Filmy
  • Artykuły
  • Volkswagen up!- nowy samochód miejski

Volkswagen up!- nowy samochód miejski

Volkswagen wprowadza na polski rynek nowe miejskie auto - up! Samochód z charyzmą i potencjałem, dostępny w salonach, w cenie 31 290 zł.

Nowy up! należy do najmniejszych samochodów czteroosobowych. Jest całkowicie nową konstrukcją, to mały pojazd, ale wielkim pod względem technicznym. Spełnia wysokie wymagania dotyczące efektywności, bezpieczeństwa, komfortu. Jego nadwozie wykonane zostało w większości ze specjalnej stali o wysokiej wytrzymałości. Masa w dół, bezpieczeństwo zderzeniowe w górę - to wydawać by się mogło sprzeczne założenie, zostało osiągnięte przez konstruktorów up! Dzięki zastosowaniu specjalnych materiałów, np. stali o wysokiej wytrzymałości oraz poszukiwaniu możliwości zaoszczędzenia każdego kilograma udało się zmniejszyć masę nowego up! w porównaniu z jego poprzednikiem (Fox) o 13 proc. do 929 kg.

- Up! udowadnia, że wielkość nie wyraża się w wymiarach czy mocy. Wielkość up! leży w jego charakterze: zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju i autentyczności, połączonych z bardzo sympatycznym wyglądem - powiedział Walter de Silva, główny designer Volkswagen AG.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
W nowym up!optymalnie chronieni są nie tylko pasażerowie, lecz również inni uczestnicy ruchu, np. piesi. W celu ochrony pasażerów struktura nadwozia, w miejscach narażonych na szczególne obciążenia, wykonana jest ze stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. Dodatkowe wzmocnienia, np. w dolnych ramach okien w drzwiach, poprawiają bezpieczeństwo bierne, przede wszystkim przy poważnych zderzeniach.

Czujnik Early Crash - wbudowany bezpośrednio za przednim zderzakiem - w przypadku zderzenia czołowego aktywuje poduszki i pasy już przed właściwym uderzeniem. Działanie tego czujnika można dostrzec tylko podczas analizy zdjęć wykonanych przez kamery dużych prędkości obrazowania: w ciągu kilku milisekund naprężają się napinacze pasów, aby możliwie jak najszybciej włączyć kierowcę i pasażera w proces wytracania prędkości przez samochód. Ograniczniki siły napięcia pasów dbają o redukcję obciążeń działających na klatkę piersiową, a przednie poduszki powietrzne zatrzymują tułów. Aktywna kolumna kierownicy wnosi dalszy wkład w minimalizację ryzyka obrażeń kierowcy. W przypadku uderzenia bocznego siedzące na przednich fotelach osoby chronione są przez seryjne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową.

Foteliki dziecięce Isofix, dzięki odpowiednim mocowaniom (w tym także Top Tether) łączącym je stabilnie ze strukturą nadwozia, mogą być bezpiecznie unieruchomione na tylnej kanapie. Seryjna sygnalizacja zapięcia pasów na wyświetlaczu wielofunkcyjnym informuje kierowcę, czy siedzące z tyłu osoby zapięły pasy bezpieczeństwa. Do zapięcia pasów na przednich siedzeniach wzywa także sygnalizacja akustyczna.

Jako pierwsze na świecie auto w swojej klasie, nowy up! zadebiutował z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, która przy prędkości 5 - 30 km/h automatycznie zahamuje samochód, jeżeli zajdzie taka potrzeba. System ten zyskał uznanie organizacji EuroNCAP, która przyznała Volkswagenowi nagrodę Advanced Award za tę funkcję.

Debiut maps+more
Nowością w up! jest system maps+more - mobilny moduł z ekranem dotykowym. Pełni on funkcję systemu nawigacji, zestawu głośnomówiącego, komputera pokładowego oraz odtwarzacza muzyki. W przyszłości będzie można dostosować maps+more do swoich indywidualnych potrzeb, pobierając odpowiednie aplikacje z Internetu.

Efektywne silniki
W nowym up! debiutuje nowa generacja trzycylindrowych silników benzynowych (EA211). Mimo że silniki o pojemności 999 cm3 mają taki sam rozstaw cylindrów (82 mm), jak seria popularnych silników Volkswagena EA111, są całkowicie nowymi konstrukcjami. Rozwijają moc 44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM, spełniają normę emisji spalin Euro5 i napędzają przednie koła. Średnie zużycia paliwa w wersji BlueMotion Technology wynosi 4,2 l/100 km (60 KM) i 4,3 l/100 km (75 KM). Oba silniki emitują poniżej 100 g/km CO2. Silniki benzynowe mogą być połączone z seryjną 5-biegową przekładnią manualną lub opcjonalnie z nową, zautomatyzowaną 5- biegową skrzynią biegów. W standardowych wersjach silniki zużywają odpowiednio 4,5 i 4,7 l/100 km.

Na tej samej bazie technicznej opiera się silnik na gaz ziemny o mocy 50 kW/68 KM. Jego średnie zużycie 2,9 kg/100 km (gazu) odpowiada wartości CO2 na poziomie 79 g/km. up! EcoFuel będzie seryjnie wyposażony w BlueMotion Technology. Podczas IAA we Frankfurcie Volkswagen zaprezentował eco-up! - zbliżony do produkcji seryjnej model studyjny tej ekstremalnie ekologicznej wersji, zasilanej gazem ziemnym. Na 2013 rok zaplanowane jest wprowadzenie na rynek up! z napędem elektrycznym; studyjna wersja tego up! Blue-e-Motion była również prezentowana we wrześniu podczas IAA.

Nowe silniki benzynowe i EcoFuel, wszystkie wykonane z aluminium, są kompaktowe, lekkie i zostały skonstruowane z uwzględnieniem możliwie minimalnego tarcia wewnętrznego. Oba wałki rozrządu napędzane są paskami zębatymi, wałek rozrządu zaworów dolotowych posiada możliwość regulacji, co zmniejsza emisję CO2 i zużycie paliwa oraz poprawia przebieg rozwoju mocy w dolnym zakresie prędkości obrotowych. Mechanizm rozrządu jest poruszany popychaczami rolkowymi z bardzo niskimi oporami tarcia. Dzięki dwuobwodowemu układowi chłodzenia oraz chłodzonemu cieczą kolektorowi wylotowemu fazy rozgrzewania silnika znacznie się skróciły i silnik szybko osiąga optymalną temperaturę roboczą. Każdy cylinder ma oddzielną cewkę zapłonową.

5 różnych wersji up!
Niezależnie od wariantu silnika, nowy Volkswagen będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: take up!, move up! i high up!. Ponadto, Volkswagen przygotował 2 specjalne modele na bazie high up!, oferowane w momencie wprowadzania na rynek: black up! i white up!.

Wyposażenie take up!
Volkswagen w tej wersji posiada 14-calowe koła, zderzaki w kolorze nadwozia oraz przyciemnione, zielone szyby termoizolacyjne. Jak we wszystkich up! nadwozie jest w pełni ocynkowane i zabezpieczone w ten sposób przed korozją. We wnętrzu znajdą się takie elementy jak: system ułatwiający wsiadanie Easy Entry, składana tylna kanapa, ramy otworów wentylacji w kontrastowym kolorze (white), wykładzina dywanowa i wyłożona tkaniną osłona bagażnika. Elegancko wygląda błyszcząca czarna osłona na środku deski rozdzielczej, z wbudowanym m.in. sterowaniem ogrzewaniem, wentylacją i systemem audio.

Wyposażony jest w przednie poduszki powietrzne oraz boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, sygnalizację niezapiętych pasów kierowcy i pasażera, napinacze pasów z przodu, ABS z ASR, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, zaczepy Isofix i TOP-Tether do mocowania fotelików dziecięcych z tyłu, funkcję dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej (w przypadku fotelika mocowanego na przednim siedzeniu).

Wyposażenie move up! -elementy dodatkowe w porównaniu z take up!
Wyposażenie związane z bezpieczeństwem jest identyczne, jak w take up! Wersje różnią się takimi elementami wyposażenia jak: lakierowane w kolorze nadwozia obudowy lusterek zewnętrznych i klamki, pełne kołpaki kół, chromowane elementy we wnętrzu reflektorów, wykonane z czarnego, błyszczącego materiału otwory wentylacji przy panelu obsługowym klimatyzacji i systemu audio, Dash Pad z beżowym karbowanym materiałem lub czarnym lakierem. Fotel kierowcy w move up! posiada regulację wysokości. Do seryjnych elementów funkcjonalnych należy centralny zamek z pilotem, funkcja Memory dla systemu Easy Entry, elektrycznie otwierane przednie okna, tylna kanapa dzielona w stosunku 40:60, regulowana podłoga w bagażniku, pokrywa schowka na rękawiczki, lusterko do makijażu w prawej osłonie przeciwsłonecznej oraz obrotomierz.

Wyposażenie high up! - elementy dodatkowe w porównaniu z move up!
Wygląd high up! uatrakcyjniają 15-calowe koła ze stopu metali lekkich (typ spoke). Bezpieczeństwo poprawiają reflektory przeciwmgielne. Wewnątrz Dash Pad może być pokryty lakierem black pearl, pure white, red, light blue lub dark silver. Prędkościomierz i otwory wentylacji mają chromowane pierścienie. Chromowana jest także rama konsoli środkowej, przycisk dźwigni hamulca ręcznego oraz przełączniki świateł i klimatyzacji. Komfort zwiększają elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, system radiowy RCD 215 odtwarzający pliki w formacie MP3, klimatyzacja i pakiet skórzany (kierownica, uchwyt dźwigni hamulca ręcznego obszyte skórą).

Black up! i white up!
Dwa ekskluzywne modele black up! i white up!, które Volkswagen będzie oferował w momencie wprowadzenia na rynek swojej nowej serii, opierają się na wersji high up! W porównaniu z tą wersją, black up! będzie posiadać seryjnie lakier perłowy black pearl i srebrne, 16-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (typ classic) z czarną osłoną piasty koła i oponami 185. Seryjne są także chromowane lusterka zewnętrzne, pierścienie wokół reflektorów przeciwmgielnych i listwy boczne. Tylne szyby są przyciemnione. Z przodu na drzwiach model specjalny będzie nosił logo black.

Indywidualizacja up!
Prawie żaden up! nie będzie wyglądał tak, jak pozostałe. Gwarantują to kolory i obręcze kół tego Volkswagena. 8 kolorów lakieru nadwozia, 5 rodzajów obręczy (od 14 do 16 cali), 2 kolorystyki wnętrza, 6 różnych odcieni Dash Pad i 8 rodzajów tapicerki pozwalają każdemu wybrać to, co mu się najbardziej podoba.
Dla up! dostępne są klasyczne, pojedyncze elementy wyposażenia dodatkowego. Należą do nich np.: duży, panoramiczny, rozsuwany i podnoszony dach, system audio RCD 215, maps+more, system nagłośnieniowy, sportowe zawieszenie.

Zależnie od wersji, można rozszerzyć wyposażenie up! za pomocą pakietów, np. pakiet Cool&Sound - zawiera klimatyzację z regulacją manualną oraz system radiowy RCD 215 z 2 głośnikami z przodu, odtwarzacz płyt CD, funkcję odtwarzania mp3, oraz gniazdo AUX-IN. Oferowany jest w cenie 2 190 zł (w wersji high up! jest elementem wyposażenia seryjnego). Innym przykładem jest pakiet Zimowy, który zawiera lusterka elektrycznie ustawiane i podgrzewane, podgrzewane fotele przednie oraz reflektory przeciwmgielne. Jego cena to 1 290 zł (w wersji high up! jest elementem wyposażenia seryjnego).

- Up! to przyszłość mobilności. Warunki ramowe dla indywidualnego transportu nie staną się lżejsze. Korzystanie z zasobów naturalnych i odpowiedzialność za środowisko wymagają zmiany myślenia producentów i użytkowników. Naszym zadaniem jest przedstawienie klientom optycznie atrakcyjnej oferty, która pozwoli im realizować nowe wymagania. Up! jest esencją tej idei. Młody, sympatyczny, ekologiczny i szczery samochód - stwierdził Walter de Silva.

materiały: Volkswagen
















Ostatnie artykuły