Filmy

Ford Focus RS 2016

Najnowszy Ford Focus RS z pionierskim, innowacyjnym napędem AWD i z rozwiązaniami podwyższającymi osiągi, zapewnia ekstremalne wrażenia z jazdy.

Zupełnie nowy Ford Focus RS, to samochód o szczególnie wysokich osiągach, który pojawi się na drogach z pionierskim i innowacyjnym napędem na cztery koła Ford Performance All Wheel Drive (AWD), oferując najlepsze w klasie właściwości jezdne w szybko pokonywanych zakrętach, doskonałe osiągi oraz niespotykaną przyjemność prowadzenia samochodu.

W nowym Fordzie Focusie RS wprowadzono również najnowsze, zaawansowane rozwiązania techniczne pozwalające realnie wykorzystać doskonałe osiągi, w tym oferowany po raz pierwszy w Fordzie RS wybór trybów jazdy Drive Mode, z pierwszym w branży trybem Drift Mode oraz z funkcją procedury startu Launch Control.

Wraz ze specjalnie opracowaną dla tego samochodu 2,3-litrową wersją silnika EcoBoost o mocy 350 KM, usportowiony hatchback będzie najszybszym w historii Fordem z oznaczeniem RS. Przyspieszanie od 0 do 100 km/h będzie trwało zaledwie 4,7 sekundy, a prędkość maksymalna wyniesie 266 km/h.

„Nowy Ford Focus RS, to poważna sportowa maszyneria, wyposażona w nowoczesne systemy i nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, wyznaczające nowe standardy w zakresie przyjemności z jazdy, zarówno na drogach publicznych, jak i na torze.” - uważa Raj Nair, wiceprezes grupy ds. globalnego rozwoju produktu Ford Motor Company. „To świetny przykład naszej pasji wprowadzania innowacji poprzez tworzenie samochodów o wysokich osiągach, które powodują u kierowców szybsze bicie serca.”

Focus RS jest częścią sportowej ofensywy Forda, której wynikiem będzie wprowadzenie na światowy rynek ponad 12 samochodów o wysokich osiągach do 2020 roku, w tym oszałamiającego swoimi możliwościami supersamochodu Ford GT, który weźmie udział w słynnym wyścigu 24 Godziny Le Mans w 2016 roku.

Najnowszy Focus RS, to pierwszy model RS w historii firmy, który będzie sprzedawany w Ameryce Północnej i w Chinach, a produkcja seryjna tego samochodu przeznaczona na 42 światowe rynki rozpoczęła się 14 stycznia w zakładach w Saarlouis w Niemczech.

Europejscy klienci złożyli już ponad 3100 zamówień na nowy model, a na portalu internetowym Forda potencjalni klienci zdążyli dotychczas skonfigurować 250.000 samochodów.

Innowacyjny napęd wszystkich kół Ford Performance All Wheel Drive zapewnia niezrównane prowadzenie
Nowy Focus RS korzysta z innowacyjnego systemu napędu wszystkich kół Ford Performance AWD z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego Dynamic Torque Vectoring, by zapewnić kierowcy niespotykaną jakość prowadzenia i przyjemności z jazdy, łącząc wyjątkowe wykorzystanie przyczepności kół z niezrównaną zwinnością i szybkością w zakrętach.

System Ford Performance AWD oparto na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych znajdujących się po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego (RDU). Zarządzają one nie tylko rozdziałem momentu obrotowego na przednią i tylną oś, ale także rozdzielają moment obrotowy pomiędzy prawe i lewe koło tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się samochodu w zakrętach i stabilność ich przejeżdżania.

Elektroniczny sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału momentu obrotowego, zarówno między osie, jak i między koła osi tylnej, dostosowując rozkład do aktualnej sytuacji drogowej i monitorując dane napływające z licznych czujników samochodu 100 razy w ciągu sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu obrotowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół, a zmiana rozdziału napędu z jednej na drugą stronę może nastąpić w czasie 0,06 sekundy.

Podczas pokonywania zakrętu tylny mechanizm różnicowy przekierowuje siłę napędową do zewnętrznego koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Taki „transfer napędu” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnętrza zakrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, niemal całkowicie eliminując podsterowność.

„Taki system napędu na cztery koła, to przełomowa technologia zdolna zapewnić najlepsze własności jezdne na zakręcie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepności.” - oświadczył Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance. – Po prostu wyrzuciliśmy na śmietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napędzane na 4 koła hatchbacki nie mogły zapewniać przyjemności z jazdy i stworzyliśmy samochód, który jednocześnie zaskakuje i sprawia radość.

Aby uzyskać optymalne własności dynamiczne, system Ford Performance AWD skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem elektronicznej stabilizacji pojazdu ESP, kładąc szczególny nacisk na zachowanie opartej na układzie hamulcowym kontroli wektorowania momentu hamującego, który działa równolegle z wektorującym moment obrotowy napędem AWD.

Wśród innych szczególnych cech układu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie z twardszymi sprężynami – sztywność sprężyn przednich zwiększono o 33%, sztywność sprężyn tylnych powiększono o 38% - a także ze stabilizatorami przechyłu sztywniejszymi, niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST, oraz z amortyzatorami o dwóch przełączanych trybach pracy, pozwalającymi uzyskać o 40% większe tłumienie w trybie Sport przeznaczonym do jazdy torowej. Starannie skalibrowany układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, współpracujący ze zoptymalizowanymi konstrukcyjnie zwrotnicami i z krótszymi drążkami kierowniczymi zapewnia pewność reakcji układu na ruchy kierownicą i niespotykaną precyzję wyczucia przednich kół przez kierowcę.

Chcąc mieć pewność, że żadne kompromisy nie osłabią precyzji i wyczucia układu kierowniczego, usztywniono również inne rejony podwozia samochodu, zwłaszcza tylną ramę pomocniczą, a także tylną strukturę nadwozia. Uzyskano w ten sposób zwiększoną sztywność skrętną całego pojazdu – wzrosła ona o 23% w porównaniu do standardowego modelu Focus.

Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19, które będą odpowiadały dynamicznym możliwościom Forda Focusa RS, w ten sposób powstały standardowe opony dla nowego modelu - Pilot Super Sport do codziennego użytku – a także, po raz pierwszy dla jakiegokolwiek modelu RS – opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 pozwalające wykorzystać maksimum możliwości dynamicznych samochodu na torze wyścigowym.

Także wygląd zewnętrzny samochodu opracowano tak, by wspomagał jego własności dynamiczne. Staranna optymalizacja aerodynamiczna przedniego splittera, tylnego spoilera i ukształtowania podwozia pozwoliła wyeliminować siłę nośną, dając w efekcie świetne wyważenie z zerową siłą nośną zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, co zapewnia wspaniałe prowadzenie i stabilność przy wysokich prędkościach.

Współczynnik czołowego oporu powietrza nadwozia nowego Forda Focusa RS wynoszący 0,355 jest o 6% mniejszy, niż dla nadwozia modelu poprzedniej generacji, a w połączeniu z nieco mniejszą powierzchnią czołową powoduje to, że nowy Focus RS stawia o 9% mniejszy opór aerodynamiczny, co dodatkowo podnosi osiągi przy wyższych prędkościach i jednocześnie zapewnia niższe zużycie paliwa.

Zaawansowane rozwiązania techniczne podwyższające osiągi
Nowy Ford Focus RS oferuje zaawansowane rozwiązania techniczne zapewniające doskonałe osiągi, a także rozbudowane systemy wspomagające kierowcę, dzięki czemu ekstremalne możliwości tego modelu są dostępne nie tylko dla kierowców wyczynowych.

Kierowca ma do wyboru cztery różne tryby jazdy (Drive Mode) – Normal i Sport przeznaczone na drogi publiczne, a także tryby Track i tryb specjalny Drift Mode, przeznaczone wyłącznie do użycia na torze wyścigowym.

Każdy z trybów jazdy można załączyć za pomocą specjalnego przełącznika umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. Wybór każdego trybu wiąże się ze zmianą ustawień systemu napędu wszystkich kół AWD, ustawień amortyzatorów, systemu elektronicznej kontroli stabilności ESP, wspomagania układu kierowniczego, układu sterowania pracą silnika oraz przepustnicy układu wydechowego.

Pierwszy dostępny na rynku samochodowym tryb Drift Mode aktywuje specjalnie opracowaną procedurę pracy systemu AWD, która modyfikuje rozkład momentu obrotowego, umożliwiając kierowcy uzyskanie kontrolowanej nadsterowności w warunkach toru wyścigowego. Zarówno ustawienia amortyzatorów, jak i układu wspomagania kierownicy są w tym trybie standardowe, zapewniając lepszą kontrolę nad pojazdem dzięki płynnemu przenoszeniu obciążeń i mniejszym oporom pracy układu kierowniczego.

Doskonałe osiągi podczas ruszania ze startu zatrzymanego zapewnia funkcja Launch Control, która poprzez zmianę konfiguracji podwozia i układu napędowego pozwala osiągnąć najlepsze możliwe w danych warunkach przyspieszenia, bez względu na to, jakie warunki panują na torze. Kierowca wybiera tryb Launch Control z pokładowego menu, wrzuca pierwszy bieg, wciska pedał przyspieszenia do oporu i zwalnia pedał sprzęgła. System zapewnia wówczas optymalny rozkład siły napędowej, dbając o prawidłową dystrybucję momentu napędowego pomiędzy wszystkie koła, wykorzystując przy tym maksymalną wartość momentu obrotowego z wykorzystaniem funkcji turbo overboost. System odpowiednio steruje też układem kontroli trakcji i dobiera odpowiednie nastawy amortyzatorów.

W celu osiągnięcia maksymalnego przyspieszenia na poszczególnych biegach, na tablicy przyrządów znajduje się wskaźnik zmiany przełożenia Performance Shift Light, który informuje kierowcę o zbliżaniu się do optymalnej prędkości obrotowej wynoszącej 5.900 obr/min, przy której należy zmienić bieg,. Jeżeli wskazówka obrotomierza zbliża się do czerwonego pola zaczynającego się przy 6.800 obr/min, kontrolka wskaźnika zaczyna migać.

Odpowiednio zwiększoną moc hamulców, niezbędną podczas wyścigowej jazdy torowej, zapewniają najpotężniejsze hamulce, w jakie kiedykolwiek wyposażono Forda RS. Wentylowane przednie tarcze mają średnicę 350 mm, a do współpracy z nimi zatrudniono lekkie, aluminiowe monoblokowe czterotłoczkowe zaciski firmy Brembo, polakierowane w charakterystycznym dla modeli RS niebieskim kolorze i dostępne z opcjonalnym logotypem Brembo. Lekkie zaciski hamulcowe pozwoliły na obniżenie masy nieresorowanej, która jest obecnie mniejsza o 4,3 kg na koło w porównaniu z układem hamulcowym Focusa RS poprzedniej generacji, z tarczami o średnicy 336 mm.

W celu ograniczenia nagłego spadku wydajności układu hamulcowego podczas intensywnej jazdy na torze wyścigowym, maksymalnie zwiększono chłodzenie hamulców, poprzez wprowadzenie specjalnych kanałów chłodzących prowadzonych z pasa przedniego, a także podwójnych kanałów strumieniowych w podwoziu, oraz kierownic powietrza na dolnych wahaczach. Ponadto przednie tarcze hamulcowe zostały wyposażone w zoptymalizowane użebrowanie wentylacyjne, które dodatkowo usprawnia ich chłodzenie.

Silnik EcoBoost o wyjątkowych osiągach opracowany specjalnie dla modelu RS
Nowy silnik EcoBoost o pojemności skokowej 2,3 litra napędzający nowego Focusa RS dzieli podstawową strukturę z całkowicie aluminiowym czterocylindrowym silnikiem najnowszego Mustanga. Silnik ten znacząco podrasowano przed włożeniem go pod maskę modelu RS, zwiększając jego moc o 10%, aż do 350 KM mocy maksymalnej.

Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności, ale z większą turbiną dostarczającą znacznie więcej powietrza. Wyraźnie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o maksymalnie dużej gęstości. Oddychanie silnika ułatwiono także poprzez zmniejszenie oporów w układzie dolotowym, oraz zastosowanie wyczynowego układu wydechowego o dużych przekrojach z elektronicznie sterowaną przepustnicą w układzie wydechowym, która pozwala znajdować równowagę pomiędzy oporami przepływu i głośnością układu wydechowego.

Głowica cylindrów została wykonana z wysokowytrzymałego stopu aluminium odpornego na podwyższone temperatury, natomiast w bloku silnika użyto wytrzymalszych żeliwnych tulei cylindrowych.

Najwyższy priorytet przyznano także układowi chłodzenia silnika, pozwalając inżynierom na pozostawienie z przodu większej przestrzeni na umieszczenie powiększonego modułu chłodnicy – największego montowanego kiedykolwiek pod maską Focusa – co zapewniło skuteczne chłodzenie wymagane w czasie ostrej jazdy na torze wyścigowym.

Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na otwarcie przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz zachwycającą entuzjastów wspaniałą pracą aż do czerwonego pola na obrotomierzu.

Maksymalny moment obrotowy wynoszący 440 Nm występuje pomiędzy 2000 i 4500 obr/min, z podbiciem do 470 Nm na czas do 15 sekund w czasie chwilowego bardzo intensywnego przyspieszania. W stosunku do Focusa RS poprzedniej generacji uzyskano poprawę dynamiki także w zwykłych warunkach drogowych, na przykład przyspieszenie 50-100 km/h na 4 biegu trwa dokładnie 5 sekund, czyli o 0,4 sekundy krócej.

Tak wyjątkowe osiągi wymagają wyjątkowej ścieżki dźwiękowej. Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, by Ford Focus RS generował satysfakcjonujący, sportowy dźwięk podczas dynamicznej jazdy, uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS bulgotaniem i trzaskaniem.

„Ten bardzo wyjątkowy silnik EcoBoost 2,3 litra pozwoli kierowcom poczuć prawdziwą moc turbodoładowania, zachęcając ich do kręcenia silnika aż do czerwonej kreski na obrotomierzu – cały czas przy akompaniamencie przeszywających dźwięków, które gwarantują uśmiech na twarzy kierowcy.” – przekonuje Dave Pericak.

Jednostka napędowa EcoBoost jest produkowana w zakładach silnikowych Forda w hiszpańskiej Walencji, gdzie każdy silnik jest poddawany na końcu linii produkcyjnej rygorystycznemu "testowi odsłuchowemu". Po zakończeniu automatycznego cyklu kontrolnego, specjalnie przeszkoleni pracownicy uruchomiają każdy silnik, aby upewnić się, że absolutnie wszystko jest w doskonałym porządku i nasłuchując odgłosów mogących wskazywać na ewentualne wady, których automaty kontrolujące pracę silników nie potrafią łatwo zidentyfikować.

Sześciobiegowa przekładnia manualna Focusa RS została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących entuzjastyczny styl jazdy. Dźwignia zmiany biegów jest krótsza, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy wytwarzany przez nowy silnik.

Dzięki wysokiej sprawności silników EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem paliwa, systemem zmiennych faz rozrządu wszystkich zaworów oraz z zaawansowanym układem turbodoładowania, silnik wyróżnia się także niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W standardowym wyposażeniu nowego Forda Focusa RS znajdzie się system Auto-Start-Stop, w związku z czym model ten będzie emitował 175* gramów CO2 na kilometr, czyli o 22% mniej, niż jego poprzednik.

Stylistyka wyczynowego samochodu łączy wspaniały wygląd i optymalną funkcjonalność
Projekt nadwozia Forda Focusa RS jest jednocześnie agresywny i funkcjonalny, z wyraźniej podkreśloną mocą i muskulaturą samochodu. Styliści ściśle współpracowali ze specjalistami z Ford Performance, by uzyskać niezbędne cechy funkcjonalne, ze szczególnym uwzględnieniem aerodynamicznego docisku i równowagi, które trzeba zapewnić na etapie projektu. Zadbano także o wydajność chłodzenia jednostki napędowej i hamulców.

„To jest ekstremalne wcielenie Focusa – fantastycznie wygląda i doskonale robi to, do czego jest przeznaczony.” – twierdzi Joel Piaskowski, dyrektor ds. designu w Ford of Europe. „Modele RS zawsze wspaniale wyglądały i miały znakomite osiągi, a ich funkcjonalność była najważniejsza. Nowy Focus RS jest wierny tej tradycji.”

Bazujący na najnowszym Focusie, nowy RS ma potężny przedni pas z wyróżniającym go trapezoidalnym grillem, i głębokim przednim splitterem, w który wkomponowano największe możliwe wloty powietrza chłodzącego silnik. Szeroka, atletyczna sylwetka jest podkreślana przez fartuchy boczne i po obu stronach przez wielkie wloty powietrza, które doprowadzają powietrze chłodzące tarcze hamulcowe i mieszczą pionowe lampy przeciwmgłowe.

Tylny pas zdominował wyjątkowo potężny dyfuzor, który optymalizuje odpływ powietrza spod samochodu, redukując opory aerodynamiczne. Zintegrowano w nim także dwie okrągłe, sportowe końcówki układu wydechowego oraz (na rynkach europejskim i azjatyckim) centralną tylną lampę przeciwmgłową. Wyrazisty spoiler dachowy jest subtelnie wkomponowany w sylwetkę samochodu dzięki bocznym panelom lakierowanym na kolor nadwozia i opatrzonym logo RS.

Dynamiczny profil boczny podkreślają muskularnie rzeźbione progi oraz wyraziste wyoblenia nadkoli kryjących wieloramienne 19-calowe obręcze RS wykonane z lekkiego stopu. Wykończone w matowej czerni, kute, wzmocnione i odporne na uderzenia, a zarazem ultralekkie, pozwalające oszczędzić po 950 gramów masy nieresorowanej na każdym z kół. Dostępnych jest pięć przykuwających wzrok kolorów nadwozia, w tym wibrujący barwą, czterowarstwowy lakier metaliczny zarezerwowany dla RS - Nitrous Blue, a także Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Grey i Frozen White.

Standardowe biksenonowe reflektory główne oferują funkcję Adaptive Front Lighting, dostosowującą intensywność i kąt świecenia do prędkości jazdy, kąta skrętu kół i odległości od obiektów na drodze tak, by oświetlenie było optymalne. Klienci mogą zamówić również najnowszy system automatycznego hamowania Active City Stop, działający przy prędkościach do 50 km/h.

Wyczynowy charakter Focusa RS w jego wnętrzu odzwierciedlają w części skórzane fotele Recaro z bardzo solidnym podparciem bocznym, które stanowią najcharakterystyczniejszy element wnętrza. Kubełkowe fotele wyczynowe Recaro charakterystyczne dla modeli RS, z prawdziwymi materiałami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych są dostępne opcjonalnie na rynkach Europy i Azji.

Wnętrze wyposażono w przeprojektowany kokpit Focusa z prostszym i bardziej intuicyjnym rozplanowaniem. System multimedialny SYNC 2 zapewnia dostęp do radia, nawigacji, klimatyzacji i telefonu komórkowego za pośrednictwem sterowania głosowego oraz wysokiej rozdzielczości, dotykowego ekranu o przekątnej 8 cali. Proste komendy głosowe pozwalają kierowcy Focusa RS na natychmiastowe uzyskanie wskazówek, jak dojechać na najbliższy dostępny dla nich tor wyścigowy. System SYNC 2 można zamówić również z kamerą cofania oraz z systemem audio klasy premium firmy Sony z 10 głośnikami i subwooferem.

Przyjemność prowadzenia Focusa RS zwiększa kierownica obita miękką skórą o wieńcu spłaszczonym na dole, aluminiowe pedały i wyjątkowa grafika zegarów w głównym zespole wskaźników. Nad konsolą centralną znalazły się dodatkowe wskaźniki informujące o ciśnieniu doładowania, temperaturze oleju i jego ciśnieniu.

W całej kabinie znajdziemy wielokrotnie powtórzony niebieski motyw graficzny modeli RS, jako przeszycia na siedzeniach, kierownicy, dywanikach podłogowych, elementach tapicerskich, jako kolorowa grafika na dźwigni zmiany biegów, a także w postaci samego logo RS, dumnie umieszczonego na siedzeniach, kierownicy i listwach progowych.

Opracowany przez niewielki zespół inżynierów działu Ford Performance z Europy i USA, nowy Ford Focus RS jest trzecią generacją modelu Focus RS. Poprzednie generacje debiutowały w latach 2002 i 2009. Nowy Focus RS będzie 30 samochodem oznaczonym legendarnym logo RS, a do jego poprzedników zaliczały się tak przełomowe konstrukcje, jak 16-zaworowy Escort RS 1600 z 1970 roku, Sierra RS Cosworth z turbodoładowaniem i z szokującym pakietem aerodynamicznym z 1985 roku, czy wyposażony w napęd wszystkich kół Escort RS Cosworth z 1992 roku.

Ostatnie artykuły