Filmy

Królowa kończy 40 lat



Moc, doznania i charakterystyczny dźwięk – oto nieodłączne elementy legendy silnika Scania V8. Dodaj do tego doskonałą ekonomikę paliwową w tej klasie mocy, reputację niezniszczalnej jednostki napędowej i wysoką wartość przy odsprzedaży, a otrzymasz produkt, który nie ma sobie równych. Wraz z wprowadzeniem na rynek w roku 2000 wersji 16-litrowej, znakomita reputacja jaką zdobył sobie pierwszy, 14-litrowy silnik V8 została przeniesiona w zupełnie nowy wymiar.

Większe koszty zakupu są uzasadnione opłacalnością eksploatacji w dłuższym okresie! Wyższe osiągi oznaczają większe prędkości średnie. Ponadprzeciętna trwałość i niezawodność przekładają się na większą dyspozycyjność. W porównaniu do okresu czteroletniego, w typowym, sześcioletnim okresie eksploatacji następuje mniejszy spadek wartości rynkowej pojazdu, zwłaszcza przy wysokiej cenie odsprzedaży.

Dla wielu klientów są to czynniki decydujące o wyborze Scania V8. Duża grupa użytkowników nie potrafi się rozstać ze swoim silnikiem. Niekiedy, po osiągnięciu przebiegu około 2 milionów kilometrów, wystarczy wykonać naprawę główną, by tchnąć nowe życie w jednostkę napędową. Znane są przypadki, że samochody ciężarowe z silnikiem Scania V8 wciąż pozostają w eksploatacji, mimo osiągnięcia przebiegu 5 mln km lub więcej.

Gdy pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Scania zaprezentowała 14-litrową jednostkę napędową V8 o mocy 350 KM , był to najmocniejszy europejski silnik przeznaczony do samochodu ciężarowego. I przez wiele lat nie oddał palmy pierwszeństwa. Silnik V8 uczynił ze Scania prawdziwą królowę szos. Prace projektowe rozpoczęto w czasach, gdy za wystarczającą moc uznawano 250 KM. Ale inżynierowie Scania-Vabis zdali sobie sprawę, że w przyszłości taki poziom mocy może być niewystarczający, zwłaszcza w transporcie dłużycy drzewnej i transporcie ciężkim. Dlaczego więc nie zdecydować się na odważniejszy krok i jako pierwsza firma na rynku nie zaoferować mocniejszego silnika?

Zielone światło dla projektu pojawiło się w 1962 r., gdy trwały już prace nad nową generacją samochodów ciężarowych z silnikiem pod kabiną, których wprowadzenie na rynek zaplanowano na rok 1968. Niestety, pod kabiną nie zmieściłaby się ani rzędowa ósemka, ani rzędowy silnik sześciocylindrowy o większej pojemności. W sposób naturalny więc inżynierowie zwrócili uwagę na widlasty układ cylindrów. Taki silnik zmieściłby się w tej samej ramie i pod tą samą kabiną, pod którą montowano rzędowe sześciocylindrowe silniki o pojemności 11 l, a jednocześnie rozwijałby moc większą o 100 KM. Przyjęta koncepcja zakładała zaprojektowanie
jednostki napędowej o dużej mocy, a jednocześnie zwartej budowie, dzięki której osiągi samochodu ciężarowego wzbiłyby się na zupełnie nowy poziom.

Nowy, pionierski silnik Scania-Vabis V8 o pojemności 14,2 l był wyjątkowy pod wieloma względami. Od podstaw został zaprojektowany jako silnik turbodoładowany o dużej trwałości. Równocześnie opracowano wolnossącą wersję silnika, o mocy 260 KM, przeznaczoną do autobusów, dzięki której turystyczne autokary zmieniały się w komfortowe salonki.

Pojazdy Scania LB140 szybko zdobyły uznanie na rynku. Łączyły w sobie wysoką moc z charakterystyką momentu obrotowego sprzyjającą wykorzystywaniu niskich prędkości obrotowych silnika – przyjemne i efektywne rozwiązanie w samochodzie ciężarowym o dużej ładowności. Wielu klientom podobał się również emblemat V8 oraz charakterystyczny odgłos pracy tego silnika. Wszystkie te cechy, a także wyjątkowa trwałość i niezawodność sprawiły, że 14-litrowy silnik V8 szybko stał się prawdziwą legendą.

W połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia władze odpowiedzialne za bezpieczeństwo drogowe zdały sobie sprawę, że należy coś zrobić, by samochody ciężarowe nie utrudniały i spowalniały ruchu drogowego. W Niemczech wprowadzono zalecenie, by minimalny jednostkowy wskaźnik mocy wynosił 8 KM/t, co w przypadku zestawu drogowego o masie całkowitej 38 t oznaczało konieczność zastosowania silnika mocy nieco powyżej 300 KM. W tamtym czasie silnik 375-konny Scania V8 pozwalał uzyskać wskaźnik mocy na poziome 10 KM/t – wartość, która stała się standardem w europejskim transporcie długodystansowym dopiero 25 lat później (40 t dmc i 400 KM w 2000 r.). Jednocześnie silnik Scania V8 zapewniał wystarczającą moc również dla cięższych zespołów pojazdów. Współczesne, powszechnie wykorzystywane w Skandynawii, 60-tonowe zespoły pojazdów wymagają około 600 KM, przy wskaźniki 10 KM/t. Sukces 14-litrowej jednostki napędowej. Osiągi jednostki 14-litrowej były kilkukrotnie zwiększane, dochodząc w ostatniej wersji tego silnika, produkowanej w latach 1995-2001, do 530 KM i 2300 Nm. W porównaniu z pierwszą wersją oznacza to wzrost mocy i momentu obrotowego o odpowiednio: ponad 50 procent i 85 procent.



W latach 1969-2001 wyprodukowano około 170 000 14-litrowych silników V8 w wersjach: samochodowej, przemysłowej i morskiej, a także około 900 silników przeznaczonych do autobusów.

Przez wiele lat Scania była najczęściej kupowanym samochodem ciężarowym z silnikiem o mocy powyżej 500 KM. W 1970 r. widlasta ósemka Scania szturmem opanowała rynek włoski i od tego czasu pozostaje tam liderem. Silnik V8 ma zwartą budowę i wyjątkowo korzystny stosunek mocy do masy własnej. Dzięki temu jest często stosowany w wozidłach technologicznych, a także w pojazdach i łodziach wojskowych oraz w instalacjach przemysłowych. Od 1969 r. dostarczono na rynek ponad ćwierć miliona sztuk jednostek napędowych Scania V8. Szacuje się, że co najmniej sto tysięcy tych silników wciąż pozostaje w eksploatacji.



materiały: Scania AB

Ostatnie artykuły