Filmy

40 lat fabryki Renault w Douai

Fabryka Georges Besse w Douai, jedyna fabryka koncernu, w której produkuje się modele: Nowy Scenic, Nowy Grand Scenic i Nowy Megane Coupe-Cabriolet, obchodzi 40. rocznicę powstania. Fabryka w Douai jest obecnie największym we Francji zakładem przemysłowym Renault pod względem liczby pracowników (5100) i produkowanych samochodów (170 000 aut w 2009 roku). W ciągu 40 lat działalności z fabryki wyjechało ponad 9 mln pojazdów. Od 1970 r. fabryka wyprodukowała wiele z najpopularniejszych modeli marki, np. Renault 11, Renault 19 czy w ostatnich latach trzy generacje Renault Scenic.

Zakład w Douai, uruchomiony w 1970 roku powiększył potencjał przemysłowy koncernu. W okresie powojennej prosperity sprzedaż światowa Renault wzrosła dwukrotnie (nastąpiło to na przełomie lat 60. i 70.), a ówczesne moce produkcyjne nie pozwalały na zaspokojenie popytu. W latach 60. koncern zbudował więc wiele fabryk, m.in. w Valladolid (Hiszpania) w 1962 roku, w Sandouville (Francja) w 1964 roku i w Bursie (Turcja) w 1969 roku.

Renault otworzyło fabrykę w Douai, w regionie dotkniętym kryzysem przemysłu wydobywczego i włókienniczego, ze względu na korzystne położenie miasta znajdującego się w samym centrum Europy Zachodniej. Budowa rozpoczęła się 26. maja 1970 roku, a pierwszych pracowników zatrudniono już we wrześniu tego samego roku. Początkowo fabryka produkowała elementy blacharskie dla innych zakładów, a w grudniu 1974 roku rozpoczęła budowę całych pojazdów. Pierwszym samochodem, jaki zjechał z taśmy montażowej, był Renault 5. W 1976 r., wraz z uruchomieniem produkcji Renault 14, zakład zaczął specjalizować się w produkcji średnich sedanów. W 1981 rozpoczęto produkcję Renault 9, w 1983 roku - Renault 11, w 1986 roku - Renault 21, a w roku 1988 - Renault 19. W roku 1995 fabryka rozpoczęła produkcję pierwszej generacji Megane.

Rok później zakład w Douai stał się pierwszą fabryką na świecie produkującą kompaktowy samochód jednobryłowy - Scenic pierwszej generacji. Był to samochód, który miał zrewolucjonizować rynek europejski. W latach 2003-2009 w zakładzie powstawały również modele Scenic drugiej generacji. Obecnie zakład w Douai produkuje modele: Nowy Scenic, Nowy Grand Scenic oraz Nowy Megane Coupe-Cabriolet.

Renault-Douai w liczbach: zatrudnienie w 2010 r. - 5 100 osób; obecna dzienna produkcja - 1 000 samochodów; produkcja w 2009 roku - 170 000 aut; produkcja całkowita od otwarcia zakładu - 9,2 mln pojazdów; certyfikat systemu zarządzania środowiskowego - ISO 14 001.

Renault w regionie Nord-Pas-de-Calais:
Renault jest największym pracodawcą przemysłowym w Nord-Pas-de-Calais. Koncern ma w regionie cztery zakłady: fabrykę Georges Besse w Douai (Scenic, Grand Scenic, Megane Coupe-Cabriolet), Maubeuge Construction Automobile (Kangoo, Kangoo be bop, Kangoo Express), Française de Mécanique w Douvrin (silniki spalinowe 1.2) i STA Ruitz (automatyczne skrzynie biegów). Wszystkie fabryki prowadzą działalność zgodnie z zasadami ochrony środowiska, o czym świadczą posiadane przez nie certyfikaty ISO 14 001. Zgodnie z dewizą koncernu Zmieńmy życie - Zmieńmy samochód, działalności Renault w regionie Nord-Pas-de-Calais przyświeca troska o przyszłość. Od 2011 roku koncern będzie tam produkował również Kangoo Express Z.E. - pierwszy elektryczny samochód dostawczy dostępny dla wszystkich.

We Francji - Renault posiada 14 zakładów przemysłowych (na świecie jest ich łącznie 38). W pierwszej połowie 2010 roku w 14 francuskich zakładach, zatrudniających łącznie 30 tysięcy pracowników, wyprodukowano 347 237 pojazdów.

Historia: 1970 r. - powstanie fabryki w Douai; 1975 r. - rozpoczęcie produkcji Renault 5; 1976 r. - rozpoczęcie produkcji Renault 14; 1980 r. - rozpoczęcie produkcji Fuego; 1982 r. -rozpoczęcie produkcji Renault 9, który uzyskał tytuł Samochodu Roku 1982; 1983 r. - rozpoczęcie produkcji Renault 11; 1986 r. - rozpoczęcie produkcji Renault 21;1988 r. - rozpoczęcie produkcji Renault 19, który uzyskał tytuł Samochodu Roku 1990; 1993 r. - fabryka Renault Douai otrzymuje nazwę fabryki Georges Besse; 1994 r. rozpoczęcie eksploatacji prasy HITACHI 5400 t;1995 r. - rozpoczęcie produkcji Megane; 1996 r. - rozpoczęcie produkcji modelu Scénic, który uzyskał tytuł Samochodu Roku 1997; 1997 r. - fabryka Georges Besse zostaje przekształcona w spółkę jawną; 2000 r. - rozpoczęcie produkcji modelu Scenic RX4; 2002 r. - rozpoczęcie produkcji Mégane II, 5-drzwiowego sedana, także budowa nowej blacharni i nowego zakładu woskowania; 2003 r. - rozpoczęcie produkcji modeli Scenic II i Megane II Coupe-Cabriolet; 2004 r. - wprowadzenie na rynek modelu Grand Scenic; 2006 r. - milionowy Scenic II zjeżdża z taśmy montażowej; 2009 r. - wprowadzenie na rynek modeli Scenic i Grand Scenic III; 2010 r. - wprowadzenie na rynek modelu Mégane Coupe-Cabriolet.

Źródło: Renault

Ostatnie artykuły