Filmy
  • Artykuły
  • Fiat Punto 2012 - ewolucja bestsellera

Fiat Punto 2012 - ewolucja bestsellera

Fiat Punto 2012 jest to ciągle bestseller we Włoszech, a dotychczasowa produkcja modelu od czasu rynkowej premiery w 1993 r. sięga już 8,5 mln egzemplarzy. Dzięki restylingowi i nowym kolorom nadwozia oraz nowemu wystrojowi wnętrza pojazd jeszcze bardziej wyraziście podkreśla swą charakterystyczną osobowość. Łączy się to z rynkowym debiutem w tym modelu 85-konnego, dwucylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego TwinAir o pojemności 875 cm3 (nagrodzony tytułem Światowy Silnik Roku 2011).

Odświeżona stylizacja w duchu elegancji i dynamizmu
Samochód wyróżnia się nowym pasem przednim ze zderzakiem lakierowanym w kolorze nadwozia i kierunkowskazami usytuowanymi liniowo po obu stronach wlotów powietrza chłodzącego. Kabina zwraca uwagę nowymi tkaninami siedzeń oraz oryginalnymi wstawkami na tablicy przyrządów, podkreślającymi elegancję wystroju. Całości dopełniają 15-calowe, stylowe felgi z lekkiego stopu oraz trzy nowe lakiery metalizowane karoserii.

Linie produktowe Comfort, Sport i Fun to Driver
Gama modelowa Punto na rynku polskim składa się z czterech wersji wyposażenia - Fresh, Estiva, Easy oraz Lounge i ze względu na swoje zróżnicowanie pod kątem wyposażenia oraz dostępnych jednostek napędowych powinna trafić w upodobania szerokiej liczby odbiorców. Wersja Fresh to tzw. entry level, a więc poziom najbardziej przystępny cenowo. Kolejna wersja Estiva - wzbogacona o dodatkowe elementy wyposażenia, takie jak np. klimatyzacja, co czyni ją atrakcyjną cenowo. Wersja Easy oferuje w standardowym wyposażeniu m.in. radio CD+MP3, skórzaną kierownicę oraz wnętrze samochodu znane z Punto Evo. Jest dostępna w trzech tonacjach kolorystycznych wnętrza (czerwonej, błękitnej i szarej) - emanuje duchem fantazji lecz także współczesnej technologii.
W najwyższej wersji Lounge nabywca otrzymuje w dodatku do wersji Easy kolejne elementy stylowej elegancji i komfortu, m.in. 15” polerowane felgi z lekkiego stopu i przednie światła przeciwmgielne. Wersja ta dostępna jest z silnikami MultiAir zarówno w 3-drzwiowym nadwoziu jak i w 5-drzwiowym

Elegancja i dynamizm
Design pojazdu podtrzymuje istotne wartości unikalnej konstrukcji pojazdu, który dzięki wrodzonej przebojowości,obszerności wnętrza oraz zwrotności i nowoczesności, pozostaje prekursorem w swej kategorii. Samochód jest kontynuatorem tradycji marki Fiat, której samochody reprezentują perfekcję włoskiego designu i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom asertywnej klienteli, nastawionej na osiągi i funkcjonalność w wyrazistej i dynamicznej stylizacyjnie formie. Cechą chartakterystyczną jest nowy zderzak przedni odwzorowany z wyrazistego stylistycznie Grande Punto 2005 oraz Punto Evo 2009.
Krata chłodnicy wykonana jest we wszystkich wersjach modelowych z czarnej, heksagonalnej siatki. Całość wieńczy emblemat firmowy Fiata umieszczony centralnie nad górnym wlotem powietrza. Pozostałe elementy stylistyczne nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniej generacji Punto, a efektem jest utrzymanie czystości linii nadwozia, mimo wyrafinowanego designu. Tylne światło przeciwmgielne i cofania nabrały podłużnego kształtu w celu wizualnej integracji w pasie podzderzakowym.
We wnętrzu zastosowano nowe, odświeżone i żywsze optycznie materiały wykończeniowe. W wersji Easy tablica przyrządów pokryta jest miękkim w dotyku, czarnym tworzywem trójwymiarowym Diamond Ekskluzywny, tłoczony materiał deski rozdzielczej Stone akcentuje perfekcyjne połączenie elegancji i ducha sportowego w wersji Lounge.

Napęd
W nowym Punto 2012 debiutuje turbodoładowana jednostka benzynowa TwinAir o pojemności 875 cm3 i mocy 85 KM, laureat tytułu Światowego Silnika Roku 2011. Silnik ten jest potwierdzeniem idealnej równowagi pomiędzy ekologią (emisja CO2 98 g/km), a przyjemnością prowadzenia (moc 85 KM przy 5500 obr/min i moment obrotowy 145 Nm przy 2000 obr/min), jaką zawsze charakteryzował się Fiat Punto. Dzięki specjalnej kalibracji modułu sterującego może on pracować w dwóch trybach, przełączanych przyciskiem na desce rozdzielczej. Tryb Normal wyzwala pełną moc niezbędną do dynamicznej jazdy, pełna moc i najlepsze osiągi. W trybie Normal silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 145 Nm, zapewniający przyjemność sportowego prowadzenia, dzięki natychmiastowym i żywiołowym reakcjom silnika.Tryb Eco natomiast, powoduje ograniczenie momentu obrotowego i spadek zużycia paliwa pod kątem ekonomiki eksploatacji i poszanowania środowiska naturalnego. Wciśnięcie przycisku Eco powoduje spadek momentu obrotowego do 110 Nm przy 2500 obr/min tak, aby ograniczyć zużycie paliwa do minimum w ruchu miejskim.

Samochód może być napędzany silnikami benzynowymi- MultiAir i TwinAir i wysokoprężnymi MultiJet, które łączą nowoczesność z poszanowaniem środowiska. Silniki MultiJet drugiej generacji stanowią kolejny etap w rozwoju systemu wtryskowego Common Rail, który dzięki technologii JTD (rok 1997) i MultiJet (2003) stał się nowatorską domeną firmy Fiat. Szczególną cechą wersji silników Euro 5 jest nowy system wtryskowy Common Rail MultiJet, który pozwala dozować ilość paliwa wtryskiwanego do komór spalania ze znacznie większą precyzją, częstotliwością i elastycznością niż poprzednio. Zwiększając częstotliwość poszczególnych wtrysków, można optymalizować ilość paliwa dostarczanego do komór spalania i stopniować proces spalania, dzięki czemu spada nie tylko zużycie paliwa, ale i poziom emisji spalin, drgań i hałaśliwości silnika (NVH). Nowy system wtrysku paliwa Common Rail w silnikach Euro 5 zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2 w granicach 2 proc. (dane homologacyjne) łącznie z poprawą ogólnej czystości spalin.

Paliwa alternatywne (Bi-Fuel)
W ofercie Punto 2012 znajduje się silnik zasilany paliwami Bi-Fuel (benzyna/metan), co potwierdza zaangażowanie firmy Fiat w problematykę ochrony środowiska naturalnego. Fiat jest także światowym liderem w segmencie silników konstrukcyjnie dwu-paliwowych (OEM), a więc przystosowanych fabrycznie do spalania benzyny i/lub metanu, a ostatnio też benzyny i/lub LPG (niedostępne na rynku polskim) Zielona wersja Punto 2012 napędzane jest silnikami 1.4 8v FIRE Evo o mocy 70 KM w wersji Natural Power - przystosowanym do spalania zarówno benzyny, jak i metanu. Fiat Punto 2012 napędzany silnikiem z instalacją metanową charakteryzuje się niską emisją CO2 (tylko 115 g/km) przy całkowicie wystarczających osiągach: prędkość maksymalna wynosi 156 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h ? 16,9 sekundy. Wersja specjalna TwinAir nawiązuje do innowacyjności i potencjału rewolucyjnego silnika o tej nazwie. Punto TwinAir jest natychmiast rozpoznawalny, dzięki słupkom nadwozia i lusterkom zewnętrznym lakierowanym na czarno. Ekskluzywności dodają sportowe i eleganckie, 15-calowe czarne felgi z lekkiego stopu o wzorze diamentowym. Unikalność Punto TwinAir dopełniają przyciemniane klosze świateł głównych i markowe logo na klapie tylnej.

Blue&Me TomTom LIVE
System Blue&Me TomTom LIVE, łączy wszelkie zalety zintegrowanego systemu infotainment z przenośną nawigacją najnowszej generacji. Blue&Me TomTom LIVE umożliwia bezpieczne użytkowanie telefonu komórkowego i zewnętrznego odtwarzacza cyfrowego bez odrywania rąk od kierownicy oraz korzystanie z wkomponowanego w deskę rozdzielczą systemu nawigacji satelitarnej, podającego w czasie rzeczywistym nie tylko bieżące informacje drogowe, ale także wskazówki dotyczące stylu prowadzenia samochodu. Urządzenie Blue&Me TomTom LIVE ulokowane jest w specjalnym uchwycie środkowej części tablicy przyrządów bez dodatkowych przewodów zasilania. Bezprzewodowe łącze Bluetooth pozwala sterować funkcjami telefonu komórkowego, odtwarzacza cyfrowego i niektórych systemów samochodu na ekranie dotykowym nawigacji. System Blue&Me TomTom LIVE należy do ścisłej czołówki dostępnych obecnie urządzeń nawigacyjnych, a jego praktyczną funkcjonalność zapewnia: ekran dotykowy HD o przekątnej 4,3 cala (110 mm) z interfejsem HMI typu iPhone, zasób szczegółowych map 45 krajów Europy, technologia IQ Routes wyznaczania najkorzystniejszych tras przejazdu na podstawie statystycznej analizy warunków ruchu drogowego w ciągu poprzedzających 24 godzin oraz serwis TomTom HD Traffic ze szczegółowymi informacjami o ruchu drogowym, zatorach, drogach zamkniętych i robotach drogowych aktualizowanymi co 2 minuty z sugestią trasy alternatywnej.

Materiały: FAP













Ostatnie artykuły