Filmy
  • Artykuły
  • Nasz test: Dacia Dokker 1,5 dCi 90 KM

Nasz test: Dacia Dokker 1,5 dCi 90 KM

Dacia szybko zdobyła popularność jako samochód flotowy dla biznesu, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Decyduje o tym kilka czynników, które postaramy się przedstawić w tym teście.

Koncern Renault, który przecież sam nie jest zaliczany do klasy marek premium, postanowił kilka lat temu reaktywować dawną markę Dacia. Podstawowym założeniem jest dostarczenie użytkownikom taniego samochodu, spełniającego ich najważniejsze potrzeby. Tak jest również w przypadku modelu Dokker. Nie znajdziemy tu wyrafinowanych kształtów, efektownego wykończenia czy detali wykonanych z lepszych materiałów. Jest za to prostota i funkcjonalność.

Ta druga, to przede wszystkim duża ilość miejsca z tyłu, znacznie powiększona po złożeniu tylnej kanapy, także w proporcji 2/3 lub 1/3. Można kłaść same oparcia lub złożyć całą, tylną ławę, wówczas uzyskujemy dużą przestrzeń. Dodatkowym atutem są przesuwne drzwi boczne, dzięki którym użytkownik ma bardzo dobry dostęp do przedmiotów umieszczonych głęboko. Ale także wkładanie i wyjmowanie tych pozostałych jest proste, przez dwuczęściowe, otwierane na boki drzwi. Unikamy typowych wad klapy, jak jej podnoszenie, zamykanie, wybijanie zawiasów. W przypadku tego modelu, drzwi z tyłu zamiast klapy są o wiele praktyczniejsze. Samochód jest wysoki, co dodatkowo powiększa jego ładowność. Podłogę wyłożono zwykłą, tanią wykładziną z tworzywa. Użytkownik nie myśli, że może ulec zniszczeniu lub pobrudzeniu, po prostu ładuje, co potrzeba. Trochę czasu trzeba poświęcić na demontaż tylnej rolety, z operacją odwrotną jest nie lepiej, a może nawet trochę gorzej.

Głównym elementem nieskomplikowanej deski rozdzielczej jest centralnie umieszczony wyświetlacz dotykowy. Dzięki niemu Dacia zyskała na atrakcyjności. Choć, jak wspominaliśmy na początku, to nie ma w tym samochodzie większego znaczenia. Niemniej ekran bardzo dobrze spełnia swoją rolę – obsługa radia, nawigacji i przenośnych źródeł dźwięku (port USB) jest prosta. Do tego kierowca otrzymuje z komputera pokładowego bardzo przydatne informacje: zużycie chwilowe i średnie, orientacyjny zasięg i dystans do następnego przeglądu, a także ilość zużytego paliwa od ostatniego tankowania. Do tego wspomniana już nawigacja, przydatna m.in. w wielu firmach dojeżdżających do klientów. Wadą jest przewijanie tych funkcji „w kółko”, czyli brak możliwości cofnięcia się. Trzeba przejść jednym przyciskiem przez inne dane, aby dotrzeć do wymaganej w danej chwili informacji

Walory silnika 1,5 dCi znane są od dawna – mimo niskiej pojemności ma zadowalające osiągi i zużywa niewiele paliwa. Przy załadowanym Dokkerze nie zbliżymy się nawet do wyśrubowanych osiągów, lecz bez kłopotu włączymy się do ruchu (przyspieszenie) i rozpędzimy samochód do przyzwoitej, dozwolonej przepisami oczywiście, prędkości podróżnej. Także wyprzedzanie nie nastręczało kłopotów. W trasie udało nam się uzyskać średnie spalanie w okolicach 5 l ON/100 km. Zużycie w mieście wzrosło nam o jeden litr.

Samochód może być także wykorzystywany jako pojazd rodzinny. Z tyłu mamy zaczepy isofix dla fotelików dziecięcych. Przesuwane drzwi boczne są dla dzieciaków znakomite, zaś z tyłu bez problemu zmieścimy wózek, rowerek i parę innych zabawek. To oczywiście tylko przykład. Bez względu na sposób użytkowania na trasie daje się we znaki brak środkowego podłokietnika. Także same fotele z przodu mogłyby być jednak trochę wygodniejsze, nawet w tej klasie samochodu.

Dacia Dokker jest typowym samochodem użytkowym. Nie zachwyca sylwetką czy użytymi materiałami, ale spełnia swoje zadanie. Można rzec jakość adekwatna do ceny. Także z odsprzedażą nie będzie kłopotu, pod warunkiem, że samochód był właściwie eksploatowany. Od kilku lat koncern Renault kładzie nacisk na to, aby klienci Dacii byli traktowani dokładnie tak samo w serwisach, jak ci, podjeżdżający Renaultami. Różnica w cenie i wykończeniu tak, w podejściu do klienta nie.


Plus
- silnik 1,5 dCi
- ładowność z tyłu i dostęp
- stosunkowo niskie koszty zakupu i eksploatacji, w tym także ubezpieczenia
- dobry dotykowy wyświetlacz centralny
- pomysłowa i przydatna półka pod sufitem, nad szybą czołową

Minus
- niewygodne fotele z przodu, brak podłokietnika, przynajmniej dla kierowcy
- mozolna obsługa komputera pokładowego


Przykładowa oferta leasingowa /żródło: Renault Polska/
RCI Leasing Polska Sp. z o.o. oferuje dwie atrakcyjne propozycje leasingu dostosowane do różnorodnych potrzeb klientów. Przy tym samym okresie finansowania 36 miesięcy i wpłacie własnej 20 %:
- promocyjny Leasing Dacia od 102 % z opcją wykupu 1 % (korzyść dla Klienta - niska suma opłat)
- standardowy Leasing Dacia z opcją wykupu 30 % (korzyść dla Klienta - niska rata miesięczna).
Oferta dotyczy pojazdów z roku produkcji 2014.

Ponadto Klienci RCI Leasing Polska Sp. z o. o. decydując się na niżej wymienione oferty mogą skorzystać z ubezpieczenia promocyjnego - stawka 1,9 % w ramach programu Renault - Allianz (oferta ważna do 31/12/2014).

Szczegóły obu ofert przy okresie 36-miesięcznego leasingu:
1) Opłata wstępna: 20 %
Miesięczna rata netto: 1 156,62 zł
Ubezp. GAP*: 40,41 zł
Opłata manipulacyjna: 1%
Wykup: 1 %
Suma opłat (bez GAP): 107,03 %

2) Leasing Vario SN
Opłata wstępna: 20 %
Miesięczna rata netto: 834,54 zł
Ubezp. GAP*: 41,51 zł
Opłata manipulacyjna: 1%
Wykup: 30 %
Suma opłat (bez GAP): 112,35 %

Powyższe dane służą celom informacyjnym i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 kodeksu cywilnego.


* Ubezpieczenie GAP (Guaranteed Asset Protection) pokrywa różnicę pomiędzy wartością samochodu, wynikającą z faktury zakupu (GAP Fakturowy) lub polisy AC (GAP Casco), a uzyskanym odszkodowaniem lub wartością rynkową pojazdu z dnia powstania szkody.

Ostatnie artykuły