Filmy
  • Moto-pasje
  • 85-lecie fuzji Laurin & Klement i Škody

85-lecie fuzji Laurin & Klement i Škody

Škoda Auto świętuje 85-lecie fuzji z firmą Škoda Plzeň, po której otrzymała swą dzisiejszą nazwę oraz logo. To strategiczne partnerstwo trwało do 1945 r., kiedy rząd upaństwowił najważniejsze firmy przemysłowe.

Tuż przed II Wojną Światową, Václav Klement szukał odpowiedniego partnera dla swojej firmy. Aby pozostać konkurencyjną w obliczu masowej ekspansji, firma potrzebowała dużych inwestycji w rozbudowę fabryki i zakup maszyn. W trudnych powojennych czasach fuzja stała się więc koniecznością.

- Pomimo kilku prób i propozycji, jakie wyszły z naszej strony, rząd zadecydował o tym, że współpraca między Mladá Boleslav i Pilsen jest już niepotrzebna - dodał Lukáš Nachtmann, szef Škoda Auto Archive.

20. lipca 1925 r. zlokalizowana w Mladá Boleslav firma połączyła się z Akciová společnost (wcześniej Škodovy Závody), mającą swoją siedzibę w Pilsen. W wyniku tej fuzji, wzrosło znaczenie oddziału Škody w Pilsen, którego działalność rozpoczęła się kilka lat wcześniej, w 1919 roku. Przeniosła ona część produkcji dużych luksusowych limuzyn Hispano-Suiza, a zarysowana na rozległą skalę modernizacja fabryki umożliwiła rozpoczęcie produkcji seryjnej kilku nowych modeli.Škoda - Hispano-Suiza 25 (100 KM) z 1926 r.

Niezależna firma L&K (Laurin a Klement), została wycofana z rejestru firm pod koniec grudnia 1925 r., ale jej logo jeszcze przez kilka następnych lat widniało na osłonie chłodnicy kilku modeli i nawet zostało wzbogacone o dobrze znaną wszystkim uskrzydloną strzałę. Podczas II Wojny Światowej, wszystkie firmy wchodzące w skład grupy Škoda zmieniły profil produkcji na zbrojeniowy. Po wojnie, 27 października 1945 r., firma została upaństwowiona i grupa Škody została podzielona na dwie odrębne firmy.

Źródło: Škoda Auto






Ostatnie artykuły