Filmy

Nissan e-NV200

Rosnące zanieczyszczenie w centrach miast oznacza, że nadchodzą czasy bezemisyjnych samochodów dostawczych
· Połączenie sprawdzonej technologii pojazdów użytkowych i funkcjonalności...
· ... z ponad 30 % unikatowych elementów, opracowanych specjalnie dla tego modelu
· Model dostępny jako furgon lub mikrobus
· Łatwość prowadzenia - relaks w czasie jazdy


Mimo że e-NV200 w dużej mierze bazuje na elementach z dwóch innych nagradzanych modeli - elektrycznym zespole napędowym Nissana LEAF i nadwoziu Nissana NV200 - jest on zupełnie odrębną konstrukcją, w której unikatowe części stanowią ponad 30 %.

Sylwetka pojazdu w naturalny sposób przypomina NV200, ale ma też własny charakter, łącząc funkcjonalność wysoko ocenianego lekkiego samochodu użytkowego z futurystycznym stylem Nissana LEAF. e-NV200 to nowoczesna, zaawansowana i funkcjonalna konstrukcja, a przy tym dobrze sprawdzona. Przed wprowadzeniem e-NV200 na rynek przeprowadzono kompleksowe testy eksploatacji modelu w warunkach rzeczywistych. Przedprodukcyjne egzemplarze oddano w użytkowanie firmom o międzynarodowej renomie z Japonii i Europy - takim jak FedEx, Coca-Cola, DHL, British Gas i japońska poczta - aby sprawdziły one przydatność tych pojazdów w codziennej pracy.
Niezależne opinie zebrane w trakcie procesu oceny umożliwiły inżynierom Nissana dopracowanie wersji produkcyjnej pod kątem maksymalnego zaspokojenia wymagań i potrzeb klientów.

Nissan e-NV200 jest dostępny jako lekki użytkowy furgon lub jako pięciomiejscowy samochód osobowy w wersji Combi lub bardziej luksusowej odmianie Evalia (Evalia nie będzie oferowana w Wielkiej Brytanii). Furgon i Combi występują w różnych konfiguracjach. Drzwi przesuwane montowane są standardowo z jednej strony nadwozia lub opcjonalnie z obu stron. Z tyłu klienci mają do wyboru drzwi dwuskrzydłowe lub tradycyjną klapę.

Nadwozie
Największe zmiany zaszły z przodu, który w oczywisty sposób wskazuje na pokrewieństwo z modelem LEAF. „Efektem ubocznym" tego zabiegu stylistycznego jest wydłużenie nadwozia o 160 mm. Płaska podłoga poprawia własności aerodynamiczne e-NV200.

W centralnej części przodu, pod emblematem Nissana, znajduje się pokrywa gniazda ładowarki. Schowane pod nią gniazdo automatycznie blokuje wtyczkę kabla w czasie ładowania, aby uniemożliwić manipulowanie przy złączu przez osoby postronne.

Pod kloszami reflektorów umieszczono charakterystyczne, zabarwione na niebiesko światła pozycyjne i światła do jazdy dziennej w kształcie grotu strzały. Ich lodowy błękit od razu kojarzy się z wizerunkiem pojazdów elektrycznych Nissana. Motyw ten powtarza się na emblematach z nazwą modelu i grafice „Zero Emission" z boku pojazdu. Wersje osobowe e-NV200 są wyposażone w energooszczędne oświetlenie w technologii LED z przodu, a wszystkie odmiany mają diodowe światła pod przejrzystymi kloszami z tyłu, co odróżnia nowy elektryczny model od NV200 z silnikiem spalinowym.
e-NV200 ma mocniej zarysowane nadkola i wydłużone progi, ponieważ zastosowanie elektrycznego zespołu napędowego i układu jezdnego zaadaptowanego z modelu LEAF wymusiło zwiększenie rozstawu kół przednich o 40 mm. Ogólna szerokość pojazdu wzrosła o 60 mm, do 1755 m, ale pozostałe wymiary nadwozia są takie same, jak w NV200. Praktyczne przesuwane drzwi po obu stronach nadwozia oraz dwuskrzydłowe drzwi z tyłu maksymalnie ułatwiają załadunek i rozładunek. Alternatywnie z tyłu może znajdować się klapa otwierana do góry.

Pozostałe różnice nadwozi wersji elektrycznej i spalinowej to między innymi 15-calowe koła (zamiast 14-calowych) z nowym wzorem felg ze stopów metali lekkich i kołpaków. Dostępne są również nowe kolory nadwozia - osiem dla wersji osobowych i sześć dla furgonów. Jednym z nich jest atrakcyjny błękit Splash, czyli nowa wersja kultowego już niebieskiego koloru zaprezentowanego po raz pierwszy wraz z Nissanem LEAF.

Wnętrze
Podobnie jak w nadwoziu, również i we wnętrzu e-NV200 Nissan wprowadził elementy charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych tej marki, łącząc je z funkcjonalnymi rozwiązaniami nagradzanego lekkiego pojazdu użytkowego.
Najbardziej zauważalną różnicą jest zmieniony zestaw wskaźników z diodowymi wyświetlaczami podającymi kierowcy najważniejsze informacje. Dominuje tu cyfrowy prędkościomierz, pod którym umieszczono trzy najważniejsze wskaźniki w pojeździe elektrycznym: zużycia energii i działania układu jej odzyskiwania, rozładowania akumulatora oraz informujący o dostępnym zapasie energii i zasięgu.

Dodatkowo na wielofunkcyjnym ekranie wyświetlane jest przewijane menu takich informacji, jak dane dotyczące oszczędnej jazdy ze stanem naładowania akumulatora, sumaryczny i dzienny licznik przebiegu, ciśnienie w ogumieniu, a także data, godzina i temperatura zewnętrzna. Na wyświetlaczu podawana jest też informacja o długookresowej kondycji akumulatora.
Jedna z kontrolek ostrzega o wysokiej lub niskiej temperaturze zaspołu akumulatorów, zapalając się odpowiednio na pomarańczowo lub niebiesko.
Pod względem wyposażenia e-NV200 przypomina samochód osobowy. Wyposażanie obejmuje między innymi automatycznie włączane reflektory i wycieraczki, moduł Bluetooth i złącze USB, wygodny „inteligentny" kluczyk, kamerę cofania, system CarWings, podgrzewane fotele i podgrzewaną kierownicę. Nowy kluczyk umożliwia nawet zdalne uruchomienie klimatyzacji w celu schłodzenia lub ogrzania wnętrza przed podróżą.

Nowy elektryczny układ klimatyzacji został zoptymalizowany pod kątem zastosowania lekkim pojeździe użytkowym, który w ciągu dnia pracy często zatrzymuje się i rusza w dalszą drogę. W skład systemu wchodzi sterowanie wstępnym nagrzewaniem, obsługiwane ze smartfona, oraz podgrzewanie kierownicy i foteli.

W wersjach osobowych zamontowano kanały nawiewu ciepłego powietrza dla pasażerów podróżujących z tyłu, natomiast w furgonach bez stałej przegrody między kabiną a częścią towarową można rozwinąć kurtynę zapobiegającą odpływowi ciepła.

W cieplejsze dni nowy system wentylacji wyłącza klimatyzację i ogrzewanie, zapewniając naturalną wentylację i oczyszczanie zaparowanych szyb bez pobierania energii elektrycznej, co wydłuża zasięg pojazdu.
Oprócz włączania systemu wentylacji o określonej godzinie lub zdalnie, system CarWings umożliwia kierowcy lub osobie zarządzającej parkiem pojazdów monitorowanie aktualnego stanu naładowania akumulatora i czasu do jego pełnego naładowania. W wersjach wyposażonych w CarWings montowany jest także przekaźnik łączności komórkowej umożliwiający sterowanie ładowaniem i wentylacją poprzez aplikację w smartfonie lub komputerze. Dzięki zdalnemu monitorowaniu stanu akumulatora kierownik parku pojazdów może przydzielać zlecenia kierowcom, których pojazdy mają odpowiedni zasięg, bez potrzeby kontaktowania się z nimi indywidualnie.
Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia obserwację drogi i otoczenia, a zwrotność i kompaktowe wymiary e-NV200 umożliwiają maksymalnie sprawne poruszanie się po zatłoczonych ulicach miasta.

Mimo węższego nadwozia ilość miejsca na poziomie ramion w kabinie jest podobna, jak w konkurencyjnych modelach, zaś kokpit jest przestronniejszy dzięki umieszczeniu dźwigni sterującej przekładnią w desce rozdzielczej, a nie między przednimi fotelami.

Wśród praktycznych elementów wyposażenia znalazły się między innymi uchwyty na napoje mieszczące każda półlitrową plastikową butelkę, a także obszerne schowki na drobiazgi.

Dzięki umieszczeniu zmodyfikowanego zespołu akumulatorów pod podłogą, między osiami oddalonymi od siebie o 2725 mm, e-NV200 zachował największą w tej klasie pojazdów pojemność przestrzeni ładunkowej, znaną z NV200. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych e-NV200 ma przestrzeń ładunkową porównywalną z większymi vanami. Jej długość wynosi aż 2,04 mm, a po wyjęciu przegrody i złożeniu fotela pasażera samochodem można przewieźć przedmioty o długości aż 2,8 m. W najwęższym miejscu, między nadkolami, podłoga ma 1,22 m szerokości.

e-NV200 ma najniższą podłogę w swojej klasie - tylko 524 mm nad poziomem jezdni - przy ładowności 770 kg i miejscu na dwie standardowe europalety.

Silnik i akumulator
Nissan e-NV200 jest napędzany uznanym, dynamicznym silnikiem asynchronicznym na prąd przemienny, pochodzącym z Nissana LEAF. Jednostka rozwijająca 80 kW mocy i 254 Nm momentu obrotowego czerpie energię z kompaktowego 48-modułowego akumulatora litowo-jonowego.
Ogniwa akumulatora są produkowane przez Nissana w Wielkiej Brytanii, skąd trafiają do Hiszpanii, gdzie montuje się je w specjalnie zaprojektowanej obudowie umieszczanej następnie pod podłogą pojazdu w taki sposób, aby nie wnikała ona do przestrzeni ładunkowej.

Zawieszenie i podwozie
Elektryczny zespół napędowy zaadaptowany z Nissana LEAF jest oparty na przedniej ramie pomocniczej, obejmującej niezależne zawieszenie z kolumnami MacPhersona. Rozstaw kół przednich wynosi 1 530 mm i jest szerszy o 40 mm w porównaniu z NV200. Średnica zawracania wynosi 11,3 m i jest większa tylko o 10 mm w porównaniu z NV200, mimo szerszego rozstawu kół.

Z tyłu zastosowano kompaktowe jednopiórowe resory przejęte z NV200. Zapewniają one nośność wymaganą od samochodu użytkowego, ale nie kosztem komfortu jazdy. Taka konstrukcja nie powoduje także zwężenia przestrzeni ładunkowej.

Nisko położony środek ciężkości - co w dużej mierze jest zasługą masy zespołu akumulatorowego i jego lokalizacji pod podłogą - sprawia, że e-NV200 ma znakomite właściwości jezdne na poziomie rzadko (o ile w ogóle) spotykanym w segmencie lekkich samochodów użytkowych. Model charakteryzuje się niską bezwładnością w osi wzdłużnej i poprzecznej oraz ograniczoną skłonnością do kołysania dzięki większej sztywności nadwozia. Ten uboczny efekt obecności zintegrowanej obudowy akumulatora przyczynia się do wysokiego komfortu jazdy i poprawy właściwości jezdnych. W połączeniu z niemal bezgłośną i bezwibracyjną pracą silnika elektrycznego e-NV200 prowadzi się bardziej jak luksusowa limuzyna, a nie praktyczny samochód dostawczy.

Udoskonalony układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii (CRBS) ma bardziej progresywną charakterystykę, a dzięki zastosowaniu oprogramowania PFS (symulacja oporu pedału) oferuje takie same wrażenia z operowania pedałem hamulca, jak w przypadku tradycyjnego układu hamulcowego, nawet gdy działa funkcja odzyskiwania energii.
CRBS odzyskuje maksimum energii zarówno poprzez akumulację momentu hamowania regeneracyjnego (energia elektryczna), jak i momentu tarcia (energia cieplna), co zwiększa wydajność hamowania z odzyskiem energii o 14 %.

Bezpieczeństwo
Nissan e-NV200 oferuje taki sam poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, jak NV200 i jeszcze większy poziom ochrony pieszych dzięki przodowi wydłużonemu o 160 mm. Pasy bezpieczeństwa są wyposażone w napinacze, a kierowcę i pasażera chronią także dwie pełne czołowe poduszki powietrzne. Konstrukcja boku nadwozia została wzmocniona pod kątem optymalnego rozpraszania energii uderzenia.

Akumulator i układy elektryczne pojazdu są nie tylko zamknięte w solidnej metalowej obudowie, ale także chronione przez czujniki automatycznie odłączające prąd w razie kolizji. Dzięki akumulatorowi zintegrowanemu z podłogą e-NV200 ma niski środek ciężkości zapewniający doskonałe właściwości jezdne. Kierowca może także liczyć na ESP oraz hamulce tarczowe czterech kół montowane w standardzie.

Jednym z elementów podnoszącym bezpieczeństwo czynne jest układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. Jednobiegowa przekładnia oznacza, że kierowca ma pod stopami tylko dwa pedały, więc mocno obciążony pojazd ruszający na wzniesieniu mógłby się stoczyć, gdyby kierowca zbyt wolno przenosił stopę z hamulca na pedał przyspieszenia.

Przeciwdziała temu stosowny układ, który automatycznie przedłuża działanie hamulców o trzy sekundy po zdjęciu stopy z pedału, uniemożliwiając stoczenie się pojazdu do tyłu.

Ostatnie artykuły