Filmy

Opel Insignia Grand Sport

Już pierwsze spojrzenie na nowy flagowy model Opla nie pozostawia wątpliwości, że w pełni zasługuje on na swoją nazwę. Insignia Grand Sport — następca udanej Insignii pierwszej generacji, Samochodu Roku 2009, sprzedanego dotychczas w liczbie ponad 900 000 egzemplarzy — opiera się na zupełnie nowej architekturze pojazdu.

Rozstaw osi wydłużono o 92 mm, co przekłada się na znacznie przestronniejsze wnętrze. Odczują to zwłaszcza pasażerowie podróżujący z tyłu. Projektanci nadali nowej Insignii Grand Sport znakomite, sportowe proporcje, dzięki którym samochód doskonale sprawdza się w roli flagowego modelu: optycznie wydaje się jeszcze dłuższy i szerszy niż jest w rzeczywistości, ma smukłą i dynamiczną sylwetkę coupé, a przy tym nie brakuje mu dostojności charakterystycznej dla pojazdów klasy wyższej. Na uwagę zasługuje także najlepszy w tej klasie współczynnik oporu aerodynamicznego CD wynoszący zaledwie 0,26. We wnętrzu Insignia Grand Sport zachwyca oszczędną w detalach deską rozdzielczą, która otacza kierowcę. Pozycja fotela obniżona o 3 centymetry zapewnia bardziej intensywne i bezpośrednie wrażenia z jazdy.

Nowa Insignia Grand Sport nie tylko wygląda bardziej dynamicznie, lecz jest też taka w rzeczywistości. Podobnie jak w przypadku Opla Astry przy projektowaniu nowej Insignii wiele uwagi poświęcono wydajności. Zoptymalizowana konstrukcja nadwozia oraz zastosowanie lżejszych materiałów pozwoliły zmniejszyć masę pojazdu aż o 175 kilogramów, z pożytkiem dla precyzji prowadzenia i zwrotności. Nowe rozwiązania techniczne, takie jak napęd na wszystkie koła z najnowocześniejszym w tym segmencie systemem wektorowania momentu obrotowego czy nowa ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, pozwalają kierowcy w pełni wykorzystać atuty samochodu.

Ponadto Insignia Grand Sport jest wyposażona w szereg technologii najwyższej klasy, dzięki którym prowadzenie pojazdu jest znacznie bezpieczniejsze oraz jeszcze bardziej relaksujące i komfortowe. Wykorzystując doświadczenia z wysoko ocenianym matrycowym systemem oświetlenia adaptacyjnego LED zastosowanym w Astrze, inżynierowie firmy Opel opracowali drugą generację systemu LED IntelliLux® przeznaczoną do Insignii. Reflektory w tym samochodzie reagują jeszcze szybciej, działają z jeszcze większą precyzją i świecą z jeszcze większą mocą, a wiązka świateł drogowych ma zasięg do 400 metrów. Asystent pasa ruchu z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, nowy wyświetlacz Head-up oraz kamery obserwujące otoczenie pojazdu, zapewniające widok 360°, wraz z funkcjami podnoszącymi komfort, takimi jak unikatowe fotele premium z atestem AGR, maty grzejne w przednich i tylnych fotelach czy podgrzewana szyba czołowa, dodatkowo zwiększają wygodę użytkowania nowej Insignii. Na pokładzie nie mogło oczywiście zabraknąć systemu multimedialnego i opcji łączności dostępnych za pośrednictwem systemu IntelliLink najnowszej generacji oraz osobistego opiekuna kierowcy Opel OnStar. Wraz z pojawieniem się na rynku nowej Insignii doradcy OnStar zaczną też świadczyć nową usługę osobistego asystenta. Nowa Insignia Grand Sport to samochód, który dba o bezpieczeństwo nie tylko pasażerów, ale i pieszych. W przypadku kolizji aluminiowa maska silnika w ciągu milisekund unosi się, aby zwiększyć odległość od twardych elementów, które osłania, ograniczając w ten sposób ryzyko poważnych urazów u pieszego.

Czyste emocje: wzornictwo inspirowane Monzą Concept
Nie bez powodu tak podziwiana Monza Concept była inspiracją dla stylistyki nadwozia i wnętrza nowej Insignii Grand Sport. Monza towarzyszyła projektantom przez cały czas pracy nad nowym flagowym Oplem. Ich zadaniem było zaprojektowanie Insignii w taki sposób, by pod względem ekskluzywności, smukłości i sportowego charakteru dorównywała samochodowi koncepcyjnemu.

Efekt mówi sam za siebie. Dynamicznej sylwetce nowej Insignii Grand Sport towarzyszy niższa masa. Mimo że długość pojazdu (4897 mm) zwiększyła się minimalnie w porównaniu z poprzednikiem, samo nadwozie jest lżejsze o około 60 kilogramów. W sumie nowa generacja waży aż o 175 kilogramów mniej niż poprzednia. Rozstaw osi w zupełnie nowej architekturze podwozia został wydłużony o 92 milimetry, przednie i tylne zwisy rozsądnie skrócono, a rozstawy kół poszerzono o 11 milimetrów. W ten sposób Insignia Grand Sport zyskała proporcje zbliżone do samochodu wyższej klasy z tylnym napędem. Z rozmachem narysowana linia dachu znajduje się o 29 milimetrów niżej, podkreślając dynamikę atletycznej i eleganckiej sylwetki typowej dla coupé.

Wyrazisty grill i wąskie reflektory inspirowane Monzą Concept wizualnie poszerzają przód i nadają mu zdecydowany charakter. Krata wlotu powietrza jest osadzona niżej w porównaniu z dotychczasowym modelem, co podkreśla solidność sylwetki.

Kontur szyb bocznych jest zaznaczony tylko górną, chromowaną listwą, bez pełnej oprawy, a typowa dla nadwozia coupé linia dachu optycznie obniża samochód, akcentując jego rozciągniętą sylwetkę. Przetłoczenie w dolnej części drzwi kieruje uwagę w stronę tyłu samochodu. Nowa Insignia Grand Sport jest tak smukła, na jaką wygląda: wzorcowy współczynnik oporu aerodynamicznego 0,26 należy do jednego z najniższych w tej klasie pojazdów.

Z tyłu przejrzyste i proste linie w połączeniu z charakterystycznymi światłami LED z motywem podwójnego skrzydła również sprawiają, że samochód wygląda na szerszy niż jest w rzeczywistości. Nowo zaprojektowane centralne światło stop w technologii LED jest zintegrowane z krawędzią dachu. Nadaje ono tyłowi pojazdu bardziej nowoczesny charakter, typowy dla samochodów marek premium.

Dbałość o najdrobniejsze szczegóły jest widoczna również we wnętrzu. Kokpit wyraźnie odzwierciedla filozofię projektowania Opla, czyli połączenia rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją. Tablicę wskaźników cechują subtelnie rzeźbione powierzchnie, wyodrębniona przestrzeń dla kierowcy i szerokie poziome linie. Cała konstrukcja daje poczucie efektywności, precyzji i przestronności. Nową konstrukcję i zmienione proporcje docenią szczególnie osoby podróżujące z tyłu auta. Wydłużony rozstaw osi oraz zupełnie nowa koncepcja nadwozia zapewniły dodatkowe 32 milimetry miejsca na wysokości ud, 25 milimetrów na poziomie ramion i kolan oraz 8 milimetrów więcej nad głową. Bagażnik o pojemności 490 litrów z możliwością powiększenia do 1450 litów jest równie imponujący. Kokpit został w pełni podporządkowany potrzebom kierowcy, który siedzi o 3 centymetry niżej w porównaniu z pierwszą generacją modelu. Daje mu to poczucie większej integracji z pojazdem i zapewnia bardziej sportowe, bezpośrednie i intensywne wrażenia z jazdy. Obszerna środkowa konsola jest kolejnym elementem budującym klimat klasy wyższej we wnętrzu nowej Insignii. Przejrzyste linie i wyrzeźbiona faktura powierzchni starannie wykończonych miękkimi materiałami wysokiej jakości we wszystkich strefach dotyku sprawiają, że eleganckie wnętrze sprzyja dobremu samopoczuciu. Całość jest intuicyjna i elegancka w swojej prostocie.

Wiele uwagi poświęcono elementom sterowania i interfejsowi systemu multimedialnego. Bezramkowy ekran dotykowy zaawansowanego systemu IntelliLink wyróżnia się szczególną estetyką. Wieloma funkcjami steruje się właśnie przez ekran dotykowy, co ułatwia współpracę człowieka z pojazdem, a sterownie jest podzielone na trzy strefy do szybkiej i intuicyjnej regulacji niektórych ustawień: górne do sterowania najważniejszymi funkcjami systemu multimedialnego, środkowe do sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem, a dolne do obsługi systemów wspomagających kierowcę. Taki wyraźny podział sprawia, że kierowca i pasażer nie muszą przebijać się przez kolejne poziomy menu na ekranie dotykowym, aby dotrzeć do najczęściej używanych funkcji.

Technologie napędu zwiększające przyjemność z jazdy
Insignia Grand Sport jest tak dynamiczna, na jaką wygląda. Samochód, którego oficjalną premierę rynkową zaplanowano na przyszły rok, będzie dostępny z szeroką gamą turbodoładowanych silników i skrzyń biegów najnowszej generacji. Nowością w ofercie jest wysoce wydajna ośmiobiegowa przekładnia automatyczna o zoptymalizowanym tarciu wewnętrznym. To, co ją wyróżnia, to najwyższy w tej klasie komfort zmiany przełożeń. Początkowo będzie ona dostępna tylko w połączeniu z napędem na wszystkie koła. Nowy inteligentny system napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego należy do najnowocześniejszych w tej klasie pojazdów. Zestawiono go z zupełnie nowym, pięciowahaczowym, zaawansowanym konstrukcyjnie tylnym zawieszeniem. Dwa sterowane elektronicznie sprzęgła wielotarczowe w systemie napędu zastępują tradycyjny mechanizm różnicowy w tylnej osi, zapewniając znacznie większą precyzję przekazywania mocy na każde z tylnych kół, niezależnie od rodzaju podłoża, w tym na nawierzchni szutrowej, mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej. W trakcie pokonywania zakrętu dodatkowy moment obrotowy trafia do tylnego zewnętrznego koła, aby subtelnie ograniczyć podsterowność i poprawić precyzję prowadzenia. System reaguje w ułamku sekundy na naciśnięcie pedału przyspieszenia, gwarantując zachowanie lepszej stabilności i ułatwiając zapanowanie nad kierunkiem jazdy w każdej sytuacji.

Udoskonalone zawieszenie FlexRide zapewnia optymalne właściwości jezdne w każdych warunkach. System dostosowuje charakterystykę amortyzatorów, układu kierowniczego, przepustnicy oraz punkty zmiany przełożenia (w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów) — niezależnie lub zgodnie z wybranym przez kierowcę trybem Standard, Sport lub Tour. W zależności od aktywnego trybu układ kierowniczy i przepustnica reagują mniej lub bardziej bezpośrednio, a ESP i system antypoślizgowy interweniują wcześniej lub później. Nowe centralne oprogramowanie „Drive Mode Control” decyduje o charakterystyce i działaniu zawieszenia adaptacyjnego. Jego zadaniem jest nieprzerwane analizowanie danych pochodzących z czujników w powiązaniu z ustawionymi parametrami, a także rozpoznawanie stylu jazdy danego kierowcy.

Przede wszystkim bezpieczeństwo: znakomite systemy wspomagania kierowcy
Insignia Grand Sport imponuje nie tylko najnowocześniejszymi rozwiązaniami dotyczącymi zawieszenia, lecz także bardzo zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę, które zwiększają komfort prowadzenia. Żaden inny model w tym segmencie nie oferuje tylu inteligentnych technologii, co nowa edycja flagowego Opla.

Jednym z ważniejszych systemów jest (już) druga generacja innowacyjnych i nagradzanych, adaptacyjnych matrycowych reflektorów LED IntelliLux, których skonstruowanie było możliwe dzięki postępowi w technologii LED oraz dzięki kolejnym rozwiązaniom opracowanym przez inżynierów firmy Opel. Moduł świateł drogowych składa się teraz z 32 segmentów LED — to dwukrotnie więcej niż w Astrze — ułożonych w poziomie wzdłuż bardzo wąskich reflektorów Insignii. Większa liczba diodowych segmentów umożliwia jeszcze bardziej precyzyjne dostosowanie kształtu wiązki światła do sytuacji na drodze oraz szybsze i bardziej płynne przechodzenie między poszczególnymi trybami świecenia. Przekłada się to na poprawę jakości rozłożenia strumienia światła i jego intensywności oraz na szybszą reakcję. Aby poprawić widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie firmy Opel zaopatrzyli matrycowe reflektory LED IntelliLux® nowej Insignii w innowacyjną funkcję aktywnego doświetlania łuku drogi. W zależności od kąta skręcania pojazdu intensywność światła emitowanego przez segmenty LED oświetlające wewnętrzną stronę łuku rośnie, aby lepiej doświetlić tor jazdy, natomiast światła po zewnętrznej stronie łuku są przyciemniane. Ponadto specjalny punktowy reflektor LED w module świateł mijania zapewnia dodatkowe oświetlenie przy włączonych światłach drogowych o zasięgu do 400 metrów. W porównaniu z laserowymi światłami drogowymi jest to rozwiązanie bardziej przystępne cenowo, a także bardziej funkcjonalne, ponieważ reflektora punktowego można używać znacznie częściej.

Dodatkowe systemy wspomagające kierowcę:
- Wyświetlacz Head-up: informacje o prędkości, znakach drogowych, ustawieniach ogranicznika prędkości i wskazówki nawigacji są wyświetlane na szybie czołowej, na linii wzroku kierowcy, który nie musi przerywać obserwacji jezdni.

- Kamera 360°, a dokładnie system czterech kamer umieszczonych z każdej strony pojazdu. System umożliwia wyświetlenie widoku 360 stopni z góry, co znacznie ułatwia parkowanie.

- Adaptacyjny tempomat (ACC), który mierzy odległość od pojazdu poprzedzającego i dostosowuje prędkość jazdy. W przypadku gwałtownego zmniejszenia się tej odległości ACC inicjuje hamowanie awaryjne.

- Asystent pasa ruchu z automatyczną korektą toru jazdy i ostrzeżeniem o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW). Łagodne ruchy kierownicą (i alarm LDW w razie potrzeby) informuje kierowcę, kiedy ten bezwiednie zaczyna opuszczać pas ruchu.

- System ostrzegania o pojeździe zbliżającym się z tyłu. Czujniki radarowe w tylnym zderzaku wykrywają obiekty zbliżające się do samochodu w promieniu do 20 metrów i 90 stopni z lewej lub prawej strony. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w trakcie cofania na parkingu przy ograniczonej widoczności.


Nowy flagowy model Opla będzie miał światową premierę na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w marcu 2017 roku.

Ostatnie artykuły