Filmy

Nowy Opel Mokka X MR 2016

Gdy jesienią tego roku nowy Opel Mokka X pojawi się w salonach sprzedaży, będzie on przyciągał klientów nowinkami technicznymi, takimi jak w pełni diodowe reflektory adaptacyjne AFL LED czy specjalnie dobrana gama silników zaspokajających potrzeby zwolenników benzyny, oleju napędowego i LPG oraz przekładni manualnych i automatycznych. Samochód będzie dostępny zarówno z napędem na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła.

Firma Opel od dawna stara się podnosić bezpieczeństwo nocnej jazdy. Dzięki nowym diodowym reflektorom adaptacyjnym (AFL LED) inżynierowie z Rüsselsheim uczynili kolejny krok w realizacji tego ambitnego celu. Opcjonalne reflektory AFL LED dostępne w nowym Oplu Mokka X emitują wiązkę intensywnie białego światła, która skutecznie „zamienia noc w dzień” oraz automatycznie i błyskawicznie dostosowuje się do warunków jazdy. System oferuje dziewięć różnych funkcji lub trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie i tryb postojowy, które przyczyniają się nie tylko do poprawy widoczności, lecz także do oszczędności energii.

„Szeroka dostępność inteligentnej adaptacyjnej technologii LED to najlepszy sposób na znaczne ograniczenie ryzyka związanego z nocną jazdą” — mówi William F. Bertagni, wiceprezes ds. inżynierii pojazdów w Europie w firmie Opel. „Właśnie dlatego Opel kontynuuje strategię udostępniania tego systemu w kolejnych modelach. Nowy Opel Mokka X z opcjonalnymi reflektorami AFL LED jest ważnym przykładem realizacji możliwości w tym zakresie”.

Prowadzenie samochodu nocą to jedna z najniebezpieczniejszych czynności, jaką wykonują ludzie. Według niemieckiego automobilklubu ADAC prawie 30 procent wypadków śmiertelnych zdarza się właśnie w nocy1. Człowiek prowadzi zasadniczo dzienny tryb życia, tzn. jest aktywny za dnia, a śpi w nocy. Przebywanie nocą na drodze jest dla niego nienaturalne, dlatego dobrze jest mieć do pomocy najlepszą technologię, która ograniczy ryzyko towarzyszące nocnej jeździe.

Opel kontynuuje tradycje rozwoju technologii oświetlenia
Jako producent, który tradycyjnie na pierwszym miejscu stawia dobro klientów, firma Opel już od dawna zauważa ryzyko związane z nocną jazdą, na jakie narażają się zarówno kierowcy, jak i inni użytkownicy dróg, i stara się udostępniać najlepsze technologie jak najszerszej rzeszy odbiorców. Firma Opel była pierwszym producentem samochodów, który już w 2003 roku wprowadził adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL) wraz z biksenonowymi reflektorami w samochodach klasy średniej. W 2004 roku Opel Astra był pierwszym samochodem kompaktowym wyposażonym w system doświetlania zakrętów, a w 2005 roku rozwiązanie to zastosowano także w Zafirze. Kontynuując tradycję upowszechniania zaawansowanej technologii, firma Opel po raz pierwszy w 2006 roku zaoferowała halogenowe reflektory AFL w modelu Corsa. Teraz system AFL jest dostępny prawie w każdym osobowym Oplu, a obecnie firma wprowadza już kolejną generację tego rozwiązania: matrycowe reflektory IntelliLux LED® oparte na najnowocześniejszej technologii LED, zarezerwowanej dotychczas dla nielicznych luksusowych modeli. Światowa premiera matrycowych reflektorów w klasie kompaktowej miała miejsce w ubiegłym roku w nowym Oplu Astrze.

Nowa Mokka X z adaptacyjnym oświetleniem przednim oraz w pełni diodowymi funkcjami reflektorów i kierunkowskazów wyznacza kolejny etap we wprowadzaniu technologii LED w pojazdach marki Opel. Podobnie jak system matrycowy w Astrze, reflektory AFL LED również zapewniają korzyści związane z adaptacyjną charakterystyką przedniego oświetlenia bez mechanicznie poruszanych elementów. System charakteryzuje się błyskawicznym czasem reakcji, dzięki czemu nie oślepia kierowców nadjeżdżających z przeciwka, a jednocześnie jest wysoce niezawodny. Jednak zamiast włączania i wyłączania modułów LED w różnych kombinacjach, system AFL LED dostosowuje się do warunków jazdy i obecności innych użytkowników drogi poprzez automatyczną zmianę trybu działania reflektorów.

9 odrębnych funkcji zapewniających lepszą widoczność
Opcjonalne reflektory AFL LED w modelu Mokka X mają dziewięć funkcji. Przy prędkości powyżej 55 km/h światła pozamiejskie poprawiają oświetlenie jezdni i poboczy w czasie jazdy wiejskimi drogami. Zasięg oświetlenia na pasie, po którym porusza się samochód, jest większy, natomiast bardziej rozproszone światło po stronie kierowcy nie oślepia użytkowników drogi nadjeżdżających z przeciwka. Ponadto lepsze oświetlenie poboczy pomaga wcześniej dostrzec ewentualne niebezpieczeństwo (np. zwierzęta).

Na łuku drogi lub na zakręcie, w zależności od kąta obrotu kierownicy lub włączenia kierunkowskazu, system AFL LED aktywuje doświetlanie zakrętu dodatkowym prawym lub lewym światłem LED, zgodnie z kierunkiem jazdy. Doświetlanie zakrętów włącza się automatycznie przy prędkości poniżej 40 km/h, po włączeniu kierunkowskazu i/lub kiedy kierownica zostaje obrócona z pozycji do jazdy na wprost pod określonym kątem. Dodatkowe światła oświetlające zakręt gasną z chwilą wyłączenia kierunkowskazu i kiedy kierownica znów znajdzie się w położeniu odpowiadającym jeździe na wprost. Funkcja jest aktywna maksymalnie do prędkości 70 km/h.

Przy prędkości poniżej 55 km/h system AFL LED automatycznie aktywuje oświetlenie miejskie. W porównaniu z trybem pozamiejskim wiązka oświetla obszar bliższy samochodowi i szerszy po bokach, dzięki światłom doświetlającym zakręty, ale działającym z mniejszą intensywnością. Tak udoskonalone oświetlenie pomaga kierowcy obserwować krawędzie jezdni i skuteczniej unikać ewentualnych wypadków, takich jak potrącenie dzieci lub innych przechodniów.

Światła manewrowe oświetlają otoczenie pojazdu w czasie parkowania przodem lub tyłem oraz podczas opuszczania miejsca parkingowego. W tym trybie wraz z włączeniem biegu wstecznego zapalają się także światła doświetlające zakręty, ale świecą one mniej intensywnie. Światła manewrowe pozostają zapalone przez 20 sekund po wyłączeniu wstecznego biegu lub do momentu przekroczenia prędkości 7 km/h w jeździe do przodu.

Kolejne funkcje reflektorów AFL LED poprawiające widoczność to: tryb turystyczny (przydatny w krajach, w których obowiązuje ruch inną stroną jezdni), światła drogowe, światła do jazdy dziennej oraz asystent świateł drogowych (automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania i odwrotnie — w zależności od obecności innych pojazdów na drodze).

Opcjonalne reflektory AFL LED w nowym Oplu Mokka X nie tylko zwiększają bezpieczeństwo. W porównaniu z innymi technologiami oświetlenia diody zużywają znacznie mniej energii. W reflektorach AFL LED w samochodach marki Opel energooszczędną charakterystykę diod świecących uzupełniono o tryb oświetlenia postojowego, który aktywuje się z chwilą wyłączenia silnika przez system Start/Stop. W tym trybie światła doświetlające zakręty również gasną. Świecą się tylko światła mijania, co zmniejsza pobór energii przez reflektory.

Poczucie swobody w poszukiwaniu przygód oraz poprawa bezpieczeństwa i stabilności dzięki inteligentnemu napędowi na wszystkie koła
Nowy Opel Mokka X jest dostępny w wersji zarówno z przednim napędem, jak i z napędem na wszystkie koła. Napęd na wszystkie koła nie tylko zachęca do wypraw w nieznane poza utwardzone szlaki, lecz także poprawia stabilność na asfalcie i zwiększa bezpieczeństwo w warunkach ograniczonej przyczepności. System, w którego skład wchodzi elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe, płynnie rozdziela moc między przednią a tylną oś w proporcji od 100:0 do 50:50.

W normalnych, codziennych warunkach Opel Mokka X 4x4 wykorzystuje oszczędny napęd na przednią oś. Dołączenie napędu drugiej osi następuje automatycznie w ułamku sekundy, w sposób niezauważalny dla kierowcy. W czasie jazdy cała moc jest przenoszona na koła przednie, natomiast napęd na wszystkie koła jest załączany dopiero wtedy, kiedy wymagają tego warunki jazdy, aby poprawić przyczepność, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. W zależności od warunków na drodze część momentu obrotowego może być przenoszona na tylną oś. Zatem nawet w niespodziewanych sytuacjach, na przykład przy najechaniu na wyrwę w asfalcie lub miejscowe oblodzenie, dodatkowy moment obrotowy w tylnych kołach zapewnia maksymalną przyczepność i stabilność, zwiększając tym samym poczucie bezpieczeństwa, a wraz z nim radość z jazdy. Ponadto zdolność błyskawicznego rozdzielenia mocy między przednią i tylną oś poprawia właściwości jezdne i przyczepność w zakrętach.

Dwa mocne i oszczędne „superciche diesle” 1.6 CDTI
Oferta silników wysokoprężnych w modelu Mokka X obejmuje dwa warianty wysoko ocenianego przez ekspertów „supercichego diesla” 1.6 CDTI. Obie jednostki — jedna o mocy 81 kW/110 KM (zużycie paliwa wg NEDC: 4,4 l/100 km w cyklu miejskim, 3,7–3,6 l/100 km poza miastem i 4,0–3,9 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 105–103 g/km) i druga rozwijająca moc 100 kW/136 KM (zużycie paliwa wg NEDC: 6,0–4,6 l/100 km w cyklu miejskim, 4,4–3,8 l/100 km poza miastem i 5,0–4,1 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 132–106 g/km) — imponują wzorową elastycznością, wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. 136-konny silnik oferuje 320 Nm momentu obrotowego dostępnego już od 2 000 obr./min, natomiast silnik o mocy 110 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 300 Nm od 1 750 obr./min. Obie wersje silnika wysokoprężnego wyznaczają standardy pod względem poziomu hałasu i wibracji.

Podczas projektowania i precyzyjnego korygowania konstrukcji inżynierowie wdrożyli szereg rozwiązań służących zmniejszeniu hałasu i wibracji, a tym samym poprawie kultury pracy silnika. Najnowsze techniki symulacji CAE (inżynierii wspomaganej komputerowo) oraz wyniki pętli optymalizacji zostały wykorzystane do oceny poziomów hałasu każdego komponentu i podzespołu. Poza udoskonaleniem kultury pracy silnika inżynierowie skupili się również na zmniejszeniu jego masy — po raz pierwszy do produkcji silnika wysokoprężnego w firmie Opel zamiast żeliwa w konstrukcji bloku użyto aluminium. Łoże wału korbowego oraz głowica cylindrów również są wykonane z aluminium. Doskonałe osiągi to także zasługa turbosprężarki VGT (ze zmienną geometrią) oraz wysokociśnieniowego układu wtrysku paliwa typu common rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2 000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają większą moc, wydajniejszą atomizację paliwa oraz skuteczne mieszanie go z doprowadzanym powietrzem.

Nowy, flagowy silnik benzynowy 1.4 Direct Injection Turbo
Starając się odpowiedzieć na potrzeby wszystkich klientów, firma Opel wprowadziła ważne uzupełnienie do oferty silnikowej. Mowa tu o jednostce 1.4 Ecotec® Direct Injection Turbo rozwijającej moc 112 kW/152 KM, która zadebiutowała wcześniej w nowym Oplu Astrze. Silnik ten współpracuje wyłącznie z 6-biegową przekładnią automatyczną i inteligentnym napędem na wszystkie koła, a więc jest flagową jednostką benzynową w modelu Mokka X (zużycie paliwa wg NEDC: 7,9–7,8 l/100 km w cyklu miejskim, 5,7–5,6 l/100 km poza miastem, 6,5–6,4 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 150–148 g/km). W trakcie prac nad tą jednostką wiele uwagi poświęcono dynamice i elastyczności oraz wysokim osiągom przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy do 245 Nm już przy 2 200 obr./min. Wysoki moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie od 2 200 do 4 400 obr./min, co przekłada się na wzorcowo płaski przebieg krzywej momentu i związaną z tym wysoką jakość jazdy. Innymi słowy silnik 1.4 Turbo zawsze bardzo żwawo reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia. W celu ograniczenia zużycia paliwa zastosowano takie rozwiązania, jak całkowicie aluminiowa konstrukcja silnika, zintegrowany kolektor wydechowy oraz elektronicznie sterowana pompa oleju. Rozwiązania te przyczyniają się do szybszego rozgrzewania się silnika, a tym samym do ograniczenia strat na pokonanie oporów mechanicznych.

Podstawową jednostką benzynową w subkompaktowym SUV-ie Opla jest silnik 1.6 o mocy 85 kW/115 KM (zużycie paliwa wg NEDC: 8,6–8,5 l/100 km w cyklu miejskim, 5,6–5,5 l/100 km poza miastem, 6,7–6,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 155–153 g/km). Towarzyszy mu 5-biegowa przekładnia manualna i napęd na przednie koła. Ofertę silników benzynowych zamyka jednostka 1.4 Turbo o mocy 103 kW/ 140 KM. Występuje ona w różnych konfiguracjach zespołu napędowego, w tym z 6-biegową przekładnią manualną i napędem na przednie koła (zużycie paliwa wg NEDC: 7,6–7,5 l/100 km w cyklu miejskim, 5,1–5,0 l/100 km poza miastem, 6,0–5,9 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 140–138 g/km), 6-biegową przekładnią manualną i napędem na wszystkie koła (zużycie paliwa wg NEDC: 8,3–8,2 l/100 km w cyklu miejskim, 5,6–5,5 l/100 km poza miastem, 6,5–6,4 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 152–149 g/km) lub z 6-biegową przekładnią automatyczną i napędem na wszystkie koła (zużycie paliwa wg NEDC: 8,4–8,2 l/100 km w cyklu miejskim, 5,4–5,1 l/100 km poza miastem, 6,5–6,2 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 149–144 g/km).

Nowa Mokka X z silnikiem na alternatywne paliwo
Uzupełnieniem oferty zespołów napędowych w modelu Mokka X jest silnik 1.4 LPG (zużycie LPG wg NEDC: 9,92 l/100 km w cyklu miejskim, 6,32 l/100 km poza miastem, 7,62 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 1242 g/km). Dynamiczna jednostka o mocy 103 kW/140 KM jest także oszczędna i praktyczna. Oprócz standardowego 53-litrowego zbiornika przeznaczonego na benzynę, w samochodzie fabrycznie montowany jest także 34-litrowy zbiornik na propan-butan, który wydłuża dystans między tankowaniami o około 400 kilometrów.


Informacja jest ważna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna oraz szczegółowe informacje na temat modelu Mokka X są dostępne na stronie marki Opel oraz u Autoryzowanych Dystrybutorów. Niektóre wersje, elementy wyposażenia lub usługi mogą być dostępne wyłącznie na wybranych rynkach lub za dodatkową opłatą.

Ostatnie artykuły