Filmy

50 lat designu Mazdy

W 1960 roku Mazda wprowadziła na rynek pierwszy samochód osobowy, model R360 Coupé, który szybko stał się popularny dzięki małym rozmiarom i praktyczności. Otworzył on w historii Mazdy nowy rozdział - masowej produkcji samochodów osobowych. Dla japońskich klientów R360 Coupé było urzeczywistnieniem marzeń o pięknym i dostępnym cenowo samochodzie. 50 lat designu Mazdy wchodzi obecnie w nową fazę. Poszukując nowych znaczeń słów pasjonująca jazda, projektanci szukają takiego kształtu, który najdoskonalej będzie reprezentować ducha Mazdy. Te poszukiwania są fundamentem wizji, nadchodzącej wraz z nową generacją produktów Mazdy.

Pasja ruchu
Lata 60. i 70. - to okres podczas którego formował się design Mazdy i tworzył się jego wyjątkowy język. Najbardziej reprezentatywne dla tamtej epoki były; futurystyczny Cosmo Sports 110S i czyste, proste linie pierwszej RX-7, podkreślające dynamikę napędzającego ją silnika z wirującym tłokiem. W toku docierania się tych projektów tworzył się wyjątkowy, sportowy charakter, który wkrótce stał się synonimem marki Mazda. W drugiej połowie lat 80. Mazda położyła jeszcze większy nacisk na tworzenie samochodów uderzających emocjami. Połączenie funkcjonalności i piękna, to Mazda MX-5. Ten samochód powstał by na nowo zdefiniować lekkiego, sportowego roadstera i stał się symbolem czystej przyjemności z jazdy na całym świecie. W podobnym duchu zaprojektowano Mazdę RX-7 trzeciej generacji (Enfini RX-7 w Japonii), czyniąc sportowy samochód z silnikiem Wankla jeszcze bardziej atrakcyjnym.

Z początkiem XXI wieku design Mazdy przyjął za swój motyw przewodni atletyczny, sportowy ruch. Znalazł on odzwierciedlenie w zmieniających się kształtach aut, ale również wspierał nowe hasło firmy: Zoom-Zoom. Projektanci Mazdy chcą dalej ekscytować posiadaczy samochodów marki, jak też tych, którzy je tylko oglądają. Nowy język projektowania Mazd zachęcał dosłownie do zakochania się w samochodach i przyjemności z ich prowadzenia. Pierwszym projektem z tego okresu była Mazda6, a następnie Mazda RX-8 i kolejne modele.

Motyw atletycznego i sportowego ruchu znalazł swoje rozwinięcie w filozofii designu Nagare (jap. przepływ). Język projektowania Nagare odzwierciedla piękno natury i jej ruchu.Wplatając w kształty samochodu linie inspirowane naturą: wiatrem, wodą, wydmami, płynną lawą i innymi fenomenami przyrody - Mazda przeniosła swoje poszukiwania naturalnego ruchu na zupełnie nowy poziom. Pod hasłem Nagare pokazano siedem modeli koncepcyjnych, po czym w formie Mazdy5 motyw ten znalazł się w wielkoseryjnej produkcji.

Romantyzm samochodu
Nowa era projektowania w Mazdzie rozpoczęła się od człowieka, który zmienił design samochodów sportowych i kompaktowych. Ikuo Maeda, dyrektor działu projektowego Mazdy stoi za ostatnimi zmianami w designie Mazdy, które zaczęły się od najnowszego samochodu koncepcyjnego. Maeda kierował zespołem Mazdy podczas projektowania tego modelu, a kształty tego auta są odzwierciedleniem pasji i determinacji designera.

Ikuo Maeda był głównym projektantem Mazdy RX-8, która stała się przełomem wśród czteroosobowych samochodów sportowych dzięki swojemu silnikowi z wirującymi tłokami oraz pozbawionej słupków środkowych, czterodrzwiowej karoserii. Był również szefem projektu Mazda2, światowego samochodu roku 2008, który zmienił pojęcie kompaktowego samochodu dzięki konsekwentnej redukcji masy pojazdu. Ikuo Maeda jest również kierowcą wyścigowym i na torze
prezentuje podobną pasję jak przy desce kreślarskiej.

Wybrane samochody seryjne
R360 Coupé (1960) - był pierwszym samochodem osobowym Mazdy. W małym, funkcjonalnym kształcie coupé schowano kabinę o układzie 2+2, która reprezentowała najnowszy japoński design tamtych lat. Auto łączyło uroczy wygląd z atrakcyjną ceną w czasach, gdy posiadanie samochodu było często wciąż jeszcze marzeniem. Od razu stało się przebojem. Otworzyło nowy rozdział historii, nie tylko dla Mazdy, ale również dla samochodów osobowych w Japonii.

Luce 1500 (1966) - stworzony na podstawie projektu Bertone, styl litery A modelu Luce 1500 został poddany obróbce przez projektantów Mazdy, którzy dodali do niego charakterystycznych cech marki. Ten nowoczesny, elegancki projekt niósł w sobie wyjątkową indywidualność, która przyćmiewała stylizację innych japońskich samochodów w tamtych czasach i pozostawała wierna oryginalnej nazwie luce, czyli po włosku: światło.

Cosmo Sport 110S (1967) - pierwszy seryjnie produkowany samochód z dwuwirnikowym silnikiem Wankla - został zaprezentowany na tokijskim salonie samochodowym w paJdzierniku 1963 roku, a do produkcji wszedł cztery lata później, po intensywnych testach.

Luce Rotary Coupé (1969) - był hardtopem z nowym silnikiem dwuwirnikowym o pojemności 1310 cm3.Maksymalna moc 126 KM i prędkość 190 km/h były dowodem na to, że również z napędem przednim technologia wirujących tłoków jest wystarczająco kompaktowa i dojrzała, aby przynosić zyski.

RX-7 (1978) - niski, ostry przód, niewysoka karoseria, zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki i szklana tylna szyba były powodami dla których Savannah RX-7 wywoływała entuzjazm na całym świecie. Samochód odnosił bezprecedensowe sukcesy w sporcie, zdobywając ponad 100 zwycięstw w zawodach IMSA w Stanach Zjednoczonych.

Trzecia generacja RX-7 (seria FD, 1991) była potężnym skokiem jeśli chodzi o osiągi, ale również poligonem dla strategii grama - czyli konsekwentnej redukcji masy samochodu. Samochód miał urzekającą, intrygującą stylizację, zbudowaną na koncepcji piękna bestia. Poprzednie dwie generacje RX-7 zapewniły sobie stałą obecność na rynku samochodów sportowych, ta potwierdziła tylko, że nie była to obecność przypadkowa.

Xedos6 (1992) - samochód ten powstał jako emanacja trwałej wartości - ze szczególnym naciskiem na wyrafinowanie i najwyższą jakość wykonania. W głosowaniu czytelników niemieckiego Auto Motor und Sport w 1993 roku, Xedos6 został najlepszym samochodem roku 1993 w kategorii aut importowanych średniej wielkości.

Mazda6 (2002) - była początkiem historii sukcesu generacji Zoom-Zoom. Nowoczesna, sportowa i dynamiczna, stała się symbolem zmian Mazdy i stworzyła podstawy wizerunku jej nowych aut. We wszystkich trzech odmianach nadwozia agresywne lampy, mocne linie i sportowy kokpit urzekały klientów na całym świecie.

RX-8 (2003) - prezentowała wspaniałą wizję rozwojową sportowego samochodu z silnikiem Wankla, która mogła pochodzić tylko od jedynej firmy na świecie, która takie samochody produkuje.Dynamiczny, sportowy kształt, wyjątkowe drzwi otwierające się w przeciwnych kierunkach, miejsce dla czterech osób, czysty, kompaktowy, wolnossący silnik Renesis - to wszystko uczyniło ją przebojem wśród miłośników samochodów sportowych na całym świecie.

CX-7 (2006) - to crossover, który łączy w sobie dużą moc (260 KM) ze sportowym kształtem, funkcjonalnością i komfortem SUV-a. Będąca rozwinięciem koncepcyjnego samochodu MXCrossport, pokazanego na targach w Detroit w 2005 roku, sylwetka CX-7 zdominowana jest przez bardzo płaską przednią szybę (kąt 66 stopni), która jest bardziej nachylona niż w wielu samochodach sportowych. Śmiało pociągnięta linia dachu, podnosząca się do tyłu linia szyb i duże, potężne błotniki nad 18-calowymi kołami nadają temu modelowi agresywnego, mocnego wyglądu.

Mazda2 (2007) - jest symbolem końca trendu budowy coraz większych i cięższych samochodów, ważąc 100 kg mniej niż jej poprzednik. To rewolucja, która prowadzi do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2, do lepszych osiągów, polepszenia zwrotności i zwinności. Dynamiczne kształty odwzorowują te cechy i wraz z nimi są powodem, dla którego mała Mazda zdobyła nagrodę światowego samochodu roku w 2008 r.

Mazda5 (2010) - jest udoskonaleniem znakomitego przepisu, według którego zbudowano jej poprzedniczkę. Z zewnątrz odróżnia się od zwykle mało ciekawych projektów segmentu minivanów, po raz pierwszy prezentując motyw Nagare w samochodzie seryjnym. Nie traci na funkcjonalności, dzięki dwóm przesuwnym drzwiom z bardzo dużymi otworami, dużej ilości miejsca na nogi dla siedmiu pasażerów i elastycznemu systemowi składnia foteli, zwanemu Karakuri. Po raz pierwszy zaprezentowano w niej nowe silniki, w tym jednostkę 2.0 DISI z innowacyjnym systemem automatycznego wyłączania silnika i-stop.

Przykładowe samochody koncepcyjne
RX-01 (1995) - pokazany na salonie tokijskim w 1995 r., był modelem z silnikiem Wankla. Jego wyjątkowy, krótki i szeroki kształt był pochodną kształtu silnika typu MSP-RE (multi-side port rotary engine). Silnik smarowany za pomocą suchej miski olejowej, co pozwoliło stworzyć wyjątkowo płaski przód. Auto spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem.

MX-Sport Tourer (2001) - pokazany w 2001 w Genewie, miał podwójne drzwi i lamelkowy dach, otwierający się niczym akordeon. Jego celem było złapanie równowagi między przydatnością samochodu kombi a dynamiką auta sportowego. We wnętrzu znajdowały się tylne fotele, które chowały się po jednym naciśnięciu przycisku, tworząc całkowicie płaską powierzchnię ładunkową. Koncept ten doprowadził do stworzenia systemu Karakuri, zastosowanego w Mazdzie5 i Mazdzie6.

Nagare (2006) - samochód ten nadał nazwę serii aut studyjnych inspirowanych naturą. W tym czasie projektanci Mazdy eksplorowali możliwości kształtowania powierzchni samochodu w sposób możliwie zbliżony do naturalnego przepływu. Największe wrażenie robiły ogromne drzwi, które przesuwały się do przodu i w górę, pozwalając zająć miejsca w jednym z czterech foteli. Umieszczony pośrodku fotel kierowcy i przypominające teatralną lożę ustawienie pozostałych siedzeń sprawiały, że Nagare łączył w sobie dynamikę i mistrzowskie urządzenie wnętrza.

Taiki (2007) - najbardziej futurystyczny ze wszystkich konceptów serii Nagare. To samochód sportowy, zaprojektowany dla odpowiedzialnego ekologicznie społeczeństwa. Jego projekt to - eksploracja możliwości obniżania masy i poprawiania aerodynamiki, aby zmniejszyć emisję CO2 i zużycie paliwa. Inspiracją dla projektu były warstwy atmosfery Ziemi i próba zobrazowania ruchu powietrza towarzyszącego powiewom wiatru. Widać to w każdym szczególe, od dotyku powierzchni, po skomplikowane lecz piękne błotniki i przypominający ogon tył.

Furai (2008) - (po jap. dźwięk wiatru) - zadebiutował w 2008 r., na targach samochodowych w Detroit. Został stworzony przez studio projektowe Mazdy w Irvine, w Kalifornii, aby zatrzeć granice między zwykłym samochodem, a weekendowym autem wyścigowym - ma być rzeczywiście funkcjonalnym autem sportowym. W modelu Furai linie charakterystyczne dla Nagare służą polepszeniu własności aerodynamicznych samochodu i kierują przepływem powietrza nad karoserią. Napędzany etanolem, trójwirnikowy silnik Wankla generuje 450 KM przy 9000 obrotów
na minutę.

Mazda za 20 lat
- Samochody będą zupełnie inne. Będą pojawiać się nowe, przyjazne dla środowiska technologie, wiele zmieni nadejście ery elektryczności w motoryzacji - a równocześnie technologie informacyjne wykonają gwałtowny postęp, w samochodzie będzie dostępna każda forma informacji. Łatwiej będzie konstruować samochody i chociaż kwintesencja samochodu pozostanie bez zmian, Mazda będzie tworzyć auta, do których ludzie będą mieli emocjonalny stosunek - a równocześnie będzie w nich wszystko, co oferuje technologia - Yasushi Nakamuta, główny projektant w studio strategii designu w Yokohamie, odpowiedzialny za samochody koncepcyjne.

- Przyszłością Mazdy jest znacznie bardziej osobiste zaangażowanie klienta. Możliwe jest, że technologiczne innowacje, takie jak błyskawiczna produkcja, personalizacja lakierowania, dostęp do wolnego oprogramowania, wirtualna rzeczywistość - będą mogły łączyć ze sobą klientów i projektantów Mazdy. Klienci powinni zresztą grać kluczową rolę w tworzeniu ich samochodów. Dla mnie oznacza to, że emocjonalne połączenie z samochodem przejdzie na znacznie wyższy niżobecnie poziom - Derek Jenkins, dyrektor ds. designu w Mazda North American Operations (MNAO).

Źródło: Mazda Motor Poland

Ostatnie artykuły