Filmy
  • Artykuły
  • Wszystko co musisz wiedzieć o wymianie opon

Wszystko co musisz wiedzieć o wymianie opon

Chociaż nadal wielu kierowców wykorzystuje ze względów ekonomicznych opony wielosezonowe, które mają sprawdzać się świetnie na każdej nawierzchni i to bez względu na porę roku, to jednak chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego dwa komplety opon – na zimę oraz na cieplejsze pory – to podstawa. Oto poradnik, który przekaże ci wszystkie najważniejsze informacje na temat wymiany ogumienia oraz opon zimowych.

Opony letnie i zimowe to dwa całkowicie różne modele. Chociaż nie dostrzeże się wszystkich różnic gołym okiem, to jednak są one naprawdę odmienne od siebie. Każdy z nas może jednak zauważyć, że opony te różnią się rodzajem bieżnika. Opona zimowa posiada znacznie więcej rowków oraz nacięć, które nazywane są fachowo lamelami. To powoduje, że lepiej radzi sobie ona na śniegu, zwiększając przyczepność samochodu i jednocześnie zmniejszając ryzyko poślizgów. Druga ważna kwestia to materiał, z którego opona zimowa jest wykonana, czyli skład gumy. Opony na sezon zimowy wykonane są z mieszkanki, która powoduje, że nie twardnieją one w niskiej temperaturze i cały czas zachowują właściwą elastyczność. To dodatkowo powoduje, że lepiej radzą one sobie na nawierzchniach oblodzonych i mokrych – zmniejsza się wtedy droga hamowania oraz poprawia się jakość manewrowania samochodem.

Najczęściej padające pytanie w tym kontekście to – kiedy wymieniać opony z letnich na zimowe? Eksperci wskazują, że najważniejsze jest podjęcie tej decyzji odpowiednio wcześnie. Przede wszystkim to kwestia bezpieczeństwa jazdy, gdy spadnie już pierwszy śnieg, po drugie – odłożenie wymiany opon na ostatnią chwilę będzie skutkowało staniem w kolejkach w serwisach samochodowych. Nie warto zatem czekać aż spadnie śnieg i na drodze pojawi się lód – na oponach letnich czy nieprzystosowanych do takiej nawierzchni, znacznie łatwiej o stłuczkę. Co ważne, na oponach zimowych nie poleca się jeździć w temperaturach cieplejszych, ponieważ wtedy zużywają się one szybciej, chociaż dotyczy to tylko szybkiej jazdy w wysokich temperaturach. Jesienią, gdy śniegu jeszcze nie ma, ale temperatura jest już niższa, można bez problemu jeździć na oponach zimowych, czekając na pierwsze opady.

Gdzie kupować opony zimowe i czy warto wybierać te używane? Generalnie optymalnym zakupem będą opony nowe, renomowanej marki, które posiadają pozytywne opinie – można sprawdzić je online na różnych serwisach motoryzacyjnych, forach i w porównywarkach cen. Wielu kierowców kupuje teraz opony przez internet, ponieważ można wtedy znaleźć je w sklepach w niskich cenach, dodatkowo wygodnie będą one przesłane wprost do domu. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić rodzaj potrzebnych do danego samochodu opon, aby pasowały one idealnie. Jak było wspomniane, zalecane jest kupno opon nowych, ponieważ te używane mają zawsze już nieco starty bieżnik, dlatego zmniejsza się ich trwałość i właściwości trakcyjne. Gdy będzie się chciało ze względu cenowego zakupić opony używane, warto sprawdzić grubość bieżnika oraz jego jakość – najlepiej, aby posiadała ona od 5 mm wzwyż. Można to sprawdzić, wykorzystując zwykła zapałkę i umieszczając ją w bieżniku, a następnie mierząc głębokość, na którą weszła.

Opony zawsze najlepiej wymieniać w serwisie samochodowym. Wtedy ekspert będzie mógł zająć się kompleksowo ich dopasowaniem oraz wyważeniem. Nie jest to duży wydatek – wymiana to około 50 złotych, ale zależna jest ona od rozmiaru i rodzaju felg. Warto wiedzieć, że na zimę warto w oponach zwiększyć nieco ciśnienie, ponieważ wtedy jazda na nich będzie bezpieczniejsza – zaleca się podwyższyć je o około 0,2 Bara.

Na koniec warto wspomnieć o kwestii przechowywania opon zimowych i letnich. Często kierowcy nie mają na nie miejsca, ale z pomocą przychodzą serwisy, które oferują za niewielką opłatą przetrzymanie opon. Powinny być one umieszczone w suchym, zacienionym miejscu, w którym nie mogą one stykać się z substancjami ropopochodnymi. Można wykorzystać specjalne środki konserwujące opony, które powodują, że będą one wówczas lepiej chronione przed szkodliwymi czynnikami. Długookresowo opony powinny być przechowywane pionowo, gdy są na kołach – poziomo pojedynczo lub maksymalnie do 4 sztuk po zmniejszeniu w nich ciśnienia.

http://www.4opony.pl

Ostatnie artykuły