Filmy

Nowe BMW X1 xDrive28i

Nowe BMW X1 xDrive28i - to unikalna koncepcja pojazdu w segmencie samochodów kompaktowych klasy premium, stylizacja i właściwości jezdne typowe dla rodziny modeli BMW X, wysoka funkcjonalność wnętrza, bezkompromisowa jakość klasy premium konstrukcji i użytych materiałów, ekskluzywne wykończenie wnętrza oraz innowacyjne opcje mobilnej platformy komunikacyjnej BMW ConnectedDrive, które obejmują aplikacje do odbioru internetowych stacji radiowych oraz możliwość połączenia z takimi stronami jak Facebook czy Twitter.

Wyrazista stylistyka i supernowoczesne, funkcjonalne wnętrze
BMW X1 oferuje radość z jazdy w najczystszej postaci, dynamiczne osiągi oraz świetne właściwości jezdne i zachowanie w gąszczu miejskich ulic oraz na trasie. Stylistykę auta zdominowała wyrazista elegancja, ekskluzywna funkcjonalność oraz nowoczesność wyznaczająca nowe trendy. Unikalna koncepcja pojazdu stanowi połączenie typowej dla samochodów marki BMW radości z jazdy i rzadko spotykanego w tym segmencie poziomu funkcjonalności wnętrza. Taka konfiguracja z pewnością spodoba się klientom, którzy preferują aktywny i ciekawy styl życia. Wysoka funkcjonalność i dynamiczna, sportowa charakterystyka znalazły odzwierciedlenie w stylistyce nadwozia, którego płynne, wyraziste linie scalają przód, boki i tył karoserii w jedną, harmonijną całość, łagodne łącząc poszczególne elementy nadwozia.

Pięciodrzwiowe X1 mierzy 4,45 m długości. Pomimo niewielkich w porównaniu do BMW X6, BMW X5 czy BMW X3 rozmiarów, bez wątpienia należy do rodziny modeli X. Mocno wyprofilowane wnęki kół, zwiększony prześwit, wąskie listwy ochronne wzdłuż dolej części nadwozia oraz ustawione pionowo kratki przedniego grilla o charakterystycznym, przypominającym nerkę kształcie - wszystkie elementy masywnego designu wskazują jednoznacznie na przynależność BMW X1. Długa pokrywa silnika, krótki przedni zwis, duży rozstaw osi wynoszący 2,76 m oraz stromo opadające tylne okno wzmaga wrażenie masywności i potwierdza usportowiony charakter modelu.

Wyższa pozycja za kierownicą i kokpit zwrócony w stronę kierującego, dodatkowo potęgują niepowtarzalne doznania z jazdy. Taki układ umożliwia również wygodne wsiadanie i zapewnia kierowcy znakomitą widoczność. Wysoka jakość materiałów, ich przepiękne tekstury oraz system iDrive w modelach wyposażonych w dostępną w opcji fabryczną nawigacją - elementy te budują najwyższą jakość klasy premium, do której należy BMW X1. Ekspresyjne elementy graficzne, tapicerka najwyższej jakości oraz dynamiczna stylistyka buduje sportową, młodzieńczą aurę BMW X1. Poziome linie nadają panelowi instrumentów uporządkowany, warstwowy wygląd. Wrażenie to przenosi się na tapicerkę drzwi, podkreślając przepastność panelu instrumentów oraz ogólne poczucie przestronności wnętrza. Stylistyka konsoli środkowej wyznacza granicę pomiędzy terytorium kierowcy i pasażera.

Z tyłu znajdziemy trzy pełnowymiarowe fotele. Ich oparcie jest dzielone w stosunku 40:20:40, a pojemność przestrzeni bagażowej można zwiększyć (z 420 do 1350 l) opuszczając jego poszczególne części. Wysoki poziom funkcjonalności wnętrza podnosi ogromna liczba schowków, kieszeni i uchwytów na napoje.

Wyposażenie standardowe
Nowe BMW X1 xDrive28i standardowo wyposażono w sześciostopniową przekładnię manualną. Dostępne bez dopłaty rozwiązania technologiczne BMW EfficientDynamics obejmują m.in. system odzysku energii kinetycznej hamowania, wskaźnik optymalnej zmiany przełożeń, funkcję Auto Start-Stop oraz osprzęt silnika załączany zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem. Opcjonalnie dostępna jest również wersja z ośmiostopniową przekładnią automatyczną. Dzięki niezwykle wysokiej sprawności indykowanej, modele z tą skrzynią biegów gwarantują identyczne spalanie i poziom emisji co wersje z przekładnią manualną. W skład wyposażenia standardowego nowego BMW X1 xDrive28i wchodzi układ napędu na wszystkie koła BMW xDrive, którego sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe nieustannie modyfikuje stosunek mocy przekazywanej na przednią i tylną oś pojazdu. Inteligentny napęd na wszystkie koła zespolono z układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC) i dzięki temu reakcja na pod- i nadsterowność jest natychmiastowa. W rezultacie, na śliskich lub nieutwardzonych nawierzchniach znacznej poprawie ulega trakcja, a także zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Układ xDrive zmodyfikowano pod kątem lepszej dynamiki jazdy, co przekłada się na bardziej pewne i precyzyjne prowadzenie na łuku drogi. Ponadto dostępny w opcji układ Performance Control może dodatkowo poprawić dynamikę i bezpieczeństwo jazdy dostosowując wartość momentu przekazywanego na tylną oś pojazdu do warunków panujących na drodze.

Najwyższej jakości wyposażenie dodatkowe
Opcje indywidualizacji wystroju wnętrza obejmują sportowe fotele, system ich podgrzewania, pakiet oświetlenia wewnętrznego oraz duży panoramiczny szklany dach. Wydajny, automatyczny układ klimatyzacji oferuje pięć różnych trybów pracy i utrzymuje we wnętrzu pojazdu przyjemną temperaturę, niezależnie od pory roku czy warunków pogodowych. Dostępny w standardzie system audio posiada sześć głośników, napęd CD oraz złącze AUX-IN, które umożliwia podłączenie dodatkowego sprzętu audio. Opcjonalnie, do pokładowego systemu rozrywki pojazdu podłączyć można poprzez gniazdo USB odtwarzacze MP3 oraz inne urządzenia do przechowywania danych lub plików muzycznych.

BMW X1 wyposażone w system nawigacji w wersji Business lub Professional posiada również system operacyjny iDrive najnowszej generacji sterowany za pomocą pokrętła w konsoli środkowej oraz przycisków bezpośredniego wyboru i funkcyjnych przycisków-zakładek poniżej panelu obsługi układu klimatyzacji. Obsługa systemu iDrive odbywa się również przy pomocy wyświetlacza o przekątnej 6,5 lub 8,8 cala. Dodatkowo, dostępne są również liczne usługi i systemy wspomagające kierowcę, które wchodzą w skład mobilnej platformy komunikacyjnej BMW ConnectedDrive. System czujników parkowania można dodatkowo rozbudować o kamerę cofania, która w jeszcze większym stopniu ułatwia manewrowanie pojazdem. Platforma BMW ConnectedDrive oferuje ponadto dostęp do Internetu oraz innowacyjne rozwiązania dla smartfonów i zewnętrznych odtwarzaczy muzycznych. Dodatkowe aplikacje platformy BMW ConnectedDrive stanowią atrakcyjną opcję rozszerzenia funkcji informacyjno-rozrywkowych dostępnych w modelu BMW X1. Dzięki tej specjalnej opcji użytkownicy iPhone’a firmy Apple mogą za darmo pobierać oprogramowanie z serwisu Apple App Store. Umożliwia to wybór internetowych stacji radiowych z całego świata przy wykorzystaniu systemu iDrive lub przeglądanie najnowszych wpisów z Facebooka czy Twittera na wyświetlaczu BMW X1. Usługi online umożliwiają wysyłanie z samochodu standardowych wiadomości. Oferta dostępnych dodatkowych aplikacji i funkcji będzie w przyszłości rozszerzana.

Silnik - nowe standardy wydajności i dynamiki
BMW X1 xDrive28i łączy niepowtarzalne wrażenia z jazdy z wydajnością, która nie ma sobie równych w tej klasie mocy. Nowy model BMW X1 oferuje wyjątkowo dynamiczną charakterystykę mocy, która dotychczas zarezerwowana była dla silników sześciocylindrowych. Tutaj została uzupełniona niezwykle małym zapotrzebowaniem na paliwo i niskim poziomem emisji substancji szkodliwych. Wszystko to dzięki nowej, dwulitrowej, czterocylindrowej jednostce benzynowej, która dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii ustanawia nowe standardy.

Silnik BMW X1 xDrive28i w imponującym stylu osiąga dwa podstawowe cele strategii BMW EfficientDynamics. Nieustannie podnosi poprzeczkę wymagań stawianych pojazdom w zakresie przyjemności z jazdy i jednocześnie ogranicza zużycie paliwa oraz poziom emisji substancji szkodliwych. Przy pojemności skokowej 1997 cm3 i dostępnej jedynie w pojazdach BMW technologii TwinPower Turbo (układ doładowania twin-scroll) oraz dzięki takim rozwiązaniom jak układ wtryskowy High Precision Injection, podwójny VANOS czy układ VALVETRONIC, jednostka ta generuje maksymalną moc o wartości 180 kW/245 KM przy 5000 obr./min., czyli o 55 kW więcej niż poprzednia, najmocniejsza odmiana dwulitrowego silnika benzynowego marki BMW.

Po raz pierwszy technologia BMW TwinPower Turbo znajduje zastosowanie w silniku czterocylindrowym. Technologia BMW TwinPower Turbo pozwala czterocylindrowej jednostce na osiągnięcie mocy, która normalnie wymagałaby w silniku o zapłonie iskrowym większej liczby cylindrów oraz zdecydowanie wyższej pojemności skokowej. Czterocylindrowy silnik - z aluminiową skrzynką korbową oraz konstrukcją typu bedplate stosowaną na co dzień w samochodach wyścigowych - jest lżejszy i bardziej zwarty niż typowa jednostka sześciocylindrowa o porównywalnej mocy.
Takie rozwiązanie bezpośrednio wpływa na zwiększenie wydajności BMW X1 xDrive28i oraz - dzięki mniejszemu obciążeniu przedniej osi - na poprawę dynamiki jazdy.

Nowa jednostka oferuje również wyższy moment obrotowy o wartości znamionowej 350 niutonometrów, który dostępny jest od zaledwie 1250 obr./min. i gwarantuje świetną dynamikę już przy najniższych prędkościach obrotowych silnika. Fakt, iż dynamiczny przyrost mocy dostępny jest od prędkości nieznacznie przekraczającej obroty biegu jałowego to jedna z najbardziej kuszących cech nowego silnika. Warto dodać, iż przybór mocy jest równomiernie dynamiczny w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika. Aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h nowe BMW X1 xDrive28i potrzebuje 6,1 sekundy (6,5 sekundy w wersji z przekładnią automatyczną). Oznacza to poprawę osiągów o odpowiednio 0,7 i 0,3 sekundy w porównaniu z poprzednią wersją modelu wyposażoną w sześciostopniową przekładnię automatyczną. Nowe BMW X1 xDrive28i może rozpędzić się maksymalnie do 240 km/h.

Turbosprężarka BMW X1 xDrive28i - to konstrukcja dwukanałowa typu twin-scroll. Spalinowe kanały wylotowe wychodzące z dwóch par cylindrów zostały całkowicie oddzielone w kolektorze wydechowym i turbosprężarce. Tymi spiralnymi kanałami spaliny prowadzone są na wirnik turbiny. Taka konstrukcja sprawia, iż przy niskich prędkościach obrotowych silnika uzyskuje się bardzo niskie przeciwciśnienie, a pulsująca energia gazów spalinowych może zostać optymalnie wykorzystana i pokierowana tak by bez opóźnień wprowadzić w ruch łopatki turbiny. W rezultacie pojazd bardzo dynamicznie reaguje na zmianę położenia przepustnicy i gwarantuje świetne osiągi typowe dla marki BMW.

Bardziej dynamiczne osiągi i ograniczona emisja substancji szkodliwych dzięki zastosowaniu systemu VALVETRONIC, płynnej regulacji rozrządu VANOS oraz układu bezpośredniego wtrysku paliwa. Zintegrowany z głowicą cylindrów system sterowania zmiennym skokiem zaworu ssącego w rozrządzie (VALVETRONIC) oraz podwójna, płynna regulacja faz rozrządu (double-VANOS) również mają korzystny wpływ na charakterystykę mocy i osiągów BMW X1 xDrive28i. Silnik nowego modelu wyposażono w zespolone wałki rozrządcze zaworów dolotowych i wydechowych oraz najnowszą generację systemu VALVETRONIC, który działa jeszcze szybciej dzięki zastosowaniu zoptymalizowanego silniczka krokowego z wbudowanym czujnikiem. Opatentowany przez firmę BMW system VALVETRONIC płynnie steruje zmiennym skokiem zaworu ssącego w rozrządzie i może zastąpić przepustnicę stosowaną we wcześniejszych generacjach silników. W tym przypadku powietrze spalania kontrolowane jest wewnątrz silnika, co znacznie poprawia dynamikę jego reakcji. Straty pompowania ograniczono do minimum przez co silnik jest o wiele bardziej wydajny.

Niezwykła wydajność nowej jednostki napędowej - nawet jak na silnik z turbodoładowaniem - to również zasługa układu bezpośredniego wtrysku paliwa High Precision Injection. Umieszczone centralnie między zaworami, elektromagnetyczne wtryskiwacze precyzyjnie dozują paliwo pod maksymalnym ciśnieniem dochodzącym do 200 bar. Benzyna zostaje podana bardzo blisko świecy zapłonowej, co sprawia, iż proces spalania jest wyjątkowo czysty i jednorodny. Efekt chłodzenia mieszanki paliwowej podczas wtrysku przyczynia się również do osiągnięcia wyższego stopnia sprężania niż w tradycyjnych turbodoładowanych silnikach o zapłonie iskrowym. Takie rozwiązanie przynosi dalszą poprawę wydajności.

Temat wydajności wraca, gdy przyjrzymy się pompie olejowej o elektronicznie regulowanym wydatku oraz elektrycznej pompie wody załączanej na żądanie. Ponadto nowe BMW X1 xDrive28i zostało standardowo wyposażone w sześciostopniową przekładnię manualną z funkcją Auto Start-Stop, która automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd zatrzyma się na skrzyżowaniu lub w korku. Tym sposobem unika się niepotrzebnej pracy jednostki napędowej na biegu jałowym oraz związanego z tym marnotrawstwa paliwa.

Nowa technologia silnikowa oraz zastosowane standardowo i w szerokim zakresie rozwiązania BMW EfficientDynamics pozwalają zachować idealną równowagę między dobrymi osiągami a niskim zużyciem paliwa. Nowe BMW X1 xDrive28i w cyklu testowym EU potrzebuje średnio 7,9 litra na 100 km, czyli o 16 proc. mniej niż poprzednia wersja modelu. Pojazd emituje 183 g CO2 na kilometr. Cechy przejęte od wielokrotnie nagradzanej rzędowej szóstki owocują nowymi standardami wydajności. Szereg kluczowych cech nowy silnik przejął po najnowszej generacji rzędowej szóstki z układem BMW TwinPower Turbo. Jednostka ta generuje moc o wartości 225 kW/306 KM i znaleźć ją można np. w nowym BMW X3 xDrive35i. Motor ten jest ogólnie postrzegany jako jednostka wyznaczająca standardy w zakresie dynamicznych osiągów oraz imponującej wydajności. Dzięki swym wyjątkowym cechom silnik ten zdobył m.in. tytuł Engine of the Year w 2010 roku. Żadna inna jednostka napędowa o pojemności 3 litrów nie oferuje tak idealnego kompromisu między dynamiką i radością z jazdy a oszczędnością paliwa. Teraz silnik nowego BMW X1 xDrive28i również osiągną poziom technologiczny dzięki któremu wyznaczać może standardy w klasie pojemnościowej 2 litrów.

Opcjonalna, sześciostopniowa przekładnia automatyczna - większa wygoda prowadzenia, ale nie kosztem wyższego zużycia paliwa w porównaniu do skrzyni manualnej. W wersji standardowej nowe BMW X1 xDrive28i wyposażone jest w sześciostopniową skrzynię manualną. Opcjonalnie model można zamówić również z ośmiostopniową przekładnią automatyczną. Innowacyjna konstrukcja układu kół zębatych sprawia, iż rozmiarem i masą własną skrzynia ta odpowiada wcześniejszym automatycznym wersjom sześciostopniowym. Dodatkowe przełożenia zapewniają zauważalną poprawę komfortu prowadzenia, dynamiki osiągów oraz wydajności. W opcji dostępne będzie również sportowe koło kierownicy obszyte skórą lub skórzana kierownica pakietu M - obie z manetkami zmiany biegów, które umożliwiają manualną obsługę przekładni bez odrywania rąk od kierownicy. W stylu typowym dla pakietu M, prawa manetka jest odpowiedzialna za wybór wyższego a lewa niższego przełożenia. Pozostałe cechy ośmiostopniowej skrzyni automatycznej to krótko zestrojone przełożenia, minimalny poślizg przemiennika momentu obrotowego, który pojawia się tylko przy ruszaniu, niskie straty spowodowane tarciem za sprawą otwarcia jedynie dwóch sprzęgieł jednocześnie oraz konfiguracja, która przynosi korzyści zarówno podczas dynamicznego przyśpieszania jak i w trakcie jazdy ze stałą prędkością przy niskich obrotach silnika. W rezultacie układ przeniesienia napędu wyróżnia się dynamiczną charakterystyką przyśpieszenia, płynną zmianą przełożeń i jednocześnie umożliwia dalszą oszczędność paliwa. W nowym BMW X1 xDrive28i oznacza to, iż wersję z przekładnią automatyczną wykazują identyczne zapotrzebowanie na benzynę i emitują równie mało substancji szkodliwych co te wyposażone w skrzynię manualną.

BMW X1 - najlepsze właściwości jezdne w segmencie
Zmienny rozdział mocy na przednią i tylną oś - możliwy dzięki wyposażeniu nowego BMW X1 xDrive28i w standardzie w napęd na wszystkie koła BMW xDrive - przyczynia się do znacznej poprawy właściwości jezdnych oraz gwarantuje dobrą przyczepność nawet na nieutwardzonych drogach. Poprzez skrzynię rozdzielczą z elektronicznym sprzęgłem wielotarczowym, system xDrive dyskretnie steruje rozdziałem mocy w zależności od warunków panujących na drodze, zawsze przekazując odpowiednią ilość mocy na oś, której koła zachowują lepszą przyczepność. Stały napęd na wszystkie koła zintegrowano z układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC) oraz z systemem sterowania silnikiem. Czujniki przy kołach wykrywają uślizg któregokolwiek z nich już w jego najwcześniejszej fazie. Reakcja systemu jest natychmiastowa i polega na zmianie rozdziału mocy by skutecznie skorygować pod- lub nadsterowność w jej najwcześniejszej fazie. Podczas pokonywania zakrętów większa moc przekazywana jest na tylną oś, co pozwala zwiększyć kierowalność pojazdu i zapobiec podsterowności.

Układ DSC obejmuje zintegrowany układ ABS, dynamicznej kontroli hamowania (DBC), kontroli hamowania w zakrętach (CBC) oraz dynamicznej kontroli trakcji (DTC). Układ DTC opóźnia moment ingerencji systemu dynamicznej kontroli stabilności, co ułatwia ruszanie na śniegu czy piasku. Układ DSC posiada również m.in. funkcję osuszania tarcz hamulcowych, niezwykle przydatną podczas jazdy w deszczu, oraz kompensację efektu przegrzania układu hamulcowego. Samodzielnie lub w połączeniu z również dostępnym w opcji, usportowionym układem zawieszenia, system Performance Control precyzyjnie przyhamowuje pojazd odpowiednio kompensując moment obrotowy, co pozwala skutecznie przeciwdziałać pierwszym oznakom podsterowności na śliskich nawierzchniach lub podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Najnowocześniejszy układ zawieszenia i solidna konstrukcja nadwozia
Dynamiczne, precyzyjne i pewne prowadzenie BMW X1 xDrive28i zawdzięcza nowoczesnemu układowi zawieszenia oraz wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji nadwozia. Dwuprzegubowa oś przednia z kolumnami amortyzującymi oraz pięciowahaczowa oś tylna zapewniają optymalne połączenie komfortu jazdy z dynamicznym prowadzeniem. BMW X1 xDrive28i wyposażono w hydrauliczną, zębatkową przekładnię kierowniczą z bardzo precyzyjnym układem wspomagania. Po części BMW X1 zawdzięcza swą nieprzeciętną wytrzymałość nadwozia na skręcanie przemyślanemu rozmieszczeniu elementów wykonanych ze stali o podwyższonym oraz najwyższym współczynniku odporności na rozciąganie.

Wyboru materiału oraz umiejscowienia i geometrii elementów usztywniających i wzmacniających dokonano z myślą o zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa w razie kolizji oraz pod kątem optymalizacji masy własnej pojazdu i poprawy dynamiki jazdy. W wersji standardowej pasażerów chronią przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Wszystkie fotele posiadają trzypunktowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Pasy przednich foteli dodatkowo wyposażone zostały w napinacze i ograniczniki siły napięcia.

Standardowe podwójne, okrągłe reflektory BMW X1 posiadają światła do jazdy dziennej. Dostępne w opcji reflektory biksenonowe obejmują światła do jazdy w dzień oraz postojowe. Z tyłu znajdziemy dodatkowo światłowodową technologię optyczną LED, dzięki której klosze tylnych lamp w kształcie litery L jeszcze bardziej odznaczają się na tle sylwetki pojazdu. Opcjonalnie BMW X1 można również wyposażyć w asystenta świateł drogowych, czujnik deszczu oraz reflektory adaptacyjne, które lepiej doświetlają tor drogi podczas pokonywania zakrętów.

materiały: BMW GROUPPRESSCLUP POLSKA

Ostatnie artykuły