Filmy

Volvo FH16

Najsilniejsze pojazdy ciężarowe służą do wykonywania najcięższych prac transportowych. Pojazdy te są najczęściej wykorzystywane do przewozu ładunków ponadgabarytowych. Na początku 2006 r. odbyła się premiera nowej ciężarówki szwedzkiego koncernu.

Nowe FH16 zostało wyposażone w nowoczesny silnik D16E spełniający normy czystości emisji spalin Euro4/5. Moc dostępnych jednostek napędowych wynosi obecnie 660 (485 kW) lub 580 KM (426 kW) w zakresie 1500–1800 obr/min. Najwyższy moment obrotowy, jaki osiąga silnik 660 KM wynosi aż 3100 Nm przy 1000–1450 obr.min. D16E wyposażono w nowe turbosprężarki i chłodnice powietrza doładowującego. Duża moc silników jest szczególnie przydatna dla zestawów poruszających się w terenie górzystym.
660-konne Volvo jest standardowo wyposażone w 12-biegową, zautomatyzowaną skrzynię biegów I-Shift, która poprawia komfort jazdy i optymalizuje zużycie paliwa. Skrzynie te mają wbudowane tzw. inteligentne funkcje: Smart Cruise Control (optymalizuje prędkość jazdy), EcoRoll (działa na zasadzie tzw. wolnego koła rozłączając napęd podczas jazdy po płaskiej drodze) i Launch Control (współdziała z układem EBS, wspomaga ruszanie z miejsca).
Do ciężarówek z silnikiem 580 KM skrzynia ta dostępna jest za dopłatą.
Dla poprawy bezpieczeństwa FH16, oprócz systemów EBS, ABS, ESP, FH16 może być wyposażone w hamulce pomocnicze: silnikowe – EPG (standardowo) i VEB+ (o mocy 425 kW) oraz w hydrodynamiczny zwalniacz RET-TH.


Volvo FH oferowane jest z trzema rodzajami kabin: sypialną, Globetrotter i Globetrotter XL.
Wysokość wnętrza największej kabiny wynosi 193 cm do tunelu silnika, co pozwala na swobodne poruszanie się w jej wnętrzu.
Wiele spośród przeprowadzonych w kabinie FH zmian jest widocznych gołym okiem. Wskaźniki są bardziej czytelne, a dostępne trzy wersje deski rozdzielczej spełniają wszystkie możliwe oczekiwania. Wyświetlacz o zwiększonej rozdzielczości i nowe oprogramowanie sterujące w zakresie dodawania nowych funkcji dostosowuje pulpit sterowniczy do współczesnych wymagań użytkowników.
Zmieniony fotel kierowcy (system pocket spring) jest wygodniejszy, bardziej ergonomiczny, zapewnia lepsze podparcie boków i ma grubszą tapicerkę. W opcji producent oferuje fotel kierowcy z wentylacją. Nowa jest także leżanka: zmieniono materac na grubszy, lepiej dopasowujący się do kształtu ciała.
Wprowadzono przyjemniejszą kolorystykę wnętrza, m.in. kombinację tekstylno-winylową w kolorze niebieskim, odporną na zabrudzenia oraz tapicerkę pluszową w kolorze szarym, tytanowym i piaskowym.
W kabinie FH jest dużo praktycznych schowków i uchwytów, np. uchwyt na dokumenty, okulary, długopisy, kieszenie do montażu urządzeń audio w rozmiarze DIN itd.
Zmianie uległo również oświetlenie wnętrza, światło do czytania jest teraz mocniejsze.
Zaprojektowano nowe lusterka wsteczne, w których zmieniono krzywizny. Zmodyfikowano też lusterko rampowe, dzięki czemu pole widzenia jest większe. Lusterko przednie (w opcji) pozwala na dostrzeżenie przeszkody przed pojazdem.
Odpoczynek zapewniają 2 wygodne leżanki z materacami sprężynowymi o wymiarach 70x200x16 cm (dolna) i 60x190x8 cm (górna).

Ostatnie artykuły