Filmy

Nowy Mercedes-Benz ML 63 AMG

Nowy Mercedes-Benz ML 63 AMG łączy niedoścignioną sprawność - nie tylko na asfalcie - ze znakomitymi osiągami i właściwościami jezdnymi. W porównaniu do poprzednika, jego apetyt spadł aż o 28 proc. i wynosi średnio 11,8 l/100 km (cykl NEDC). Pod maską pracuje podwójnie turbodoładowana, widlasta óśemka o mocy 386 kW (525 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Jeszcze więcej mocy generuje wersja z opcjonalnym pakietem AMG Performance.

Niskie zużycie paliwa i najwyższej klasy wydajność

ML 63 AMG wprawia w ruch podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 5,5 litra, mocy 386 kW (525 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. W stosunku do poprzedniej generacji modelu oznacza to przyrost - odpowiednio - o 11 kW (15 KM) i o 70 Nm. Jeszcze większym potencjałem dysponuje wariant z opcjonalnym pakietem AMG Performance. Za sprawą zwiększonego z 1 do 1,3 bar ciśnienia doładowania generuje on moc 410 kW (557 KM) i maksymalny moment obrotowy 760 Nm. Widlasty motor wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, układ ECO start/stop, aluminiową skrzynię korbową, cztery zawory na cylinder, wodno-powietrzny system chłodzenia powietrza doładowującego oraz system zarządzania alternatorem. Samochód oferuje osiągi godne sportowych aut - przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,8 s (wersja z pakietem AMG Performance - 4,7 s), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Obie odmiany zużywają średnio 11,8 l/100 km (cykl NEDC).
- Tak jak jego poprzednicy, ML 63 AMG wyznacza nowe standardy w zakresie wydajności, ekskluzywności i przyjemności z jazdy. Nie można zapomnieć również o efektywności, na którą specjaliści z Mercedes-AMG kładą coraz większy nacisk. Nowy model pozostaje wierny filozofii wysokowydajnych SUV-ów, zdefiniowanej w 1999 roku przez ML 55 AMG - podkreśla Ola Källenius, szef Mercedes-AMG GmbH.

Efektywna i zmienna: przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Siła napędowa płynie do czterech kół za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC, wyposażonej w trzy programy jazdy i funkcję międzygazu podczas redukcji przełożenia. W trybie Controlled Efficiency (C) ruszanie odbywa się zazwyczaj z drugiego biegu, a skrzynia załącza kolejne przełożenia przy relatywnie niskich obrotach. Aktywny jest także układ ECO start/stop, wyłączający silnik podczas postoju (na panelu wskaźników pojawia się wtedy zielona ikona ECO). W trybach Sport (S) i Manual (M) funkcja ta jest nieaktywna, a tandem silnik-skrzynia tryska energią. Krótkie, dokładnie zdefiniowane opóźnienie zapłonu i wtrysku podczas zmiany biegu przy pełnym obciążeniu dodatkowo pomaga skrócić czas załączania kolejnego przełożenia. Mniej kilogramów, lepsza efektywność i dynamika jazdy. Aby obniżyć apetyt, przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC została uzbrojona w konwerter z wahadłem odśrodkowym, łożyska zaprojektowane pod kątem redukcji tarcia oraz system kontroli temperatury oleju. Dalsze ograniczenie zapotrzebowania na paliwo udało się uzyskać dzięki zastosowaniu zoptymalizowanego napędu pasowego, inteligentnego sterowania pompami i odbiornikami energii oraz lekkiej konstrukcji. Nowy Mercedes-Benz ML 63 AMG - mimo przyrostu mocy i dodatkowego wyposażenia - waży o 40 kilogramów mniej od poprzednika.

Śladem poprzedniej generacji, nowa odsłona ML 63 AMG dysponuje permanentnym napędem na cztery koła 4MATIC z rozdziałem momentu obrotowego między osiami 40:60 oraz elektronicznym systemem kontroli trakcji 4ETS, zapewniającym przyczepność nawet w trudnych warunkach. W konstrukcji podwozia zastosowano skrojone przez specjalistów Mercedes-AMG zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z adaptacyjnym systemem amortyzacji Adaptive Damping System (ADS), po raz pierwszy połączone z układem aktywnej stabilizacji przechyłów ACTIVE CURVE SYSTEM. Ten ostatni, montowany seryjnie, za pomocą aktywnych stabilizatorów na przedniej i tylnej osi w zarodku gasi przechyły podczas szybkiego pokonywania łuków. Optymalny komfort jazdy zapewniają trzy tryby pracy zawieszenia do wyboru: Comfort, Sport i Manual. W celu dodatkowej poprawy stabilności, przy wyższych prędkościach ML 63 AMG automatycznie zbliża się do asfaltu.

Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy AMG zapewnia wyśmienite wyczucie drogi. Siłę wspomagania dobiera zależnie od prędkości, a elektrycznie sterowana pompa pomaga oszczędzać paliwo - energia pobierana jest tylko wtedy, gdy kierowcy porusza kołem kierownicy. ML 63 AMG porusza się na 5-ramiennych, lekkich obręczach o szerokości 9 i średnicy 20 cali z oponami 265/45 R20. W opcji dostępne jest ogumienie w rozmiarze 295/35 R21 z aluminiowymi felgami AMG o szerokości 10 i średnicy 21 cali. Wysokowydajny układ hamulcowy AMG zapewnia najkrótszą drogę hamowania i wzorową odporność na fading - przy wszystkich kołach zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe (o wymiarach 390 x 36 mm z przodu i 345 x 26 mm z tyłu).

Wyrazista stylizacja

Mocna, atletyczna postura i naznaczona potężnymi wlotami powietrza twarz nie pozostawiają wątpliwości - ML 63 AMG kocha pożerać kilometry nie tylko prostych i równych dróg, a w razie potrzeby może to robić szybciej niż inni. Spojler przedniego zderzaka z nakładką w kolorze matowego chromu koresponduje ze światłami LED do jazdy dziennej oraz wyrafinowanym spojrzeniem głównych lamp, opcjonalnie wyposażonych w Intelligent Light System (ILS). Poszerzone o 10 mm przednie błotniki zdobi emblemat "V8 BITURBO". W przeciwieństwie do pozostałych wersji, ML 63 AMG dysponuje dwiema podwójnymi końcówkami wydechu, z których wydobywa się charakterystyczna ścieżka dźwiękowa widlastej "ósemki".

Wnętrze

Wzbogacona o ekskluzywne dodatki AMG kabina ML 63 AMG nie traci nic ze swej użyteczności. Na kierowcę czeka tu elektrycznie regulowany sportowy fotel AMG oraz czteroramienna kierownica AMG Performance z aluminiowymi manetkami do zmiany biegów. Deska rozdzielcza z elementami z aluminium i wykończeniem fortepianowym, standardowa tapicerka skórzana ARTICO z podwójnymi przeszyciami oraz emblematy AMG w oparciach foteli nadają wnętrzu zdecydowany, sportowy klimat. Lista seryjnego wyposażenia obejmuje również m.in.: listwy progowe i nakładki na pedały AMG ze stali nierdzewnej, system Audio 20 CD z Bluetooth i interfejsem USB, układ monitorowania ciśnienia w oponach, elektrycznie sterowany szyberdach czy podgrzewane przednie fotele. W ramach pakietu AMG Performance Studio dostępny jest szereg elementów, podkreślających indywidualny charakter pojazdu: dywaniki podłogowe AMG, 21-calowe obręcze AMG z oponami 295/35, kierownica AMG Performance z elementami ze skóry nappa/DINAMICA, zastrzyk mocy i momentu obrotowego (24 kW/32 KM i 60 Nm), osłona silnika AMG z włókna węglowego oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulców.
Elementy wyposażenia designo, takie jak sportowe fotele AMG ze skórzaną tapicerką nappa w kolorach designo marron, designo porcelain lub designo black, welurowe wykładziny podłogi z emblematami designo, podsufitka DINAMICA oraz kierownica z elementami drewnianymi, wyzwalają intymną naturę właściciela ML 63 AMG. Lista opcji zawiera także m.in.: hak holowniczy z elektryczną blokadą, elektrycznie sterowaną tylną klapę, Becker® MAP PILOT, system rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeń, nagłośnienie harman/kardon® Logic 7®, klimatyzację automatyczną THERMOTRONIC, system multimedialny COMAND Online, elektrycznie sterowany dach panoramiczny, tuner TV oraz drewniane okładziny.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Kontrolowane strefy zgniotu, do dziewięciu poduszek powietrznych oraz aktywne systemy bezpieczeństwa, a wśród nich: ATTENTION ASSIST, PRE-SAFE®, ESP®, Brake Assist (BAS) z opcjonalnym układem BAS PLUS oraz opcjonalne systemy Active Lane Keeping Assist i Active Blind Spot Assist, czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów i innych uczestników ruchu. Pojazd reprezentuje trzecie już pokolenie wysokowydajnych SUV-ów ze stajni AMG. Wszystko zaczęło się w 1999 r., gdy na drogi wyjechał pierwszy model tego segmentu - ML 55 AMG z 5,5-litrowym silnikiem V8 o mocy 255 kW (347 KM), zdolny przyspieszyć od 0 do 100 km/h w ciągu 6,8 s i rozpędzić się do 235 km/h. Unikalna kombinacja osiągów, komfortu jazdy, funkcjonalności i off-roadowych zdolności zachwyciła klientów AMG na całym świecie. W latach 1999-2003 na drogi wyjechało ponad 11 tysięcy egzemplarzy ML 55 AMG.

Jego następca zadebiutował jesienią 2005 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Pod maskę trafił 6,3-litrowy motor V8 o potężnej mocy 375 kW (510 KM) i 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego. ML 63 AMG podniósł poprzeczkę konkurencji. Osiągnięcie prędkości 100 km/h zajmowało mu zaledwie 5 s, a wskazówka prędkościomierza kończyła swój bieg na 250 km/h (prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie). Do 2011 r. sprzedano na świecie ponad 13 tysięcy sztuk ML 63 AMG. Kolejne jego wcielenie trafi na rynek w kwietniu 2012 r. Ceny modelu w Polsce zaczyna się od 503 500 zł brutto.

Źródło: Mercedes-Benz Polska


Ostatnie artykuły