Filmy
  • Artykuły
  • Nasz test: Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi

Nasz test: Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi

Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi

To już trzecia generacja Laguny, jej debiut miał miejsce w 2007 roku. Stąd po drodze kilka modyfikacji, ostatnia z nich miała miejsce w 2013 roku. Wersja kombi prezentuje się okazalej niż limuzyna. Co od razu zauważyliśmy w testowanym aucie to elektrycznie otwierany dach panoramiczny. Dla tych, którzy coś takiego lubią, piękna sprawa.

Jeśli porównać z pierwszą generacją, widać jak Laguna została „podniesiona” do wyższej klasy. Samochód robi wrażenie limuzyny, którą można pokonywać dalekie trasy. Od czasu tego debiutu, trochę nam w Polsce tych dróg przybyło...A wracając do wyposażenia seryjnego, to Francuzi dają nam m.in. systemy ESP, ASR, ABS wraz ze wspomaganiem nagłego hamowania, automatyczną klimatyzację dwustrefową, podgrzewane fotele przednie, skórzano-materiałową tapicerkę, przyciemniane szyby oraz multimedialny system R-link (umożliwia on bezprzewodowe przesyłanie muzyki urządzeń przenośnych przez Bluetooth). Testowany egzemplarz miał do tego nagłośnienie Bose Sound System.

Mieszane uczucia wzbudziła skórzana kierownica, stylizowana na sportową, czyli „obcięta” z dołu. Leży dobrze w dłoniach, ale naszym zdaniem nie bardzo pasuje do charakteru wnętrza auta. A jest ono obszerne i przestronne. Dobre wykończenie i design robią wrażenie. Sportowa kierownica z pewnością pasuje Lagunie w wersji coupe, tu powinna być okrągła. Dużo miejsca jest również na tylnej kanapie. Na plus zapisujemy także jej składane niemal na płasko oparcie, co z kolei umożliwia ładowanie do tyłu dużych przedmiotów lub sporej ilości bagażu. Dodajmy, że przy niewielkich pakunkach, możemy skorzystać z otwieranej szyby w tylnej klapie.

Wspomaganie kierownicy jest bardzo dobre, szczególnie dla kobiet. Nie trzeba wiele siły, aby manewrować tym dużym samochodem. Jednak podczas jazdy wydaje się, że układ kierowniczy jest za mało bezpośredni. Tak, jakby na kierownicy był niewielki luz, albo jej ruchy z minimalnym opóźnieniem trafiały do kół. Zawieszenie jest bardzo miękkie, dzięki czemu tłumi dobrze wszelkie nierówności drogi. Choć nawiązując do układu kierowniczego, niektórym kierowcom może się wydawać nieco za miękkie, zwłaszcza na zakrętach. Ale to może takie psychiczne złudzenie, że „pod” tą sportowo wyglądającą kierownicą (patrz wyżej) powinno być trochę „sportu”. Tymczasem Laguna jest wygodną limuzyną z dużym bagażnikiem.

System obsługi zestawu multimedialnego jest trochę skomplikowany i mało intuicyjny, przynajmniej na początek. Obsługa radia, ustawianie stacji nie jest proste. Regulacja z poziomu kierownicy także wymaga przyzwyczajenia, ponieważ klawisze są pod nią, a nie jak to zwykle bywa, na górze. Te niedogodności „tuszuje” bardzo dobra i przydatna funkcja wyświetlacza ekojazdy. Dysponuje pamięcią, statystyką jazdy, udziela podpowiedzi. Bardzo przydatna sprawa, zarówno dla osób znających i regularnie stosujących zasady ekonomicznej jazdy, jak i dla tych, którzy dopiero jej zasady chcieliby poznać i wykorzystywać. Oprócz typowych informacji (przebyta droga, śr. zużycie i prędkość) system pokazuje dystans przejechany „bez zużycia paliwa”, czyli wówczas, gdy nie naciskamy pedału gazu, a samochód jedzie z rozpędu. Widzimy w postaci wykresu stopień naszego przewidywania, przyspieszania i sposobu zmiany biegów podczas jazdy. A do tego sumaryczna ocena sposobu ekonomicznej jazdy kierowcy w skali 100 punktów. Oczywiście nie każdego musi to interesować, jest to jedna z opcji. Wadą jest to, że wybierając analizator jazdy ekonomicznej, kierowca nie widzi zegara. Aktualny czas powinien być podawany na tablicy zegarów przed prowadzącym, a nie na wyświetlaczu środkowym.

Wracając do zmiany biegów, są one dość krótkie i kierowca musimy często operować 6-stopniową przekładnią podczas jazdy. Pomaga w tym komputer pokładowy, sugerując zmianę przełożenia. Te powinny jednak być bardziej elastyczne, bo szczególnie w jeździe miejskiej bardzo często musimy zmieniać bieg. Silniki dCi mają pozytywną opinię, dzięki połączeniu dobrych osiągów z niskim spalaniem. 2-litrowy, 150-konny diesel dobrze przyspiesza, choć odczuwalna jest niewielka „turbodziura”. Podane przez producenta spalanie na poziomie 4,8 l ON/100 km w cyklu mieszanym jest czysto teoretyczne. Nam udało się osiągnąć wynik 5,4 – 5,5 l ON/100 km, co jest oczywiście bardzo dobrym rezultatem dla tak obszernego i ciężkiego samochodu. Dzięki temu zasięg samochodu przekracza 1 000 km, co również należy zapisać na plus.

Testowana Laguna Grandtour 2.0 dCi jest wygodnym samochodem, zapewniającym prowadzącemu komfort i pozwalającym pokonywać dłuższe trasy przy niewielkim zużyciu paliwa. Jednym z argumentów przemawiających za wyborem tego modelu jest również jego konkurencyjna cena w stosunku do podobnych modeli innych marek z takim samym wyposażeniem.

Plus
- ekonomiczny, a jednocześnie mocny silnik
- przestronne wnętrze, dużo miejsca na nogi z tyłu
- duża przestrzeń bagażowa po złożeniu tylnej kanapy
- dobre wykończenie i design
- obszerny serwis analizujący styl jazdy pod kątem zużycia paliwa

Minus
- zbyt mało intuicyjna obsługa systemu multimedialnego
- brak wyświetlania aktualnego czasu w trybie analizatora stylu jazdy
- za mała elastyczność przełożeń, co powoduje konieczność częstej zmiany biegów


Przykładowa oferta leasingu dla testowanego modelu
OFERTA CENOWA LEASINGU OPERACYJNEGO Z PEŁNYM PAKIETEM USŁUG Athlon Car Lease Polska Sp. z o. o.

Nr kalkulacji 51622 Data 18/04/2014
Nr umowy ramowej 0 Data ważności 18/05/2014
Nr oferty 10569 Account manager Łukasz Redlich

Specyfikacja Pojazdu PLN (netto)
Renault Laguna 2.0 dCi Bose Edition COMBI 93.658,54

Opcje/Akcesoria:
Koło zapasowe – dojazdowe 252,03
Mapa elektroniczna Europy – wersja rozszerzona 349,59
Lakier metalik 1.951,22
Pakiet Komfort 3 934,96
Pakiet Widoczność 2 4.056,91
Dach szklany panoramiczny, elektryczny 3.016,26
Alarm 975,61
Upust 15.632,92

Cena zakupu 89.562,20

Czas Trwania Umowy: 48 miesięcy
Zakładany Przebieg Roczny: 15.000

CZĘŚĆ FINANSOWA
Amortyzacja
Finansowanie w PLN w oparciu o wskaźnik 3Y Athlon CoF PLN
Podatek od samochodów luksusowych (KNKUP - Koszt
niestanowiący kosztu uzyskania przychodu dla
samochodów osobowych o wartości powyżej € 20.000)
Rata leasingowa: 1.403,60

CZĘŚĆ OBSŁUGI TECHNICZNEJ I UBEZPIECZENIA
- Ubezpieczenie OC
- Obsługa napraw blacharsko-lakierniczych i utraty pojazdu
- Ubezpieczenie DAS
- Ubezpieczenie NNW ACE
- Obsługa serwisowa
- Program obsługi opon Klasy cenowej Premium
- Abonament.radiowy
- Athlon Assistance 5 dni
- Pojazd zastępczy (D) pakiet mini
- Zarządzanie flotą
Opłata serwisowa: 595,75
Całkowity miesięczny koszt: 1.999,35


Koszt dodatkowych kilometrów 0,24
Koszt niewykorzystanych kilometrów 0,24
Minimalna wartość naprawy blacharsko-lakierniczej 500,00
Opłata administracyjna z tytułu naprawy
blacharsko-lakierniczej i całkowitej utraty pojazdu 1.000,00

OBSŁUGA TRANSAKCJI Z KART PALIWOWYCH
Dostawca Karty ORLEN FLOTA
Zakres produktowy karty paliwowej Flota - Standard
Przewidywane miesięczne koszty paliwa: 0,00

Powyższe kwoty wyrażone są w wartościach netto.
Część finansowa zawiera koszt miesięcznej amortyzacji i finansowania.
Część obsługi technicznej i ubezpieczenia zawiera:
- obsługę techniczną, przeglądy, naprawy i konserwację pojazdu w trakcie eksploatacji
- koordynację w zakresie bieżącej obsługi użytkowników
- obsługę opon w sezonie letnim/zimowym: zakup, wymianę z przechowywaniem oraz alokacją opon na terenie Polski
- pakiet ubezpieczeniowy (OC/NNW/DAS) i obsługę napraw blacharsko-lakierniczych oraz utraty pojazdu
- całodobowy assistance gwarantujący pełną mobilność
- samochód zastępczy - zgodnie z wybranym pakietem
Obsługa kart paliwowych wybranego operatora paliwowego: PKN Orlen, BP Routex.
- przewidywany koszt miesięczny obliczany jest na podstawie średniego zużycia na 100 km podawanego przez Producenta samochodu.

UWAGA:
Niniejsza propozycja obowiązuje przez okres 30 dni i nie stanowi oferty w odniesieniu do zapisów Kodeksu Cywilnego. Ostateczne koszty zostaną przedstawione po potwierdzeniu cen zakupu, w dniu podpisania Umowy Leasingu i Umowy Serwisu. Szczegółowe uzgodnienia dotyczące użytkowania samochodu oraz kosztów zostaną zawarte w Umowie Ramowej, Ogólnych Warunkach Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o. oraz poszczególnych Umowach Leasingu i Umowach Serwisu

Ostatnie artykuły