Filmy
  • Artykuły
  • Mercedes-Benz Antos - ciężki dystrybucyjny

Mercedes-Benz Antos - ciężki dystrybucyjny

Mercedes-Benz Antos jako pojazd często poruszający się w miejskiej przestrzeni płynnie wkomponowuje się w urbanistyczny krajobraz na razie europejskich miast.

W porównaniu z innymi samochodami do transportu dystrybucyjnego wyróżnia się względnie płaską budową, a jednocześnie zachowuje mocną i wytrzymałą sylwetkę. Wrażenie to pogłębia szeroka kabina kierowcy (2,30 m). W połączeniu z szerokim podwoziem Antos prezentuje się dynamicznie i atletycznie. Kabina kierowcy harmonijnie łączy się z nadkolami, a prowadzą do niej trzystopniowe, wygodne schodki.
Centralnym punktem przedniej części pojazdu jest krata wlotu powietrza do chłodnicy z okazałą gwiazdą, symbolem Mercedesa. Dzięki płaskiej kabinie, Antosowi z reguły wystarczają trzy lamele osłony chłodnicy, które podobnie jak w Actrosie, są sportowo perforowane. Podzielony na trzy części zderzak z wytrzymałymi stalowymi krawędziami doskonale sprawdza się nawet przy cięższych zderzeniach, które w transporcie dystrybucyjnym zdarzają się dość często.

Kabina kierowcy nowego Mercedes-Benz Antos jest dostępna jako ClassicSpace w wersji krótkiej (S) i średniej (M). Wariant średni jest dostępny również jako superpłaski CompactSpace, na przykład w ciężarówkach z agregatem chłodzącym w zabudowie. Tunel silnika, zależnie od modelu, ma wysokość 320 mm lub 170 mm. Wyposażenie opcjonalne obejmuje składane łóżko o wymiarach 2000x600 mm i zasłonę, co jest idealnym rozwiązaniem podczas dłuższych przerw lub okazjonalnego noclegu.
Kierowca nowego Antosa zajmuje miejsce w kokpicie typu Premium. Uwagę zwraca wielofunkcyjna kierownica, a także przestronne ustawienie fotela. Wnętrze kabiny nowego Antosa ma sklepioną i przygotowaną z myślą o kierowcy formę podstawową. Również ergonomiczna obsługa i wysoka przejrzystość instrumentu są wzorcowe. Odpowiednio do obszaru zastosowania modelu Antos używane są bardziej funkcjonalne materiały. Kabina po stronie kierowcy utrzymana jest w czarnej kolorystyce, zaś od strony pasażera - w szarej. Na górze natomiast połączono szarość z beżem (tzw. greige), co optycznie powiększyło powierzchnię. W opcjonalnej wersji kabiny kierowcy z dodatkowym siedzeniem zamiast środkowej części deski rozdzielczej wygospodarowano przestrzeń na nogi pasażera.

Nowy Mercedes-Benz Antos oferuje bogaty wybór silników wysokoprężnych BlueEfficiency Power, obejmujący trzy najnowsze rzędowe 6-cylindrowe jednostki napędowe Euro 6 o pojemności 7,7 litra, 10,7 litra i 12,8 litra. Ich moc wynosi od 175 kW (238 KM) do lżejszych zastosowań przy pojedynczych składach aż do 375 kW (510 KM) do ciężkich samochodów ciężarowych z naczepą lub ciągników siodłowych z naczepą w wymagających warunkach topograficznych.
Szczególnie kompaktowy i lekki jest nowy 6-cylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 936. Wśród zastosowanych innowacyjnych rozwiązań technicznych warto wymienić: maksymalne ciśnienie wtryskowe o imponującej wartości 2400 barów lub pierwszy na świecie regulowany wydechowy wałek rozrządu.
Wszystkie silniki są zgodne z normą emisji spalin Euro 6. Dysponują wtryskiem typu common rail i systemem odprowadzania spalin. Oczyszczanie spalin następuje w technologii SCR z wtryskiem AdBlue, jak również podłączonym katalizatorem oksydacyjnym i filtrem cząstek stałych.
Maksymalna wydajność jest oczywista w przypadku nowej generacji silników BlueEfficiency Power. Wszystkie silniki zapewniają najwyższą trwałość i niezawodność, wysoką kulturę pracy, niskie zużycie paliwa, AdBlue i oleju silnikowego, jak również dbałość o środowisko oraz długie okresy międzyprzeglądowe, które wynoszą do 120 000 km do wymiany oleju.

Przeniesienie napędu następuje przez w pełni zautomatyzowaną przekładnię Mercedes PowerShift 3, z ośmioma lub dwunastoma biegami. Nowy Antos umożliwia połączenie bardzo kompaktowych silników, jak np. OM 936, z wielostopniowymi przekładniami, co korzystnie wpływa na warunki jazdy, również w razie pełnego załadunku samochodów ciężarowych lub ciągników siodłowych z odpowiednimi zespołami napędowymi, zoptymalizowanymi pod kątem ładowności.
Szczególnie ważne w transporcie dystrybucyjnym, który wiąże się z częstym poruszanie się w przestrzeni miejskiej i potrzebą manewrowania na wąskich stanowiskach rozładunkowych, jest przekładnia z funkcją pełzania: przy włączonym biegu kierowca może regulować prędkość pojazdu wyłącznie poprzez pedał hamulca. Zautomatyzowane przekładnie można w razie potrzeby obsłużyć manualnie za pomocą obsługiwanej intuicyjnie dźwigni przekładni kierowniczej.

Wersje nowego Antosa są tak różnorodne jak obszary ich zastosowania. Oferta obejmuje podwozia w jedenastu rozstawach osi od 3700 mm do 6700 mm w schemacie co 300 mm. Obok podwozi dwuosiowych można zamówić też wersję trzyosiową z osią wleczoną, w tym również z ogumieniem bliźniaczym.
Ponieważ wiele pojazdów wykorzystywanych w transporcie dystrybucyjnym posiada specjalne zabudowy, nowy Antos również został do tego przygotowany. Podwozie ma szeroką ramę (834 mm) zapewniającą stabilną dynamikę jazdy. Perforowany raster ramy w odstępach 50 mm na długości i wysokości, zmienne przedłużenie ramy i indywidualna pozycja poprzecznicy końcowej - to wszystko sprawia, że Antos może zostać optymalnie zabudowany, w zależności od potrzeb, a dzięki wspornikom w zdefiniowanych miejscach i ujednoliconym miejscom podłączeń układów elektroniczych jest on niemalże ideałem.
Wraz z nowym Antosem firma Mercedes-Benz wprowadziła w ciężkim transporcie dystrybucyjnym modele dopasowane do zastosowania w komunikacji specjalnego rodzaju. Wersja Loader obejmuje pojazdy o zoptymalizowanej ładowności. Osiągają one rekordy w przypadku ciężaru własnego pojazdu oraz ładowności.
Zaletą wersji Volumer jest niższa o 80 mm — niż dostępna do tej pory - krawędź załadunku. Klienci mogą wybierać spośród dużej oferty wersji kabin kierowcy, jak również różnej wielkości zbiorników paliwowych, zależnie od tego, czy zależy im na powierzchni ładunkowej, czy na zasięgu.

Ciągniki siodłowe są dwu- i trzyosiowe z rozstawami kół od 2650 mm do 4000 mm. Antos Loader jako pierwszy ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 40 ton nie przekracza granicy sześciu ton masy własnej, nawet z silnikiem zgodnym z normą Euro 6. Antos w wersji 1835 LS z kabiną kierowcy ClassicSpace, aluminiowymi kołami i ogumieniem supersignal na osi tylnej waży ok. 6000 kg.
Nawet z większym sześciocylindrowym silnikiem szeregowym OM 470 zgodnym z normą emisji spalin Euro 6, o mocy do 315 kW (428 KM) ciągnik siodłowy waży ok. 6400 kg. Dzięki temu Antos zyskuje bardzo dobrą pozycję wśród konkurencyjnych pojazdów i nawet w porównaniu z samochodami ciężarowymi zgodnymi z normą Euro 6 nowy Loader pozostaje liderem.
Udało się to osiągnąć dzięki konsekwentnemu stosowaniu rozwiązań służących obniżeniu masy pojazdu, w tym stopni wejściowych z aluminium, lekkich szyb czołowych i wykładzin podłogowych, akumulatorów o zmniejszonej pojemności, połączonego zbiornika na paliwo i AdBlue, jak również wielu innych dodatkowych elementów.

(MB)
motoleasing.pl / Daimler AG


Ostatnie artykuły