Filmy
  • Moto-pasje
  • 23 października 1981 zadebiutował Fiat Ducato

23 października 1981 zadebiutował Fiat Ducato

Trzydzieści pięć lat nieprzerwanych sukcesów modelu, będącego symbolem marki Fiat Professional, który dzięki swojej wszechstronności, mocnym silnikom i niskim kosztom eksploatacji, jest nadal jednym z samochodów dostawczych najbardziej docenianych w Europie. Prześledzenie historii Ducato pozwala przypomnieć najciekawsze momenty
w tej branży.


23 października 1981 r. z linii produkcyjnych w zakładzie Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri), w miejscowości Val di Sangro, zjechał pierwszy egzemplarz Fiata Ducato, niezwykłego modelu, który zrewolucjonizował segment samochodów dostawczych, dzięki zastosowaniu napędu na przednie koła, mocnym silnikom i obszernemu przedziałowi ładunkowemu. Produkcja Ducato jest nadal kontynuowana w zakładzie Sevel, największej fabryce średnich i dużych furgonów w regionie EMEA, która w 2015 roku przekroczyła poziom pięciu milionów wyprodukowanych samochodów, co jest rekordem wśród samochodów dostawczych.

Marka Fiat Professional świętuje najważniejsze momenty 35-letniej historii poprzez specjalną kampanię reklamową, działania społecznościowe na oficjalnej stronie Facebooka i emocjonujący spot, który można obejrzeć na stronie internetowej www.fiatprofessional.com od 23 października, czyli w rocznicę „urodzin” modelu. Hasło reklamowe kampanii, pojawiające się również w pozostałych kanałach komunikacji, „We never dreamed of success. We built it” (Nigdy nie marzyliśmy
o sukcesie. My go osiągnęliśmy) doskonale obrazuje niekwestionowane przywództwo Ducato w kategorii samochodów dostawczych. Przez wiele lat udoskonalano jego właściwości tak, aby stał się wyznacznikiem trendów za sprawą ponad 10 000 wyprodukowanych wariantów i sprzedawanych w ponad 80 krajach na całym świecie. Ponadto liczne wersje nadwozia i duża wytrzymałość podwozia pozwalają
na różnorodną specjalistyczną zabudowę oraz zabudowę typu kamper.

Już pierwsza generacja Ducato (1981-1990) wyróżniała się zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań, takich jak silnik umieszczony z przodu w pozycji poprzecznej oraz modularna konstrukcja nadwozia. Charakterystyki te pozwoliły na ogromną różnorodność modeli, obrazującą doskonale uniwersalność zastosowań. Nadwozie było już wtedy dostępne w dwóch wysokościach dachu oraz w wersjach Furgon, Kombi, Bus oraz kabina ze skrzynią ładunkową. Dwa rozstawy osi (2 923 i 3 653 mm) pozwoliły furgonowi na osiągnięcie pojemności przedziału ładunkowego 9,8 m3 i umożliwiły uzyskanie DMC aż do 2800 kg. W 1984 roku dzięki zastosowaniu odpowiedniego układu amortyzatorów przedział ładunkowy stał się całkowicie płaski, a w 1985 roku dla wersji Maxi DMC osiągnęło 3 500 kg. W 1989 roku pojawił się Fiat Ducato z napędem na obie osie Steyr-Puch.

Wraz z drugą generacją modelu (1990-1994), dziesięć lat od wprowadzenia na rynek, Fiat Ducato zadebiutował w wersji z napędem na obie osie i osiągnął pierwszy rekord: pierwszego października 1991 z linii montażowej zszedł egzemplarz o numerze nadwozia 500 000. Moc silnika turbodiesel o pojemności 2,5 litra zwiększyła się do 70 kW (95 KM) i po raz pierwszy zastosowano innowacyjną technologię napędu: Fiat Ducato Elettra zasilany był wyłącznie energią elektryczną. Oferta wzbogaciła się o trzeci rozstaw osi (3 200 mm).

W 1994 roku zadebiutowała trzecia generacja modelu (1994-2002), w której poprawił się współczynnik CX (zmniejszony do 0,35) i opracowano nowe, prawdziwie profesjonalne rozwiązania kabiny. Po raz pierwszy w tym segmencie pojazdów dźwignię zmiany biegów wbudowano w konsolę centralną, udostępniając środkową część podłogi i ułatwiając dostęp do przedziału ładunkowego od stronu obojga drzwi bocznych oraz z kabiny. Znakomitym efektem tych zmian była poprawa ergonomii i łatwości pracy dla użytkownika. Prasa specjalistyczna uznała tego rodzaju „orientację na Klienta" w ówcześnie nowym Ducato za godną tytułu „Samochodu Dostawczego Roku 1994".

Kolejne działania, zmierzające do poprawy komfortu, wprowadzono począwszy od roku 2000. I tak na przykład, w 2002 roku, wraz z czwartą generacją modelu (2002-2006), pojawiły się regulacja wysokości fotela kierowcy oraz regulowana trójramienna kierownica. Fiat Ducato zmienił się również pod względem jednostek napędowych.
W 2002 roku model wyposażony został po raz pierwszy w silnik z wtryskiem bezpośrednim „Common Rail", stanowiącym istotny krok pod względem poprawy osiągów, ograniczenia hałasu i oszczędności paliwa. Fiat Ducato zapoczątkował ponadto erę paliw alternatywnych, oferując silnik CNG zasilany metanem: dzięki temu marka Fiat Professional osiągnęła z biegiem lat pozycję lidera europejskiego rynku samochodów dostawczych zasilanych metanem.

Piąta generacja Ducato wchodzi na rynek w 2006 roku, poszerzając gamę dostępnych wersji i zwiększając dodatkowo funkcjonalność modelu. Wystarczy podkreślić, że Ducato był pierwszym furgonem na rynku z napędem na przednie koła o pojemności ładunkowej 17 m³. Swe miejsce w ścisłej czołówce pojazdów dostawczych Ducato zawdzięcza przede wszystkim racjonalnym kosztom eksploatacji i obsługi, a także skutecznemu obniżeniu zużycia paliwa i poziom emisji spalin dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników Diesla MultiJet drugiej generacji.

Docieramy w ten sposób do roku 2014, w którym debiutuje szósta generacja modelu, która może szczycić się większym maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi przedniej (do 2 100 kg) i najwyższym maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi tylnej (do 2 500 kg), a także rekordową ładownością maksymalną. W wersji Furgon, Fiat Ducato może osiągnąć maksymalną ładowność do 2 100 kg. Dodatkowo, po raz pierwszy oferowany jest z zawieszeniem pneumatycznym tylnej osi.

Wraz z upływem lat sprzedaż Fiata Ducato przekroczyła granice europejskie docierając do Rosji, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Australii. Obecnie sieć sprzedaży Fiata Ducato obejmuje ponad 80 państw na całym świecie wraz z Ameryką Północną, gdzie od 2013 roku oferowany jest z powodzeniem przez markę RAM pod nazwą „PROMASTER". Produkowany w 3 krajach (Meksyk, Brazylia i Włochy) i sprzedawany na całym świecie, Fiat Ducato jest prawdziwym modelem „globalnym", który wraz ze swoją szóstą generacją przyczynia się do wzrostu firmy Fiat Chrysler Automobiles w sektorze lekkich samochodów dostawczych.

Ostatnie artykuły