Filmy
  • Moto-pasje
  • Volkswagen na targach Techno Classica

Volkswagen na targach Techno Classica

Techno Classica trwająca od 30 marca do 4 kwietnia to największe niemieckie targi pojazdów historycznych i zabytkowych. Można podczas nich podziwiać wiele unikatowych modeli, m.in. prototyp pierwszego Golfa Cabrio, jednego z nielicznie wyprodukowanych Karmanna Ghia typ 34, brazylijską Pumę Roadster i bardzo charakterystycznego Cheetah. Także marka Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje wiele modeli sprzed lat, np. kampingowego Transportera T1 czy też nieodrestaurowaną karetkę z 1956 r.

Trzy eksponaty pokazywane w Essen - prototyp Golfa I Cabrio, Karmanna Ghia typ 34 Cabrio i Cheetah - wywodzą się z dawnego Karmanna. Volkswagena Classic przygotował dla odwiedzających wystawę także wiele innych atrakcji. W hali nr 7, zwiedzający mają możliwość zrobienia, przez profesjonalnego fotografa, zdjęcia w jednym z zabytkowych pojazdów. Natomiast ten, kto zdecyduje się na coś smacznego w kawiarni, wspomoże program Pomoc dla Bulli. Jest to akcja charytatywna, mająca na celu pomoc dzieciom i młodzieży zarażonym AIDS.

Zaprezentowane w Essen, pierwszy prototyp Golfa Cabrio i nowy Golf Cabrio, wywołują ochotę na podróżowanie z otwartym dachem w pięknej scenerii, w słoneczne dni. Prototyp pierwszej generacji nie posiadał jeszcze pałąka przeciwkapotażowego. Ten niezbędny element dbający o bezpieczeństwo pojawił się w seryjnych modelach. Kolejny kabriolet prezentowany przez Volkswagena to Karmann Ghia typ 34 - jeden z dwunastu egzemplarzy wyprodukowanych na świecie. Długoletni duet Karmanna i Volkswagena zamierzał wprowadzić ten pojazd w 1963 r. na rynek. Równie rzadko spotykanym jak Karmann Ghia Cabrio jest południowoamerykańska Puma GTS. Roadster ten bazuje na technologii Volkswagena, jednak został opracowany i rozpowszechniony przez producenta pod własną nazwą. Niepowtarzalny model studyjny Cheetah pokazuje jak wyobrażano sobie następcę Karmanna Ghia w Osnabrück. Innowacyjny, dwuosobowy pojazd Georgio Giugiaro bardzo się wyróżniał. Zaprezentowany w 1971 r., z zamontowanym silnikiem o przeciwległych cylindrach z tyłu pojazdu, Cheetah nie trafił ostatecznie do produkcji seryjnej. Następcą Karmann Ghia został, zaprojektowany w 1974 również przez Giugiaro, model Scirocco z napędem na przednią oś i z silnikiem chłodzonym cieczą. W12 syncro to 12 cylindrowy sportowy pojazd Volkswagena -samochód ten dokładnie 10 lat temu pobił 10 rekordów, w tym rekord prędkości wynoszący 295,24 km/h.

Samochody Użytkowe Volkswagen - 60 lat kamperów i pojazdów specjalnych

Volkswagen w latach pięćdziesiątych oferował dla modelu Transporter pakiet wyposażenia o nazwie Westfalia. Umożliwiał on wykorzystanie tego auta jako samochodu kempingowego. Ponieważ zainteresowanie było ogromne w 1957 r. uruchomiony został program samochodów kempingowych - VW-Campingwagen. Rozbudowywano koncepcję Volkswagena Westfalii, a dwa lata później świętowamo już pierwszy jubileusz - wyprodukowanie 1000 sztuk VW-Campingwagen.

Latem 1967 r. koncern zaprezentował Volkswagena Transportera kolejnej generacji. Przede wszystkim Amerykanie byli zachwyceni kompaktowym pojazdem z Niemiec. W 1969 r. liczba wyprodukowanych pojazdów przekroczyła 50.000, a dwa lata później 100.000. Od 1976 r. rozpoczęto produkcję Volkswagena Berlin, który odpowiadał swoim zarysem dzisiejszemu Volkswagenowi California. Kolejna, trzecia generacja Transportera była zdecydowanie większa od poprzedników. Numerem jeden nadal pozostała Westfalia, natomiast pojazdem kempingowym lat osiemdziesiątych stał się Volkswagen Joker, który był niestety droższy od pozostałych modeli. Poprzez zabiegi budżetowe i zaplanowaną znaczącą produkcję seryjną, wyposażenie Volkswagena Jokera 1988 zostało sprowadzone do akceptowanego poziomu cenowego przez klientów, co okazało się kluczem do sukcesu. Wersja ta otrzymała nazwę California.

Latem 1990 r. Volkswagen zaprezentował na targach w Hanowerze nowego Transportera T4. Silnik i układ napędowy znajdowały się z przodu pojazdu, a wbudowany w poprzek mechanizm napędowy ze skrzynią biegów znajdował się pod krótką pokrywą silnika. Dwa lata później zwiększyła się oferta samochodów wykorzystywanych podczas podróży tj. California Coach (z krótszym rozstawem osi), dłuższe wersje to California Tour i California Club. W 1994 r. rozpoczęto produkcję trzeciej wersji z podwyższonym dachem oraz modelu California Exclusive z długim rozstawem osi i podwyższonym dachem. Od 2003 r. marka Volkswagen Samochody Użytkowe rozpoczęła produkcję również samochodów kempingowych we własnym zakresie. Californię produkowano odtąd w Hanowerze. Zarys sylwetki pojazdu nie uległ zmianie, a zakres modyfikacji zewnętrznych był bardzo ograniczony.

W 2005 r. do produkcji włączono wersję z wysokim dachem. Zadbano również o nowe, komfortowe jak w samochodzie osobowym wnętrze. Fantazyjna forma mebli zbudowanych z wielowarstwowych płyt aluminiowych nadaje im niezwykle nowoczesny wygląd. Bardziej rozległa, ale równie fascynująca jest historia rozwoju pojazdów do przewozu chorych. Małe spojrzenie w przeszłość umożliwia zaprezentowany, nieodrestaurowany ambulans z 1956 r., którego wyposażenie wewnętrzne zostało niestety skradzione. Jednakże stan pojazdu idealnie obrazuje warunki, w jakich w latach pięćdziesiątych ratowane było ludzkie życie.

Źródło: Volkswagen

Ostatnie artykuły