Filmy
  • Wywiady
  • Nowy Actros – trzy pakiety bezpieczeństwa i komfortu

Nowy Actros – trzy pakiety bezpieczeństwa i komfortu

W połowie marca Daimler AG zaprezentował najnowszą wersję swojego flagowego okrętu – Mercedesa Actrosa. Wydarzenie to jest o tyle istotne dla świata motoryzacji, gdyż wyznacza nowe standardy jakości wyposażenia pojazdu w branży samochodów użytkowych. Wszystko, co zmieniono w nowym Actrosie służy poprawie bezpieczeństwa czynnego lub biernego oraz zwiększeniu komfortu dla kierowcy. Ciężarówka ta nie tylko zmieniła swój wygląd zewnętrzny, ale także w jej wnętrzu można zauważyć wiele ciekawych udogodnień.
O prezentację Mercedesa Actrosa trzeciej generacji poprosiliśmy Tomasza Ciesielskiego, product managera samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Polska.



MB: Panie Tomaszu, świat idzie na przód, a wraz z nim postępuje ewolucja w budowie samochodów ciężarowych. Walka o ochronę środowiska determinuje konieczność wprowadzania do pojazdów większej ilości elementów podlegających recyklingowi, silników emitujących mniej trujących substancji. Czy nowy Actros pod tym względem wyprzedza konkurencję?

TC: Nowy Actros i jego poprzednik wyznaczają standardy w tej dziedzinie. Wszystkie elementy pojazdu wykonywane z tworzyw sztucznych takie jak błotniki, nadkola, zderzaki, kraty obsługowe, elementy wystroju wnętrza kabiny, osłony wyciszające pracę silnika itd. podlegają recyklingowi. Wszystkie materiały użyte do konstrukcji pojazdu są obojętne dla środowiska naturalnego.
Również w sensie działań prośrodowiskowych nasze produkty wyprzedzały pod tym względem działania konkurencji. Nasz pojazd flagowy Actrosa został jako pierwszy spośród (styczeń 2005) wszystkich pojazdów dostępnych na rynku wyposażony w technologię SCR (selektywna redukcja katalityczna), która wprowadziła od razu możliwość zakupu pojazdów w wersji emisji spalin Euro 5. Technologia BlueTec (SCR) w naszych pojazdach nie tylko pozwoliła na obniżenie zużycia paliwa w stosunku do pojazdów z silnikami Euro 3 ale także pozwoliła na znacznie niższą emisję tzw. „drobnego pyłu” czyli cząstek sadzy o wielkości poniżej 10 ppm, czego nie ujmują normy Euro. Także niska emisja tlenków azotu (znacznie poniżej wartości ujętych w normach Euro) i osiąganie wartości zbliżonych do przyszłościowych silników EEV dają podstawę do stwierdzenia, że dzisiejsze silniki Nowego Actrosa pod względem przyjazności dla środowiska inwestycją także w rozumieniu rozwoju następnych pokoleń. Opcja napędu Actrosa za pomocą paliw odnawialnych (biodiesel) i fabryczne pakiety przystosowujące pojazd do tych paliw to także myślenie naszych inżynierów o kolejnych pokoleniach.


MB: Pomimo zapewnień konstruktorów, że w nowej ciężarówce wprowadzono 37 udoskonaleń, wygląd zewnętrzny nie różni się zbytnio od poprzedniej wersji. Czego dotyczą zmiany w stylistyce kabiny i jaki będą one miały wpływ na użytkowanie pojazdu?

TC: Zmiany w stylistyce pojazdu obejmują przede wszystkim kabinę oraz idą w kierunku optymalizacji zużycia paliwa. Także istotny jest atrakcyjny wygląd pojazdu. Zmiany zatem dotyczą nowych prowadnic powietrza, nowych spoilerów kabiny, kraty przedniej pojazdu, nowych lusterek, nowej osłony przeciwsłonecznej. Potencjał oszczędności w zużyciu paliwa związany z tymi zmianami to około 1 proc. Natomiast nowe prowadnice powietrza i nowe lusterka mają poprawić widoczność z kabiny, zmniejszyć brudzenie lusterek, szyb i drzwi bocznych. Zwiększa się zatem bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu i wygoda pracy kierowcy.

MB: Wiadomo, że prawidłowy wypoczynek po wielogodzinnej jeździe stanowi ważny czynnik mający wpływ na późniejszą pracę kierowcy. Po raz pierwszy w samochodzie ciężarowym zastosowano regulację umożliwiającą wypoziomowanie łóżka. Umożliwia ona relaksujący sen nawet wtedy, gdy samochód stoi na nierównej nawierzchni. Jakie inne ciekawe udogodnienia znajdzie kierowca w nowej kabinie?

TC: Wygoda pracy kierowcy, jego wypoczynek po wielogodzinnym prowadzeniu pojazdu i jakość życia w kabinie miały największy priorytet przy wprowadzaniu zmian w nowym Actrosie. Komfortowe łóżka wykonane w oparciu o opatentowany stelaż z amortyzowanych listew, dolne łóżko z regulowanym podgłówkiem, nowy instrument na desce rozdzielczej ułatwiający prowadzenie pojazdu, nowe półki dostępne w pojeździe dla dwóch kierowców, wieszaki na ręczniki, lustro do golenia to liczne przykłady nowych rozwiązań ułatwiających zwiększających komfort pracy w nowym Actrosie.

MB: Poprawa warunków pracy kierowcy, ma duży wpływ na bezpieczeństwo. Od lat propagujecie idee bezpiecznych pojazdów. W jakim stopniu w Actrosie trzeciej generacji podwyższył się standard bezpieczeństwa biernego i czynnego?

TC: Od lat pracujemy nad podwyższeniem standardów bezpieczeństwa w naszych pojazdach. Actros jako pierwszy na rynku został wyposażony w takie elementy wyposażenia jak elektronicznie sterowane hamulce tarczowe, układ wspomagania ruszania pod górę, asystent pasa ruchu, inteligentny tempomat, poduszka powietrzna z napinaczem pasa bezpieczeństwa i w nasz ostatni hit jak układ awaryjnego hamowania Active Brake Assist dostępny jedynie w naszej marce. Actros III wprowadza nowy standard jakości w dziedzinie bezpieczeństwa poprzez fabryczną ofertę sprzedaży pakietowej systemów bezpieczeństwa. Pakiet Top Safety zawierający wszystkie wymienione powyżej układy (w tym Retarder firmy Voith) oprócz atrakcyjnej ceny sprzedaży daje także nabywcy potencjał dużych oszczędności związanych z niższymi kosztami pojazdu na serwisie, wyższa jego dostępnością i poczuciem bezpieczeństwa przy prowadzeniu pojazdu.
Istotne jest to, by w wyniku stosowania tych układów nie dochodziło w ogóle do wypadków a jeśli już nastąpiła kolizja to, by jej następstwa były możliwie minimalne. Bezpieczne kabiny przetestowane w ramach testu europejskiego i szwedzkiego, bezpieczne zawieszenia (układy aktywnego zawieszenia przeciwdziałające nadmiernym pochyleniom pojazdu) dopełniają wrażenia bezpiecznej ciężarówki.
Kabiny Actrosa zawierają seryjnie czujnik dymu zmniejszający ryzyko pożaru w kabinie a dodatkowe osłony przeciwsłoneczne drzwi bocznych ułatwiają prowadzenie pojazdu przy intensywnym, nasłonecznieniu.
A jeśli już pada to czujnik deszczu ułatwi obsługę wycieraczek. Włączy także automatycznie światła po wjeździe do tunelu lub o zmierzchu poza granicami Polski. Światła biksenonowe z układem czyszczenia reflektorów lepiej oświetlą drogę i zmniejszą zmęczenie kierowcy w czasie nocnych przejazdów.


MB: Zautomatyzowana skrzynia biegów PowerShift jest dobrze znana polskim użytkownikom, była oferowana już w poprzedniej wersji Actrosa i bardzo dobrze sprawdziła się, zwłaszcza w transporcie długodystansowym. Na czym polega innowacyjność PowerShift 2?

TC: Druga generacja skrzyni PowerShift została wprowadzona na wyposażenie seryjne nowego Actrosa. Różnica w stosunku do pierwowzoru polega na skróceniu czasu przełączania biegów, co kierowca odczuje jako wzrost komfortu w prowadzeniu pojazdu (szczególnie podczas jazdy na wzniesieniu), na bardziej miękkiej pracy skrzyni i na precyzyjnym doborze biegów z uwzględnienie oporów ruchu. Układ sterowania dla skrzyń drugiej generacji będzie minimalizował wstrząsy podczas ruszania pojazdu i zmiany biegów (szczególnie na pochyłości) poprzez wprowadzanie dodatkowego czujnik pochylenia pojazdu. Także precyzyjne manewrowanie pojazdem ze zmodyfikowaną skrzynią stanie się niewinną igraszką. Tak jak dotychczas PowerShift będzie oferowany w wersji 12- lub 16-biegowej skrzyni biegów.

MB: Czy wobec tego, że zautomatyzowane skrzynie biegów będą występowały jako wyposażenie standardowe, skrzynie manualne będą oferowane za dopłatą?

TC: Skrzynie PowerShift w wersji 12-biegowej skrzyni są dostępne na rynku polskim jako wyposażenie seryjne pojazdów drogowych od stycznia 2008 roku. Natomiast skrzynie 16-biegowe PowerShift są oferowane naszym klientom za niewielką dopłatą kilkuset Euro. Ich wybór może uzasadniony z punktu widzenia podwyższonych mas zestawu lub cięższych warunków eksploatacji pojazdu. Obsługa skrzyni PowerShift odbywa się najczęściej w trybie automatycznym a tryb manualny wyboru biegów jest zawsze dostępny (obsługa sprzęgła dalej w trybie automatycznym).
Na wyposażeniu opcjonalnym Actrosa będą jak dotychczas dostępne skrzynie 16-biegowe biegów sterowane manualnie. Skrzynie te oferowane za w odróżnieniu od skrzyń kłowych PowerShift są wykonane jako skrzynie klasycznie synchronizowane. Wówczas obsługa skrzyni odbywa się poprzez układ zmiany biegów Telligent lub za pośrednictwem klasycznego sterowania mechanicznego z hydraulicznym układem zmiany biegów. Jednak w odróżnieniu od seryjnej skrzyni 12-biegowej PowerShift układy opcjonalne oferowane są za dodatkowa opłatą.


MB: Kontrola kosztów w firmach transportowych to ważny element wpływający na ekonomikę przedsiębiorstwa. Czy nowy Actros pomoże przewoźnikom obniżyć koszty funkcjonowania?

TC: Nowy Actros będzie oddziaływać na kieszeń właściciela na wielu płaszczyznach. Z jednej strony przebiegi międzyprzeglądowe silników Euro 5 w Actrosie są tak samo wydłużone jak dla pojazdów Euro 3 i wynoszą średnio 120 000 km. To samo dotyczy olejów silnikowych, które wybierane są z gamy olei mineralnych lub półsyntetycznych. To oznacza zdecydowanie niższe koszty eksploatacji przez cały czas życia pojazdu. Średnio o połowę niższe niż w pojazdach konkurencji.
Należy również uwzględnić oszczędności związane z zakupem paliwa, którego zakup średnio obciąża w około 35 proc. całkowity budżet związany z użytkowaniem ciężarówki. Jeśli zatem przyjmiemy, że średni koszt rocznego zakupu paliwa na pojazd to około 60–70 tys euro to przy oszczędnościach wynoszących 3–7 proc. określonych na podstawie testów w prasie fachowej, pojazd Actros pozwala zaoszczędzić rocznie około 1900–4500 euro.
Również skrzynia PowerShift poprzez właściwy dobór biegów przy różnych profilach tras i minimalizację ilości zmian biegów pozwala zaoszczędzić dodatkowe ilości paliwa.

Aby wykorzystać ten duży potencjał oszczędności nieodzowne jest posiadanie w firmach transportowych narzędzia pozwalającego zarządzać posiadanym parkiem pojazdów, zapewniać maksymalne wykorzystanie pojazdów i optymalizować koszty eksploatacyjne. Takim systemem montowanym fabrycznie jest system Fleetboard, który oprócz wymienionych cech dysponuje również możliwością oceny pracy kierowców i daje możliwość pełnego wglądu w trasy przejazdu, stopień załadowania pojazdu, zużycie paliwa i prognoza obsługi pojazdu na daną chwilę.


MB: Wiem, że jeszcze przed wakacjami Mercedes-Benz Polska planuje pokazać Actrosa III polskim klientom. Kiedy zobaczymy pierwsze nowe ciężarówki na naszych drogach?

TC: Nasza oficjalna prezentacja pojazdów nowy Actros planowana jest na koniec czerwca a pierwsze pojazdy trafia do naszych klientów w październiku br.

Dziękuję za rozmowę
Michał Bąk



Mercedes-Benz Actros trzeciej generacji

Ostatnie artykuły