Filmy

Nowy crossover Fiat 500X

Po premierze na Salonie Samochodowym w Paryżu i autorskim pokazie, międzynarodowej prasie został zaprezentowany Fiat 500X, nowy, kompaktowy crossover z rodziny 500, który jest oznaką ewolucji marki oraz technologii, poprzez większą dojrzałość jego „DNA”.

Piękny i z charakterem, nowy samochód przedstawia nowy wymiar 500-ki, gdzie dojrzały, elegancki i we włoskim stylu „sznyt”- niczym haute couture - prezentuje kwintesencję natury Fiata 500X - wygodnego, mocnego samochodu, będącego zawsze w pełnym kontakcie ze światem: to właśnie strona X piękna, to właśnie duch Fiata 500X.

Następca Fiata 500 z 1957 roku – z wyraźnym nawiązaniem stylistycznym do zaokrąglonych świateł i klasycznego logo z chromowanymi “wąsami” na przedzie - nowy crossover Fiat rozszerza familię 500-ek, składającą się z modeli 500, 500C, 500L, 500L Trekking i 500L Living: samochodów bardzo zróżnicowanych pod względem przeznaczenia i charakteru, ale wywodzących się jednak z tych samych korzeni: od kultowego Fiata 500.

Produkowany we Włoszech, w zmodernizowanym zakładzie SATA w Melfi i sprzedawany na ponad 100 rynkach na całym świecie, w tym w USA, nowy Fiat 500X oferowany jest w dwóch różnych wersjach, o dwóch różnych charakterach – jednym bardziej „miejskim”, drugim idealnym do spędzania wolnego czasu. Wyposażone są w oszczędne silniki wysokoprężne i benzynowe, trzy rodzaje napędu - manualny, automatyczny 9-stopniowy lub automatyczny 6-stopniowy z podwójnym sprzęgłem oraz w konfiguracji z napędem na przód, 4x4 lub napędem na przód z funkcją „Traction Plus”.

Fiat 500X to crossover nie tylko ze względu na naturę produktu, ale również dlatego, że zwraca się do różnych typów klientów, różnorodnych pod względem płci, wieku, wymagań i upodobań. W tym sensie więc znaczek „X" oznacza skrzyżowanie dróg pomiędzy bardzo zróżnicowanymi między sobą segmentami, każdy wypełniony ludźmi młodymi i dojrzałymi, miłośnikami piękna i znawców charakteru. Osobami dynamicznymi, prowadzącymi aktywne życie towarzyskie, rozwijającymi różne pasje i zainteresowania. To, co ich łączy, to ta sama chęć czerpania przyjemności z jazdy, wyrażania swojej osobowości poprzez wyróżniający styl. Dla nich wszystkich dzisiaj istnieje jasna i wyczerpująca odpowiedź: Fiat 500X.

Klient ma do dyspozycji dwie wersje 500X: pierwsza, dostępna w wersji wyposażenia Pop, Popstar i Lounge, którą charakteryzują wyróżniające detale stylistyczne, z pewnością podbije serca młodej klienteli, dynamicznej i wielkomiejskiej. Natomiast druga, dostępna w wersji wyposażenia Cross i Cross Plus, której wygląd i wyposażenie są bardziej ukierunkowane na jazdę terenową, to idealna odpowiedź dla miłośników wolnego czasu i zajęć na wolnym powietrzu, którzy jednocześnie nie chcą rezygnować z wyjątkowego stylu Fiata 500.
Nowy crossover Fiat 500X będzie w sprzedaży od 2015 roku.

Krótki opis modelu.
Zaprojektowany przez Centrum Stylistyczne Fiata, nowy 500X reprezentuje nowy wymiar niepowtarzalnej 500-ki, w którym kultowy styl spotyka się z nowoczesną koncepcją crossovera i dodatkowo z właściwościami terenowymi, zapewnionymi przez wersję najlepiej nadającą się do poruszania w terenie.

Styl i wymiary.
Niezaprzeczalnie „Made in Fiat", 500X charakteryzuje się elastycznością, inteligencją i jakością wkomponowaną w jej kompaktowe rozmiary, przestronną kabiną pasażerską i wyborem materiałów i tkanin premium, jak też wyszukaną technologią, zapewniającą bezpieczeństwo, komfort i dobre samopoczucie wewnątrz samochodu. Tak więc, Fiat 500X to samochód, w który można się „ubierać” każdego dnia śmiało i z przyjemnością, to oryginalny strój o miękkich kształtach, dający maksymalną swobodę ruchu, a dzięki niezliczonym możliwościom personalizacji, odzwierciedla osobowość kierowcy.

Solidny i mocny wygląd samochodu znajduje swoją doskonałą równowagę stylistyczną w harmonijnej linii, która wyraża się w rozmiarach idealnych dla klientów, którzy poszukują komfortu, przestrzeni oraz wyposażenia typowego dla kompaktowych sedanów. Jednocześnie, nowa 500X robi ukłon w stronę tych, którzy codziennie muszą zmagać się z ruchem miejskim, dzięki swoim ograniczonym rozmiarom: jej długość to 4 metry i 25 centymetrów, szerokość 180 centymetrów i wysokość 160 centymetrów (w przypadku występowania relingów dachowych lub napędu 4x4, wymiary to odpowiednio 161 i 162 cm).

„500X” jest kompaktowa na zewnątrz, przytulna wewnątrz: dowodzi tego przestronne i bezpieczne wnętrze, wykorzystujące na szeroką skalę szlachetne materiały, wysokiej jakości wykończenia i przydatne schowki na drobne przedmioty. Komfortowa kabina pasażerska o wyraźnym, włoskim stylu, oferuje siedem kombinacji wnętrz, łączących różne rodzaje tkaniny, skóry, wykończenia i kolorów. Całość zyskuje jeszcze bardziej na praktyczności, dzięki niezliczonym regulacjom foteli oraz pojemnemu bagażnikowi (350 litrów).

Wreszcie, klient może wybrać spośród 12 różnych kolorów nadwozia, które wydobywają zmysłowe kształty Fiata 500X, podkreślone dodatkowo 8 różnymi wzorami aluminiowych felg 16, 17 i 18-calowych.

Wersje silnikowe.
W zależności od rynku EMEA, nowy Fiat 500X oferuje różnorodne połączenia silników, skrzyń biegów i napędów, aby zaspokoić wszelakie potrzeby związane z przeznaczeniem auta, zawsze z poszanowaniem dla środowiska i przy maksymalnej efektywności pod względem osiągów, spalania i emisji spalin.

Podczas wprowadzenia na rynek dostępny będzie silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM (z napędem na przód i manualną sześciostopniową skrzynią biegów), 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (z napędem na przód i z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4x4).

W późniejszym czasie gama zostanie uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 „E-torQ” o mocy 110 KM (z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem na przód), 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4) oraz mocny Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i 187 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4).

Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM będzie również dostępna z napędem na przód i z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Innowacyjny, automatyczny i sekwencyjny napęd z podwójnym sprzęgłem zapewnia komfort jazdy oraz sportowe emocje, dzięki szybkości zmiany biegów, oferując dużą efektywność oraz optymalizację spalania. Składa się z dwóch równoległych napędów, które umożliwiają zmianę biegów w niezwykle krótkim czasie, równolegle odłączając jedno sprzęgło i włączając drugie.

Do dyspozycji będą również silniki turbodiesel 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM (z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód) oraz silnik 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem 4x4).

Dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów.
Crossover 500X to pierwszy samochód Fiata, który oferuje automatyczny, dziewięciostopniowy napęd. Ta skrzynia biegów w połączeniu z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 170 KM oraz turbodieselem 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM, oferuje liczne korzyści, takie jak świetne przyspieszenie oraz płynne dostarczanie mocy. Kontrolowany elektronicznie, nowy dziewięciostopniowy, automatyczny napęd posiada możliwość przejścia do trybu manualno- sekwencyjnego.

Napęd 4x4 oraz system odłączania osi tylnej.
Nowy Fiat 500X jest dostępny zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Cechą szczególną napędu 4x4 nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania osi tylnej, który umożliwia zredukowanie strat energii, kiedy nie jest konieczne wykorzystanie trybu 4x4, gwarantując w ten sposób większą oszczędność spalania. Jest to jedyny samochód z tego segmentu (oprócz Jeepa Renegade), który oferuje odłączanie osi tylnej, pozwalając płynnie przejść z napędu na dwa koła na napęd na cztery koła i zapewnić prawidłowe zarządzanie momentem pomiędzy osiami, bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy.

“Mood Selector" oraz system “Traction Plus”.
Nowa 500X oferuje selektor jazdy „Mood Selector", który reaguje na silnik, hamulce, układ kierowniczy oraz skrzynię biegów (w przypadku automatycznego napędu), udostępniając trzy różne tryby, w zależności od sposobu jazdy - najbardziej odpowiedni do sytuacji czy warunków nawierzchni drogowej: Auto (najlepszy tryb pod względem komfortu, spalania i emisji CO2), Sport (w przypadku jazdy, która stawia na pierwszym miejscu osiągi) i All weather (maksymalne bezpieczeństwo, nawet w warunkach niskiej przyczepności).

W poziomach wyposażenia najbardziej odpowiednich do spędzania wolnego czasu, tryb All weather jest zastąpiony funkcją „Traction”, która w przypadku wersji 4x4 przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na oś tylną. Natomiast w wersjach z napędem na przód, uruchamia system kontroli „Traction Plus”, który z jednej strony poprawia własności jezdne na podłożu o niskiej przyczepności, a z drugiej strony jest bardziej ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem niż tradycyjne 4x4, zwiększając efektywność podczas codziennej, umiarkowanej eksploatacji terenowej samochodu.

Obsługa i bezpieczeństwo.
Wyposażony we wszystkich wersjach w niezależne tylne zawieszenie typu MacPherson, Fiat 500X zapewnia doskonałą równowagę pomiędzy obsługą, a komfortem samochodu. Poza tym, gwarantując ochronę pasażerów, nowy crossover Fiata łączy nadwozie o doskonałych właściwościach zaprojektowane według najnowocześniejszych kryteriów z uwzględnieniem wymogów z zakresu bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego.

W całej gamie w standardzie montowane są tak istotne elementy wyposażenia, jak: 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtyny), reflektory przednie z funkcją świateł dziennych (Daytime Running Lights) oraz światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, jak również system ESC (Electronic Stability Control). Ponadto, w zależności od wersji i rynku, w standardzie lub na zamówienie montowane są nowoczesne urządzenia Lane Assist (system ostrzegania przed zjazdem z pasa ruchu) oraz Blind Spot Assist (monitoring „martwego pola” lusterek bocznych). Ponadto, na zamówienie można wyposażyć swoją 500X w nową kamerę cofania ParkView oraz system „Brake Control" (system wspomagania hamowania).

Systemy Multimedialne Uconnect™ .
Pod względem komfortu i udogodnień, Fiat 500X jest liderem w swojej kategorii, dzięki wyszukanym systemom Uconnect z ekranami dotykowymi 5 i 6.5 cala, które umożliwiają obsługę do radia, mediów, telefonu i usług Uconnect™ LIVE. W obydwóch wersjach jest przewidziany interfejs Bluetooth, gniazdo Aux-in, wejście USB i sterowanie głosowe. Dodatkowo, urządzenie Uconnect Radio Nav 5’’ oferuje nawigację TomTom 2.5D, natomiast Uconnect Radio Nav 6.5” jest wyposażony w nawigację satelitarną z mapami 3D ze wskazówkami na temat trasy oraz funkcję „One Shot Voice Destination Entry” do wprowadzania adresu poprzez polecenia głosowe.

Z kolorowego ekranu dotykowego, kierowca może uzyskać dostęp do wszystkich głównych funkcji: od radia analogowego i cyfrowego (DAB) aż po wszelkie, najważniejsze nośniki multimedialne (mediaplayer, iPod, iPhone, smartphone), które można podłączyć za pośrednictwem wejścia USB i gniazda Aux-in lub poprzez streaming audio Bluetooth. Całość jest obsługiwana za pośrednictwem przycisków na kierownicy tak, aby kierowca nie musiał odrywać wzroku od jezdni, a rąk od kierownicy.

Poza tym, nowy system Uconnect LIVE pozwala klientowi – dzięki integracji z osobistym smartphonem – korzystać z licznych aplikacji systemu i być w stałym kontakcie ze znajomymi na Facebooku i Twitterze; słuchać milionów utworów muzycznych przez Deezer i ponad 100 tysięcy internetowych stacji radiowych poprzez TuneIn; otrzymywać na bieżąco informacje Reuters i uzyskiwać informacje na temat ruchu drogowego, kamer pomiaru prędkości, punktów pomiaru prędkości autovelox i prognozy pogody, dzięki usługom Live TomTom.

Wreszcie, Fiat 500X oferuje eco:Drive™, który pozwala zaoszczędzić nawet do 16% paliwa i zredukować emisję CO2, jak również usługę my:Car™, która ułatwia utrzymanie samochodu i radzenie sobie w awaryjnych sytuacjach, dzięki interaktywnej instrukcji użytkownika.

Na życzenie dostępna jest również ekskluzywna instalacja Hi-Fi Beats Audio – opracowana we współpracy z Beats by Dr. Dre i po raz pierwszy wykorzystana w modelu 500L, która rewolucjonizuje sposób, w jaki muzyczne doznania mogą być przeżywane w nowym Fiacie 500X.

Gama (EMEA).
W momencie wprowadzenia na rynek dostępne są 2 wersje (jedna bardziej „miejska”, druga bardziej do korzystania w wolnym czasie), 5 wersji wyposażenia (Pop, Popstar, Lounge, Cross i Cross Plus), 3 wersje silnikowe (1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM, 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM i 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM), 3 rodzaje napędu (na przód, na przód z systemem „Traction Plus” i 4x4), 2 skrzynie biegów (sześciostopniowa manualna i dziewięciostopniowa automatyczna), 12 kolorów nadwozia, 8 różnych wzorów felg aluminiowych (16”, 17 “i 18”) oraz 7 różnych konfiguracji wyposażenia wnętrza.
W zależności od rynku, na którym jest sprzedawany, gama Fiata 500X posiada zróżnicowane wyposażenie (standardowe lub na zamówienie) tak, aby jak najlepiej zaspokoić specyficzne potrzeby poszczególnych krajów. Aby poznać konkretną ofertę przeznaczoną na rynek polski, należy wejść na stronę Fiat Press.


Stylistyka.
Piękny i z charakterem, nowy samochód przedstawia nowy wymiar 500-ki, gdzie dojrzały, elegancki i we włoskim stylu „sznyt”- niczym haute couture - prezentuje kwintesencję natury Fiata 500X - wygodnego, mocnego samochodu, będącego zawsze w pełnym kontakcie ze światem: to właśnie strona X piękna, to właśnie duch Fiata 500X.

Zaprojektowany przez Centrum Stylistyczne Fiata, nowy crossover rozszerza familię 500-tek składającą się z modeli 500, 500C, 500L, 500L Trekking e 500L Living - samochodów bardzo zróżnicowanych pod względem przeznaczenia i charakteru, ale wywodzących się jednak z tych samych korzeni: od kultowego Fiata 500 z 1957 roku. Tak więc, 500X reprezentuje nową kategorię niepowtarzalnej 500-tki, w której kultowy styl spotyka się z nowoczesną koncepcją crossovera i- dodatkowo – z właściwościami terenowymi, zapewnionymi przez wersję najlepiej nadającą się do zajęć „outdoorowych”.

Niezaprzeczalnie „Made in Fiat", 500X charakteryzuje się elastycznością, inteligencją i jakością wkomponowaną w jej kompaktowe rozmiary, przestronną kabiną pasażerską i wyborem materiałów i tkanin premium, jak też wyszukaną technologią, zapewniającą bezpieczeństwo, komfort i dobre samopoczucie wewnątrz samochodu. Tak więc, Fiat 500X to samochód, w który można się „ubierać” każdego dnia śmiało i z przyjemnością, to oryginalny strój o miękkich kształtach, dający maksymalną swobodę ruchu, a dzięki niezliczonym możliwościom indywidualizacji, odzwierciedla osobowość kierowcy.

Nadwozie.
Już od pierwszego wejrzenia jest jasne, że w tym samochodzie stylistyczne korzenie 500-ki odnajdują nowoczesną, bardziej „męską” interpretację, bez jakiegokolwiek narzucania „muskularności” form. Faktycznie, pomimo większych rozmiarów i wydatnych nadkoli, Fiat 500X prezentuje płynną linię, która nadaje mu wdzięku i dynamiki.

Styl nadwozia nowego crossovera Fiata przejmuje wszystkie wyróżniające elementy charakteryzujące rodzinę 500-tek, „pobrane” od kultowej 500-ki z lat 50. Najwyraźniejsze nawiązanie do pierwowzoru to połączenie górnych reflektorów, które, mimo że są okrągłe, mają bardziej dynamiczne kontury, nadające autu „nachmurzonego” wyglądu, wraz z dolnymi światłami dziennymi oraz zestawem „wąsy i logo”. Również „otulająca” i przetłoczona na bokach maska to cecha charakterystyczna 500-ki, tak samo jak przód, harmonijny stylistycznie, prezentuje klasyczną formę trapezoidalną i gdzie pierwszy plan jest zdominowany przez eleganckie, chromowane „wąsy”. Nieznacznie poniżej znajduje się czarny grill - cecha stylistyki wprowadzona przez 500-kę w 2007 roku, która nadaje samochodowi „sympatycznego” wyglądu, a jednocześnie masywności i silnego charakteru.

Solidny i mocny wygląd samochodu znajduje swoją doskonałą równowagę stylistyczną w harmonijnej linii, która zawiera się w niewielkich rozmiarach: tak więc jego długość to 4 metry i 25 centymetrów, szerokość 180 centymetrów i wysokość 160 centymetrów (w przypadku występowania relingów dachowych lub napędu 4x4, wymiary to odpowiednio 161 i 162 cm).

Patrząc na samochód z boku, linia delikatnie opada ku przodowi, podkreślając masywność oraz „dynamizm” projektu. Część boczna nawiązuje do wyglądu legendarnej 500-ki w aktualnej odsłonie, ale powierzchnie są czystsze i nowocześniejsze, przerywane wydatnym kształtem łuków nadkoli oraz masywnymi drzwiami. Dodatkowym atutem jest prześwit - 162 mm w wersjach FWD i 179 mm w AWD (wartości mierzone wg standardu A) – oraz dużych rozmiarów kół.

Ponadto, dzięki zastosowaniu elementów typowo „off-roadowych”, takich jak specjalny zderzak oraz płyta podwozia, wersje 500X Cross i 500X Cross Plus zapewniają doskonałe wartości terenowe: kąt natarcia wynosi 21,3°, zejścia 30,3°, a rampowy jest równy 22,3° (wartości mierzone wg standardu A).

Tylną część Fiata 500X charakteryzuje występowanie profilowanej, chromowanej klamki, która nawiązuje do oświetlenia tablicy rejestracyjnej w formie „siodełka roweru” swojego poprzednika. Światła są osadzone pomiędzy cięciami pokrywy tylnej, a sposób, w jaki świecą, czyni je niepowtarzalnymi w nocy, dzięki płynnemu kształtowi światła pozycyjnego i stop. Ponadto, szyba tylna odcina pokrywę tylną na bokach, tworząc uproszczoną i nowoczesną formę przeszklenia, natomiast spojler u szczytu pokrywy tylnej nadaje współczesnego wyglądu i przyczynia się do poprawy ogólnej wartości aerodynamiki (0.34 CX).

Wysmakowana, włoska stylistyka jest rozpoznawalna również dzięki detalom, które nadają naprawdę wyjątkowego charakteru 500X, o czym świadczą eleganckie, chromowane elementy - od klamek drzwi do „wąsów” z przodu, od ramek reflektorów po klamkę bagażnika, czy też otwierany, szklany dach „Sky Dome”, który, łącząc się z przednią szybą, oferuje linearny i doświetlający wnętrze dach, uwydatniając dwa łuki słupków.

Dopełnieniem stylu nadwozia jest bogata gama kolorów perłowych i pastelowych, które oferują różnorodne możliwości personalizacji: od charakteru pop, typowego dla DNA 500-ki, cechujący się bardziej żywą i błyszczącą kolorystyką oraz kolorami podstawowymi, takimi jak: czerwony, żółty i niebieski; poprzez lounge chłodniejszy i bardziej wyszukany, jak szaro-beżowy; i dalej, dla wersji do rekreacji i spędzania czasu wolnego, aż po charakter outdoor, taki jak matowy brąz. Każda opcja kolorystyczna nadwozia łączona jest z zestawem dopasowanych tkanin czy skór wyściełających wnętrza, a deska rozdzielcza przenosi do wnętrza kolor nadwozia. W sumie jest 12 różnych wersji kolorystycznych, które uwydatniają zmysłowe kształty Fiata 500X, ozdobione dodatkowo 8 różnymi wzorami aluminiowych 16, 17, i 18 calowych felg.

Wnętrze.
500X jest kompaktowa na zewnątrz, przytulna wewnątrz: dowodzi tego przestronne i bezpieczne wnętrze, wykorzystujące na szeroką skalę szlachetne materiały, wysokiej jakości wykończenia i przydatne schowki na drobne przedmioty. Wnętrze Fiata 500X posiada układ, który jest kwintesencją kompletnego wyposażenia, nowoczesnego i ergonomicznego, z stylistyką inspirowaną legendarną 500-ką.

Mocną stroną samochodu z charakterem takim, jak Fiat 500X, jest miejsce zajmowane przez kierowcę. Po jego zajęciu nie sposób nie zauważyć doskonałego rozłożenia przyrządów, łatwości obsługi i wygody przycisków sterujących, ukierunkowanych na kierowcę i pogrupowanych wg przeznaczenia. Doznania za kierownicą uatrakcyjnia również możliwość jej pionowego nachylenia, odległość od ziemi zaledwie 668 mm (697 mm w wersjach z napędem 4x4), oraz otulający fotel i duża przestrzeń na nogi.

Kojarzona ze strukturą „kokpitu”, strona przeznaczona dla kierowcy posiada zestaw wskaźników podzielony na trzy okrągłe elementy, z których środkowy większy i otoczony metalową ramką- wyraźne nawiązanie do legendarnego Fiata 500 – jest idealnym połączeniem pomiędzy estetyką retro i nowoczesną technologią. O ile po bokach znajdują się dwa analogowe kwadranty z prędkościomierzem i obrotomierzem, na środku błyszczy 3.5-calowy wyświetlacz TFT, który w sposób prosty i bezpośredni przekazuje kierowcy informacje, jak również oferuje liczne możliwości dostosowania do jego potrzeb.

Nowa, profilowana, sportowa kierownica umożliwia lepsze ułożenie rąk oraz doskonały chwyt i ozdobiona jest wyszukanymi, chromowanymi wstawkami oraz przyciskami sterowania radiem, które zapewniają precyzyjną i bezstresową jazdę w każdych warunkach. Całości dopełnia doskonałe umiejscowienie dźwigni zmiany biegów na tunelu centralnym oraz wygodny podłokietnik przedni. Poza tym, w środkowej części deski rozdzielczej znajdują się trzy najczęściej wykorzystywane przyciski, które przypominają te ze starej 500-ki, natomiast zaraz powyżej umieszczony jest 5 calowy wyświetlacz systemu Uconnect (dostępny również w wersji 6.5" z wbudowaną nawigacją). W dolnej części wreszcie swoje miejsce odnajdują wloty powietrza oraz przyciski sterowania klimatyzacją.

Kolejną cechą charakterystyczną 500-ki jest deska rozdzielcza nowego crossovera, która w bardziej „miejskiej” wersji, odzwierciedla kolor nadwozia, natomiast, w zależności od wyposażenia, dostępne są dwa stylowe wykończenia nakładki tunelu środkowego i paneli drzwi: geometryczny wzór powstały z reinterpretacji Carbon Look lub szczotkowana stal. Taki sam ekskluzywny charakter widoczny jest na klamce do otwierania drzwi w klasycznej formie “haka”, który nawiązuje do często wspominanego elementu drzwi legendarnej 500-tki.

Nowy Fiat 500X - Made in Italy - zapewnia również maksymalną funkcjonalność, o czym świadczy niezliczona ilość różnych rozmiarów schowków, rozmieszczonych w całym samochodzie. O ile rolą górnej części deski rozdzielczej jest nadanie stylowej elegancji poprzez miękkie, tapicerowane powierzchnie, o tyle dolna część ma zapewnić funkcjonalność schowków, tych otwartych i dużych, pojemnych, jak również średnich i małych wnęk na cenne przedmioty, które nie powinny pozostawać na widoku.

Pośród licznych wnęk 500-tki X, na pierwszy plan wysuwają się cztery pojemne kieszenie drzwi, duży, zamykany schowek w dolnej części deski rozdzielczej oraz drugi, również z pokrywą, umieszczony na kolorowym pasie przed pasażerem i ozdobiony chromowanym znaczkiem modelu, jak i dwa uchwyty na kubki w tunelu centralnym, które bezpiecznie pozwalają ustawić w nich różnych rozmiarów pojemniki na napoje. W zależności od wersji wyposażenia, przedni środkowy podłokietnik może zostać wyposażony w wygodny schowek i dla większego komfortu, może być wzdłużnie regulowany.

Przydatne miejsce znajduje się również przed dźwignią skrzyni biegów, gdzie tunel centralny pozwala postawić niewielkich rozmiarów przedmioty, a przede wszystkim, odgrywa rolę prawdziwej stacji dokującej dla urządzeń (takich jak smartphone, odtwarzacze MP3, itd.), które, dzięki wejściu USB i Aux-In, mogą być tam ładowane lub podłączone do systemu Uconnect. Ponadto, fotele przednie wyposażone są w przydatną kieszeń siatkową w tylnej części, a fotel pasażera posiada składane oparcie: po opuszczeniu foteli tylnych za pośrednictwem funkcji Fold&Tumble, klient może uzyskać płaską powierzchnię załadunkową na całej długości wnętrza samochodu, co pozwala na maksymalne wykorzystanie wewnętrznej przestrzeni.

Taką samą uniwersalność zapewnia fotel tylny ze składanym oparciem 60/40 oraz pojemny bagażnik (pojemność to 350 litrów, a przy całkowicie złożonych fotelach tylnych, nawet 1.000). Poza tym, na zamówienie można wyposażyć swoją 500X w ruchomą komorę ładunkową, którą można obracać i regulować jej wysokość.

Kabina kierowcy to miejsce, w którym przyjemnie można spędzić czas. Oferuje siedem kombinacji wnętrza, powstałych na skutek połączenia różnych rodzajów tkanin, skóry, wykończenia i kolorów, w których detal może dać zaskakujący efekt. Wnętrze Fiata 500X Pop jest w kolorze czarnym, a panele drzwi wykonane są z materiału Scuba w kolorze szarym (Scuba to nowy sportowo- techniczny materiał, podobny do neoprenu), a deska rozdzielcza dostępna jest w pięciu kolorach nadwozia. Listwy paneli drzwi oraz górna część tunelu charakteryzuje „carbon look”.

Drugie wyposażenie Popstar oferuje dwa warianty: czarne wnętrze z detalami w kolorze szarym z materiału Scuba lub czarne w kolorze czerwonym też ze Scuba, w obydwóch występuje nakładka tunelu „carbon look”, a deska rozdzielcza w danej kolorystyce nadwozia. Klient Fiata 500X Lounge może natomiast wybrać spośród kolorów wnętrza Moka i Light Dove, ozdobionych efektowną odblaskową „lamówką”, plus efekt szczotkowanej stali w górnej części tunelu (deska rozdzielcza dostępna jest w kolorze nadwozia).

Fiat 500X Cross cechuje się bardziej „technicznym” wnętrzem, w którym wstawka w desce rozdzielczej jest wyrazista i przypomina stop żeliwa, dający matowy i trójwymiarowy efekt, natomiast górna część tunelu oraz listwy paneli wykończone są szczotkowaną stalą. Takie same cechy wyróżniają wersję 500X Cross Plus.

Dopełnieniem oferty są dwa warianty dostępne na zamówienie, wraz z wysokiej jakości poszyciami ze skóry: w obydwu wersjach tunel i listwy paneli wykonane są ze szczotkowanej stali. Pierwsza oferuje czarne wnętrze z delikatnymi wstawkami bocznymi w kolorze czerwonym, aby podkreślić dynamiczny charakter, natomiast drugą wyróżniają elementy w kolorze tabaczkowym, nadające mu bardziej tradycyjnego wyglądu.

Wnętrze samochodu wykonane zostało w charakterystycznym włoskim stylu, czyli zapewnia dobre samopoczucie, typowe dla samochodów z wyższych segmentów. A wszystko to dzięki szerokiemu zastosowaniu materiałów dźwiękochłonnych – we wszystkich wersjach deska rozdzielcza pokryta jest miękkimi w dotyku materiałami - i kilku rozwiązaniom technicznym, takim jak na przykład, warstwa wygłuszająca wewnątrz szyby przedniej, która poprawia wskaźnik izolacyjności akustycznej oraz owiewki przeciw zawirowaniom powietrza, które wykonane są w całości z pianek chłonnych i zakładane na słupki- (nowość w segmencie).

Do doskonałego komfortu przyczyniają się fotele o ergonomicznym kształcie, które w dużej mierze wykorzystują pianki o zmiennej gęstości w bocznym pasie, siedzeniu i oparciu. Fotel kierowcy oferuje szereg regulacji wysokości, regulacji wzdłużnej i pochylenia oparcia. Na zamówienie przewidziana jest regulacja odcinka lędźwiowego oraz funkcja podgrzewania siedzeń. Również kanapa tylna- dzielona, typu 60/40 –oferuje doskonały komfort dla trzech osób, a we wszystkich wersjach, zadbano w szczególny sposób o siedzenia przednie.

W zależności od wersji wyposażenia, fotele mogą być pokryte różnorodnymi materiałami i mogą występować w różnych kolorach, prezentując zawsze klasyczny “podział” chromatyczny rodziny 500-ek, to znaczy tkanina w jednym kolorze w dolnej części, a górna część i zagłówek dopasowana do koloru paneli drzwi i deski rozdzielczej.

Wersje Pop oferują wysokiej jakości tkaninę w kolorze czarnym z czarnymi wstawkami zestawione z zagłówkami i górną częścią foteli w kolorze szarym z materiału Scuba z logo 500. Natomiast Klient 500X Popstar może wybrać spośród dwóch propozycji: pierwsza przewiduje tkaninę i czarne wstawki z górną częścią i zagłówkami w kolorze szarym Scuba, natomiast druga składa się z foteli pokrytych czarną tkaniną z szarymi wstawkami i zagłówkami w kolorze czerwonym. Wreszcie, wersję Lounge charakteryzują dwa rozwiązania: ciemny brąz z wstawkami z tkaniny oraz posrebrzane logo 500 lub poszycie beżowe z fragmentami tkaniny i z grafitowym logo 500.

Dopełnieniem gamy są wersje 500X Cross i Cross Plus, obydwie charakteryzuje poszycie z czarnej tkaniny z szarymi wstawkami oraz posrebrzanym logo 500-ki. Wreszcie, na zamówienie można wyposażyć swoją 500X w wysokiej jakości tapicerkę ze skóry w kolorze czarno-czerwonym lub tabaczkowym, w obydwóch przypadkach logo 500-ki jest posrebrzane.

Wreszcie, jako dowód na to, jaką uwagę zwracali projektanci na każdy, najmniejszy element, nawet dywaniki 500X są wyjątkowe i ekskluzywne: wydrukowana jest na nich mapa zakładu w Melfi, jako oryginalny sposób wyrażenia dumy przez pracowników włoskiej fabryki z realizacji produktu o wysokiej jakości i wielkim uroku.


Silniki i skrzynie biegów.
W zależności od rynku EMEA, nowy Fiat 500X oferuje różnorodne połączenia silników, skrzyń biegów i napędów, aby zaspokoić wszelakie potrzeby związane z przeznaczeniem auta, zawsze z poszanowaniem dla środowiska i przy maksymalnej efektywności pod względem osiągów, spalania i emisji spalin.

Podczas wprowadzenia na rynek dostępny będzie silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM (z napędem na przód i manualną sześciostopniową skrzynią biegów), 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (z napędem na przód i z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4x4).

W późniejszym czasie gama zostanie uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 „E-torQ” o mocy 110 KM (z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem na przód), 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4) oraz mocny Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i 187 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4).

Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM będzie również dostępna z napędem na przód i z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Innowacyjny, automatyczny i sekwencyjny napęd z podwójnym sprzęgłem zapewnia komfort jazdy oraz sportowe emocje, pod kątem szybkości zmiany biegów, oferując dużą efektywność oraz optymalizację spalania. Składa się z dwóch równoległych napędów, które umożliwiają zmianę biegów w niezwykle krótkim czasie, równolegle odłączając jedno sprzęgło i włączając drugie.

Do dyspozycji będą również silniki turbodiesel 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM (z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód) oraz silnik 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem 4x4).

1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM.
Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir2 stanowi najnowocześniejsze rozwiązanie w technologii silników benzynowych. Dostępny w wersjach z napędem na przód i w połączeniu z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów, silnik 1,4 litra MultiAir2 dostarcza maksymalną moc 140 KM przy 5.000 obrotów/min i maksymalny moment obrotowy równy 230 Nm przy 1.750 obrotów/min. Wartości te oznaczają elastyczność i doskonałe osiągi, o czym świadczy maksymalna prędkość 190 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 w 9,8 sekundy. Są to godne uwagi osiągi, zważywszy na niskie spalanie i emisję spalin: w cyklu mieszanym, zarejestrowane dane to odpowiednio 6 l/100 km i 139 g/km CO2.

Wyjątkowość tej jednostki polega na zastosowaniu technologii MultiAir, która naznaczyła nowy początek dla silników benzynowych, prawdziwy skok pokoleniowy porównywalny do wprowadzenia systemu MultiJet w silnikach diesel. Jako dowód niech wystarczy fakt, że w porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym o takiej samej pojemności, jednostka napędowa MultiAir zapewnia wzrost mocy (nawet o 10%) oraz momentu (nawet o 15%), jak również spadek spalania (do 10%), emisji CO2, cząsteczek stałych (do 10%) jak również NOx (do 30%).

Sercem MultiAir jest nowy układ elektro-hydrauliczny zarządzający zaworami, który pozwala zredukować emisję spalin (dzięki bezpośredniej kontroli powietrza za pośrednictwem zaworów ssących silnika, bez użycia przepustnicy) oraz emisję szkodliwych substancji (istotę kontroli spalania). Poza tym, będąc głównym zwolennikiem idei downsizingu, wszechstronna technologia MultiAir znajduje łatwe zastosowanie we wszystkich silnikach benzynowych.

Posiadający homologację Euro6 i wyposażony w system Start&Stop do redukcji spalania paliwa i emisji CO2, silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM posiada szereg elementów zaprojektowanych specjalnie, aby zmniejszyć tarcie i poprawić osiągi i oszczędność spalania. Ponadto, silnik w standardzie oferuje inteligentny alternator, który daje maksymalną skuteczność działania.

1.6 Multijet II o mocy 120 KM i 2.0 Multijet II o mocy 140 KM.
Nowy Fiat 500X oferuje silniki turbodiesel – 1.6 lub 2.0 litrowy – wyposażone w drugiej generacji technologię MultiJet, oferujące świetne osiągi, duży zasięg i niskie koszty obsługi.

Montowany z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów, silnik 1.6 Multijet II rozwija moc 120 KM przy 3.750 obrotów/min, która pozwala nowemu crossoverowi Fiata osiągnąć maksymalną prędkość 186 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy. Poza tym, zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii pozwala jednostce napędowej zapewnić wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej (320 Nm przy 1.750 obrotów/min), zachowując cały czas elastyczność jazdy.

Wszystko to w pełnym poszanowaniu dla środowiska – posiada homologację Euro6 – i ze szczególnym zwróceniem uwagi na oszczędność pod kątem spalania i emisji spalin: w cyklu mieszanym, 500X z silnikiem 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM spala 4,1 litra/100 km paliwa i emituje 109 g/km CO2 .

Większą moc i lepsze osiągi zapewnia silnik 2.0 Multijet II, który wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii sterowaną elektronicznie, rozwija maksymalną moc 140 KM przy 4.000 obrotów/min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1.750 obrotów/min. Montowany z innowacyjną dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów, zespół napędowy pozwala 500X osiągnąć maksymalną prędkość 190 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,8 sekundy, jak również zachować limity emisji spalin Euro6.

W obydwu turbodieslach system wtryskowy Common Rail trzeciej generacji stanowi najbardziej zaawansowane rozwiązanie technologiczne, pozwalające na kontrolowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (1.600 bar), uniezależniając się od prędkości obrotowej silnika i ilości wtryskiwanego paliwa.

W rzeczywistości, sterowanie silnika jest w stanie wprowadzić małe ilości paliwa (wtryski wstępne) - aby zmniejszyć głośność i emisję, jak również sterować podczas głównego wtrysku ilością wtryskiwanego paliwa potrzebnego, aby zapewnić osiągi, jakich oczekuje kierowca, gwarantując wyjątkowo „miękkie” działanie silnika we wszystkich sytuacjach.

Dzięki innowacyjnym wtryskiwaczom można sterować zwiększoną liczbą wtrysków (nawet do 8) w jednym cyklu spalania i realizować coraz nowocześniejsze rozwiązania mające na celu zoptymalizowanie procesu spalania, m.in. dzięki zastosowaniu wtrysku „Injection Rate Shaping" (dwa wtryski następujące po sobie). Tym sposobem poprawia się proces spalania, redukując poziom hałasu i emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Ponadto, dzięki prostszej konstrukcji oraz ograniczeniu ilości komponentów, cała jednostka staje się prostsza i bardziej niezawodna.

Ponadto, silnik 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM i 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM przewidują szereg rozwiązań mających na celu redukcję spalania i emisji spalin. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje inteligentny alternator, który dawkuje dostarczanie energii w zależności od faktycznego zapotrzebowania samochodu i stanu naładowania akumulatora; optymalizacja układu chłodzenia silnika polegająca na skróceniu czasu rozgrzewania silnika; energooszczędna pompa oleju o zmiennej wydajności, która odpowiednio reguluje ciśnienie oleju, redukując pobieraną przez siebie energię.

Nie może zabraknąć oczywiście systemu Start&Stop, natomiast silnik i napęd, aby zminimalizować tarcie, wykorzystują olej o niskiej lepkości. Również system przetwarzania spalin przewiduje zastosowanie technologii DPF typu „close-coupled", która integruje katalizator z filtrem cząstek stałych (CCDPF). Kompaktowe rozmiary tego elementu nie zwiększają oporów przepływu, uzyskując redukcję spalania paliwa i emisji CO2. Położenie filtra cząstek stałych w pobliżu wylotu z turbosprężarki pozwala ponadto na uzyskanie wyższych temperatur spalin na wejściu do filtra cząstek stałych i zredukowanie ilości oleju napędowego potrzebnego do przeprowadzenia regeneracji, co w konsekwencji wpływa na dodatkową redukcję spalania.
Katalizator został ponadto zintegrowany z nową technologią NSC (NOx Storage Catalyst), która to, dzięki odpowiedniemu składowi chemicznemu połączonemu z wyszukanymi strategiami oprogramowania sterującego wtryskami, jest w stanie zmniejszyć emisję NOx o 60%, przyczyniając się w znaczny sposób do osiągnięcia limitów emisji Euro6.

Integracja tych dwóch elementów pozwala na zmniejszenie wagi układu wydechowego i poprawia jego ogólną efektywność. Z CCDPF połączony jest nowoczesny system recyrkulacji spalin (EGR) z podwójnym obwodem, w którym – oprócz niewielkich rozmiarów modułu EGR, występującego już we wcześniejszych wersjach- został dodany drugi obwód, który wyłapuje spaliny na wyjściu z DPF i chłodzi je za pomocą specjalnego „coolera”, umożliwiając dokładną kontrolę procesu spalania, co korzystanie wpływa na redukcję emisji NOx oraz spalanie paliwa.

Nowa, dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów.
Crossover 500X to pierwszy samochód Fiata – jedyny w tym segmencie oprócz Jeepa Renegade, który oferuje nową, dziewięciostopniową, automatyczną skrzynię biegów. Dostępny początkowo z silnikiem turbodiesel 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM, innowacyjny napęd pozwala samochodowi zoptymalizować moc silnika, zachowując jednocześnie umiejętność szybkiego „zrywu” oraz płynne i efektywne dostarczanie mocy.

Kontrolowana elektronicznie, nowa dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynią biegów posiada możliwość przejścia do trybu manualno - sekwencyjnego. Ponadto, innowacyjny napęd zapewnia szybszą reakcję, lepsze przyspieszenie i bardziej płynne zmiany biegów. Ilość przełożeń gwarantuje silnikowi pracę zawsze na optymalnym biegu, co maksymalizuje komfort i efektywność, a także wpływa na przyjemność z jazdy.

Nowoczesne oprogramowanie sterujące skrzynią biegów wykorzystuje dziesiątki danych, pochodzących z różnych czujników samochodu i analizując je, dobiera idealne przełożenie dla bieżących warunków jazdy i otoczenia. Na przykład, monitorowany jest moment obrotowy silnika, przyśpieszenie wzdłużne i boczne, działanie ESP, nachylenie i temperatura. Wszystko to sprzyja uzyskaniu wyższego komfortu jazdy i maksymalnej efektywności.

Sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów.
Wersje Fiata 500X wyposażone w silniki 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM oraz 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM są montowane z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód.

Należącą do nowej rodziny, grupy napędów z trzema osiami, sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów Fiat 500X jest zoptymalizowana we wszystkich przełożeniach do płynnej zmiany biegów. Linki zmiany biegów wyposażone są w mechanizm samoregulacyjny, podnoszący jakość zmiany oraz obsługujący system Start&Stop.

Wreszcie, sprzęgło wyposażone jest w dwumasowe koło zamachowe, dzięki czemu zmniejsza się głośność i drgania przy niskich prędkościach. Sprzęgło jest hydrauliczne, aby zredukować siłę nacisku oraz zmniejszyć wibracje.

Układy napędowe.
Nowy Fiat 500X jest oferowany zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Wyjątkową charakterystyką napędu 4x4 nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania napędu tylnej osi. 500X, jako jedyna w segmencie, oprócz Jeepa Renegade, oferuje to innowacyjne rozwiązanie. Dodatkowo, nowy Fiat oferuje selektor jazdy „Mood Selector " z trzema dostępnymi trybami – „Auto”, „Sport” i „All Weather”, który, w wersjach uterenowionych, zastępuje trzecią funkcję trybem „Traction”.

Napęd 4x4 i system odłączenia napędu osi tylnej.
Nowy Fiat 500X jest oferowany zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Pierwsza to rozwiązanie stosowane najczęściej w modelach Fiat, druga natomiast to prawdziwa nowość, zarówno dla marki, jak i dla segmentu: bowiem wyjątkową charakterystyką napędu 4x4 Fiata 500X jest zastosowanie systemu odłączania napędu tylnej osi, umożliwiające zmniejszenie strat energii, a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa.

Fiat 500X, jako jedyny w segmencie oprócz Jeepa Renegade, posiada układ odłączenia napędu tylnej osi, który automatycznie i niezauważalnie przełącza się pomiędzy napędem 4x2 i 4x4, zapewniając ciągłe sterowanie momentem obrotowym i optymalną przyczepność, gdy jest to niezbędne, bez konieczności ingerencji kierowcy.

Dodatkowo, współdziałając z elektronicznym systemem kontroli stabilności (ESC), system zapewnia korektę odchylenia w trakcie dynamicznych manewrów i poprawia zachowanie zarówno w warunkach podsterowności jak i nadsterowności.

Napęd integralny Fiata 500X może dostarczyć do 2000 Nm dostępnego momentu obrotowego silnika na tylne koła, umożliwiając optymalną przyczepność w warunkach niskiej trakcji.

Mokre sprzęgło - umieszczone w module tylnego napędu - wykorzystuje specjalne opatentowane algorytmy, aby zapewnić właściwy moment we wszelkich warunkach jazdy, w tym na nawierzchniach o niskiej trakcji, przy agresywnym ruszaniu i dynamicznej jeździe.

Selektor “Mood Selector" i system “Traction Plus”.
Nowa 500X oferuje selektor jazdy „Mood Selector " oddziaływujący na silnik, hamulce, układ kierowniczy, automatyczną skrzynię biegów i napęd integralny, umożliwiając trzy różne zachowania samochodu w zależności od stylu jazdy, najbardziej dostosowane do sytuacji lub rodzaju nawierzchni. Uruchamiany za pomocą pokrętła w trzech konfiguracjach umieszczonego w konsoli centralnej, system dostępny jest we wszystkich wersjach crossovera Fiata – za wyjątkiem 500X Pop – i posiada specyficzne funkcje w zależności od rodzaju napędu w samochodzie.

Tryb „Auto” jest domyślnie dostosowany do codziennej jazdy i pozwala uzyskać maksymalny komfort oraz zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2. To wszystko dzięki bardziej regularnej kalibracji pracy silnika, silniejszemu wspomaganiu kierownicy, a także zredukowanej emisji CO2, dzięki optymalizacji zmiany biegów (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów).

Tryb „Sport” jest idealny dla kierowców, którym zależy na osiągach. Ustawiony w ten tryb system wykonuje specyficzna kalibrację sterwaniem silnika, systemu ESC i układu kierowniczego, oferując bardziej dynamiczną i sportową jazdę. W przypadku napędu integralnego, system przechodzi na specyficzne ustawienia, podkreślając dynamikę pojazdu.

W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, również w warunkach trudnej przyczepności, kierowca może wybrać tryb „All Weather” – dostępny jedynie w wersjach „miejskich” 500X, który poprzez specjalną regulację pracy silnika i specyficzne kontrole ESC maksymalizuje zdolność pokonywania nieregularnego lub śliskiego terenu.

W wersjach bardziej odpowiednich dla miłośników wypoczynku na świeżym powietrzu, tryb „All Weather” zastąpiono funkcją „Traction", która w przypadku wersji z napędem na cztery koła, przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylną oś. Natomiast w wersjach z napędem na przednie koła, aktywuje on system sterowania „Traction Plus", który z jednej strony poprawia przyczepność w trudnym, śliskim terenie, a z drugiej jest mniej kosztowny i odznacza się niższą emisją niż konwencjonalny napęd na cztery koła, okazując się bardziej skutecznym w przypadku codziennych, lekkich zastosowań terenowych.

System „Traction Plus” wykorzystuje system ESC i, za pomocą specjalnych algorytmów kontroli i sterowania układem hamulcowym, symuluje elektronicznie elektromechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Optymalizacja oprogramowania oraz fakt, że działanie sił następuje poprzez układ hamulcowy, pozwalają na bardziej progresywne działanie w stosunku do tradycyjnych systemów i jest korzystniejsze ze względu na mniejszy ciężar.

W warunkach niskiej przyczepności na jedno z kół napędzanych, centralka systemu wykrywa poślizg, a następnie steruje obwodem hydraulicznym, aby przyhamować koło o niższej trakcji, przenosząc w konsekwencji moment napędowy na koło z lepszą przyczepnością. W ten sposób samochód utrzymuje stabilność, zapewniając lepszą trakcję możliwą również na nieregularnym terenie o słabej przyczepności.

Podwozie, zawieszenie i układ kierowniczy.
Zaprojektowany i skonstruowany, aby zapewniać maksymalny poziom bezpieczeństwa, komfortu i dynamiki jazdy, Fiat 500X wykorzystuje innowacyjną architekturę modułową „Small Wide", zapewniając wyższą jakość i niezawodność, krótszy czas opracowania i skrócenie procesu montażu.

Architektura Fiat 500X zapewnia światowej klasy sztywność skrętną, dając optymalną kontrolę nad geometrią nadwozia. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu niezależnego zawieszenia typu MacPherson, 500X wyznacza nowe standardy w swoim segmencie w zakresie dynamiki jazdy i bezpieczeństwa. Fiat 500X oferuje również większą dokładność i przyjemność prowadzenia, dzięki zastosowaniu elektrycznego wspomagania kierownicy oraz systemu DST (Dynamic Steering Torque) poprawiających wykonywanie manewrów.

Sztywna struktura nadwozia.
Osiągi nowego Fiata 500X, w zakresie komfortu oraz poziom hałasu, drgań i wibracji (NHV) są najwyższe w swojej kategorii dzięki wysokiej częstotliwości własnej oraz szerokiemu zastosowaniu materiałów dźwiękochłonnych.

Jego sztywna podstawa to wynik szerokiego wykorzystania stali o wysokiej wytrzymałości (około 70%) i swobodnego stosowaniu klejów strukturalnych dla zmaksymalizowania dynamiki pojazdu i odporności zderzeniowej, przy jednoczesnym optymalizowaniu ciężaru. Aby uzyskać dodatkową optymalizację wagi i wytrzymałości, 500X posiada aluminiową maskę, belkę poprzeczną i hybrydową tylną strefę zgniotu (tworzywo/stal).

Dodatkowo, zarówno nadwozie, jak i jednostki napędowe zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić wysoką sztywność pozwalającą na zredukowanie hałasu w kabinie.

Zawieszenie niezależne MacPherson.
Nowa 500X pozwala cieszyć się jazdą, podróżując wygodnie także dzięki zastosowaniu zawieszenia niezależnego MacPherson, zarówno przedniego, jak i tylnego.

Z przodu modelu Fiat 500X zastosowano specjalny stabilizator pełniący podwójną rolę: zapewnia sztywność niezbędną dla podwyższenia komfortu akustycznego jazdy oraz jest elementem tzw. trzeciej ścieżki uderzeniowej podnoszącej absorpcję energii w przypadku zderzenia. Nowy samochód posiada również rozdzielne mocowanie amortyzatorów (split), które przenosi obciążenia na nadwozie dwoma „drogami" - czego skutkiem jest lepsze filtrowanie wibracji drogowych, wyciszenie pracy zawieszenia oraz zwiększona zdolność tłumienia wstrząsów.

Zaawansowane systemy układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrycznym.
Fiat 500X oferuje precyzyjne kierowanie dzięki elektrycznemu układowi wspomagania (EPS) i systemowi sterowania momentem obrotowym napędu (DST), które poprawiają zarówno komfort prowadzenia, jak i osiągi oraz gwarantują zmniejszenie zużycia aż do 3% w stosunku do tradycyjnego systemu hydraulicznego.

System DST w Fiacie 500X poprawia zarówno bezpieczeństwo jazdy, jak i komfort prowadzenia poprzez aktywne korekty i automatyczną kontrolę nadsterowności na nawierzchniach o słabej przyczepności, we wszystkich warunkach jazdy. Co więcej, układ kierowniczy jest w pełni zintegrowany z systemem elektronicznej kontroli stabilności pojazdu (ESC), który pomaga kompensować sytuacje zmiennej trakcji, poślizgu przy przyspieszaniu czy zmianie toru jazdy (nierówności nawierzchni).

Bezpieczeństwo.
W celu zagwarantowania ochrony pasażerów, nowy Fiat 500X proponuje najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa (czynnego i biernego). Standardowym wyposażaniem w całej gamie są tak istotne elementy wyposażenia, jak sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtyny powietrzne), przednie reflektory z funkcją jazdy dziennej, światła przeciwmgielne z automatycznie dostosowującą się funkcją doświetlania zakrętów, a także wyrafinowany system ESC (Electronic Stability Control).

Ponadto, w zależności od wersji wyposażenia i rynku, w standardzie lub na życzenie dostępny jest zaawansowany układ Lane Assist (system ostrzegania przed zmianą pasa ruchu) i Blind Spot Assist (system sygnalizacji martwego pola). Opcjonalnie możliwe jest również wyposażenie Fiata 500X w nową kamerę cofania ParkView i system „Brake Control" (wspomagania hamowania).

Układ hamulcowy.
Układ hamulcowy Fiata 500X, typu hydraulicznego ze wspomaganiem, składający się z dwóch niezależnych krzyżujących się obwodów, jest wyjątkowo skuteczny i gwarantuje natychmiastowe i progresywne hamowanie, również w ekstremalnych warunkach. Oczywiście, układ zachowuje się odpowiednio do jednostki napędowej (w zależności od ciężaru i mocy): w samochodach wyposażonych w silnik 1.4 Turbo MultiAir oraz 1.6 Multijet zastosowano, na kołach przednich, tarcze samowentylujące o średnicy 281 mm, natomiast w 500X z silnikiem 2.0 Multijet zastosowano tarcze samowentylujące o średnicy 305 mm. Natomiast tarcze tylne dla wszystkich silników mają średnicę 278 mm.

ABS wraz z EBD (elektroniczny korektor siły hamowania).
Oprócz układu hamulcowego o świetnych parametrach, Fiat 500X wyposażony jest w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBD - Electronic Brake Distribution), który rozkłada siłę hamowania na cztery koła, zapobiegając blokowaniu ich oraz gwarantując pełną kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach. Dodatkowo, system dostosowuje swoje działanie do warunków przyczepności kół oraz wydajności klocków hamulcowych, zmniejszając ich przegrzewanie.

„Brake Control" (kontrola hamowania).
Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów oferowanych dla nowego Fiata 500X jest „Brake Control" (system kontroli hamowania), który za pomocą czujników radarowych i video wykrywa obecność przeszkód przed samochodem i automatycznie włącza hamulce, aby zapobiec kolizji lub zminimalizować jej skutki.

„Brake Control” działa w zakresie prędkości od 7 km/h do 200 km/h, wysyłając ostrzeżenia dźwiękowe i wzrokowe, a także krótkim automatycznym przyhamowaniem, aby zaalarmować kierowcę. Jeśli on nie zareaguje, system automatycznie uruchamia hamulce, aby zapobiec kolizji lub zminimalizować jej skutki
System jest w stanie, działając samodzielnie, uniknąć kolizji z nieruchomymi obiektami, jeżeli podróżujemy z prędkością do 30 km/h oraz z obiektami poruszającymi się w tym samym kierunku, jadąc z prędkością poniżej 50 km/h. W pozostałych przypadkach system minimalizuje skutki kolizji, ostrzegając kierowcę, aby mógł on odpowiednio zareagować.

Kierowca ma możliwość regulacji czułości systemu na 3 poziomach oraz wyłączenia sygnalizacji dźwiękowej. System spełnia wymogi bezpieczeństwa amerykańskiej organizacji NHTSA oraz europejskiego systemu EuroNCAP.

Lane Assist (system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu).
Urządzenie wykorzystuje czujnik optyczny kamery video w celu dokładnego usytuowania 500X na drodze w stosunku do oznakowania poziomego znajdującego się na pasie ruchu. W przypadku niezamierzonego opuszczenia dotychczasowego pasa ruchu i braku sygnalizacji kierunkowskazem, system ostrzega kierowcę nie tylko wizualnie, lecz także impulsem podawanym przez elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Wizualne ostrzeżenie powtarzane jest w przypadku braku należytej reakcji prowadzącego i dalszego zbaczania z pasa ruchu.

System jest w stanie zastosować moment na kierownicy kontrastujący niezamierzone opuszczenie pasa ruchu. System „Lane Assist” działa przy prędkości od 60 do 180 km/h i może być wyłączony przez kierowcę.

Blind Spot Assist (system detekcji martwych pól widzenia) i Rear Cross Path (RCP) detection.
W systemie detekcji martwych pól widzenia Blind Spot Assist zastosowano szerokopasmowe czujniki radarowe wspomagające kierowcę w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub wyprzedzania przez niewidoczne w lusterku bocznym pojazdy. Sygnalizacja obecności pojazdów w martwych polach widzenia odbywa się przy pomocy świetlnych ikonek w lusterku bocznym oraz dźwięku gongu, zgodnie z preferencjami kierowcy. Zadaniem detektora ruchu Rear Cross Path (RCP) jest ułatwienie manewrowania na ruchliwych parkingach. System ten działa po włączeniu biegu wstecznego i wykrywa obiekty przecinające drogę cofania lub zbliżające się do pojazdu.

Adaptive Cruise Control (dostępny w sprzedaży w okresie późniejszym).
System Adaptive Cruise Control, po włączeniu, odpowiednio ogranicza prędkość jazdy w przypadku nadmiernego zbliżania się do poprzedzającego pojazdu na tym samym pasie ruchu lub tzw. „zajechania drogi" przez inny samochód. Gdy poprzedzający pojazd przyspiesza lub zmienia pas ruchu, system powraca do uprzednio ustawionej prędkości. Inną jego funkcją jest utrzymywanie wybranej przez kierowcę odległości do poprzedzającego pojazdu, co jest szczególnie przydatne w trudniejszych warunkach meteorologicznych lub znacznie ograniczonej widoczności.

Podgląd drogi cofania ParkView.
Na ekranie urządzenia Uconnect™ 5.0” lub Uconnect™ 6.5”, system umożliwia szerokokątny podgląd przestrzeni tuż za pojazdem, dając więcej pewności podczas cofania. System posiada siatkę pozycyjną ułatwiającą manewrowanie na ciasnych parkingach. System ParkView przydatny jest również w trakcie „zgrywania" dyszla przyczepy z gniazdem zaczepowym pojazdu

Keyless Entry & Kely less Go.
Kiedy zbliżamy się do pojazdu i chwytamy klamkę drzwi, elektroniczna centralka „Keyless Entry & Keyless Go” sprawdza obecność kluczyka i, po rozpoznaniu tajnych kodów przekazanych na częstotliwości radiowej, otwiera drzwi. W tym momencie pozostaje jedynie usiąść za kierownicą, uruchomić silnik naciśnięciem przycisku i rozpocząć jazdę, bez wkładania tradycyjnego kluczyka do stacyjki.

Park Assist (asystent parkowania na biegu wstecznym).
Za pomocą czujników ultradźwiękowych, system wykrywa ewentualne przeszkody na drodze cofania, podczas parkowania przy niskich prędkościach. Jeżeli system wykryje niebezpieczeństwo kolizji, ostrzega kierowcę za pomocą ikon na zestawie wskaźników oraz sygnałów dźwiękowych.

Hill Start Assist.
Wspomaga ruszanie pod górę utrzymując ciśnienie w układzie hamulcowym pojazdu przez krótki moment niezbędny dla przeniesienia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia. Jeżeli w tym czasie nie nastąpi „dodanie gazu" - hamulce przestają działać.

ASR (system kontroli trakcji).
System przeciwpoślizgowy pozwalający przy każdej prędkości, przy pomocy hamulców i centralki silnika, na optymalizację trakcji, umożliwiając łatwe poruszanie się Fiatem 500X po drogach o słabej przyczepności.

MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem).
W warunkach słabej przyczepności, gdy kierowca szybko redukuje biegi, interweniuje system MSR, pomagający utrzymać moment obrotowy silnika i zapobiegający blokowaniu kół napędowych.

DST (system sterowania momentem obrotowym napędu).
System poprawia zarówno bezpieczeństwo podczas jazdy, jak i w trakcie wykonywania manewrów. W każdych warunkach jazdy, „aktywny elektroniczny układ kierowniczy" wykonuje odpowiednie korekcje i steruje nadsterownością na powierzchniach o słabej przyczepności.

System elektronicznego zapobiegania wywróceniu się pojazdu (ERM).
Uruchamia się, kiedy jedno z kół podnosi się: w razie ekstremalnego manewru, system ERM pomaga przywrócić stabilność pojazdu i kontrolę nad nim.

Elektryczny hamulec parkingowy (EPB).
Wykorzystuje wyłącznik hamulca parkingowego zamontowany na środkowej konsoli, silnik na zacisku na każdym tylnym kole i elektroniczny moduł sterujący. Cztery tryby pracy: statyczne uruchomienie i zwolnienie, dynamiczne uruchomienie, zwolnienie przy ruszaniu i podtrzymanie bezpieczeństwa (SafeHold).

System monitorowania ciśnienia opon (TPM).
Informuje kierowcę, gdy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie.
System wykorzystuje czujniki i centralkę ESC do sprawdzenia, czy jedna z opon nie jest niedopompowana, obliczając deltę prędkości kątowej kół.

Automatyczne usuwanie zaparowania.
Umożliwia systemowi automatycznego sterowania temperaturą (ATC) w Fiacie 500X na pomiar wilgotności wewnątrz pojazdu i automatycznie usuwanie zaparowania szyby, bez ingerencji kierowcy.

Automatyczne światła przednie.
Światła mijania włączają się i wyłączają automatycznie w zależności od poziomu oświetlenia zewnętrznego i, w przypadku zainstalowanego pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego, jest dostępna funkcja „Auto High Beam”, która, przy włączonych światłach drogowych, umożliwia automatyczne przełączenie na światła mijania, gdy z przeciwka pojawia się inny pojazd.

Nowy system multimedialny Uconnect™ LIVE.
Od zawsze Fiat jest synonimem innowacyjnych samochodów, oferujących najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i funkcje, które są intuicyjne, przyjazne dla użytkownika i zapewniają najwyższy komfort i dostęp do części informacyjno-rozrywkowej wyposażenia.

Nowy crossover 500X nie jest tutaj wyjątkiem, wyróżnia się w swojej kategorii dzięki nowej generacji Uconnect™ oraz ekskluzywnemu systemowi BeatsAudioTM, który rewolucjonizuje sposób, w jaki można słuchać muzyki we wnętrzu pojazdu. Dodatkowo, Fiat 500X posiada 3,5” konfigurowany wyświetlacz TFT w centrum zestawu wskaźników, pozwalający kierowcy na spersonalizowanie informacji wyświetlanych na ekranie.

Uconnect Radio LIVE 5’’.
Wyróżniający się dotykowym ekranem, oferuje szeroką gamę funkcji, począwszy od usług Uconnect™ LIVE w standardzie, po liczne opcje muzyczne, dodatkowo w stosunku do radia FM/AM. Kierowca może podłączyć swoje urządzenia muzyczne za pomocą USB lub poprzez dodatkowe wejście 3.5 mm (jack) lub wykonać streaming muzyki poprzez Bluetooth z kompatybilnego smartphone’a. Na zamówienie, dostępne jest również radio cyfrowe, (DAB).

Dodatkowo, po podłączeniu systemu Uconnect z kompatybilnym smartphonem, wykorzystując technologię Bluetooth można prowadzić i odbierać rozmowy telefoniczne przez zestaw głośnomówiący. System jest w stanie odczytywać wiadomości tekstowe z kompatybilnych smartphone’ów.

Na zamówienie dostępny jest system nawigacji Uconnect RadioNav LIVE 5’’ wyposażony w nawigację TomTom 2.5D, komendy głosowe oraz bezpłatne TMC (informacje o ruchu drogowym). Dzięki licznym funkcjom, takim jak pomoc w przygotowaniu się do zjazdu z pasa ruchu, kierowca może łatwo poruszać się nawet na najbardziej skomplikowanych skrzyżowaniach. Funkcja TomTom Routes to najprostszy sposób obliczenia najszybszej trasy, w oparciu o dane dotyczące aktualnej prędkości, a nie tylko dozwolonych limitów. Co istotne, pasażerowie mogą podróżować bezpiecznie, otrzymując instrukcje „turn by turn” na zestawie wskaźników, kiedy inne funkcje są włączone w radioodtwarzaczu.

Uconnect Radio Nav LIVE 6.5’’.
Wyróżnia się 6,5-calowym ekranem dotykowym z dużymi i prostymi w obsłudze ikonami. System dotykowy Uconnect oferuje wiele funkcji takich, jak radio, odtwarzanie muzyki z urządzeń multimedialnych, nawigacji, powiązanych usług i funkcji telefonu. Oferowane funkcje obejmują dostępne w standardzie usługi Uconnect LIVE, radio FM/AM oraz możliwość podłączenia czytników multimedialnych za pomocą wejścia USB lub dodatkowego gniazdka 3.5mm (jack). Kierowca może poza tym słuchać muzyki z kart SD lub wykonać z kompatybilnych smartphone’ów streaming muzyki poprzez Bluetooth. Jako opcja oferowane jest również radio cyfrowe (DAB).

System nawigacji z mapami 3D posiada nawigację „turn by turn” oraz system wprowadzania One Shot, który umożliwia wprowadzenie adresu miejsca przeznaczenia przy użyciu komend głosowych. Kierowca może prowadzić i odbierać rozmowy telefoniczne po podłączeniu kompatybilnego smartphone’a do systemu Uconnect, wykorzystując technologię Bluetooth. System może również odczytywać wiadomości tekstowe i odpowiadać na nie (za pomocą komend głosowych lub używając ekranu dotykowego), poprzez zestaw 18 gotowych komunikatów.

Uconnect LIVE: gama usług połączonych.
Uconnect Radio LIVE 5’’, Radio Nav LIVE 5’’ i Radio Nav LIVE 6.5’’ oferują po raz pierwszy usługi Uconnect LIVE. Klienci mogą pobrać na smartphone’a aplikację Uconnect LIVE z Apple Store lub Google Play Store. Po podłączeniu smartphone’a do 500X, można wyświetlić liczne aplikacje i sterować nimi z ekranu dotykowego systemu Uconnect. Aplikacje zostały zaprojektowane i dostosowane tak, aby korzystać z nich podczas jazdy, pozwalając jednakże kierowcy być skupionym na prowadzeniu samochodu, umieszczając smartphone’a w kieszeni lub na specjalnej podstawce. Uconnect LIVE będzie stopniowo dostępny na licznych rynkach europejskich.

Uconnect LIVE umożliwia bezpośredni dostęp z ekranu dotykowego 500X do „TuneIn Internet”, radia posiadającego ponad 100.000 stacji radiowych z całego świata dostępnych przez Internet; „Deezer Internet music”, zawierającego pond 20 milionów utworów; Reuters, aby zawsze być na bieżąco z najnowszymi informacjami z całego świata; Facebook i Twitter, aby zawsze być w kontakcie ze swoimi znajomymi. Dodatkowo można wejść także do eco:Drive, wielokrotnie nagradzanej aplikacji umożliwiającej obniżenie zużycia paliwa o 16% i zmniejszenie emisji spalin, dzięki osobistemu doradcy analizującemu w czasie rzeczywistym styl jazdy kierowcy. Mobilna aplikacja app eco:Drive nowego Fiata 500X jest teraz połączona przez chmurę w celu automatycznego przesyłania danych dotyczących stylu jazdy.

Uconnect LIVE umożliwia również bezpośredni dostęp do my:Car, dzięki ostrzeżeniom w czasie rzeczywistym, przypomnieniom o przeglądach okresowych oraz interaktywnej instrukcji użytkownika, kierowca może lepiej zarządzać utrzymaniem i konserwacjom swojego samochodu. Kiedy smartphone jest podłączony przez Bluetooth, najważniejsze ostrzeżenia są automatycznie przesyłane na osobiste konto Uconnect™ LIVE, dzięki czemu obsługa i utrzymanie stają się tak łatwe jak nigdy dotąd.

Uconnect LIVE z usługami TomTom LIVE.
Uconnect Radio Nav LIVE 5’’ i Uconnect Radio Nav LIVE 6.5’’ zawierają usługi TomTom Live z komendami głosowymi oraz informacjami o ruchu drogo

Ostatnie artykuły