Filmy

Elektryczne BMW

BMW Motorrad planuje więc już w najbliższej przyszłości wprowadzać na rynek kolejne jednoślady klasy premium. W czasie Dni Innowacji 2011 zaprezentowano wynik pierwszego etapu tych prac - koncepcyjny pojazd E─Scooter. Do niedawna skutery z napędem całkowicie elektrycznym ze względu na swoje ograniczone osiągi i mały zasięg nadawały się niemal wyłącznie do poruszania się w centrach miast na niewielkich dystansach. Zastosowanie przez BMW przyjaznych środowisku, ale bardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych sprawiło, że w koncepcyjnym BMW E─Scooter ograniczenia co do zasięgu stały się znacznie mniej dolegliwe. Niewiele później, jako efekt drugiego etapu prac, na targach IAA we Frankfurcie BMW Motorrad mogło zaprezentować studium projektowe elektrycznego skutera pod nazwą BMW Concept e. Była to przyciągająca wzrok wizja skutera z całkowicie elektrycznym napędem.

Owocem trzeciego etapu prac jest właśnie zaprezentowany przez BMW Motorrad pojazd "C evolution", który jest przedprodukcyjnym prototypem elektrycznego skutera, jaki może już wkrótce pojawić się w sprzedaży. Jako pojazd przeznaczony do podróży z przedmieść do centrów miast, na tym etapie prac musiał on spełniać dwa szczególnie istotne wymagania: osiągi powinny być bliskie możliwościom dużego skutera z napędem spalinowym, a zasięg musiał być zadowalający w warunkach realnej eksploatacji.

Opracowując pięć całkowicie funkcjonalnych skuterów "C evolution", BMW Motorrad zdobyło nowe doświadczenia w dziedzinie budowy elektrycznych jednośladów i osiągnęło nowy poziom wiedzy inżynierskiej potrzebnej do konstruowania takich pojazdów. BMW Motorrad wykorzystuje też liczne wydarzenia odbywające się na arenie publicznej w Europie, by podnieść świadomość i zainteresowanie elektrycznymi jednośladami, co pozwala przygotować rynek na pojawienie się takich pojazdów po ich wprowadzeniu do seryjnej produkcji. W pilotażowej fazie popularyzowania elektrycznych jednośladów są one eksploatowane w realnych warunkach i w na obszarach, które odpowiadają środowisku, w jakim będą jeździć seryjnie produkowane pojazdy. Celem tej akcji jest również doprowadzenie do rozwoju infrastruktury obejmującej wypożyczalnie elektrycznych pojazdów i organizacje zajmujące się wspólnym ich użytkowaniem.

Z mocą ciągłą wynoszącą 11 kW (określenie mocy według wymagań homologacyjnych ECE R85) oraz dysponując chwilową mocą 35 kW, "C evolution" jest wystarczająco mocny, by jazda na nim była prawdziwą przyjemnością. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 120 km/h. Skuter znakomicie radzi sobie na drogach szybkiego ruchu, nie sprawia mu też kłopotów wyprzedzanie, nawet w czasie jazdy z pasażerem. Przyspieszanie od 0 do 60 km/h nie tylko nie stanowi problemu – elektryczny skuter dotrzymuje przy tym kroku swoim spalinowym konkurentom o pojemnościach silników przekraczających nawet 600 cm3.

Pozostając przy porównaniu do skuterów z silnikami spalinowymi, “C evolution” niesie ze sobą również inne zalety dające o sobie znać w czasie jazdy, szczególnie przy mniejszych prędkościach. Dzięki rozbudowanym systemom elektronicznym, silnik zapewnia natychmiastową, spontaniczną reakcję. Nie ma żadnych opóźnień w zwiększaniu momentu obrotowego, co jest typowe przy napędach spalinowych, chociażby ze względu na konieczność załączania i rozłączania sprzęgła.

Przy pojemności akumulatorów wynoszącej 8 kWh, skuter dysponuje bardzo dużą ilością energii, co pozwala przejechać nim do 100 km bez potrzeby ładowania akumulatorów. Oznacza to, że w realnych warunkach i przy zerowej emisji spalin podróże po wielkich miastach i ich zurbanizowanych okolicach nie będą problemem. Tak jak i w innych obszarach, BMW Motorrad był w stanie wykorzystać synergię powstałą dzięki współpracy z samochodowym oddziałem BMW. Przykładowo - "C evolution" wykorzystuje takie same moduły akumulatorów litowo-jonowych, jak samochód BMW i3. W przypadku skutera szczególną uwagę zwrócono na jakość i trwałość modułów akumulatorów, które muszą zapewniać odpowiedni zasięg nawet po wielu latach eksploatacji i przy niskich temperaturach otoczenia.

motoleasing.pl / BMW Group

Ostatnie artykuły