Filmy
  • Artykuły
  • Technologie SKYACTIV: przełamując konwencje

Technologie SKYACTIV: przełamując konwencje

Sięgamy aż po horyzont - to hasło dotyczy wszystkich nowych technologii Mazdy i oznacza początek nowej ery. Podstawowym założeniem dla nich przy opracowaniu technologii SKYACTIV było radykalne zwiększenie sprawności wszystkich pojazdów nowej generacji - poprawa ekonomiki paliwowej i zmniejszenie emisji CO2 oraz jednoczesne zwiększenie bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy. Dzięki programowi całkowicie nowych silników, przekładni, nadwozi i podwozi SKYACTIV udało się skutecznie pogodzić wszystkie sprzeczności.

Podstawą SKYACTIV jest innowacyjność ukierunkowana na poprawę spalania wewnętrznego i lekkość konstrukcji. Technologie te będą stosowane we wszystkich nowych modelach Mazdy - nie tylko kosztownych zielonych wersjach - skorzystają na nich wszyscy klienci. Zostaną one wprowadzone w modelach Mazdy debiutujących w Europie od 2012 r.

Silnik benzynowy SKYACTIV-G
W nowym silniku benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa SKYACTIV zastosowano pełen zakres zupełnie nowych rozwiązań technicznych. Jest on wyjątkowo mocny, a przy tym nadzwyczajnie sprawny dzięki wykorzystaniu niespotykanego dotąd stopnia sprężania. Pokonano przy tym wszystkie trudności, jakie wcześniej to uniemożliwiały.
Podstawowe cechy: Bardzo wysoki stopień sprężania 14.0:1; Ten niezwykły stopień sprężania uzyskano dzięki układowi wylotowemu 4-2-1, wgłębieniom w tłokach, nowym wtryskiwaczom wielootworkowym i innym innowacjom zapobiegającym niewłaściwemu spalaniu (stukowemu); Tarcie wewnętrzne zmniejszone o 30 proc.; Zmienne fazy rozrządu w napędzie zaworów dolotowych i wylotowych - podwójny S-VT - zmniejszający straty pompowania; Lekka budowa - masa całkowita mniejsza o 10 proc.; Zużycie paliwa i emisja CO2 mniejsze o ok. 15 proc. w porównaniu z obecnym silnikiem benzynowym Mazdy 2,0 MZR; Moment obrotowy większy o ok. 15 proc. w zakresie małych i średnich prędkości obrotowych silnika.

Silnik diesla SKYACTIV-D
Czysty, szybkoobrotowy, elastyczny i sprawiający więcej przyjemności z jazdy niż kiedykolwiek wcześniej. Mazda podniosła poprzeczkę silnikom diesla wraz z wprowadzeniem silnika SKYACTIV-D. Podstawowe znaczenie ma stopień sprężania, ponieważ na nowo i od podstaw rozważono procesy wewnętrzne zachodzące przy spalaniu. W rezultacie uzyskano dużą moc i wydajność, spełniając normy emisji bez potrzeby używania specjalnych układów oczyszczania spalin.
Podstawowe cechy: Zużycie paliwa mniejsze o ok. 20 proc. w porównaniu z obecnym silnikiem wysokoprężnym 2,2 MZR-CD), dzięki wyjątkowo niskiemu stopniowi sprężania 14.0:1 i wobec tego dłuższemu suwowi rozprężania po spalaniu; Zmienny wznios zaworów wylotowych zapewnia wewnętrzną recyrkulację spalin, stabilizując spalanie w fazie nagrzewania silnika; Dzięki dwustopniowemu turbodoładowaniu silnik jest jednakowo elastyczny w całym zakresie obrotów (do ok. 5200 obr./min); O 10 proc. lżejszy niż obecny diesel MZR-CD o pojemności 2,2 l; 20-procentowe zmniejszenie tarcia wewnętrznego silnika ; Aktywny ceramiczny filtr cząstek stałych o dużej skuteczności; Spełnia normy Euro 6, Tier II BIN 5 (USA) i japońskie Post New Long-Term bez kosztownych układów redukcji tlenków azotu.

Automatyczne skrzynie biegów SKYACTIV-Drive
Płynnie przełączające, właściwie reagujące i zapewniające przyjemność z jazdy, a przy tym sprzyjające zmniejszeniu zużycia paliwa automatyczne skrzynie biegów Mazda SKYACTIV-Drive opracowano w celu uzyskania najwyższych na świecie osiągów i sprawności w przekładniach automatycznych, także tych współpracujących z silnikami diesla o dużym momencie. Przełączcie na Drive!
Podstawowe cechy: Unikalna technologia, w której połączono zalety przekładni bezstopniowej (CVT), skrzyni dwusprzęgłowej i konwencjonalnej skrzyni automatycznej; Nowe sprzęgło blokujące działające w bardzo szerokim zakresie na wszystkich 6 przełożeniach, zapewnia przełączanie podobne jak w skrzyni ręcznie sterowanej i poprawia ekonomikę paliwową o do 7 proc. w porównaniu z obecnymi skrzyniami automatycznymi; Szybkie i płynne przełączanie dzięki nowym modułom mechatronicznym; Potężne i stałe przyspieszenie od chwili ruszenia z miejsca; Dostępna zarówno z silnikami SKYACTIV-G, jak i SKYACTIV-D.

Ręcznie sterowana skrzynia biegów SKYACTIV-MT
Mazda skonstruowała innowacyjną, 6-biegową skrzynię ręcznie sterowaną SKYACTIV-MT w celu poprawy ekonomiki paliwa, ale bez utraty przyjemności z jazdy. Za wzór szybkości i precyzji przełączania postawiono sobie skrzynię legendarnego roadstera Mazdy MX-5.
Podstawowe cechy: Zoptymalizowana do pojazdów z przednim napędem, z łatwym przełączaniem i krótkimi skokami dźwigni przypominającymi te z MX-5; Przekonstruowana w celu istotnego zmniejszenia wymiarów i masy; Zwarta budowa ułatwia umieszczenie w pojeździe; Mniejsze zużycie paliwa dzięki zmniejszeniu tarcia wewnętrznego.

Nadwozie SKYACTIV-Body
Mocniejsze i bezpieczniejsze, a przy tym lżejsze? Konstruktorzy Mazdy wrócili do desek kreślarskich w celu opracowania SKYACTIV-Body łączącego lekkość konstrukcji, wytrzymałość materiałów i nowe, skuteczniejsze struktury.
Podstawowe cechy: Masa zredukowana o 8 proc. dzięki na nowo opracowanej strukturze nadwozia, nowym technologiom produkcji (zaawansowane metody klejenia) i szerszemu zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie; Poprawione właściwości dynamiczne, dzięki sztywniejszemu o 30 proc. nadwoziu zaprojektowanemu wg reguł prosta konstrukcja i ciągła rama (struktury pierścieniowe) w nośnych elementach; Najwyższa odporność zderzeniowa dzięki przeprojektowaniu stref zgniotu i użyciu wielu dróg rozprowadzania sił.

Podwozie SKYACTIV-Chassis
Jest to podwozie, w którym połączono zwinność prowadzenia z komfortem jazdy i stabilnością, nawet przy najwyższych prędkościach. W zawieszeniu SKYACTIV-Chassis uzyskano najwyższą sztywność przy lekkiej konstrukcji.
Podstawowe cechy: Poczucie zjednoczenia samochodu z kierowcą - Jinba Ittai - inspiracji szukano w prowadzeniu MX-5; Wyższa jakość prowadzenia przy wszystkich prędkościach (zwinność przy małych i średnich prędkościach oraz stabilność przy dużych) w następstwie m.in. całkowitego przekonstruowania punktów mocowania tylnego zawieszenia, geometrii wahaczy, podzespołów i parametrów układu kierowniczego; Doskonała sztywność przy mniejszej o 14 proc. masie podwozia dzięki nowej konstrukcji zawieszenia kolumnowego z przodu i wielowahaczowego z tyłu.

Jednym z zasadniczych celów działalności Mazdy jest uczynienie transportu indywidualnego bardziej przyjaznym dla środowiska i jednocześnie bardziej przystępnym dla szerszych rzesz klientów. Dlatego, podstawowym priorytetem było zwiększenie sprawności silników spalinowych. Specjaliści z ośrodka badawczo-rozwojowego w Hiroszimie uważają, że najlepszym sposobem na to jest przede wszystkim znaczna optymalizacja procesów w konwencjonalnych silnikach w celu wyraźnego obniżenia zużycia paliw kopalnych.

materiały: Mazda Motor Poland









Ostatnie artykuły