Filmy

I Forum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

26 kwietnia br. w siedzibie polskiego oddziału Banku Światowego odbyło się I Forum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wśród zaproszonych gości byli: politycy, naukowcy, dziennikarze, eksperci od bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele władz, policji i biznesu. Forum zorganizowało Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego wspólnie z Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach Pierwszego Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Skuteczne działania na rzecz poprawy BRD wymagają współdziałania wielu partnerów – przedstawicieli rządu i samorządów, organów policji, biznesu i organizacji pozarządowych. Tylko współpraca wielu podmiotów o różnym statusie i funkcji w życiu społeczeństwa obywatelskiego może być skuteczna przy rozwiązywaniu takich problemów jak bezpieczeństwo na polskich drogach. Bo fakty są zatrważające:
- wg najnowszego raportu Komisji Europejskiej polskie drogi to drogi śmierci. 5243 ofiary śmiertelne dają nam niechlubne drugie miejsce w całej UE,
- więcej ofiar śmiertelnych było w 2006 jedynie we Włoszech, ale Włochy to kraj 70 mln,
- w porównywalnej ludnościowo Hiszpanii w 2006 zginęło 3699 osób,
- o ile we Francji w porównaniu z 2001 rokiem liczba zabitych na drogach spadła o 42%, w Polsce odnotowaliśmy poprawę rzędu 5%. Polska zagraża realizacji europejskiego celu redukcji ofiar wypadków o 25 tys. W 2010 r.,
- co piąty Polak za kierownicą nie zapina pasów, co dziesiąty wypadek spowodowany jest przez pijanego kierowcę (w 2006 policja zatrzymała 200 tys. pijanych kierowców, tendencja wzrostowa).

Tomasz Piętka, Główny Specjalista z Departamentu Dróg i Transportu Drogowego (MT), nadzorował prace nad projektem „Ustawy o osobach kierujących pojazdami samochodowymi”, której projekt przeszedł już pierwsze czytanie w sejmie. Dotyczy ona przełomowych dla bezpieczeństwa zmian, min. w kursie na prawo jazdy dla młodych kierowców. Proponowane w Ustawie zmiany dotyczą m.in.:
- obowiązku zajęć szkolnych w ramach tzw. wychowania komunikacyjnego, połączonego z obowiązkiem zdania przez uczniów egzaminu na kartę rowerową,
- możliwości odbycia kursu w formie rozszerzonej obejmującej jazdę z osobą towarzyszącą (przeszkoloną w OSK) przed udzieleniem prawa do samodzielnego prowadzenia pojazdu,
- dwuletniego okresu próbnego, podczas którego tzw. „młody kierowca” poddany jest szczególnemu nadzorowi,
- podniesienia jakości praktycznych i teoretycznych elementów kursów nauki jazdy.

Młodszy inspektor Mirosław Maksymiuk z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji zauważył, że rok 2006 był jak dotąd najbezpieczniejszym rokiem w Polsce: mniej wypadków (o 2,6%), mniej zabitych (3,7%), mniej rannych (3,4%) przy większej ilości kolizji (2,6%). Natomiast nadala niepokojąco wysoki jest wskaźnik zabitych na 100 wypadków (średnio 12-13 osób, najwyższy w woj. Podlaskim – 18,3, najniższy w woj. Śląskim i Małopolskim – 6,9). Cięgle niewielki jest postęp w egzekwowaniu przepisów dotyczących kierowania pojazdami (tylko 1% zatrzymanych nietrzeźwych kierowców zostało faktycznie ukaranych!). Zważywszy na kiepski stan techniczny pojazdów, jak również brak widocznych postępów w rozwoju infrastruktury drogowej wyniki 2006 pozwalają mieć nadzieję, że być może jesteśmy świadkami przełomu w sferze mentalnej, dowodzącego zasadności działań edukacyjnych w zakresie BRD .

Ostatnie artykuły