Filmy
  • Artykuły
  • Nowe, mocniejsze Volvo S60 i V60 Polestar

Nowe, mocniejsze Volvo S60 i V60 Polestar

Volvo i Polestar wprowadza na rynek najszybszy model w historii – 367 konne modele Polestar S60 i V60. Limitowana seria tych aut trafi do Polski w drugiej połowie roku.

W ubiegłym roku do Polski trafiła krótka seria modelu S60 Polestar o mocy 350 KM. Wszystkie auta sprzedały się na pniu. Volvo idzie za ciosem i prezentuje nową wzmocnioną wersję modeli Polestar. Zastosowano w nich dwulitrowy silnik z gamy Drive-E, który osiąga moc 367 KM i współpracuje z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Jednostka powstała na bazie nowego silnika T6, który można znaleźć choćby w nowym modelu XC90. Wyposażono ją w większą turbosprężarkę i wydajniejszy kompresor, mocniejsze korbowody, inne wałki rozrządu, większy dolot powietrza i wydajniejszą pompę paliwową. Napęd na cztery koła realizowany jest przez układ dostarczony przez firmę Borg Warner. Polestar zredukował również masę samochodu. 24 kilogramy mniej na przedniej osi i 20 kilogramów mniej na tylnej w stosunku do poprzednika poprawiło zachowanie się auta w zakrętach. Po tych modyfikacjach model S60 Polestar rozpędza się od 0-100 km/h w 4,7 s. Wcześniej było to 4,9 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Te auta są dostatecznie szybkie - powiedział Niels Möller dyrektor ds. operacyjnych Polestar. - Są jednak czymś więcej. Łączą dwudziestoletnie doświadczenie Polestar w motorsporcie z wrodzonym pragmatyzmem i dziedzictwem inżynierii Volvo. Są to bardzo szybkie i sportowe modele, które doskonale nadają się do codziennego użytkowania.

Polestar rozszerza swoją działalność.
Oba modele, w prostej linii wywodzą się z wyścigowego Volvo S60 Polestar TC1, samochodu wyścigowego zespołu Polestar Cyan Racing. Nowe drogowe modele korzystają z tej samej płyty podłogowej, bloku silnika i wielu innych elementów wersji wyścigowej.

Chociaż używane w zupełnie różnych warunkach, oba samochody łączy dużo więcej niż tylko technologia. Oba auta były tworzone z dokładnie tą samą filozofią, przez pasjonatów dla pasjonatów. Wszystko polega na tym, aby stworzyć auto o nieprzeciętnych osiągach ale też takie, które można użytkować na co dzień, niezależnie czy walczy się o cenne sekundy na torze, czy chce bezpiecznie czerpać radość z jazdy przez cały rok – powiedział Thed Björk kierowca Polestar Cyan Racing.

Zarówno samochód wyścigowy jak i jego wersja drogowa wykorzystują czterocylindrowy silnik w technologii Drive-E o pojemności 2 litrów. Doładowana jednostka generuje 367 koni mechanicznych i 470 Nm momentu obrotowego.

Pomimo zwiększonych osiągów i wydajności, udało się zredukować zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Średnie zużycia paliwa na poziomie 7,8 l/100 km i 179 CO2 g/km – te parametry przy takich osiągach to inżynieryjny majstersztyk.

Auto otrzymało także nowe 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, poprawione elektryczne wspomaganie kierownicy, a także nowy układ hamulcowy z dwuczęściowymi tarczami o średnicy 371 mm.

Krótka seria tych aut trafi do Polski w drugiej połowie roku.


Polestar to marka należąca do Volvo Cars. Firma została założona w 1996 roku i jako zespół wyścigowy odnosiła sukcesy wielu czempionatach wykorzystując do tego różne modele samochodów Volvo. W 2009 roku Polestar rozszerzył swoją ofertę o różnego rodzaju części do aut seryjnych i w naturalny sposób zacieśnił współpracę z Volvo.

Pierwszy sportowy model oparty na Volvo S60 i V60 został zaprezentowany w 2014 roku. W 2015 roku Volvo stało się właścicielem marki Polestar i wprowadziło do oferty możliwość optymalizacji modeli. Oferta akcesoriów poprawiających osiągi modeli drogowych stale się rozszerza.

Dane Techniczne
Osiągi
Volvo S60 Polestar
0-100 km/h 4.7 sec
0-200 km/h 17.2 sec
0-60 mph 4.4 sec
0-120 mph 14.6 sec
Prędkość maks. 250 km/h*/155 mph*

Volvo V60 Polestar
0-100 km/h 4.8 sec
0-200 km/h 17.4 sec
0-60 mph 4.5 sec
0-120 mph 15.8 sec
Prędkość maks. 250 km/h*/155 mph*

* = Ograniczona elektronicznie

Zawieszenie
- Regulowana siła tłumienia amortyzatorów Polestar
- Rozpórka górnych mocowań amortyzatorów z włókna węglowego
- Sztywniejsze górne mocowania amortyzatorów: przód i tył
- Utwardzone poduszki zawieszenia
- Zoptymalizowane wspomaganie kierownicy
- O 80 % sztywniejsze sprężyny w stosunku do standardowego S/V60 T6 R-Design
Przód: 60 N/mm
Tył: 67 N/mm (S60) ; 72 N/mm (V60)

Opony i obręcze kół:
Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL
Nowe felgi Polestar, 20×8”

Silnik
4-cylindrowy, rzędowy, turbodoładowany z kompresorem 1 969 ccm
270 kW (367 hp DIN / 362 hp SAE) @ 6 000 rpm
470 Nm (347 lb-ft) @ 3 100 - 5 100 rpm
Max 7 000 rpm
Max boost 2.0 bar

- Układ wydechowy Polestar o średnicy 3.0” wykonany ze stali nierdzewnej z aktywną klapą i dwiema końcówkami o średnicy 3,5”
- Nowa Turbosprężarka
- Nowe korbowody
- Nowe wałki rozrządu
- Wydajniejsza pompa paliwowa
- Filtr powietrza o zwiększonym przepływie
- Zwiększony dolot

Przeniesienie napędu
- Napęd na cztery koła BorgWarner
- Optymalizacja Polestar zwiększająca dystrybucję momentu obrotowego na tylną oś
- Optymalizacja Polestar dla system stabilizacji toru jazdy
- 8-stopniowa skrzynia biegów Geartronic z łopatkami przy kierownicy
- Szybsza zmiana biegów
- Funkcja Off-throttle
- Zoptymalizowany dobór przełożeń

Układ hamulcowy
Przód:
- Polestar/Brembo 6 tłoczkowe zaciski 371×32 mm wentylowane
Tył:
- 302×22 mm wentylowane

Masa
1 751 kg / 3 860 lb (S60)
1 796 kg / 3 960 lb (V60)

Dodatki
- Launch control
- Sport+ mode

Areodynamika:
- Przedni spliter Polestar
- Tylny spojler Polestar
- Dyfuzor Polestar

Wnętrze i nadwozie
- Sportowe siedzenia wykończone nubukiem i nicią akcentową. Logo Polestar na fotelach Koło kierownicy obszyte skórą i nubukiem wykończone nicią akcentową
- Konsola centralna z karbonowym wykończeniem
- Obszyte nubukiem boczki drzwi
- Obszyty nubukiem podłokietnik
- Lewarek zmiany biegów Polestar
- Dywaniki Polestar
- Sportowe nakładki na pedały Polestar
- Listwy progowe Polestar

Wyposażenie opcjonalne
Okno dachowe. Wszystkie inne opcje są w standardzie.

Kolory
- Rebel blue
- Onyx black
- Bright silver
- Ice white

Pojemność zbiornika paliwa - 67,5 l
Zużycie paliwa (uśrednione) - 7,8 l/100 km (S60) ; 8,1 l/100 km (V60)

Emisja CO2 - 179 g/km (S60) ; 186 g/km (V60)
Norma emisja spalin - Euro 6b

Ostatnie artykuły