Filmy
  • Artykuły
  • Nowe Audi A4 allroad quattro 2016

Nowe Audi A4 allroad quattro 2016

Nowe Audi A4 allroad quattro to najbardziej wyrazista wersja modelu A4. Łączy ekstrawertyczną, indywidualną stylistykę z dopracowaną do granic funkcjonalnością. Standardowy napęd na cztery koła quattro w połączeniu z mocnymi i wydajnymi silnikami sprawia, że samochód ten jest doskonałym towarzyszem drogi we wszystkich sytuacjach.

Stylistyka zewnętrzna
Nowe Audi A4 allroad quattro zjeżdża z taśmy produkcyjnej wyposażone w powiększony prześwit i charyzmatyczny wygląd. Przód auta nawiązuje do kształtu litery V. Ma jedyny w swoim rodzaju zderzak oraz charakterystyczne dla tego modelu wloty powietrza. Plastycznie uformowaną, pojedynczo obramowaną osłonę chłodnicy Singleframe zdobią pionowe chromowane listwy, a masywna osłona podwozia i tylny dyfuzor utrzymane są w kolorze srebrnym selenit. Wysunięte, wyraziste nadkola i tylny zderzak mają charakterystyczną strukturę oraz barwę matowej szarości. Na życzenie, elementy te mogą być identyczne z kolorem lakieru – brązowym Argus, srebrnym Florett, białym Gletscher, szarym Manhattan lub czarnym Mythos. Łącznie, dla nowego Audi A4 allroad quattro dostępnych jest 14 kolorów lakieru.

Reflektory z ich wyrazistymi brzegami, tworzą jedyną w swoim rodzaju świetlną sygnaturę. Dwa świetlne pasma, jedno przy górnej krawędzi reflektora, drugie przy dolnej, załamują się pod kątem ostrym. Oba emitują światło do jazdy w dzień, a dodatkowo górne pasmo jest światłem kierunkowskazów. Jednostki ksenonowe plus znajdują się w wyposażeniu seryjnym. Dodatkowo, Audi oferuje reflektory diodowe z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania z tyłu oraz reflektory diodowe Matrix z wszystkimi kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. W najwyższej wersji wyposażenia, pojazd posiada dodatkowo funkcję zapobiegania oślepianiu przez znaki drogowe, dzięki której kierowca zawsze widzi je w optymalnym oświetleniu.

Linia dachu nowego Audi A4 allroad quattro zaczyna opadać bardzo wcześnie, przechodząc płynnie w słupki D. Standardowo montowane relingi dachowe są czarne. W ramach opcjonalnego pakietu optycznego „Aluminium” relingi, ozdobne listwy okien i wyraziste progi w tym właśnie kolorze, dodatkowo akcentują boki pojazdu. Lusterka boczne osadzono bezpośrednio na przetłoczeniach drzwi. Emblematy „allroad“ dekorują oba przednie błotniki i klapę bagażnika.

Dzięki zaawansowanej, dopracowanej koncepcji izolacji oraz dzięki wielu rozwiązaniom z obszaru aerodynamiki, Audi A4 allroad quattro zapewnia komfort akustyczny na poziomie aut klasy luksusowej. Jego zoptymalizowany pod względem aerodynamiki tył kończy się skierowanym nisko w dół spoilerem, którego boki mają kształt płetw. Układ wydechowy, zależnie od wersji silnikowej, jest jedno lub dwururowy i może mieć albo jedno podwójne zakończenie (silniki TDI) albo dwie osobne końcówki na dwóch skrajach tylnego zderzaka (silnik TFSI).

Długość nowego Audi A4 allroad quattro: 4 750 mm oraz jego szerokość: 1 842 mm, są takie same jak modelu wyjściowego A4 Avant. Wysokość wynosi jednak 1 493 mm, a rozstaw osi 2 631 mm.

Karoseria i bagażnik
Pomimo większych wymiarów, ciężar własny nowego Audi A4 allroad quattro jest nawet o 90 kg niższy niż ciężar jego poprzednika. Samochód w wersji z silnikiem 2.0 TFSI, bez kierowcy, waży zaledwie 1 580 kg. Dzięki lekkiej konstrukcji i inteligentnej kompozycji materiałowej, karoseria waży o 15 kg mniej.

Bagażnik nowego Audi A4 allroad quattro ma podstawową pojemność 505 litrów. Przy złożonym oparciu tylnego siedzenia i załadowaniu auta po sam dach, pojemność zwiększa się do 1 510 litrów. Dostępny na życzenie komplet szyn z zestawem uchwytów mocujących, ułatwia przewożenie pojedynczych przedmiotów. Elektrycznie przesuwana roleta przestrzeni bagażowej i elektryczny napęd pokrywy bagażnika to elementy wyposażenia seryjnego. Pokrywa dostępna jest także ze sterowaniem czujnikiem. Przy jego pomocy, kierowca może ją otworzyć i zamknąć ruchem stopy. Opcjonalny hak do ciągnięcia przyczepy wysuwa się elektrycznie po naciśnięciu przycisku. Nowe Audi A4 allroad quattro może ciągnąć przyczepę o wadze max. 2 100 kg (przy pochyleniu terenu do ośmiu procent).

Silniki
Świetne silniki TFSI i TDI montowane w Audi A4 allroad quattro zapewniają wyższe osiągi i lepszą wydajność. Zakres mocy silnika TFSI i pięciu jednostek TDI rozpoczyna się od 110 kW (150 KM), a kończy na 200 kW (272 KM). Moc jednostek napędowych jest tu większa nawet o 20 kW (27 KM) w porównaniu z poprzednim modelem. Równocześnie inżynierowie zmniejszyli emisję CO2 o 21 g na km (2.0 TDI 140 kW).

Wszystkie jednostki napędowe spełniają europejski standard emisji spalin Euro 6. Standardowy, zmodernizowany system Start-Stop 2.0 oferuje nowe rozwiązania, jeszcze bardziej obniżające zużycie paliwa. Gdy kierowca dojeżdża do czerwonych świateł, może wyłączyć silnik już przy prędkości poniżej 7 km/h (w modelu z silnikiem 3.0 TDI i automatyczną skrzynią biegów tiptronic poniżej 3 km/h).

Zaprojektowany od nowa silnik 2.0 TFSI generuje moc 185 kW (252 KM) i wytwarza maksymalny moment obrotowy 370 Nm, dostępny w zakresie od 1600 do 4500 obr./min. W połączeniu z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic sprawia, że nowe Audi A4 allroad quattro od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 246 km/h. Wg. pomiarów cyklu NECD, zużywa 6,4 litra paliwa na 100 km (co daje 147 g CO2 na km).

Audi oferuje silnik 2.0 TDI o pojemności skokowej 1 968 cm3 początkowo w dwóch wariantach mocy. W pierwszej z wersji jego moc to 120 kW (163 KM), a moment obrotowy 400 Nm, generowany jest pomiędzy 1 750 a 2 750 obr./min. Drugi wariant oferuje moc 140 kW (190 KM) oraz moment obrotowy 400 Nm, uzyskiwany w zakresie od 1 750 do 3 000 obr./min. W obu wersjach, nowe A4 allroad quattro z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S-tronic zużywa średnio 4,9 litra paliwa na 100 km (128 g CO2 na km). W wersji o mocy 140 kW (190 KM), silnik 2.0 TDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy. Jego maksymalna prędkość wynosi 220 km/h.

Rodzina wersji silnikowych Audi A4 allroad będzie się powiększać. Dołączy do niej jednostka 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm.
Również silnik 3.0 TDI oferowany jest w dwóch różnych wersjach: pierwsza o mocy 160 kW (218 KM) i druga o mocy 200 kW (272 KM). Obie sześciocylindrowe jednostki TDI o pojemności 2 967 cm3 są wyjątkowe – łączą dużą moc z doskonałą kulturą pracy i wydajnością. W pierwszej wersji, motor 3.0 TDI generuje moc 160 kW (218 KM). Jego maksymalny moment obrotowy 400 Nm, dostępny jest w zakresie od 1 250 do 3 750 obr./min.

W wersji topowej, 3.0 TDI ma moc 200 kW (272 KM) i moment obrotowy 600 Nm, generowany od 1 500 do 3 000 obr./min. Wyposażone w taką jednostkę napędową nowe Audi A4 allroad quattro przyspiesza jak samochód sportowy: standardowy sprint załatwia w 5,5 sekundy, a osiągnięcie ograniczonej elektronicznie prędkości maksymalnej 250 km/h to tylko formalność. Według testów cyklu NECD, na 100 km potrzebuje zaledwie 5,3 litra paliwa (emisja: 139 g CO2 na km).

Układ przeniesienia napędu
Stały napęd na cztery koła quattro to element wyposażenia seryjnego nowego Audi A4 allroad quattro. W zależności od wybranej wersji silnikowej, dostępna jest manualna skrzynia sześciobiegowa, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S-tronic lub ulepszona ośmiostopniowa, automatyczna przekładnia tiptronic.

Wariant z silnikiem 2.0 TDI oferowany jest ze skrzynią manualną lub nową skrzynią automatyczną S-tronic. W przypadku silnika 2.0 TFSI i 3.0 TDI 160 kW (218 KM), standardowo montowana jest automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa. Charakteryzuje się ona wysoką sprawnością i zastąpiła bezstopniową skrzynię multitronic. Najważniejszymi ulepszeniami w niej zastosowanymi są: jeszcze bardziej zmniejszone tarcie, mały ciężar, bardzo efektywne zaopatrywanie w olej oraz odśrodkowy, wahadłowy tłumik drgań na dwumasowym kole zamachowym (umożliwia uzyskanie bardzo niskich obrotów). Dzięki naprzemiennemu otwieraniu i zamykaniu sprzęgieł, przełączanie biegów trwa zaledwie kilka setnych sekundy i przebiega prawie bez wpływu na siłę ciągu. Siły z wałka zdawczego przekazywane są do mechanizmu różnicowego przedniej osi za pomocą przekładni zębatej czołowej.

W nowym Audi A4 allroad quattro debiutuje ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Przewidziano ją dla silnika 3.0 TDI o mocy 200 kW (272 KM). Tę miękko, szybko i spontanicznie przełączającą biegi przekładnię automatyczną również stworzono całkowicie od podstaw. Duża liczba biegów pozwala na bliską idealnego punktu obciążenia pracę silnika.

Obie przekładnie automatyczne to przykład najnowocześniejszej myśli technicznej. Charakteryzuje je duża rozpiętość przełożeń. Ich niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast biegi wyższe mają długie przełożenia obniżające prędkość obrotową i zużycie paliwa. Kierowca może określać tryb pracy automatycznej skrzyni biegów, wybierając pomiędzy trybem D, S i E lub w dowolnym momencie przejść do samodzielnego przerzucania biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów lub za pomocą standardowych manetek przy kierownicy.

Stały napęd na cztery koła quattro jest symbolem bezsprzecznych zalet, takich jak dynamika, przyczepność, bezpieczeństwo jazdy i stabilne prowadzenie. Ten czysto mechaniczny układ działa bez jakichkolwiek opóźnień. Partnerem napędu na cztery koła quattro jest ulepszony, selektywny rozkład napędu między kołami, działający zawsze, niezależnie od rodzaju powierzchni po której się poruszamy.

Podwozie
Zawieszenie, podwyższone w porównaniu do Audi A4 Avant o 23 mm, a także koła o zwiększonej średnicy, dają w sumie o 34 mm większy prześwit. Dzięki temu, nowe Audi A4 allroad quattro zarówno na utwardzonych drogach, jak i w łatwym terenie czuje się jak w domu.

Alternatywą dla standardowego podwozia jest dostępne na życzenie podwozie z aktywnym systemem kontroli zawieszenia, oferowane po raz pierwszy w tym modelu. Czujniki kontrolują ruch wszystkich czterech kół oraz przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne. Charakterystyka pracy amortyzatorów dopasowuje się do warunków nawierzchni i sytuacji na drodze. Efektem takich działań jest zwiększona dynamika jazdy, zachowująca jednak wyższy komfort i doskonałe właściwości offroad. Ponadto kierowca, za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, ustawić może pozycję podwozia, by w każdej sytuacji móc wybrać pożądane właściwości jezdne.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w nowym Audi A4 allroad quattro ma poszerzony zakres. Obok znanych już trybów comfort, auto, dynamic, efficiency oraz individual (tylko w połączeniu z systemem nawigacji), do jazdy po nieutwardzonych drogach służy tryb offroad. Dostosowuje on odpowiednio system zarządzania pracą silnika, pracę skrzyni biegów, wspomaganie układu kierowniczego, pracę opcjonalnego podwozia adaptacyjnego oraz wszystkich ważnych dla tego trybu systemów wsparcia kierowcy i systemów bezpieczeństwa do jazdy w łatwym terenie.

Oś przednia to ulepszona konstrukcja pięciowahaczowa. Gwarantuje ona optymalny komfort przy jednoczesnym zachowaniu dużego stopnia zwrotności. W porównaniu z poprzednim modelem, konstruktorzy zredukowali jej ciężar o pięć kilogramów.

Biorąc pod uwagę elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego, Audi postawiło na nowe, kompaktowe rozwiązanie, które w porównaniu do poprzedniego modelu jest lżejsze o 3,5 kg. Daje ono kierowcy bardziej bezpośrednią reakcję na stan nawierzchni i zapewnia lepszą precyzję manewrowania. Opcjonalnie dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy z płynną regulacją przełożenia.

Z tyłu pojazdu, konstrukcja pięciowahaczowa zastąpiła oś z wahaczami trapezowymi, stosowaną w poprzednim modelu. Dzięki inteligentnej kompozycji materiałów, Audi obniżyło ciężar elementów konstrukcyjnych osi o kolejnych siedem kilogramów.

Nowe Audi A4 allroad quattro jeździ standardowo na 17-calowych kołach z wieloramiennymi felgami o lekkiej konstrukcji. Wspólnie z quattro GmbH, Audi oferuje warianty opcjonalne felg w rozmiarach od 17 do 19 cali. Elementem wyposażenia seryjnego samochodu jest zestaw do naprawy opon i system kontroli ciśnienia powietrza w oponach.

Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe przedniej osi mogą mieć średnicę nawet 338 mm. Elektromechaniczny hamulec postojowy działa na oś tylną.

Jeśli systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie dynamic lub offroad, to elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) dostosowuje swoje działanie do wymogów tychże trybów.

Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowego Audi A4 allroad quattro jest bardzo przestrzenne. Posiada przejrzystą architekturę i konsekwentnie bazuje na stylistycznej koncepcji poziomego przebiegu linii. Zasada ta jest najbardziej widoczna w nisko osadzonej tablicy wskaźników i całościowym paśmie nawiewów. Opcjonalna, komfortowa klimatyzacja automatyczna z charakterystycznymi regulatorami i umieszczonymi na nich wysokiej rozdzielczości wyświetlaczami, podkreśla wrażenie luksusu panującego we wnętrzu samochodu.

Na życzenie, Audi oferuje pakiet „Oświetlenie wnętrza” dający możliwość ustawienia delikatnego światła w 30 różnych odcieniach kolorystycznych. Szeroka paleta barw i cennych materiałów stosowanych w obiciach foteli i w elementach dekoracyjnych, odpowiada standardom rodziny modelowej A4.

Centralnymi elementami innowacyjnego kokpitu są: nowy system obsługi MMI z regulatorem obrotowym ze zintegrowanym polem dotykowym MMI touch, wyświetlacz MMI o przekątnej do 8,3 cala oraz dostępny opcjonalnie, w pełni cyfrowy kokpit - Audi virtual cockpit o przekątnej 12,3 cala.

Nowy system sterowania głosem przetwarza także polecenia wydawane potocznym językiem, na przykład: „Chcę zadzwonić do Piotra Nowaka“. Wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, uzupełnia całą ofertę.
Dzięki wyposażeniu pojazdu w system Audi connect, kierowca może w pełni korzystać ze zindywidualizowanych usług online, dostarczanych w standardzie szybkiego przesyłu danych LTE. Do usług tych będą należały wkrótce m.in. zawiadomienie online o usterce, funkcje zdalnego sterowania i sprawdzenie statusu samochodu za pomocą smartfona oraz już teraz aplikacje pozwalające na streaming mediów. Audi Phone Box pozwala na sprzężenie telefonów komórkowych z anteną samochodową i na ich bezprzewodowe ładowanie zgodnie ze standardem Qi.
Nowy Audi smartphone interface służy do integrowania z pojazdem urządzeń z systemem operacyjnym iOS lub Android.
Z myślą o wymagających fanach HiFi, do oferty włączono sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System emitujący dźwięk 3D, dający wrażenie przestrzeni i wysokości. Rozrywki pasażerom tylnej kanapy dostarcza Rear Seat Entertainment System, czyli tablet Audi.

W nowym Audi A4 allroad quattro dostępne są wszystkie systemy wsparcia kierowcy i systemy bezpieczeństwa przewidziane dla modeli rodziny A4. Najbardziej wśród nich zaawansowanym technicznie jest adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z asystentem jazdy w korkach. Przy prędkościach poniżej 65 km/h, system przejmuje od kierowcy funkcje przyspieszania i hamowania oraz wspiera go w prowadzeniu. Innym systemem wsparcia kierowcy jest asystent parkowania pojazdów z przyczepą, dostępny po raz pierwszy dla modelu A4 allroad. System ułatwia manewrowanie pojazdem z przyczepą. Kierowca steruje nim za pośrednictwem terminalu obsługi MMI. Kolejne nowości to asystent efektywności, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania, asystent skręcania, a także systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense.

Ostatnie artykuły