Filmy

Nowy Fiat Panda

Nowa Panda trzeciej generacji - to inteligentny pojazd, łączący praktyczne cechy samochodu typowo miejskiego z obszernością i komfortem pięciodrzwiowego auta klasy kompaktowej.

Panda, to synonim materialnej wartości i praktycznej użyteczności. Lecz także dominująca w całym procesie projektowania koncepcja piękna pozwalającego cechy te uwidocznić i odczuwać na co dzień. Pod względem funkcjonalnym i dbałości o szczegóły każdy z tych elementów został w trzeciej generacji Pandy udoskonalony. Ogólna harmonia, to efekt wzajemnie spójnych zmian, podnoszących funkcjonalność i urodę stylistyczną samochodu.

Komfortowa
Pięciodrzwiowy i komfortowy, jak samochód wyższego segmentu, nowy Fiat Panda pokazuje, że jest prawdziwym super-kompaktem, który dzięki przemyślnej konstrukcji łączy stosunkowo skromne wymiary z zadziwiająco obszernym wnętrzem. Przy długości 365 cm, szerokości 164 cm i wysokości 155 cm, Panda może wygodnie pomieścić pięć osób, dysponując ponadto jednym z największych w swej klasie bagażników o pojemności 225 litrów, rosnącym do 260 litrów po przesunięciu tylnej kanapy (opcja dostępna w późniejszym terminie) do przodu oraz 870 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Ogromną zaletą Pandy jest maksymalna swoboda użytkowania obszernej, funkcjonalnej i komfortowej kabiny pasażerskiej, która w niczym nie odstaje od wnętrz samochodów wyższej klasy. Funkcjonalność kabiny była zawsze jedną z mocnych stron Pandy, czego najlepszym przykładem jest nowa deska rozdzielcza, mnogość skrytek i schowków oraz różnorodność konfiguracji siedzeń. Nowa deska rozdzielcza o wielofunkcyjnej formie z pokaźną półką, która tak, jak poprzednio służy jako pojemnik na wszystko, utrzymana we wzorowym porządku, albo beztrosko artystycznym nieładzie. Poniżej półki znajduje się klasyczny, zamykany schowek. Deska rozdzielcza ujęta jest w rodzaj gładkiej, kolorowej ramy, otaczającej kierownicę, radio, główne pokrętła i przyciski oraz nawiewy powietrza. Jest to także nawiązanie do Pandy pierwszej generacji, w której elementy te znajdowały się na tkaninowej poduszce , stanowiącej dominującą część tablicy przyrządów.

Zmiany wprowadzono także w konstrukcji siedzeń, aby zwiększyć funkcjonalność Pandy. Zależnie od wersji modelowej dostępna jest regulacja wysokości fotela kierowcy oraz składane do przodu oparcie fotela przedniego pasażera, tworzące wygodny stolik na torbę albo laptop. Po złożeniu oparć siedzeń tylnych powstaje płaska podłoga ładunkowa na długości przedziału pasażerskiego (ponad 2 metry), pozwalająca na maksymalne wykorzystanie przestrzeni.

Zastosowane w po raz pierwszy przez Fiata fotele przednie typu slim pozwalają zwiększyć przestrzeń na nogi pasażerów na tylnym siedzeniu, ich zakres regulacji w poziomie/pionie wynosi 210/60 mm, a głębsze profilowanie siedzisk i oparć zapewnia wyższy komfort jazdy. Kolejnym rozwiązaniem podwyższającym komfort jazdy szczególnie w cieplejsze, letnie dni jest rodzaj wypustek na oparciach foteli, umożliwiających przepływ powietrza pomiędzy plecami kierowcy/pasażera, a tkaniną tapicerki oparcia.

Bezpieczna i inteligentna
Ochronę kierowcy i pasażerów nowej Pandy zapewnia nowoczesnej konstrukcji nadwozie oraz liczne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zaawansowane rozwiązania w tym zakresie plasują Pandę w czołówce swej kategorii. Pracując nad bezpieczeństwem, konstruktorzy Fiat Safety Center wzięli pod uwagę wszystkie możliwe warianty kolizji drogowej: uderzenia czołowe i boczne, wywrócenie się i najechanie na siebie pojazdów oraz zderzenia z pieszymi. Analizowano także szeroki zakres prędkości zdarzeń kolizyjnych, rożne rodzaje możliwych przeszkód oraz zachowanie się pasażerów o różnej budowie fizycznej.

Aby maksymalnie chronić swych pasażerów w razie wypadku, nowa Panda wyposażona jest w cztery poduszki powietrzne (czołowe i chroniące głowę poduszki kurtynowe), system ABS łącznie ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Jako opcja, dostępny jest także elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP oraz system wspomagający ruszanie na wzniesieniu Hill Holder, utrzymujący ciśnienie w układzie hamulcowym przez 2 sekundy zanim kierowca przeniesie stopę na pedał gazu. Specjalną uwagę poświęcono konstrukcji siedzeń: przednie wyposażone są w aktywne zagłówki AntiWhiplash, ograniczające ryzyko uszkodzenia kręgosłupa w części szyjnej, tylne zaś - w zagłówki standardowe i zaczepy Isofix do instalacji fotelików dziecięcych. Nowością w Pandzie III są światła do jazdy dziennej.

System zapobiegania kolizjom przy niskich prędkościach - Low Speed Collision Mitigation - który dostępny będzie już wkrótce, po premierze rynkowej nowej Pandy. Ten system aktywnego bezpieczeństwa potrafi wykrywać przeszkody na drodze jazdy samochodu i uruchamiać automatycznie hamulce, gdy kierowca nie jest w stanie uniknąć zderzenia. Zależnie od czynników zewnętrznych (nawierzchnia, dynamika i tor jazdy, umiejscowienie przeszkody, stan ogumienia, itp.) działanie systemu LSCM może kolizji zapobiec całkowicie (Collision Avoidance) lub zmniejszyć jej skutki (Collision Mitigation).

System LSCM korzysta z czujnika laserowego na szybie czołowej, współpracującego z programem elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP. Oparty na stosowanej w astronomii zasadzie pomiaru odległości pomiędzy satelitami, czujnik wykrywa obecność przeszkód przed pojazdem w pewnych tylko okolicznościach: obrysy prowadzonego samochodu i przeszkody muszą się nakładać w ponad 40 proc. szerokości samochodu, a kąt potencjalnego uderzenia nie może przekraczać 30 stopni.
Moduł sterujący LSCM uruchamia automatyczne hamowanie na sygnał z czujnika laserowego, powodując także odjęcie gazu (poprzez ECU), jeśli kierowca nie zrobił tego wcześniej. Po zatrzymaniu pojazdu, LSCM blokuje hamulce jeszcze przez 2 sekundy, aby umożliwić kierowcy kontynuację jazdy w bezpieczny sposób.

Dynamiczna
Panda może poszczycić się szeroką gamą silników. Na szczególną uwagę zasługuje dwucylindrowy silnik wyposażony w system Start&Stop, współpracujący z pięciostopniową skrzynią biegów TwinAir Turbo o pojemności 0,9 litra i mocy 85 KM (Światowy Silnik Roku 2011). Gamę jednostek napędowych zamyka znany i wypróbowany silnik benzynowy Fire o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM oraz 1,3-litrowy turbodiesel MultiJet II o mocy 75 KM ze standardowym systemem Start&Stop.

Oprócz szybkości i mocy, prawdziwy samochód miejski powinien zużywać niewiele paliwa i szanować środowisko naturalne. Także i w tym kontekście, ze względu na liczne rozwiązania wspomagające efektywność dynamiczną, od systemu Start&Stop i wskaźnika zmiany biegów GSI poprzez programy eco:Drive i tryb ECO silnika TwinAir Turbo, Panda nie ma sobie równych. Te nazwy i pojęcia są obecnie częścią standardowej terminologii, używanej w ramach Air Technologies - programu stworzonego przez firmę Fiat, by promować technologie o niskim oddziaływaniu na środowisko naturalne, lecz nie przekreślające satysfakcji z jazdy samochodem.

Gama modelowa
W momencie premiery rynkowej, nowa Panda dostępna jest z napędem na koła przednie i gamą trzech jednostek napędowych, w dwóch poziomach wyposażenia (Pop oraz Lounge), 10 kolorach nadwozia i 6 wystrojach wnętrza. Dostępne są dwa wzory kołpaków na felgi stalowe oraz dwa wzory kół z lekkiego stopu o średnicy 14 i 15 cali. W drugiej połowie roku pojawi się także nowa Panda z napędem 4x4.

Aby maksymalnie chronić swych pasażerów w razie wypadku, nowa Panda wyposażona jest seryjnie w cztery poduszki powietrzne (czołowe i chroniące głowę boczne poduszki kurtynowe), system przeciwblokowania kół ABS łącznie ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami wstępnymi i zwalniaczami napięcia na przednich fotelach, aktywne zagłówki przednie Anti-Whiplash, standardowe zagłówki tylne oraz światła do jazdy dziennej DRL.

Dostępne są również nowe urządzenia, niespotykane dotąd w tej kategorii samochodów: system multimedialno-nawigacyjny Blue&Me TomTom LIVE, szklany dach Skydome, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive z funkcją City, czy też automatycznego wlewu paliwa Smart Fuel System. W najbliższym czasie dostępny będzie także innowacyjny system LCSM (zapobiegania kolizjom przy niskich prędkościach) oraz zautomatyzowana skrzynia biegów Dualogic w parze z silnikiem benzynowym TwinAir.

Szeroka oferta bogato wyposażonych wersji modelowych umożliwi każdemu nabywcy wybór Pandy dobranej do własnych potrzeb, a osobistego rysu dodadzą pakiety wyposażenia i artykuły Lineaccessori z bogatego katalogu opcji dodatkowych. Dzięki swym licznym zaletom, nowy Fiat Panda to samochód wielki, chociaż wciąż miejski, który za sprawą doskonałego wyposażenia i niskich kosztów eksploatacji posiada wyjątkowo atrakcyjną wartość dla klienta.

Materiały: Fiat Auto Poland





Ostatnie artykuły