Filmy

Jubileusz fabryki Skody

Pod koniec maja 2009 r. Škoda Auto obchodziła 100-lecie istnienia fabryki w Vrchlabí. We wrześniu ubiegłego roku fabryka ta świętowała produkcję milionowego samochodu od czasu połączenia się z Volkswagenem w 1991 r.



- Zakład produkcyjny Vrchlabí kontynuuje tradycję Petera a synové, producenta samochodów i angielskich siodeł - firmy utworzonej w 1864 r. przez Ignáca Theodora Peterę. W 1908 r. przedsiębiorstwo wyprodukowało pierwsze nadwozie. Od 1920 r. fabryka zaczęła specjalizować się w produkcji karoserii samochodowych. W latach 1930-1935 dynamicznie się rozwijała, produkując kabriolety z podwoziem Škoda, Tatra oraz Walter, a także firm niemieckich, włoskich, angielskich i amerykańskich. - powiedział Lukáš Nachtmann, kierownik Archiwum Škoda Auto.

- W czasie II wojny światowej fabrykę przebudowano do mniej więcej obecnego rozmiaru - opowiada Nachtmann. Po wojnie firmę przekształcono w zakład produkujący nadwozia (SEVKAR - "Severočeská karosárna"), ale niedługo potem, w 1946 r., fabrykę upaństwowiono i stała się ona częścią AZNP Mladá Boleslav. To po raz pierwszy w historii tej fabryki zapoczątkowano system produkcji taśmowej. Pierwszym wyprodukowanym modelem była Škoda 1101. W 1952 r. przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję modelu Škoda 1200, samochodu wyposażonego całkowicie w metalową karoserię (w przeciwieństwie do poprzednich modeli z drewnianymi ramami).

Rok 1954 przyniósł założenie niezależnej firmy o nazwie Automobilový závod Vrchlabí, która następnie połączyła się z Karosa, fabryką w Chlumec nad Cidlinou. W 1955 r. fabryka wprowadziła na rynek model Škoda 1201, a w 1958 r. fabryka Vrchlabí ponownie stała się częścią AZNP Mladá Boleslav.



W kolejnych latach Vrchlabí specjalizowało się w produkcji na skalę przemysłową lekkich wersji samochodów osobowych Škoda. Kilka lat później ofertę uzupełniono o małe serie świetnie wyposażonych samochodów tej marki. W latach 60. firma wprowadziła na rynek modele Škoda 1202, a później Škoda 1203. Poza tym w fabryce produkowano także furgonetki bez montażu na rynek turecki.

Firma wybudowała tłocznię oraz zmodyfikowała większość zakładów wytwórczych. - W połowie lat 70. fabryka zaczęła współpracę z zakładem produkcyjnym w Mladá Boleslav, testując i sprawdzając standardowy model Škoda 120, a także jego ulepszone wersje. Bardziej luksusowe wersje istniejących modeli nadal produkowane są właśnie w Vrchlabí - dodaje Lukáš Nachtmann.



Pod koniec 1981 r. z taśmy produkcyjnej w fabryce zjechała ostatnia Škoda 1203, kończąc tym samym okres produkcji samochodów na skalę przemysłową, który trwał od 1946 r. W roku 1987 we Vrchlabí jako pierwszej fabryce koncernu uruchomiono testową produkcję modelu Škoda Favorit, a w 1990 r. także Škoda Forman. Zapoczątkowanie produkcji modelu Favorit wymagało kompleksowej modernizacji linii produkcyjnej i kilku innych zakładów produkcyjnych.

W 1991 Škoda Mladá Boleslav stała się częścią Grupy Volkswagen - Vrchlabí pozostało natomiast jedną z fabryk firmy Škoda, automobilová a.s. W tamtym czasie fabryka produkowała specjalne wersje modeli Favorit oraz Forman. We wrześniu 1994 r. w fabryce rozpoczęto produkcję Škoda Felicia, a później także Felicia Combi, Felicia Pickup i Felicia Fun.

Obecnie w Vrchlabí produkowane są modele Škoda Octavia Tour i Škoda Octavia.






materiały : Škoda Auto

Ostatnie artykuły