letnie i zimowe znacznie różnią się pomiędzy sobą już na pierwszy rzut oka. Zdecydowanie inny kształt bieżnika nie jest przypadkiem, ponieważ odpowiada funkcjom, jakie mają pełnić obydwa typy ogumienia. Opony letnie charakteryzują się mniejszymi oporami toczenia dzięki gładszej budowie bieżnika. Mniejsza liczba nacięć sprawia, że jazda na suchej powierzchni jest niezwykle stabilna, zaś charakterystyczne rowki mają za zadanie odprowadzać spod kół nadmiar wody, gdy spadnie deszcz, aby auto zachowało odpowiednią przyczepność. Poza tym są wykonane z twardszej mieszanki odpornej na wysokie temperatury.
Takie ogumienie zupełnie nie sprawdzi się zimą, ponieważ rowki tworzące bieżnik wypełni śnieg, a niższa temperatura sprawi, że twarda opona straci swą elastyczność. Auto będzie się ślizgać. Porowata struktura opony zimowej, bogata w poprzeczne nacięcia, dosłownie wgryza się w śnieg, dając autu przyczepność. Mieszanka z wyższą zawartością krzemionki jest bardziej elastyczna w niskich temperaturach.

Budowa opon całorocznych
Opony całoroczne stanowią kompromis pomiędzy "zimówkami" a ogumieniem letnim, łącząc cechy obu typów. Guma jest nieco twardsza niż w standardowej oponie zimowej, jednak nie tak twarda jak w letniej. Z kolei bieżnik łączy cechy opon letnich i zimowych. Czy takie rozwiązanie jest korzystnym kompromisem? Z pewnością zadowoli wszystkich kierowców, którzy nie przepadają za obowiązkową zmianą ogumienia dwa razy w roku, a jednocześnie nie zależy im na szczególnych osiągach auta, które służy przede wszystkim jako wygodny środek komunikacji do pracy lub na zakupy.

Z czym wiąże się korzystanie z opon całorocznych?
Być może brak konieczności zmiany ogumienia na zimowe to pewna oszczędność czasu, ale niekoniecznie zasadna ekonomicznie. Bardziej miękka mieszanka, z której stworzona jest opona całoroczna, nie stanowi optymalnego rozwiązania na lato, zwłaszcza w upalne dni, podczas których asfalt łatwo rozprawi się z bieżnikiem. Należy więc wziąć pod uwagę, że ten typ ogumienia zużyje się szybciej. Jak to bywa w przypadku kompromisów, również zimą opony całoroczne nie stanowią optymalnego rozwiązania. Niższa elastyczność opony utrudni jazdę podczas srogich mrozów, a mniej wyraźnie zaznaczona lamela nie zapewni tak dobrej przyczepności na śniegu.
Rozstrzygnięciem tego problemu może być pewna ciekawostka. Jesienią 2017 roku firma Pirelli zaprezentowała nowy typ opon całorocznych Cinturato All Season. Ogumienie zostało ciepło przyjęte przez specjalistów, a fachowy magazyn Autobild uznał je za wzorowe. Mimo wszystko nawet sam producent zaleca montaż opon odpowiednich do sezonu. Swoim klientom proponuje między innymi dedykowane opony P Zero, zaprojektowane indywidualnie do każdego modelu i typu auta, a co za tym idzie, jego rozkładu masy. Co zapewnia pojazdowi maksymalne osiągi? Warto pamiętać, że opony całosezonowe to rozwiązanie dla kierowców o wysokich umiejętnościach, a jednocześnie bardzo spokojnym stylu jazdy.

Ostatnie artykuły