Filmy

80 lat temu...

Kiedy ekonomista Assar Gabrielsson obejmował stanowisko dyrektora sprzedaży w Svenska Kullagerfabriken (SKF), miał zaledwie 33 lata. Jednak oczekiwał czegoś innego – jego marzeniem było budowanie samochodów.

Szczęśliwym trafem, w 1924 roku, spotkał swojego dawnego kolegę, inżyniera Gustafa Larsona, powszechnie cenionego za ogromną wiedzę techniczną. Okazało się, że obydwaj marzą dokładnie o tym samym.
Kiedy 14 kwietnia 1927 r. bramy fabryki opuszczał pierwszy samochód osobowy, gotowa była już dokumentacja techniczna pierwszego pojazdu ciężarowego firmy Volvo – Serii 1 – który zaprezentowano w lutym 1928 roku.
Prawdopodobnie najważniejszym wynalazkiem w dziejach ludzkości było koło. Teraz Volvo – co po łacinie oznacza „Toczę się” – przejęło stery!

Duch Volvo
Larson i Gabrielsson wiedzieli, że szwedzka stal jest najlepsza na świecie. Dlatego „szwedzki samochód” mógł być lepszy od samochodów z importu. I dokładnie tak się stało. Sprzedaż rozwijała się bardzo dobrze, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych. Już w 1928 r. rozpoczęto produkcję na eksport, a pojazdy Volvo pojawiły się na drogach krajów, takich jak np. Chiny i Argentyna. Nazwa „Volvo” była łatwa do zapamiętania i wymówienia w każdym języku. Samochody ciężarowe były najważniejszym produktem Volvo aż do lat pięćdziesiątych ub. stulecia, kiedy to, wraz ze wzrostem poziomu zamożności społeczeństwa, nastąpił wzrost produkcji samochodów osobowych.
Obydwaj założyciele nieustannie i z ogromnym poświęceniem dążyli do tego, by Volvo uczynić firmą wyjątkową. Wszystkich pracowników, od prezesa do gońca, charakteryzował wyjątkowy entuzjazm i zaangażowanie w sprawy firmy. Wkrótce postawę tę zaczęto określać mianem „ducha Volvo”. Praca w Volvo uważna była za powód do zazdrości i tysiące pracowników na całym świecie z dumą podtrzymywały ducha Volvo w ciągu minionych 80 lat.
Wejście na rynek Wspólnoty Europejskiej – ważny moment.
Jesienią 1929 r. początkowe straty stały się przeszłością i do roku 1935 sytuacja finansowa firmy była tak dobra, że główny udziałowiec, SKF, zdecydował się wprowadzić Volvo na giełdę w Sztokholmie.
Po prawie 30 latach, w roku 1956, założyciele Volvo przekazali stery firmy w ręce Gunnara Engellau'a. We wczesnych latach sześćdziesiątych, powierzył on, swojemu przyjacielowi Larsowi Malmrosowi, misję zbadania opłacalności wejścia na rynek Wspólnoty Europejskiej. Na rynku wspólnotowym zapotrzebowanie na samochody ciężarowe Volvo znacznie wzrosło, jednak unia ekonomiczna coraz mocniej chroniła swój rynek wewnętrzny przy pomocy wysokich ceł i barier podatkowych. Dlatego, w 1965 r., w głównych zakładach zainaugurowano produkcję samochodów osobowych, podczas gdy coraz więcej pojazdów ciężarowych zaczęto wytwarzać w fabryce importera w Alsemberg. W roku 1975 produkcję samochodów ciężarowych przeniesiono do nowego zakładu, usytuowanego obok fabryki samochodów osobowych w Ghent. Teraz firma Volvo posiadała mocny przyczółek w Europie i stabilną podstawę do dalszego umacniania swej obecności na rynku wspólnotowym.
Wcześniej, bo w 1970 r., działalność obejmującą samochody ciężarowe wydzielono tworząc niezależną jednostkę organizacyjną w ramach Volvo, pod nazwą Volvo Truck Division, w której funkcję Prezesa i Dyrektora Naczelnego objął Lars Malmros.

Globalizacja
W tym okresie nastąpiła ekspansja Volvo na rynkach światowych, do której walnie przyczynili się pionierzy, tacy jak np. bracia Saracakis w Grecji, czy Max Winkler w Australii. To właśnie ich wysiłki umożliwiły późniejszy dynamiczny rozwój Volvo w tych krajach.
W połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku firma zaczęła dalszą ekspansję na Zachód. Pierwszym etapem była Brazylia, gdzie wkrótce marka Volvo stała się jedną z silniejszych marek na rynku. Następnie, wraz z przejęciem w 1981 r. producenta samochodów ciężarowych, firmy White, przyszła kolej na Amerykę Północną. Zakup White'a zapoczątkował również sprzedaż samochodów Volvo na rynku północnoamerykańskim pod własną marką. Od tej chwili Volvo Trucks stała się w pełni globalną firmą. W ciągu kilku następnych lat opracowano modułową koncepcję budowy największych samochodów ciężarowych, której rezultatem były pojazdy Volvo serii FH/FM. Podjęto również decyzję o rozpoczęciu w Stanach Zjednoczonych produkcji samochodów ciężarowych w oparciu o technologię Volvo.
Cel ten zrealizowano w 1996 r., prezentując w USA model Volvo VN. Kolejne lata to okres globalizacji przemysłowej, obejmującej także ogólnoświatową sieć dostawców. Unowocześniono zarówno produkcję, jak i procesy posprzedażne, istotnie zwiększając m.in. unifikację części.

FH – baza współczesnych samochodów ciężarowych
W roku 1993 odbyła się premiera Volvo FH12/FH16 – modeli, które stworzyły bazę dla dzisiejszej rodziny pojazdów. Ich modułowa konstrukcja stanowiła platformę dla Volvo FH, FM, VN, VHD oraz wprowadzonego nieco później modelu VT. Sercem tego nowego bestsellera rynkowego był całkowicie nowy, ultra-nowoczesny silnik o pojemności 12 litrów, który ustanowił nowe standardy w zakresie opłacalności transportu i ochrony środowiska. Znacząco zwiększono także poziom bezpieczeństwa.
Kiedy na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku w centrum uwagi znalazła się troska o środowisko naturalne, firma Volvo zaprezentowała kilka różnych pojazdów koncepcyjnych – najbardziej znanym spośród nich jest hybrydowy ECT (Environmental Concept Truck) – oraz pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, takimi jak np. etanol, DME i ogniwa paliwowe. W 2006 r. ogromną uwagę zwrócił na siebie hybrydowy samochód ciężarowy napędzany silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym.
Rok 1999 upłyną pod znakiem burzliwych wydarzeń w Grupie Volvo. Niespodziewanie ogłoszono, że Volvo Cars zostanie sprzedane koncernowi Ford Motor Co. Przejęcie zostało ratyfikowane podczas pełnego emocji nadzwyczajnego walnego zebrania akcjonariuszy, które odbyło się w marcu tego samego roku. Jednak zaledwie miesiąc później koncern AB Volvo ogłosił przejęcie francuskiego producenta samochodów ciężarowych Renault V.I., wraz z należącym do niego Mack Trucks w USA. Dzięki temu firma Volvo została największym europejskim i drugim na świecie producentem samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Volvo to także największy na świecie producent silników wysokoprężnych o pojemności skokowej od 9 do 16 l, reprezentowany w 133 krajach. Żaden inny koncern z tej branży nie może poszczycić się takim osiągnięciem.
Celem przejęcia firm Renault i Mack było wykorzystanie ekonomii skali w produkcji coraz lepszych samochodów ciężarowych, które spełniają zarówno przyszłościowe przepisy dotyczące ochrony środowiska, jaki rosnące oczekiwania w zakresie wydajności.

Z ufnością patrzymy w przyszłość
W ciągu następnych siedmiu lat nastąpiła skuteczna integracja produkcji samochodów ciężarowych w ramach Grupy Volvo. Wszystkie trzy marki żyją i rozwijają się obok siebie, a każda z nich koncentruje się na określonych grupach klientów. W lutym 2006 r. w Volvo Trucks odbyła się premiera najmocniejszego na świecie silnika do samochodu ciężarowego, 16-litrowej jednostki o mocy 660 KM. W tym samym roku nastąpiło również przejęcie znacznej części udziałów i nawiązanie współpracy z japońskim Nissan Diesel, a w przeddzień jubileuszu 80-lecia firmy ogłoszono zamiar całkowitego przejęcia przez Volvo koncernu Nissan Diesel.
Rok 2006 był kolejnym rekordowym rokiem dla firmy Volvo Trucks, która z ogromną ufnością patrzy w przyszłość niosącą zasadnicze wyzwania, zwłaszcza w aspekcie ochrony środowiska. Volvo jest dobrze przygotowane, by pewnie „toczyć się” w kierunku następnych 80 lat swej działalności!
Prezesi Volvo Trucks w ciągu kolejnych lat:

1927 Assar Gabrielsson i Gustaf Larson
1956 Gunnar Engellau
1969 Lars Malmros
1976 Sten Langenius
1994 Karl-Erling Trogen
2000 Tryggve Sthen
2001 Jorma Halonen
2004 Staffan Jufors


źródło: Volvo Polska Samochody Ciężarowe

Ostatnie artykuły