Filmy

Lancia Delta - nowa odsłona

Delta, to historyczna nazwa wyznaczająca jeden ze szczytowych punktów historii Lancii, ale również symbol matematyczny oznaczający zmianę, ewolucję. “Delta” to zatem uniwersalny znak różnicy, dążenia do doskonalenia i doskonałości, przezwyciężania dawnych ograniczeń. Poszukiwanie ewolucyjnej Delty stanowi podstawę całej strategii. W tym znaczeniu Lancia Delta jest pierwszym pojazdem spod znaku nowej filozofii Lancii. To oryginalne i jedyne w swoim rodzaju pozycjonowanie, synteza dwóch wartości fundamentalnych dla marki: elegancji stylu oraz odważnego i innowacyjnego temperamentu, stanowiącego inspirację również dla wszystkich działań marketingowych i komunikacyjnych.

Pierwsza ewolucyjna „delta”, to umiejętność pogodzenia tradycyjnej elegancji Lancii z oryginalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, które po raz pierwszy łączą harmonijnie dynamikę sportowych wozów z komfortem berliny, doskonałą jak na swoją kategorię przestronnością (rozstaw osi aż 2,7 m uzupełnia znaczne wymiary pojazdu: długość 4,5 m, szerokość 1,8 m i wysokość 1,5 m). Lancia Delta powraca zatem do czołowej roli w segmencie średnich berlin, prowadząc ku przyszłości tradycję „wielkich” Lancii: od Aprili do Appi, od Fulvi do Bety, od Prismy przez Dedrę aż po Lybrę.

Stylistyka
Nowa Delta, zaprojektowana przez Centrum Stylistyczne Lancii, charakteryzuje się imponującą kratką chłodnicy, symbolem marki, oraz dynamicznym i masywnym przodem. Dodatkowej dynamiki nadaje przedniej części obszerny wlot powietrza, który stanowi „przedsmak” temperamentu Lancii Delty. Dla podkreślenia sportowego i nowoczesnego charakteru modelu, wybrane zostały innowacyjne światła, ozdobione rzędem DIOD w dolnej części. Tą samą dynamikę można odnaleźć patrząc na bok pojazdu, gdzie wiodący charakter ma wysoka linia pasa oraz tylny słupek w kształcie trapezu, naturalnie podtrzymujący dach Granulce ("flying bridge" inspirowany konstrukcją jachtów). I właśnie obszerne przeszklenie dachu, o charakterystycznym występie słupków w tylnej części, kończy się spoilerem, doskonale zintegrowanym z oryginalną zaokrągloną tylną szybą o nowoczesnym projekcie pozbawionym struktury perymetrycznej. Wyraz najnowocześniejszej technologii stanowi także wzbogacenie tyłu o pionowe światła diodowe, podkreślające elegancję Lancii Delty.

Należy podkreślić, że fragment opływowej linii pojazdu stanowią również chromowane wykończenia, doskonale zintegrowane z uszczelkami szyb i podkreślające "flying bridge", jak również kontrast kolorystyczny matowoszarej listwy progowej, podejmującej kolor dachu Granluce. To właśnie dwukolorowy lakier, charakterystyczna cecha dawnych Lancii, powraca w najnowszych modelach dzięki długiemu procesowi lakierowania (w stosunku do tradycyjnego procesu potrzeba 6 godzin więcej). Podsumowując – to, co wczoraj stanowiło element "rzemieślniczy" i dostępny dla wybrańców, dziś jest dostępne w pełnej gamie Lancii.

Wnętrze
Lancia Delta wyróżnia się nowoczesnym i awangardowym design, zgodnym z niepowtarzalnym stylem Lancii z ostatnich lat. Jednak to, co najlepsze, to sposób, w jaki przyjmuje swoich pasażerów: po zajęciu miejsca natychmiast poczujemy się wygodnie dzięki wyjątkowo wygodnemu otoczeniu, bogactwu kolorów i jakości materiałów. Spójrzmy zatem na podsufitkę z materiału dźwiękochłonnego (Noise Absorbing Roof), która zapewnia niezrównaną ciszę podczas jazdy. Duża powierzchnia szyb bocznych oraz – w niektórych wersjach - wielkoformatowy szklany dach, zajmujący 80 proc. powierzchni sufitu oferuje wyjątkowo dużo światła. Wszystkie te elementy stają się jeszcze bardziej ekskluzywne dzięki zastosowaniu szlachetnych materiałów – od skóry po Alcantarę – dla wykonania tapicerki oraz obecności „wyróżniającej się” deski rozdzielczej, wykonanej z Benovy®, innowacyjnego i szlachetnego materiału, produkowanego z poliuretanu i oferującego takie same wrażenia dotykowe i wzrokowe, jak prawdziwa skóra. Należy podkreślić, że na życzenie można wybrać także szlachetną tapicerkę “pieno fiore” firmy Poltrona Frau® - ekskluzywny element łączący klasę Lancii z jedną z najsłynniejszych na świecie marek “Made in Italy”: efekt końcowy, to „wciągające” emocjonalnie wnętrze o wybitnie rzemieślniczym charakterze.

Oprócz tego, wnętrze pojazdu staje się prawdziwym salonem dzięki przesuwnej tylnej kanapie o regulowanym kącie oparcia (z możliwością regulacji do 25°), która pozwala powiększyć już przestronny bagażnik (z 380 litrów do 465), albo – po odpowiednim przesunięciu i rozłożeniu – uzyskać pełny relaks w pozycji leżącej, jak na luksusowym fotelu podczas lotu międzykontynentalnego. Nie można też zapominać o przestronności tylnych miejsc Lancii Delty, najlepszej w segmencie i jedynej dwubryłowej berliny, która oferuje możliwość regulacji oparcia tylnego siedzenia i przesuwania siedzenia.

Wyposażenie
Wyjątkowej elegancji wnętrza towarzyszy zdecydowanie "technologiczny" charakter wyposażenia. To na przykład sugestywna konsola centralna, która niczym „idealny panel sterowania” wydaje się „unosić” nad znajdującą się poniżej powierzchnią, albo białe podświetlenie konsoli, które uwydatnia przyciski o oryginalnym, trójwymiarowym kształcie. A ponadto: wszystkie elementy przeznaczone do obsługi pojazdu – konsola, kierownica, klimatyzacja i wyposażenie infotelematyczne charakteryzują się tym samym efektem chromatycznym i tymi samymi materiałami, z metalicznym i nowoczesnym efektem wyróżniającym się na całej desce rozdzielczej. Chromowane szczegóły elementów sterowania oraz eleganckie koło kierownicy (odwołanie do historycznej wersji o czterech promieniach), są wyrazem niepowtarzalnej klasy Lancii.

Kabina Lancii Delty, najwyższy stopień nowoczesności i włoskiej ekskluzywności, potwierdza zatem swój charakter wyjątkowo stylowego i komfortowego salonu, łączącego w sobie również technologię najwyższych lotów. W istocie, dzięki współpracy z najlepszymi partnerami w poszczególnych sektorach, Lancia Delta proponuje najbardziej zaawansowane urządzenia i systemy z dziedziny rozrywki. Emocje związane ze słuchaniem muzyki zapewnia na przykład radio Blaupunkt, albo na życzenie, system Hi-Fi Bose® z odtwarzaczem CD i MP3 oraz przyciskami sterowania na kierownicy. Istnieje również możliwość dostępu do niezliczonych funkcji systemu Blue&Me®, zrealizowanego wspólnie z firmą Microsoft, oferującego zestaw głośnomówiący oparty na technologii Bluetooth® wraz z zaawansowanym systemem rozpoznawania mowy, portem USB, odtwarzaczem MP3 i interpreterem wiadomości SMS (dostępnym również w wersji NAV). W Lancii Delcie ma również swój debiut “Instant Nav”, najnowszy system nawigacji satelitarnej. To innowacyjne urządzenie, opracowane wspólnie z firmą Magneti Marelli, zapewnia wysokiej jakości charakterystyki multimedialne, niezwykłą prostotę obsługi oraz doskonałą integrację licznych funkcji w jednym systemie. Od interfejsu USB, po sterowanie głosowe, od korzystania z map zapisanych na karcie SD, po ekran o wysokiej rozdzielczości.

Jednostki napędowe
Lancia Delta stanowi wyraz podstawowych wartości – elegancji i temperamentu – również poprzez silniki i układ mechaniczny. W pierwszej kolejności należy wymienić „temperament" silników benzynowych i wysokoprężnych, wyróżniających się innowacjami technologicznymi i osiągami. Wszystkie jednostki są wyposażone w turbosprężarki i 6-biegowe skrzynie biegów (ręczne, półautomatyczne i automatyczne). Bezpośrednio po premierze będą dostępne trzy silniki: 1.4 Turbo Jet 120 KM i 150 KM (obydwa benzynowe) oraz turbodiesel MultiJet 1.6 120 KM (Euro 5), w połączeniu z nowoczesną półautomatyczną skrzynią biegów. Dołączą do nich stopniowo dwie absolutne nowości: 2.0 MultiJet 165 KM oraz 1.9 Twin Turbo MultiJet 190 KM.

Następnie gama zostanie uzupełniona przez kolejny innowacyjny silnik: 1.8 Di Turbojet 200 KM (silnik “z bezpośrednim wtryskiem benzyny” w połączeniu z nowoczesną, sześciu biegową automatyczną skrzynią biegów). Wszystkie trzy silniki, zgodne z normą Euro 5, potwierdzają rolę Lancii, jako punktu odniesienia dla całego rynku samochodowego, pod względem technologii oraz innowacji.

Bezpieczeństwo
Elegancja form i materiałów, ale również „elegancja” stosunku do otoczenia. W istocie, jeśli chodzi o ochronę środowiska, Lancia Delta wyprzedza dzięki swoim silnikom Diesla przyszłe limity wyznaczone przez normy Euro 5. To z pewnością kolejna „delta” w porównaniu z konkurencją.
Osiągom silników towarzyszy wreszcie sprawdzone systemy mechaniczne, zoptymalizowane pod względem komfortu i wygody prowadzenia, poprzez zastosowanie wyjątkowych w tej kategorii rozwiązań technicznych. Zacznijmy od nowoczesnego systemu kontroli stabilności Absolute Handling System, który w porównaniu z dostępnymi do tej pory systemami, dodaje liczne i ważne funkcje, jak na przykład LTF (Linearization Torque Feedback), poprawiająca zdecydowanie poczucie panowania nad pojazdem na zakręcie, przede wszystkim przy dużej prędkości, oraz TTC (Torque Transfer Control), innowacyjna funkcja, która symulując elektronicznie obecność samoblokującego mechanizmu różnicowego, poprawia właściwości jezdne na zakręcie, dla uniknięcia podsterowności i zapewnienia większej dynamiki prowadzenia.

Należy również podkreślić, że innowacyjny system kontroli Absolute Handling System działa zawsze w sposób “dyskretny”, dzięki połączeniu z DST (Drive Steering Torque). W istocie, „aktywny elektroniczny układ kierowniczy” wykonuje automatycznie korekty i kontroluje również nadsterowność przy niskiej przyczepności do drogi.
Pozostając pod znakiem awangardowej technologii – Lancia Delta posiada elektronicznie sterowany układ zawieszenia o zmiennym stopniu tłumienia (Reactive Suspension System), który z jednej strony poprawia znacząco komfort jazdy, zwiększając przede wszystkim filtrowanie drgań na nierównej nawierzchni; a z drugie dodatkowo podkreśla przyjemność jazdy, poprawiając skuteczność prowadzenia w każdych warunkach (system reguluje automatycznie układ zawieszenia zależnie od rodzaju drogi i drgań).

Wygoda
Wyposażenie Delty uzupełnia półautomatyczny system parkowania, który działa na kierownicę, pozostawiając kierowcy zadanie sterowania hamulcem i pedałem przyspieszenia przy zakończeniu manewru, oraz system “Driving Advisor”, który poprzez oddziaływanie na koło kierownicy uprzedza kierowcę o zjechaniu ze swojego pasa ruchu. Wszystkie te urządzenia mają w skrócie za zadanie ułatwienie i poprawę wrażeń kierowcy, łącząc się wspólnie w pojęciu "VIP Driving".
Przeznaczona dla wymagających i lubiących się wyróżniać użytkowników, Lancia Delta oferuje ponad 1000 możliwości indywidualizacji, powstałych z połączenia 3 wersji wyposażenia, 4 różnych tapicerek siedzeń, 3 kolorów wnętrza, 4 typów obręczy z lekkiego stopu, 12 kolorów karoserii oraz 12 zestawień dwukolorowych. Szeroka i różnorodna gama podkreśla zatem wyjątkowość nowego modelu. W ten sam sposób, idąc za „deltą”, czyli symbolem zmiany, Fiat Group Automobiles Financial Services opracowało ważne nowości dotyczące kredytowania, odróżniające się od tradycyjnych ofert i łączące w sobie ekskluzywne usługi gwarantowane przez „Parts&Services” Fiat Group Automobiles.

Nowa Lancia DELTA z silnikiem 1,8 TJet będzie dostępna na rynku od lutego 2009r.

materiały: Fiat Auto Poland

Ostatnie artykuły