Filmy
  • Artykuły
  • Intrygująca, <i>inteligentna</i>, nieograniczona - po prostu Panda

Intrygująca, <i>inteligentna</i>, nieograniczona - po prostu Panda

Panda to synonim materialnej wartości i praktycznej użyteczności, także dominująca w całym procesie projektowania koncepcja piękna, pozwalającego cechy te uwidocznić i odczuwać na co dzień. Pod względem funkcjonalnym i dbałości o szczegóły każdy z tych elementów został w trzecim pokoleniu Pandy udoskonalony. Ogólna harmonia, to efekt wzajemnie spójnych zmian, podnoszących funkcjonalność i urodę stylistyczną samochodu.

Ze względu na modułowość przestrzeni, liczne schowki i półki oraz mnogość konfiguracji przednich i tylnych siedzeń, Fiat Panda odznacza się ogromną swobodą użytkowania. Każdy z nas ma własny styl życia, własny stosunek do ulubionych przedmiotów i sposób ich porozkładania wokół siebie, a potem odnajdowania. W tym sensie samochód jest miejscem osobistym, lecz także chętnie dzielonym z innymi, podobnie jak przytulny włoski dom, pełen ciepła i gościnności. Na zewnątrz Panda wyróżnia się charakterystyczną włoską stylizacją w języku śródziemnomorskim, który dzięki płynności linii nadaje jej atrakcyjnego, solidnego i napawającego zaufaniem wyglądu.

Sympatyczna, solidna, inteligentna, nieograniczona, intrygująca - to przymiotniki najwłaściwiej opisujące nową Pandę. Godne uwagi użytkownika są również; bezpieczeństwo i dynamika jazdy.

Sympatyczna
Nowy Fiat Panda promieniuje innowacyjnością i nieodpartym urokiem, a to obok zdecydowanie włoskiego stylu, na pierwszy rzut oka wyróżnia go na tle otoczenia. To zasługa pewnych cech, widocznych od przodu. Nieco wypukła pokrywa komory silnikowej łączy się płynnie z eleganckim poziomym grillem i nowego kształtu, zaokrąglonymi reflektorami, kojarząc się z przyjaznym uśmiechem zaproszenia na beztroską i radosną przejażdżkę. Są to elementy typowe dla rodzinnej więzi najnowszych modeli Fiata, podkreślające estetyczne wpływy cieszącego się ogromnym powodzeniem samochodu miejskiego i następcy uznanej ikony międzynarodowej motoryzacji - nowego Fiata 500.

Nowa Panda jest obszerniejsza niż można by się spodziewać po samochodzie tej wielkości, a projektanci zadbali o solidny i budzący zaufanie wygląd pojazdu. Przedział pasażerski nowej Pandy zbudowano jako jednolitą, komfortową przestrzeń podnoszącą jakość i atrakcyjność pobytu na pokładzie, w tym także i dla dzieci. Półka pod tylną szybą łatwo zmienia się w sztywną platformę na zabawki; nowością w tym segmencie pojazdów są także graficzne aplikacje zdobiące tapicerkę drzwi i sufit - aby stworzyć przyciągające ciekawość niebo nad głowami najmłodszych pasażerów. Intuicyjny panel radioodtwarzacza przypomina wygląd konsoli gier najnowszej generacji, a przyciski i pokrętła zgrupowano w dwóch wyspach ułatwiających obsługę podczas jazdy.

Solidna
Inspiracją dla nowej Pandy były najnowsze trendy stylistyczne, dyktujące płynne i opływowe linie restylingu bryły nadwozia tak, aby dostępna przestrzeń wnętrza mogła być wykorzystywana w sposób możliwie efektywny. Zaniechanie ostrych kątów i krawędzi tworzy wrażenie gościnnej i przytulnej, budzącej zaufanie ochronnej kapsuły przedziału pasażerskiego. Dzięki wygładzonym krawędziom karoserii zyskuje nie tylko estetyka, ale także i aerodynamika nowej Pandy; współczynnik oporu powietrza Cx 0,32 należy do najlepszych w tym segmencie pojazdów.

Widok boczny nawiązuje do poprzedniej generacji Fiata Pandy, poczynając od trzeciego okna o zgodnym z filozofią stylizacji samochodu, zmiękczonym kształcie, który tworzy efekt gładkiej szklanej powierzchni sięgającej pionowych lamp tylnych. Te z kolei umieszczone są wysoko, aby poprawić widoczność, ale także ograniczyć zagrożenie uszkodzeń od drobnych stłuczek w ruchu miejskim. W przeciwieństwie do starej Pandy, przedni zespół świateł rozciąga się pionowo w dół, tworząc interesujący efekt trójwymiarowy.

Szerokie listwy ochronne zderzaków i drzwi nawiązują do pierwszej Pandy, lecz przede wszystkim chronią nadwozie na ciasnych parkingach miejskich, a w połączeniu z wyrazistymi łukami nadkoli - akcentują uterenowiony wygląd samochodu. To wyraz nowego języka designu, który ewoluując, podnosi solidność projektu i wykonania do najwyższej rangi. Potwierdzają to liczne detale nadwozia i wnętrza, m.in. klamki drzwi o pewniejszym uchwycie i masywniejszym wyglądzie.

Istotną rolą w tym aspekcie odgrywają także okna boczne, których wysokość poszerza widoczność z kabiny na zewnątrz i zwiększa wrażenie dostępności do samochodu. Ich niska linia dolna z kolei - daje poczucie lepszej kontroli nad otoczeniem i bezpieczeństwa za kierownicą. Podobnie, jak w Pandzie II generacji, tylna szyba jest zagłębiona w tylnej klapie nadwozia. Patrząc z boku sprawia to wrażenie, jakby dach wspierał się głównie na tylnych słupkach nadwozia. Trzecie okno boczne znakomicie poprawia widoczność ze środka, podnosząc bezpieczeństwo manewrowania.

Nieograniczona
Pięciodrzwiowy i komfortowy, jak samochód wyższego segmentu rynkowego, nowy Fiat Panda pokazuje, że jest prawdziwym super-kompaktem, który dzięki przemyślnej konstrukcji łączy stosunkowo skromne wymiary z zadziwiająco obszernym wnętrzem. Przy długości 365, szerokości 164 i wysokości 154 centymetrów, Panda może wygodnie pomieścić pięć osób, dysponując ponadto należącym do największym w swej klasie bagażników o pojemności 225 litrów, rosnącym do 260 litrów po przesunięciu tylnej kanapy do przodu oraz 870 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Ogromną zaletą Pandy jest maksymalna swoboda użytkowania obszernej, funkcjonalnej i komfortowej kabiny pasażerskiej, która w niczym nie odstaje od wnętrz samochodów wyższej klasy. Funkcjonalność kabiny była zawsze jedną z mocnych stron Pandy, czego najlepszym przykładem jest nowa tablica przyrządów, mnogość skrytek i schowków oraz różnorodność konfiguracji siedzeń.

Nowa tablica przyrządów o wielofunkcyjnej formie z pokaźną półką, która tak, jak poprzednio - służy jako pojemnik na wszystko utrzymana we wzorowym porządku, albo beztrosko artystycznym bezładzie. Poniżej półki znajduje się klasyczny, zamykany schowek. Deska rozdzielcza ujęta jest w rodzaj gładkiej, kolorowej ramy, otaczającej kierownicę, radio, główne pokrętła i przyciski oraz nawiewy powietrza. Jest to także nawiązanie do Pandy pierwszej generacji, w której elementy te znajdowały się na tkaninowej poduszce, stanowiącej dominującą część tablicy przyrządów.

Zmiany wprowadzono także w konstrukcji siedzeń, aby zwiększyć funkcjonalność Pandy. Zależnie od wersji modelowej dostępna jest regulacja wysokości fotela kierowcy oraz składane do przodu oparcie fotela przedniego pasażera, tworzące wygodny stolik na torbę albo laptop. Po złożeniu oparć siedzeń tylnych powstaje płaska podłoga ładunkowa na długości przedziału pasażerskiego (ponad 2 metry), pozwalająca na maksymalne wykorzystanie przestrzeni. W wykonaniu standardowym dwumiejscowa kanapa ma jednolite oparcie składane do przodu. Jako opcja wyposażenia oferowana jest przesuwana wzdłużnie kanapa dwumiejscowa z oparciem dzielonym/składanym 50/50, kanapa trzymiejscowa z oparciem składanym oraz kanapa trzymiejscowa z oparciem dzielonym/składanym 60/40. Praktycznym rozwiązaniem jest także wkładany do bagażnika pojemnik ładunkowy o płaskim dnie Cargo Box, porządkujący przewożone przedmioty.

Inteligentna
Zastosowane w po raz pierwszy przez Fiata fotele przednie typu slim pozwalają zwiększyć przestrzeń na nogi pasażerów siedzącacych na tylnej kanapie, ich zakres regulacji w poziomie/pionie wynosi 210/60 mm, a głębsze profilowanie siedzisk i oparć zapewnia wyższy komfort jazdy. Kolejnym rozwiązaniem podwyższającym komfort jazdy szczególnie w cieplejsze, letnie dni jest rodzaj wypustek na oparciach foteli, umożliwiających przepływ powietrza pomiędzy plecami kierowcy/pasażera a tkaniną tapicerki oparcia. Z myślą o użytecznej przestrzeni zaprojektowano także profile drzwi: kieszenie na drobiazgi zostały powiększone kosztem przesunięcia głośników do góry, a dodatkowym efektem jest poprawa jakości dźwięku. Poczucie komfortu podnosi także większa powierzchnia tapicerowana paneli drzwiowych.

Kolejną stylistyczną i funkcjonalną zmianą jest nowa dźwignia hamulca pomocniczego (ręcznego) w efekcie dążenia do optymalizacji układu konsoli. Niewielki, podłużny kształt dźwigni pozwala lepiej wykorzystać miejsce pod jej spodem oraz z tyłu i z przodu. Mając na uwadze wygodę prowadzenia bez odwracania uwagi podczas jazdy, ale także w poczuciu tradycji - dźwignia zmiany biegów znajduje się pośrodku konsoli środkowej, w bezpośredniej bliskości kierownicy. Dla ułatwienia ruchów kierownicą jest ona idealnie okrągła od zewnątrz lecz kwadratowa od środka, co sprzyja pewności chwytu oraz widoczności wskaźników na desce rozdzielczej.

Aż 14 schowków i skrytek w nowej Pandzie, to nie tylko dosyć miejsca na podręczne przedmioty, ale dobrze przemyślany system składowania dla wszystkich, którzy Pandą jeżdżą na co dzień. Są tam łatwo dostępne, otwarte pojemniki-półeczki oraz skrytki zamykane na przedmioty z reguły pozostawiane w samochodzie. Nowością jest futerał na okulary umieszczony ponad oknem kierowcy.

Tankowanie paliwa należy do tych czynności, które nie poddają się rozwojowi motoryzacji. Pozwalające wyeliminować klasyczny korek wlewu paliwa, innowacyjne rozwiązanie Smart Fuel System nowej Pandy stanowi więc wyraźny postęp w tym zakresie. Wlew paliwa otwiera się automatycznie po włożeniu końcówki pistoletu na stacji paliwowej, a następnie zamyka po jej wyjęciu - ograniczając emisję par paliwa i zagrożenie przepełnienia. Smart Fuel System zapobiega także pomyłkowemu tankowaniu benzyny do zbiornika samochodu z napędem wysokoprężnym i odwrotnie.

Nowy Fiat Panda to samochód, który stale zadziwia zdolnością adaptowania się do różnych sytuacji oraz potrzeb kierowcy i pasażerów. Nie ma tym nic dziwnego, ponieważ oryginalność stylu, dostępność do zaawansowanych technologii oraz przemyślane rozwiązania ułatwiające przebywanie na pokładzie samochodu stanowią nieodłączny element DNA marki Fiat.

Bezpieczna
Ochronę kierowcy i pasażerów nowej Pandy zapewnia nowoczesnej konstrukcji nadwozie oraz liczne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zaawansowane rozwiązania w tym zakresie plasują Pandę na szczycie swej kategorii. Nowa Panda wyposażona jest w cztery poduszki powietrzne (czołowe i chroniące głowę boczne poduszki kurtynowe), system ABS łącznie ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami wstępnymi i zwalniaczami napięcia na przednich fotelach. W zależności od rynku sprzedaży i wersji modelowej, jako standard lub opcja, dostępny jest także elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESC oraz system wspomagający ruszanie na wzniesieniu Hill Holder, utrzymujący ciśnienie w układzie hamulcowym przez 2 sekundy zanim kierowca przeniesie stopę na pedał gazu.

Specjalną uwagę poświęcono konstrukcji siedzeń: przednie wyposażone są w aktywne zagłówki AntiWhiplash, ograniczające ryzyko uszkodzenia kręgosłupa w części szyjnej, tylne zaś - w zagłówki standardowe i zaczepy Isofix do instalacji fotelików dziecięcych. Nowością w Pandzie III są światła do jazdy dziennej.

Na uwagę zasługuje także system łagodzenia skutków kolizji przy niskich prędkościach jazdy (Low Speed Collision Mitigation), który dostępny będzie już wkrótce, po premierze rynkowej nowej Pandy. Ten system aktywnego bezpieczeństwa potrafi wykrywać przeszkody na drodze jazdy samochodu i uruchamiać automatycznie hamulce, gdy kierowca nie jest w stanie uniknąć zderzenia. Zależnie od czynników zewnętrznych (nawierzchnia, dynamika i tor jazdy, umiejscowienie przeszkody, stan ogumienia, itp.) działanie systemu LSCM może kolizji zapobiec całkowicie (Collision Avoidance) lub zmniejszyć jej skutki (Collision Mitigation). LSCM koordynuje działanie trzech układów: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), Prefill i wspomagającego hamowanie awaryjne (BAS). Priorytetem systemu LSCM jest maksymalne bezpieczeństwo we wszelkich warunkach eksploatacji, stąd też logika aktywacji systemu może być różna w takich sytuacjach, jak cofanie pojazdu, niezapięte pasy bezpieczeństwa, czy oblodzenie nawierzchni.

Dynamiczna
Mimo swej wielkości, nowa Panda jest samochodem „poważnym”, który poszczycić się może silnikami prawdziwie awangardowymi w kategoriach osiągów, oszczędności zużywanego paliwa oraz niskiej emisji spalin. Na szczególną uwagę zasługują nowe silniki dwucylindrowe wyposażone w standardowy system Start&Stop, współpracujące z pięciostopniową skrzynią biegów: TwinAir Turbo o pojemności 0,9 litra i mocy 85 KM (Światowy Silnik Roku 2011) oraz nowy silnik TwinAir wolnossący o tej samej pojemności, lecz mocy 65 KM, oferowany w Pandzie po raz pierwszy (nieoferowany na rynku włoskim). Gamę jednostek napędowych zamyka znany i wypróbowany silnik benzynowy Fire o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM oraz 1,3-litrowy turbodiesel MultiJet II o mocy 75 KM ze standardowym systemem Start&Stop.

W terminie późniejszym do gamy modelowej Pandy wprowadzona zostanie zautomatyzowana skrzynia biegów Dualogic w parze z jednostką TwinAir oraz silniki typu bifuel: 0,9 l TwinAir Natural Power o mocy 80 KM (benzyna/metan) i 1,2 l EasyPower o mocy 69 KM (benzyna/LPG). Jest to dowód na stałe zaangażowanie firmy Fiat w tematykę ekologii, czego efektem jest konsekwentny rozwój ogólnodostępnych rozwiązań i technologii.

Godna uwagi i intrygująca
Oprócz szybkości i mocy, prawdziwy samochód miejski powinien zużywać niewiele paliwa i szanować środowisko naturalne. Także i w tym kontekście, ze względu na liczne rozwiązania wspomagające efektywność dynamiczną, od systemu Start&Stop i wskaźnik punktu zmiany biegów GSI poprzez programy eco:Drive i tryb ECO silnika TwinAir Turbo, Panda nie ma sobie równych. Te nazwy i pojęcia są obecnie częścią standardowej terminologii, używanej w ramach Air Technologies - programu stworzonego przez firmę Fiat, by promować technologie o niskim oddziaływaniu na środowisko naturalne, lecz nie przekreślające satysfakcji z jazdy samochodem.

materiały: Fiat Auto Poland


Ostatnie artykuły