Filmy

Nowe Volvo FM

Model FM jest przeznaczony do transportu ładunków w ciężkim terenie. Dodatkowo auta te doskonale sprawdzają się w roli pojazdów komunalnych, w dystrybucji lokalnej oraz jako ciężarówki budowlane.

Wnętrze kabiny:
Wiele spośród przeprowadzonych w kabinie FM zmian jest widocznych gołym okiem. Wskaźniki są bardziej czytelne, a dostępne trzy wersje deski rozdzielczej spełniają wszystkie możliwe oczekiwania. Wyświetlacz o zwiększonej rozdzielczości i nowe oprogramowanie sterujące w zakresie dodawania nowych funkcji dostosowuje pulpit sterowniczy do współczesnych wymagań użytkowników.
Wprowadzono przyjemniejszą kolorystykę wnętrza, m.in. kombinację tekstylno-winylową w kolorze niebieskim, odporną na zabrudzenia oraz tapicerkę pluszową w kolorze szarym, tytanowym i piaskowym.
W kabinach FM jest teraz dużo praktycznych schowków i uchwytów, np. uchwyt na dokumenty, okulary, długopisy, kieszenie do montażu urządzeń audio w rozmiarze DIN itd.
Zmianie uległo również oświetlenie wnętrza, światło do czytania jest teraz mocniejsze.
Zaprojektowano nowe lusterka wsteczne, w których zmieniono krzywizny. Zmodyfikowano też lusterko rampowe, dzięki czemu pole widzenia jest większe. Lusterko przednie (w opcji) pozwala na dostrzeżenie przeszkody przed pojazdem. Wprowadzono 4 nowe kolory kabin, zmieniono emblematy, paski ozdobne.

Skrzynie biegów i zawieszenie:
Dwuzakresowa skrzynia 12-biegowa z półbiegami zapewnia automatyczną zmianę przełożeń lub sterowanie ręczne. Nowe oprogramowanie umożliwia większą precyzję sterowania. Bufor danych i pamięć Volvo I-Shift są odpowiednio większe: pięciokrotnie i trzykrotnie w stosunku do poprzednich wersji. Zmieniony bufor danych ułatwia dostosowanie skrzyni do różnych obciążeń pojazdu oraz indywidualnych wymagań użytkownika. Można ją zastosować w pojazdach tworzących zestawy drogowe o masie 60 lub nawet 130 t.
I-Shift jest jeszcze szybsza, mocniejsza i nadaje się do silników rozwijających moment obrotowy do 2500 Nm. Lepiej także sprawdza się w korkach ulicznych i przy manewrowaniu. Nowa skrzynia ma bardziej zwartą budowę, co umożliwia montowanie jej w pojazdach o krótszym rozstawie osi. Elektronika steruje kompaktowym zwalniaczem i dodatkowym hamulcem zainstalowanym na skrzyni biegów.
Dzięki zastosowaniu skośnych zębów w przekładni planetarnej skrzynia pracuje teraz ciszej.
Okres między wymianami oleju w I-Shift wynosi 400 tys. km lub co 3 lata.
Innym rodzajem skrzyń stosowanych w Volvo FM jest skrzynia z typoszeregu Powertronic. Jest ona w pełni automatyczna. Zaprojektowano ją do ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunkach, np. na budowie. Zmiana przełożeń zawsze następuje płynnie, bez przerywania transferu mocy.
Skrzynie Powertronic występują w 3 wersjach z 5 lub 6 przełożeniami. Mogą one przenosić 2500 Nm momentu obrotowego, czyli o 300 Nm więcej niż starsze modele. W Powertronic możliwa jest także ręczna zmiana biegów.
Zmiany objęły również inne elementy układu napędowego. Nowa przekładnia hydrokinetyczna daje większą siłę napędową. Zwiększono też moment obrotowy dla POM, który wynosi obecnie 850 Nm. Zastosowane osie charakteryzują się szybszymi przełożeniami, co eliminuje potrzebę korzystania z nadbiegu. Obniżono także ich masę – w zależności od typu osie są lżejsze o 40–230 kg.
7 rodzajów nowych tylnych osi ze zwolnicami daje więcej możliwości w doborze układu napędowego.

Silniki:
Volvo FM może być wyposażone w silnik D13A lub w mniejszą jednostkę napędową – D9B.
Nowy 13-litrowy silnik ma większą moc (o 20 KM) i moment obrotowy (200 Nm) niż jej poprzednik. 6-cylindrowa rzędówka ma górny wałek rozrządu i pompowtryskiwacze.
Przy niezmienionym stopniu sprężania (18,1:1) maksymalne ciśnienie wtrysku paliwa podniesiono do 2000 barów. Dzięki zaawansowanej technice odlewnictwa – zmniejszono wagę poszczególnych części (m.in. bloku) – silnik jest lżejszy o 20 kg.
Przeprowadzono zmiany w układzie korbowo-tłokowym. Wydłużony skok tłoka (158 mm) zapewnia wyższą moc. Dzielone tłoki zastąpiono kutymi ze stali (typu monoblok) z otworami do chłodzenia olejem.
Silnik o pojemności 9 l także został poddany gruntownej przebudowie. Układ smarowania zaprojektowano od nowa. Zastosowano bardzo cichą pompę oleju i przeprojektowano kanały olejowe tak, aby ciśnienie smarowania było optymalne dla silnika. Tłoki silnika D9B, które wykonano z aluminium, również są jednoczęściowe i chłodzone natryskiem oleju. Chłodnica oleju, przez którą przepływa ciecz chłodząca, znajduje się w bloku silnika.
Olej silnikowy oczyszczają 3 filtry: 2 przepływowe i 1 bocznikowy.
Także w tym silniku, w opcji, może być zamknięty układ odpowietrzania skrzyni korbowej, dzięki czemu opary oleju i spalin mniej oddziałują na środowisko naturalne. Wymianę oleju w D9B przeprowadza się po 80 tys. km.

Ostatnie artykuły