Filmy
  • Artykuły
  • Nowy Actros na europejskiej scenie

Nowy Actros na europejskiej scenie

Trzy lata temu Daimler AG wprowadził na rynek trzecią generację popularnego Mercedesa Actrosa. Jak pamiętamy czas nie był zbyt sprzyjający, gdyż branża transportowa przeżywała kryzys. Dziś jest zupełnie inaczej. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, a pomaga nam w tym kolejna wersja długodystansowej ciężarówki ze Stuttgartu, tym razem już nie 4. generacja - po prostu nowy Actros.


Nowy Actros przeszedł szereg wymagających prób w imię hasła: "Trucks you can trust". Między innymi oznacza to, że pojazd został poddany wielu godzinom testów na stanowiskach badawczych jak również na skutych lodem i spalonych słońcem drogach. Głównym rywalem nowego Actrosa jest jego poprzednik, który ustanowił wysoki wynik: 700 000 sprzedanych egzemplarzy. Siedem rodzajów przestronnych kabin, z których pięć ma płaską podłogę, oddzielone obszary pracy i odpoczynku, nowy funkcjonalny i jednocześnie atrakcyjny kokpit i 6-cylindrowy rzędowy silnik Euro 6 - to najważniejsze atuty nowej ciężarówki.

Mercedes Actros ma charakterystyczny kształt, który podkreśla jego moc i dynamikę. Gładkie linie konstrukcji formujące zderzak, panele progu i wejście tworzą jedną całość. Natomiast "twarz" Actrosa składa się niemal wyłącznie z linii prostych i płaskich powierzchni co doda je mu charakteru. Przy projektowaniu pojazdu koncentrowano się głównie na aerodynamice. Actros spędził 2600 godzin w tunelu aerodynamicznym, co znacznie przyczyniło się do zmniejszenia oporów powietrza w stosunku do poprzednika. Szerokość 2,3 lub 2,5m, cztery warianty wysokości dachu i maksymalna długość 2,3m: za tymi liczbami kryje się system modułowy z możliwością wyboru siedmiu różnych kabin. W poprzedniej serii ciężarówek tylko te największe miały płaską podłogę. Obecnie jest w nie wyposażonych pięć z siedmiu wersji. Spektakularne kabiny GigaSpace o objętości 11,6 m3, 2,13 m wysokości i 900 litrami miejsca na bagaż definiują no nowo słowo "przestrzeń". Fotel kierowcy wyposażony w funkcję masażu (od 2012r.), wygodne łóżka i wielofunkcyjna kierownica, to tylko kilka z wielu innowacji wprowadzonych w nowym Actrosie. Pozostałe kabiny to: BigSpace - wys. 1,99 m; StreamSpace - wys. 19,7 i 1,79 m oraz ClassicSpace o wys. wewnętrznej 1,4 m.

Mercedes Actros jest wyposażony w nowej generacji silnik HD (Heavy Duty) BlueEfficiency OM 471. Jednostka ta pochodząca z Detroit a produkowana obecnie w Mannheim rozwija moc od 421 KM (310kW) do 510 KM (375kW) i generuje maksymalny moment obrotowy od 2100 do 2500 Nm. Cztery zawory na każdym cylindrze sterowane są przez dwa wałki rozrządu znajdujące się w jednoczęściowej głowicy wykonanej z żeliwa wermikularnego. Pojazd został również wyposażony w unikalny system wtrysku X-Pulse który jest chyba największą ciekawostką tej jednostki napędowej. Na szynie common-rail dwutłoczkowa pompa wytwarza ciśnienie na wtryskiwaczach 900 barów, które następnie jest podnoszone do 2100 barów w pojedynczych wtryskiwaczach. Układ elektroniczny pozwala osobno kontrolować każdy wtryskiwacz tak, że w określonych warunkach dociążane mogą być poszczególne cylindry przy odciążeniu pozostałych. Tak więc zaletą X-Pulse jest nie tylko wytwarzanie wysokiego ciśnienia wtrysku paliwa, lecz także jego precyzyjny rozdział. Aby spełnić rygorystyczne wymagania nałożone przez normy emisji spalin Euro 6, Mercedes-Benz opracował złożony system kontroli emisji składający się z technologii SCR z wtryskiem AdBlue oraz układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz filtr cząstek stałych. Nowością jest również skonstruowany od nowa trójstopniowy hamulec silnikowy, który osiąga maksymalną moc hamowania 400kW. W zależności od stopnia wykorzystania hamulca, działa on na 3 lub więcej cylindrów.

We wszystkich modelach nowego Actrosa moc na koła jest przenoszona przez (3. generacji), w pełni zautomatyzowaną, skrzynię przekładniową PowerShift. Również jednym z decydujących czynników wyjątkowej obsługi nowego Actrosa jest nowy system sterowania, który zapewnia imponującą precyzję i daje doskonałe wyczucie drogi. W tym miejscu warto wspomnieć o systemie kontroli trakcji z funkcją "stop-and-go", która umożliwia automatyczne ruszania i zatrzymywanie podczas stania w korkach.

Niedawna recesja, która dotknęła także polskich przewoźników pokazała jedno. Na rynku międzynarodowym mogą funkcjonować tylko nowoczesne firmy. Przedsiębiorstwa efektywnie zarządzane, posiadające niezawodny tabor. Nowy Mercedes Actros to ciężarówka, która mocno wybiega w przyszłość. Zaawansowane technologie, w jakie został wyposażony czynią ten pojazd najnowocześniejszym obecnie na rynku. Z pewnością jest to dobry kierunek dla Daimlera i dla europejskiego transportu.

Nowego Actrosa zobaczymy w Polsce we wrześniu br. i wtedy rozpoczną się również jazdy testowe.


Michał Bąk

Ostatnie artykuły