Filmy

Nowa Kia Picanto

Kia Picanto, która miała swoją światową premierę na targach motoryzacyjnych w Genewie, została zaprojektowana od nowa. Jej nowa stylizacja daje wrażenie solidności i dojrzałości. Pojazd zapewnia większy komfort użytkownikom, dysponuje obszerniejszym bagażnikiem, oferowany po raz pierwszy w dwóch wersjach, 3- i 5-drzwiowej. Ma za zadanie zyskać całkowicie nową pozycję, jednego z najbardziej konkurencyjnych pojazdów w globalnym segmencie miejskich samochodów osobowych.

- Nasze nowe Picanto to obecnie mały, ale dojrzały pojazd. To bardzo dopracowany samochód, oferujący tak wysoką jakość i tyle rozwiązań z segmentu Premium oraz opcji wyposażenia, że znacząco polepszy on postrzeganie modeli segmentu A. Nowe Picanto przyczyni się również do utrzymania przez koncern Kia reputacji firmy oferującej wysoką wartość. Zapewnia ono rozwiązania z klasy Premium za przestępną cenę i przyciąga klientów do salonów naszych dealerów. Spodziewamy się, że w ciągu kolejnych sześciu lat globalne zapotrzebowanie na samochody segmentu A będzie oscylowało w okolicach 2,4 miliona pojazdów rocznie i jesteśmy przekonani, że nowe Picanto da nam możliwość zdobycia większej części tego rynku - komentuje Benny Oeyen, wiceprezes Kia Motors Europe ds. marketingu i planowania produktu.

W ciągu trzech ostatnich lat rodzina produktów spod marki Kia przeszła kompletną metamorfozę designu i przesunęła się z kategorii rozsądnego głównego nurtu do kategorii trendsettera. Picanto to najmłodszy członek rodziny samochodów Kia. Tym najnowszym małym modelem firma wykonała odważny krok. Charakter pojazdu został zmieniony z fajnego i przyjaznego na dojrzały i interesujący. Doskonały wygląd, atrakcyjne proporcje i dynamiczny język designu mają sprawić, że samochód będzie zwracał na siebie uwagę na drodze. Picanto w swojej najnowszej formie wyraża pewność siebie i dojrzałość, co jest unikalne w segmencie A.

Sylwetka
Patrząc na sylwetkę nowego Picanto, można zauważyć większe poczucie stabilności i siły, które podkreślają wyraziście zarysowane nadkola, nisko poprowadzony, szeroki próg oraz i szeroko rozstawione felgi z lekkich stopów. Przód nowego Picanto wyraża ten sam asertywny wigor i dopracowanie, jakie można dostrzec u większych braci - w modelach Venga i Sportage - oraz ma tak samo charakterystyczną osłonę chłodnicy nazwaną wcześniej nos tygrysa (tiger nose).

Oczy tygrysa w postaci oferowanych w standardzie świateł dziennych Picanto (opcjonalnie diodowych w wyższych wersjach wyposażenia), sugerują wysoki poziom zaawansowania designu i technologii. W połączeniu z niskim otwarciem osłony chłodnicy światła tworzą sportowy oraz charakterystycznie nisko sięgający układ graficzny.

Śmiały przód uzupełnia wyraziste i pełne dynamiki nadwozie, podkreślające siłę i dojrzałość Picanto. To właśnie dzięki niemu na drodze pojazd sprawia wrażenie prawdziwie luksusowego. Silnie zarysowana linia bocznego przełamania, wprowadza dynamiczne napięcie w profilu samochodu i ukrywa w ten sposób klamki. To kolejny przykład uwagi, jaką skierowano na detale, dzięki czemu nowe Picanto zdecydowanie wyróżnia się wśród konkurentów.

Patrząc od tyłu, nowy design Picanto podkreśla modną nowoczesność za pomocą dużej tylnej szyby, obramowanej wyjątkowym układem świateł i wzmocnionej silnie zarysowanym obszarem zderzaka.

Wersja 3-drzwiowa
Z unikalną konstrukcją tylnego słupka, zderzaków i osłony chłodnicy wejdzie do sprzedaży w trzecim kwartale 2011 r. Będzie ona oferowała jeszcze atrakcyjniejszy wygląd zewnętrzny. Układ przodu 3-drzwiowego Picanto został delikatnie przełamany w celu pogłębienia sportowego charakteru pojazdu. Jego ekspresja jest nieco ostrzejsza, a przekaz żywszy. Z tyłu - kontrastujące wstawki zderzaka podkreślają szerokość i moc pojazdu. Wszystko jest precyzyjnie dopracowane, czego efektem jest samochód o zdecydowanie odmiennym charakterze w stosunku do wersji 5-drzwiowej.

Bardziej stylowe, nowe Picanto o długości 3,6 m pozostaje wciąż samochodem bardzo praktycznym. Na zewnątrz długość pojazdu wzrosła o 60 mm, a rozstaw osi został wydłużony o 15 mm. Chociaż nowe Picanto to większy samochód z bogatszym wyposażeniem i nowoczesnymi technologiami, szersze wykorzystanie wysokowytrzymałych gatunków stali w nadwoziu zaowocowało niższą wagą - nawet do 10 kg, zależnie od wybranej wersji. Wzrost wielkości oraz inteligentne rozwiązania wnętrza doprowadziły do powiększenia kabiny (przestrzeń na nogi z przodu nawet o 36 mm) i przestrzeni bagażowej (o 27 proc. - do 200 l).

Przedstawiciele firmy Kia spodziewają się, że nową wersję 3-drzwiową wybierze 33 proc. nabywców Picanto. Sportowa z wyglądu wersja 3-drzwiowa będzie kluczowym elementem kampanii zdobywania nowych, młodszych grup konsumentów.

Produkowane wyłącznie w koreańskim zakładzie Seosan nowe Picanto będzie dostępne w gamie dziewięciu kolorów nadwozia (Europa) - dwóch zwykłych i siedmiu metalicznych - przy czym na poszczególnych rynkach oferta może obejmować inne kolory spełniające lokalne zapotrzebowanie.

Cechy dużego samochodu
Wszechstronnie dopracowane wnętrze nowego Picanto oferuje nabywcom komfort i wygodę dużego samochodu - wiele związanych z tym rozwiązań pojawia się w tym segmencie rynku po raz pierwszy. Picanto wyznaczy nowy wzorzec w tej klasie pojazdów pod względem jakości materiałów i zakresu wyboru wersji wyposażenia, który zapewnia wyjątkowe możliwości indywidualizacji pojazdu w tym segmencie.

Architektura wnętrza wykazuje taką samą funkcjonalność, co rozwiązania zewnętrzne. Większość przełączników rozlokowana jest w sposób ułatwiający dostęp do nich i podkreślający szerokość i przestronność kabiny. Gruba, dwuramienna kierownica i charakterystyczny dla marki Kia trzycylindrowy zestaw wskaźników o przejrzystym i precyzyjnym układzie odzwierciedlają konsekwencję stosowania nowej filozofii designu w całej gamie samochodów pojazdów Kia.

Wyposażenie i możliwość indywidualizacji pojazdu
Oferując zróżnicowane pakiety wykończenia wnętrza, z których każdy obejmuje dobrze dostosowane detale i może być łączony z wybranym przez klienta kolorem zewnętrznym, firma Kia wprowadziła do tego segmentu rynku możliwość indywidualizacji pojazdu. Wnętrze może być szykowne, sportowe lub luksusowe, w zależności od preferencji użytkownika.

Nowe Picanto otrzymało bogatsze wyposażenie, obejmujące m.in.: szyby ograniczające przenikanie promieni UV, automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka, światła główne z funkcją oświetlenia drogi do domu i powitania, półkę na drobiazgi przy fotelu pasażera, schowek pod podłogą, otwierany uchwyt na dwa napoje z delikatnym podświetleniem, podświetlane lusterka w osłach przeciwsłonecznych i wskaźnik zmiany biegu wspomagający oszczędny styl jazdy.

Inne nowe rozwiązania dostępne wewnątrz pojazdu to: inteligentny system otwierania z przyciskiem start/stop, gniazda AUX, iPod i USB w radiu z funkcją RDS i odtwarzaczem CD, mogącym odtwarzać pliki MP3, system Bluetooth® do podłączania telefonu z systemem rozpoznawania głosowego, aktywne zagłówki, poduszkę powietrzną na wysokości nóg po stronie kierowcy, podgrzewane fotele z przodu, podgrzewaną kierownicę, czujniki parkowania z tyłu, system HAC (wspomaganie ruszania pod górę) i automatyczny system wyłączania/włączania silnika ISG jeszcze bardziej ograniczający zużycie paliwa.

Oprócz polepszenia warunków jazdy i prowadzenia oraz udoskonalenia zabezpieczeń przed skutkami wypadków, sztywniejsza struktura skorupy nadwozia nowego Picanto jest fundamentem lepszego zestrojenia pojazdu, dzięki któremu mała Kia staje się liderem segmentu A.

Działania zmierzające do ograniczenia odczuwalnego podczas jazdy hałasu i wibracji obejmują większe hydrauliczne mocowania silnika i skrzyni biegów, trzywarstwowe wytłumienie obszaru deski rozdzielczej, podwójne uszczelnienia drzwi oraz dwa rozwiązania obniżające szum wiatru: blokady dźwiękowe w mocowaniach lusterek i przesunięcie anteny w tylną część dachu.


Wydajne silniki i bardzo niskie zużycie paliwa
W Europie każde nowe Picanto będzie wyposażone w bardzo wydajny silnik Kappa, który pomaga obniżyć podstawowy poziom emisji CO2 do 90 g/km i ogranicza zużycie paliwa do 4,1 litra/100 km.

Dostępne będą trzy wersje silnika Kappa. Jednostka czterocylindrowa o pojemności skokowej 1248 cm3 oferująca moc 85 KM i moment obrotowy 121 Nm to najmocniejsza z nich. Do wyboru są jeszcze dwie jednostki trzycylindrowe o pojemności skokowej 998 cm3 - z silnikiem tylko benzynowym lub na benzynę i na gaz (LPG). Wersja benzynowa osiąga moc 69 KM i moment obrotowy 95 Nm, a wersja LPG moc 82 KM i moment obrotowy 94 Nm.

Produkowane w Korei jednostki Kappa posiadają szereg wspólnych elementów konstrukcyjnych, m.in. system zmiennych faz rozrządu CVVT po stronie dolotowej i wydechowej, kadłub wykonany z odlewu aluminiowego, przestawiony wał korbowy, bezobsługowy łańcuch rozrządu o wydłużonej trwałości oraz sprężyny zaworowe o niskim współczynniku tarcia. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii osiągnięto znaczną redukcję emisji CO2, która dla gamy modelowej Picanto zawiera się w granicach 95-105 g/km. Na obniżenie kosztów eksploatacji wpływa niskie zużycie paliwa, wahające się od 4,2 do 5,9 l/100 km.

Wersja LPG - wyposażona jest w zbiornik na gaz o pojemności 35 l oraz dodatkowo zbiornik na benzynę o pojemności 10 l, co umożliwia przejechanie do 150 km po zużyciu całego gazu.

Dla oferowanych w Europie odmian modelowych Picanto dostępny będzie ekonomizujący zużycie paliwa pakiet Eco-Dynamics (automatyczny system wyłączania/włączania silnika ISG, zaawansowane sterowanie alternatorem, udoskonalony rozrusznik silnika i opony o niskim oporze toczenia). Pakiet ten powoduje dalszy spadek emisji CO2 - do 90-105 g/km, co kwalifikuje wszystkie odmiany modelowe Picanto do uzyskania ulg podatkowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, pozwala także jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa - do poziomu 4,1 - 5,6 l/100 km.

Wyposażeniem seryjnym wszystkich odmian modelowych nowego Picanto jest pięciostopniowa przekładnia manualna; Opcjonalnie z silnikiem 1.2 o mocy 85 KM dostępna będzie również czterobiegowa przekładnia automatyczna. W tej wersji nowe Picanto odnotowuje konkurencyjny poziom spalania na poziomie 5,3 l/100 km oraz emisję CO2 w wysokości 125 g/km.

Lepsza jazda, stabilność i hamowanie
Wywodzący się z modelu poprzedniego system zawieszenia (kolumny Mac Pherson z przodu i belka skrętna z tyłu) oraz podzespoły podwozia nowego Picanto zostały odpowiednio zmodyfikowane w sposób pozwalający zachować dotychczasową precyzję prowadzenia - przy jednoczesnym podwyższeniu komfortu jazdy. Aby poprawić stabilność kierunkową w jeździe na wprost zmniejszono o 12 proc. twardość sprężyn przedniego zawieszenia, którego skok wydłużono przez skrócenie wysokości odbojów o 20 mm. Powiększono także do 4,1 stopnia kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Celem zredukowania tendencji do podsterowności podwyższono sztywność zespolonej belki skrętnej (CTBA) zawieszenia tylnego o 60 proc. Efektem zastosowania sprężyn o niższej (29 proc.) twardości, skrócenia odbojów (o 15 mm) oraz ulepszonych tulei wahaczy jest poprawa komfortu i ogólnej stabilności zachowania się pojazdu na drodze.

Nowe Picanto wyposażone jest w hamulce tarczowe na czterech kołach (standard we wszystkich odmianach modelowych z systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC), układ przeciwblokowania kół ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania EBD oraz wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist. Skuteczność hamowania - 41 m przy 100-0 km/h należy do najlepszych w tej klasie pojazdów, przewyższając osiągi wielu innych modeli segmentu A. Picanto bez systemu ESC posiada na kołach tylnych hamulce bębnowe.

Lepsze zabezpieczenie podróżnych i przechodniów
Całkowicie nowa skorupa nadwozia nowego Picanto w większym stopniu wykorzystuje wysokowytrzymałe gatunki stali. Zastosowano ponadto pierścienie wzmacniające słupki środkowe i tylne oraz płytę podłogową i dach. Dodatkowe wsporniki występują także z przodu pomiędzy osłonami a kolumnami zawieszenia, co zwiększa sztywność całego układu.

Lepsze zabezpieczenie boczne zapewnia wzmocnienie słupków środkowych i progów płytami ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie. Zapobiegające wnikaniu ciał obcych do pojazdu belki ochronne w drzwiach zachodzą teraz na słupki boczne, zaś przednie drzwi są wypełnione panelami z pianki poliuretanowej.

Dostępne wyposażenie związane z bezpieczeństwem będzie obejmować do siedmiu poduszek powietrznych (w tym nową poduszkę kolanową), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system wspomagania ruszania pod górę HAC i aktywne zagłówki przednich foteli, chroniące pasażerów przed urazami kręgosłupa szyjnego w kolizjach tylnych. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia oferowany w Europie standardowo system sygnalizacji awaryjnego zatrzymania ESS. Czujniki wykrywają gwałtowne i ostre hamowanie i trzykrotnie błyskają światłami awaryjnymi, aby zaalarmować kierowców jadących z tyłu, że samochód gwałtownie zwalnia.

Za sprawą dodania nowej belki poprzecznej pod przednim zderzakiem, tworzącej deformującą się osłonę przed przednią szybą i przesuwającą zamek przedniej maski (wewnątrz komory silnikowej) o 50 mm z linii środkowej samochodu, wzrosło także bezpieczeństwo przechodniów.

Po uzyskaniu 5 gwiazdek w ocenie bezpieczeństwa w testach zderzeniowych EuroNCAP przez modele Kia cee’d, Venga, Soul, Sportage i Sorento inżynierowie firmy Kia są pewni, że nowe Picanto okaże się jednym z najbezpieczniejszych samochodów segmentu A zarówno w testach zderzeniowych EuroNCAP, jak i innych światowych organizacji.

To samochód, który równie dobrze będzie się prezentował w centrum miasta i na wiejskiej drodze. W Polsce całkowicie nowe Picanto wjedzie do sprzedaży w maju tego roku i z pewnością mile zaskoczy swoich nabywców wyraźną redukcją emisji CO2 - w połączeniu z obniżeniem zużycia paliwa oraz ogólnych kosztów eksploatacji.

materiały: Kia Motors Polska



Ostatnie artykuły