Filmy
  • Wywiady
  • Wynajem długoterminowy w VB Leasing

Wynajem długoterminowy w VB Leasing

Obecnie w ofercie niemal wszystkich firm leasingowych znajduje się usługa zarządzania flotą samochodową. W styczniu 2008 struktury organizacyjne VB leasing zostały powiększone o nowy departament zajmujący się obsługą flot samochodowych. Departament Car Fleet Management ma swoje centrum zarządzania w Warszawie, tam też powstało całodobowe centrum techniczne dla klientów flotowych spółki. O perspektywach wynajmu długoterminowego rozmawiamy z Tomaszem Woźny, dyrektorem Departamentu Car Fleet Management VB Leasing.



MB: Od jakiego czasu oferujecie Państwo usługę wynajmu długoterminowego i zarządzania flotą?

TW: Nasza firma ofertę wynajmu długoterminowego i zarządzania flotą – pod nazwą Firmowa Flota wprowadziła na rynek 14.03.2006 r.

MB: Czy utworzenie nowego departamentu zajmującego się zarządzaniem pojazdami flotowymi to odpowiedź na duże zapotrzebowanie klientów na ten rodzaj usługi?

TW: Oczywiście, ponieważ zapotrzebowanie klientów na ten rodzaj usługi jest bardzo znaczące i stale rośnie. Mając duże doświadczenie w tej branży wiem, że tylko wydzielenie odrębnej struktury w ramach firmy w postaci departamentu oraz własnego Centrum Technicznego zapewnia możliwość profesjonalnego świadczenia usług z zakresu Car Fleet Management (CFM). Trzeba zauważyć, że CFM to już nie tylko zarządzanie i klasyczny wynajem długoterminowy. Powstaje wiele ofert budowanych zgodnie z oczekiwaniami klientów, które posiadając elementy fleet managementu, różnią się od tego, co jeszcze parę lat temu nazywano CFM. I tak tylko w tym roku firma VB LEASING wprowadziła dwie zupełnie nowe oferty w tym zakresie. Warto wspomnieć, iż na rynku usług zarządzania flotą i wynajmu długoterminowego funkcjonuje parę modeli organizacji firm CFM-owych: oparte na zewnętrznej firmie administrującej, oparte na własnym zapleczu technicznym ale wspomagające się na zewnętrznej firmie finansującej oraz takie, że w ramach jednej firmy pozostaje finansowanie i zaplecze techniczne które, gwarantuje profesjonalną realizację ustaleń kontraktowych.
VB Leasing Polska tak jak większość firm z czołówki rankingu firm CFM w Polsce reprezentuje ten ostatni, najbardziej sprawdzony i najbardziej skuteczny model organizacji.


MB: Jak w obecnej sytuacji, gdy popularność wynajmu wzrasta coraz bardziej, ocenia Pan rozwój dotychczasowych usług np. leasingu operacyjnego z opcją wykupu sprzętu?

TW: Usługa z zakresu CFM nie zastąpi usługi leasingu operacyjnego jakkolwiek dynamicznie by się nie rozwijała. Podstawowym błędem jest porównywanie tych dwóch ofert finansowych, gdyż każda z nich ma zapewnić inne korzyści klientowi i w różnych sytuacjach będzie oceniana jako lepsza jedna od drugiej.
Obrazowo rzecz ujmując można porównać te dwie oferty do dwóch piłek: jedna jest zwyczajną piłką plażową a druga profesjonalną piłką do koszykówki. Musi pan zgodzić się ze mną, że właściwie nie można ich porównywać a tym bardziej zastąpić, ponieważ każda spełnia swoje zadanie w określonych warunkach i każda jest przeznaczona do innych celów.


MB: Dla jakich klientów, usługa CFM wydaje się być najbardziej opłacalna? Czy liczba pojazdów decyduje o opłacalności zarządzania parkiem samochodów przez firmę zewnętrzną?

TW: Usługa CFM jest opłacalna, zarówno dla klientów posiadających jedno auto jak i całą flotę samochodów. Oczywiście, przy jednym samochodzie mówimy o innej opłacalności i innych korzyściach niż ma to miejsce w przypadku dużej floty. To rozróżnienie wynika w głównej mierze z różnic w oczekiwaniach klientów - małych, średnich i tych największych.

MB: Jakie jest obecnie zainteresowanie klientów wynajmujących samochody opcją tzw. „pełnego wynajmu”, czyli wraz z usługą kompleksowego zarządzania?

TW: Zdecydowanie zainteresowanie tą opcją wśród klientów jest coraz większe. Można też zauważyć pewną zależność między popularnością pełnego wynajmu a statusem klienta. I tak największe prawie 100 procentowe zainteresowanie pełnym wynajmem jest wśród klientów posiadających duże floty samochodów. Procent ten zmniejsza się wraz ze zmniejszaniem wielkości floty. Nie wynika to jednak z nieatrakcyjności oferty dla małych flot tylko ze specyfiki oczekiwań takich klientów.

MB: Co ile lat, według Pana, powinno się wymieniać flotę pojazdów tak, aby usługa tzw. full leasingu była najbardziej opłacalna dla klienta.

TW: Najbardziej popularnym okresem przy wymianie samochodów jest okres 36 miesięcy. Moment wymiany auta zależny jest jednak przede wszystkim od zakładanego rocznego przebiegu. Jeśli przewidujemy niewielkie zużycie najkorzystniejszy czas na zamianę auta upłynie po 48 miesiącach. To właśnie dla klientów zakładających niewielkie przebiegi roczne swoich samochodów przygotowaliśmy w tym roku specjalną ofertę znacznie uatrakcyjniając cenowo kontrakty 48 miesięczne.

MB: Jesteście Państwo laureatem nagrody: "Najlepszy produkt finansowy dla firm" w 2007 roku, za co otrzymaliście to wyróżnienie?

TW: Wyróżnienie, o którym pan wspomina otrzymaliśmy w luty 2007r. od Gazety Finansowej. Redakcja uznała Firmową Flotę – produkt CFM VB LEASING - za "najlepszy produkt finansowy dla firm". Uzasadnieniem wyboru była prosta acz prawdziwa ocena, iż nasza propozycja to wygodny i bezpieczny sposób na utrzymanie transportu - narzędzia do szybkiego osiągania strategicznych celów firmy.

MB: Określenie kosztów wynajmu długoterminowego wiąże się z precyzyjnym ustaleniem wersji pojazdu, sposobu jego użytkowania oraz wyliczeniem wartości rezydualnej. Dla jakich marek samochodów VB leasing może przedstawić obecnie najkorzystniejszą ofertę CFM?

TW: VB Leasing jest wstanie przedstawić konkurencyjną ofertę CFM na każdą z dostępnych w Polsce marek samochodów. Poza dyskusją poza pozostaje jednak fakt, że niektóre marki, a wynika to z ich polityki i uwarunkowań rynkowych zaliczają się do tzw. marek flotowych i dla tych marek oferta jest najkorzystniejsza. Należą do nich: Ford, VW, Opel, KIA, Toyota, Skoda, Citroen, Peugeot.

MB: Czy w najbliższym czasie planujecie poszerzyć usługę CFM również o inne środki transportu, np. ciągniki siodłowe lub maszyny budowlane?

TW: W tej chwili pracujemy przede wszystkim nad uatrakcyjnieniem oferty środków transportu do 3,5 t. Naszą propozycję dla przedsiębiorców chcemy rozbudowywać systematycznie – m.in. poszerzając ją także o inne pojazdy.

MB: Jakie zakładacie plany sprzedażowe jeśli chodzi o wynajem długoterminowy i zarządzanie pojazdami w 2008 roku. Czy w przeciągu najbliższych lat chcielibyście stać się w Polsce liderem rynku CFM?

TW: Jeżeli chodzi o plany na 2008 rok to zgodnie z zapowiedziami planowaliśmy 3 krotnie powiększyć naszą flotę i już dzisiaj mogę powiedzieć, że uda nam się ten plan wykonać. . Jeżeli chodzi o plany na 2008 rok to zgodnie z zapowiedziami planowaliśmy 3 krotnie powiększyć naszą flotę i już dzisiaj mogę powiedzieć, że uda nam się ten plan wykonać. Dodam, iż był on konstruowany na koniec 2007 roku. Jednak w pierwszym półroczu 2008 zmieniło się u nas na tyle dużo, że kolejne prognozy, na rok 2009 będą już mniej skromne i bardziej porównywalne z planami sprzedaży innych firm CFM.
Na pytanie czy chcielibyśmy stać się liderem rynku CFM w przeciągu najbliższych lat odpowiedź jest oczywista – tak. Zwracam jednak uwagę, iż liderem można być na różne sposoby. Osobiście stawiam sobie za cel abyśmy byli liderem w zakresie kreowania rynku i profesjonalnych usług CFM. Jeżeli chodzi o wyniki, liczby, to jestem realistą. Nie zakładam, że liderzy rynku przestaną nagle sprzedawać swoje usługi a VB Leasing zdobędzie ot tak kilkanaście tysięcy samochodów i niespodziewanie zajmie najwyższe miejsce we wszystkich możliwych rankingach. Polityka firmy VB LEASING opiera się na budowaniu relacji z klientami zgodnie z zasadą obopólnych korzyści i partnerskich relacji. Nie zakładamy zdobywania klientów ponad wszystko, nie obiecujemy im „gruszek na wierzbie”, a nasz rozwój zaplanowany jest na lata, a nie na chwilowy efekt medialny.


Dziękuję za rozmowę
Michał Bąk

Ostatnie artykuły