Filmy
  • Moto-pasje
  • Fiat 124 Spider świętuje swoje 50. urodziny

Fiat 124 Spider świętuje swoje 50. urodziny

Warszawa, 4 listopada 2016 r.


Fiat 124 Spider świętuje swoje 50. urodziny.

Od 3 listopada 1966 roku do 3 listopada 2016 roku: kultowe „odkrycie” Fiata – 124 Spider - kończy 50 lat! Od samego początku aż po dziś dzień, zawsze elegancki i ze sportowym zacięciem przetrwał dziesiątki lat poprzedniego wieku do czasów współczesnych. W 1966 roku „marzył”
o Kalifornii, w 2015 właśnie w Los Angeles zaprezentował się w nowej, emocjonującej odsłonie. Dzisiaj model skupia w swoim dojrzałym stylu klasyczne piękno swojego protoplasty, pozostając wiernym w najistotniejszych cechach i rozkochuje w sobie kolejne pokolenia fanów.


Projekt.
„Salon w Turynie w poszukiwaniu optymizmu”: jest rok 1966 i tytuły tej treści towarzyszą 48. edycji wystawy, która gości w Palazzo delle Esposizioni. Salon Samochodowy przyjmuje odwiedzających niezrównanym przepychem świateł i kolorów. Wiodącą rolę odgrywają błyszczące lakiery samochodów, które odbijają w nieskończoność poświatę tysiąca neonów: są lata 60. i fala euforii zawładnęła całymi Wlochami. Kryzys walutowy lat 1964-1965 dobiegał końca i w 1966 roku produkcja samochodów
we Włoszech wzrosła o 8%. Zresztą, od początku X-lecia wydano ponad 650 miliardów lirów
na modernizację i rozbudowę zakładów tak, by podołać rosnącemu z roku na rok popytowi. Oprócz tworzenia miejsc pracy, samochód był głównym wskaźnikiem dobrobytu kraju i stopnia ucywilizowania. Pragnienie jego posiadania stawało się coraz bardziej powszechne, ale jednocześnie panowało konserwatywne przekonanie, według którego auto to zbytek. Fakty obaliły tę tezę: dzisiaj można zdecydowanie przyznać, że samochód przyczynił się do scalenia Włoch, skracając odległości, ułatwiając przemieszczanie się, pomagając ludziom poznać się i zrozumieć. Auto to środek transportu, który może być ozdobą, ale najczęściej jest narzędziem pracy, wizytówką i siłą napędową naszych ambicji.

Wśród 515 wystawców z 13 różnych krajów, znajdujące się w drugim pawilonie stoisko Fiata imponowało swoim rozmachem: bogata oferta była w stanie zaspokoić najróżniejsze gusta i wymagania,
a zorganizowany w 1966 roku Salon w Turynie wzbogacił się dodatkowo o trzy absolutne nowości. Publiczność mogła podziwiać Fiata Dino, model uzupełniający gamę 124, którego produkcja była właśnie uruchamiana. Był to innowacyjny samochód, wyróżniający się oryginalnym stylem, nową koncepcją przestrzeni, wyszukaną techniką i najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa. Fiat 124 był wynikiem zobowiązania się Fiata do wyprodukowania przystępnego cenowo i szybkiego samochodu, będącego w stanie przewieźć w komfortowych warunkach pięć osób i ich bagaże.
Na Salonie został też zaprezentowany Fiat 124 Familiare, ale dzień 3 listopada wspominany jest szczególnie ze względu na Fiata 124 Sport Spider. Ten ostatni stanowił najlepszą wersję Fiata
w segmencie „otwartych” samochodów wzbudzających emocje, ale osiągalnych, którym marka przewodziła od końca II wojny światowej poprzez takie modele, jak: 1100 spider z 1954 roku; 1200 i 1500 bialbero z 1958 roku; 1500 S i 1600 S z 1961 roku. Model 124 Sport Spider był przeznaczony
dla kierowców, którzy oczekiwali doskonałych osiągów za przystępna cenę: samochodu sportowego
i rozpowszechnionego na szeroką skalę. Nie był to li tylko prosty samochód, ale prawdziwe „nowoczesne wydarzenie”, jak określała go ówczesna prasa. Nowoczesne, ponieważ potrzeba mobilności była spełniana przez produkt potrafiący rozbudzić emocje, zachowując przy tym rozsądną cenę, w połączeniu z przekonywującym i indywidualnym stylem, niesamowitymi osiągami i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, szczególnie pod względem mechaniki. 124 Sport Spider był kolejną odsłoną wersji
124 sedan, ale jednocześnie był prawdziwym sportowym autem, w którym szybko wszyscy się zakochali. Jako projektanta tego samochodu Fiat wybrał Pininfarinę, legendarnego partnera turyńskiego producenta, ważne i respektowane nazwisko w całej, międzynarodowej branży samochodowej.

124 Sport Spider z 1966 roku: rodzi się legenda światowej motoryzacji.
Model w większości przejął mechanikę z sedana Fiat 124, ale od samego początku powstawał
z precyzyjnie określonymi cechami charakterystycznymi dla sportowych aut. Nazwa Pininfarina zapewniała elegancję konstrukcji i wnętrz. Ogólnie, 124 Sport Spider wyróżniał się wysoką jakością wykończenia, akcesoriów, kolorów. Długość samochodu wynosiła 3,97 m., a linia nadwozia była nowoczesna, stonowana i proporcjonalna. Jego linia boczna była wyraźnie widoczna, dzięki motywowi tylnego błotnika, który łączył się, delikatnie schodząc w dół, z błotnikiem przednim. Przód był kompaktowy i płaski, o lekkim wyglądzie, dzięki wgłębieniu, w którym umieszczone zostały dwa delikatnie cofnięte światła przednie.

Oryginalny wlot powietrza miał sześciokątny kształt, a zderzak był otulający i pozbawiony nakładek. Tył wyróżniał się dwoma delikatnie skierowanymi w górę „płetwami”, tworząc wklęsłą linię połączoną
z profilem bagażnika. Było to zatem auto, którego styl i rozmiary były najatrakcyjniejsze w tamtych czasach: piękny wśród piękności, gdyż na stoisku Fiata w listopadzie 1966 roku towarzyszyły mu
Miss Włoch i Miss Uśmiechu oraz aktorka Marisa Solinas. Otwierany dach miał szybę tylną z winilitu oraz dwie szyby boczne, które chowały się w momencie, kiedy dach się obniżał. Duże przeszklone powierzchnie gwarantowały widoczność w każdym kierunku, rezultaty aerodynamiczne pozwalały samochodowi osiągać duże prędkości i jednocześnie sprawdzać się podczas manewrowania po mieście. Kształt okien oraz szyby przedniej, wykończenia klamek, reflektorów, świateł, fotele, kolory, świadczyły
o poszukiwaniu praktyczności i elegancji. Oprócz tego, we wnętrzu o niezwykłej dbałości o szczegóły świadczyły anatomiczne siedzenia, drewniane wykończenia oraz bogate oprzyrządowanie: deska rozdzielcza z prędkościomierzem, elektryczny czujnik ciśnienia oleju, termostat oraz elektroniczny obrotomierz.
Przy tym samym napędzie na tył, wersja Spidera była mocno kojarzona z silnikiem 124AC.000.
Był to silnik z czterema cylindrami montowanymi w rzędzie ze średnicą cylindra i skokiem odpowiednio 80 i 71,5 mm oraz pojemnością 1438 cm3. Doskonały dzięki głowicy z dwoma wałkami rozrządu
i zaworem w kształcie V, rozwijał moc 90 KM przy 6500 obrotów/minutę, osiągał maksymalną prędkość 170 km/h. Gaźnik posiadał dwa pionowe przeloty, a system podwójnego filtrowania oleju gwarantował lepsze smarowanie i dłuższą trwałość. Dodatkowo jeszcze inne cechy czyniły z tego modelu wysokiej klasy sportowy samochód: montowana seryjnie pięciobiegowa skrzynia biegów, radialne opony oraz dwuramienna, sportowa kierownica. Ta ostatnia była połączona z przekładnią kierowniczą za pomocą kolumny kierowniczej złożonej z dwóch części połączonych przegubami kardana, które zapewniały doskonały komfort jazdy. Elegancja linii, dobre osiągi silnika, stabilność i bezpieczeństwo, które gwarantowane były przez 4 hamulce tarczowe, podciśnieniowe wspomaganie oraz występowanie poprzecznego drążka Panharda umożliwiającego lepsze rozłożenie obciążeń na zakrętach, zapewniły autu już od pierwszych miesięcy sukces handlowy oraz sukces wizerunkowy. Fiat 124 Sport Spider kosztował 1.550.000 lirów, około pół miliona więcej od wersji sedan. Za dopłatą 65.000 lirów dostępne były felgi aluminiowe „Cromodora” oraz sztywny dach. Do 1969 roku zostało wyprodukowanych około 25 000 egzemplarzy pierwszej serii.

Mały retusz dla „american dream „oraz debiut drugiej serii.
W 1966 roku zespół Dik Dik marzył o Kalifornii: ucieczce od szarego nieba do powiewu wolności nowej ery na Zachodnim Wybrzeżu.
Tymczasem, umocniony pozytywną reakcją rynku Fiat postanowił popracować nad nową odsłoną modelu, który w 1968 roku przybył do Stanów Zjednoczonych. Amerykanie oszaleli na punkcie proporcji
i typowo włoskiego stylu Spidera, jak również jego zdejmowanego dachu, który bardzo szybko i prosto mógł zostać otwarty bezpośrednio z siedzenia kierowcy. W październiku 1969 roku, znowu na Salonie Samochodowym w Turynie, w ramach kompleksowego odnowienia gamy, zadebiutowała druga wersja samochodu. Zachowała ona napęd na tył oraz wszystkie typowe, cechy odczuwalne podczas jazdy, pomimo, że coraz częściej pojawiały się samochody z napędem na przód, które debiutowały właśnie podczas tej edycji wystawy.

W Spiderze mógł zostać zamontowany tradycyjny silnik 1.4 lub nowa jednostka napędowa 1.6. Ten ostatni, również z czterema cylindrami i z dwoma wałkami rozrządu w głowicy był zasilany przez dwa gaźniki z dwoma pionowymi przelotami: pojemność zwiększyła się do 1608 cm3, a osiągi były jeszcze bardziej niesamowite: rozwijał moc 110 KM i pozwalał uzyskać maksymalną prędkość 180 km/h. Układ hamulcowy był typu z niezależnym obwodem. Pod względem estetycznym samochód wyróżniał się nową osłoną chłodnicy z grillem w kształcie plastra miodu. Najwyraźniejszą różnicą były dwie, wyeksponowane owiewki o owalnym kształcie, rodzaj charakterystycznych wypukłości, na pokrywie przedniej, które miały pomieścić większy rozmiar nowego silnika. Z tyłu zmieniły się lampy, do których zostało dodane światło cofania. Radialne opony oraz wodoodporny dach wzbogaciły wyposażenie standardowe, a na zamówienie można było dostać hard top oraz felgi ze stopów lekkich. Również
w październiku 1969 roku Lucio Battisti śpiewał „Mi ritorni in mente/ bella come sei/ forse ancor di più” („Pamiętam Cię/ jaka jesteś piękna/ dziś może jeszcze piękniejsza”): nie były to słowa dedykowane Fiatowi 124 Spider, ale mogły być. Roadster ewoluował, pozostając wiernym samemu sobie, ze swoją elegancką linią firmowaną przez Pinifarinę i stale odnosząc sukcesy: w latach 1969-1972 zostało wyprodukowanych około 27 000 sztuk tego samochodu.

Błyszczące lata 70. witają III generację.
Lata 70. XX w. to okres zdecydowanych kolorów, bogaty w przemiany na poziomie kulturowym
i społecznym. Lata wyzwolenia i ekscesów, wzburzeń i innowacyjnych pociągnięć. Po raz pierwszy
na pierwszy plan wysunęły się nowe tematy kulturowe, takie jak społeczna funkcja edukacji, relacja pomiędzy nauką a pracą oraz kreatywną komunikacją, które nigdy nie straciły na aktualności. Nie można też zapomnieć o ekstremizmie politycznym. Rozwój przemysłu samochodowego przechodził od stagnacji spowodowanej kryzysem naftowym aż po zaangażowanie w przywrócenie maksymalnej efektywności produkcji i ożywienia gospodarczego. Gama Fiata 124 została całkowicie odnowiona, dzięki licznym usprawnieniom mechanicznym i udoskonaleniom linii, które dodatkowo sprzyjały uzyskaniu lepszych osiągów, lepszego komfortu i elegancji modelu. Zaprojektowany od samego początku pod kątem rynku międzynarodowego, Fiat 124 stanowił istotny punkt zwrotny w ewolucji produkcji Fiata w branży samochodów o średniej pojemności, a początek lat 7. był szczytowym okresem jego sukcesów.
W 1972 roku Fiat zaprezentował nową generację Spidera: linia pozostała niezmieniona, ale zostały wprowadzone niewielkie zmiany w desce rozdzielczej, na przykład czarna ramka zestawu wskaźników zamiast chromowanej oraz dodatkowo zegar. Najważniejsze jednak zmiany dotyczyły silnika, ponieważ w Fiacie 124 Sport Spider zaczęto montować zespoły napędowe z Fiata 132, zarówno w wersji „1600”, jak i w nowej „1800”. Były to silniki z czterema cylindrami montowanymi w rzędzie, z dwoma wałkami rozrządu i zaworami w głowicy, zasilane gaźnikiem z dwoma pionowymi przelotami Weber 34 DMS
lub Solex C34 EIES 5. Pojemność wynosiła 1592 cm3 dla „1600” i 1756 cm3 dla „1800”, moc 108
i 118 KM, a maksymalna prędkość 180 i 185 km/h.
Pomimo, że napięcia społeczne tamtych lat piętnowały najbardziej rzucające się w oczy modele,
Fiat 124 Sport Spider osiągnął sukces wśród Klientów, dzięki ponadczasowemu urokowi i niezmiennej przyjemności jazdy.

Rok 1972 przeszedł do historii również ze względu na pamiętne wydarzenia sportowe, w które obfitował. Eddy Merckx na przykład, w pełni zasługiwał na przydomek „Kanibal”, jako zwycięzca Tour de France, Giro d’Italia oraz Mediolan-Sanremo i zdobywca rekordu w jeździe godzinnej. Mark Spitz ustanowił nowe rekordy świata, siedmiokrotnie stając na najwyższym podium podczas Igrzysk w Monachium, a Włosi Mennea i Thoeni wykazali się w atletyce i w narciarstwie, ustanawiając rekord Europy w biegu
na 100 metrów oraz odnosząc zwycięstwo w Pucharze Świata w narciarstwie alpejskim. W tym samym roku, został wprowadzony na rynek Fiat 124 Abarth Rally, jako wersja cywilna, przygotowana pod sport wyczynowy w Grupie 4. W porównaniu do samochodów produkowanych seryjnie, Fiat 124 Abarth Rally Gr.4 mógł pochwalić się mocniejszym silnikiem, dachem oraz maską silnika wykonanymi z włókna szklanego oraz aluminiowymi drzwiami, co pozwalało na znaczną redukcję masy. Po tuningu wykonanym przez Squadra Corse Abarth, samochód zadebiutował w sezonie 1972 i kontynuował swoją karierę sportową aż do roku 1975.

Produkcja Fiata 124 Sport Spider kontynuowana była od czerwca 1974 do 1982 roku i przeznaczona była na eksport do Stanów Zjednoczonych, kraju, w którym samochód nadal odnosił ogromne sukcesy. Linia pozostała niezmieniona, jedyna zmiana dotyczyła zderzaków pełniących rolę pochłaniacza energii narzuconych przez amerykańskie przepisy, a od lipca 1978 roku pod maskę został wprowadzony dwulitrowy silnik o mocy 87 KM. W 1981 roku, Pininfarina wystawił na Salonie w Genewie nowy model ochrzczony, jako „Spider Europa”. Z wyglądu zasadniczo był taki sam, ale punkt nacisku przeniesiony został na bezpieczeństwo i komfort. Pod maską pulsował czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami
o pojemności 1995 cm3, który rozwijał moc 105 KM. Zachowanie samochodu na drodze było nadal doskonałe, natomiast spalanie stało się bardziej oszczędne. Ostatnia odsłona samochodu pojawiła się
w 1983 roku wraz z wersją „Volumex” o mocy 136 KM, wyposażoną w sprężarkę objętościową. Została ona zaprojektowana przede wszystkim dla rynku amerykańskiego i była przedłużeniem sukcesu,
na który złożyło się ponad 200 000 egzemplarzy sprzedanych na całym świecie, z których 75% zakupionych zostało w USA.

Nowy 124 Spider powraca na światowe drogi
Stany Zjednoczone były od zawsze przeznaczeniem Fiata 124 Sport Spider: to nie przypadek,
że w zeszłym roku podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles zadebiutował nowy Fiat 124 Spider. Nowy Fiat 124 Spider wpisuje się doskonale w chlubną tradycję legendarnego modelu, by rozkochać
w sobie nową generację Klientów, oferując im niepowtarzalny styl i typowo włoskie osiągi.
Fiat 124 Spider, który zapewnia prawdziwą przyjemność z jazdy, jaką dostarczyć może tylko prawdziwy roadster – pełną emocji, bogatą w najnowsze technologie i bezpieczną – w połączeniu z prawdziwie włoskim stylem, właśnie skończył 50 lat.

Projektanci w Centrum Stylu Fiata stworzyli samochód, który ujmuje w nowej perspektywie klasyczne piękno swojego poprzednika, nie zdradzając jego istoty. Przód samochodu jest masywny, lecz nie agresywny, a dwa niewielkie przetłoczenia na masce wskazują na moc silnika. Z boku auto zachwyca proporcjami prawdziwego bolidu sportowego, sugerującymi wzdłużne położenie silnika i napęd na tylną oś, a także zmniejszony przedział pasażerski: design składa hołd przeszłości, ponownie interpretując stylowe wykończenia z dodaniem nowoczesnych akcentów.
Nowy Fiat 124 Spider zachowuje pewne elementy wykończenia i cechy oryginalnego samochodu
z 1966 r. i ponownie odkrywa je według współczesnego klucza. Fiat 124 Spider ma smukłą, ponadczasową bryłę, atrakcyjne, klasyczne poszycia boczne o doskonałych proporcjach, nisko położony środek ciężkości, zmniejszony przedział pasażerski i długą maskę, jak prawdziwy samochód sportowy. Odniesienia do historycznego modelu są również widoczne w górnej części wlotu powietrza oraz
w strukturze sześciokątnej przedniej atrapy chłodnicy, w klasycznych „garbach" wzdłuż przedniej maski
i śmiałych, poziomych światłach tylnych. W ten sam sposób, górna sześciokątna krata była inspirowana ekskluzywną formą przednich wlotów powietrza historycznego modelu i przypomina strukturę plastra miodu sportowej osłony wlotu powietrza legendarnego 124 Spider.

Tylna część Fiata 124 Spider charakteryzuje się dwoma elementami: błotnikami tylnymi w kształcie jaskółczego ogona i poziomymi światłami tylnymi, które odzwierciedlają szczegóły poprzednika tego samochodu. Kształt tylnych zderzaków, z górną powierzchnią wysuniętą w kierunki tylnych drzwi, tworzy charakterystyczny tył samochodu w kształcie litery V.
Wnętrze 124 Spider zostało zaprojektowane i zbudowane, aby zapewnić maksymalny komfort, począwszy od wysokiej jakości miękkich materiałów. Co więcej, ergonomiczny design samochodu został starannie zaprojektowany i dokładnie zestrojony, by zapewnić doskonałe rozmieszczenie pedałów, kierownicy i skrzyni biegów.

Fiat 124 Spider wyposażony jest w niezawodny 1,4-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy
z technologią MultiAir, który dostarcza moc 140 KM (103 kW) i moment obrotowy 240 Nm. Silnik zachował swoje cechy wyróżniające: cztery cylindry w układzie rzędowym z aluminiową głowicą,
o średnicy cylindra 72 mm i skoku 84 mm, dające łączną pojemność skokową 1368 cm3. Fiat 124 Spider osiąga maksymalną prędkość 215 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Wyjątkowa dynamika auta jest również uzyskiwana dzięki napędowi na tylne koła, bardzo dobremu rozkładowi masy i nisko położonemu środkowi ciężkości. Układ napędowy w Fiacie 124 Spider jest wyposażony
w 6-biegową manualną skrzynię biegów o kompaktowej i lekkiej konstrukcji, gdzie przełożenia są bezpośrednie i płynne, a zwrotność dźwigni optymalna. Z przodu, nowy 124 Spider wykorzystuje eleganckie zawieszenie czworoboczne, natomiast z tyłu zastosowano architekturę wielowahaczową
w celu zapewnienia całkowitej kontroli nad pojazdem na zakręcie. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu
z podwójnym zębnikiem, układ kierowniczy Fiata 124 Spider pracuje lekko i reaktywnie, obniżając stres na drodze.

Oddając dodatkowy hołd temu symbolowi, podczas Salonu w Paryżu można było podziwiać nową limitowaną serię specjalną 124 Spider America. Poprzez specjalne wyposażenie seria ta nawiązuje
do wersji o tej samej nazwie, która w latach 80. ubiegłego wieku upamiętniła 50-lecie firmy Pininfarina. Nieprzypadkowo seria specjalna wyróżnia się brązowym nadwoziem, które przypomina historyczny model. Obudowy lusterek wstecznych są srebrne, a wnętrze jest w kolorze tabaczkowym.
Na zamówienie, można wyposażyć nowego 124 Spider America w 17" w obręcze kół ze stopu lekkiego
o zabytkowym designie oraz w bagażnik tylny. Są to dwa akcesoria zaprojektowane przez Mopar, które podkreślają jego charakter vintage. 124 Spider America ma numerowaną tabliczkę pamiątkową oraz logo na grillu przednim. Z technicznego punktu widzenia, w samochodzie prezentowanym na paryskim Salonie, debiutuje automatyczna sekwencyjna, sześciostopniowa skrzynia biegów.

Od 1966 do 2016 roku, 50 lat legendarnego modelu, który nadal fascynuje, dzięki ewolucji w zakresie stylu i technologii, z kierunkiem obranym ku chlubnej przeszłości. Fiat 124 Spider rozwija się,
aby osiągać nowe cele.
Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin dla Fiata 124 Spider !

Ostatnie artykuły