Filmy
  • Artykuły
  • Nowe Renault Laguna - eleganckie, nowoczesne i dynamiczne

Nowe Renault Laguna - eleganckie, nowoczesne i dynamiczne

Koncern Renault oferuje samochody zgodne z wysokimi standardami marki zarówno pod względem designu, innowacyjnych rozwiązań jak i jakości. Nowa Laguna, zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego 2010 w Paryżu, łączy w sobie wszystkie atuty, które złożyły się na doskonałą renomę modeli Laguna III: wyjątkowe trzymanie się drogi dzięki układowi jezdnemu 4Control z 4 kołami skrętnymi, niezrównany w tym segmencie stosunek ceny do wyposażenia i parametrów użytkowych, najwyższy w tej kategorii pojazdów poziom bezpieczeństwa, jakości i niezawodności.

Przyjemność prowadzenia
Samochód ten został stworzony z myślą o zapewnieniu najwyższej przyjemności prowadzenia. Wzorcowe zachowanie na drodze zapewnia jej właściwości jezdne na najwyższym poziomie. Oprócz niezwykle skutecznego zawieszenia oraz precyzyjnego układu kierowniczego, auto dysponuje również gamą oszczędnych silników odznaczających się doskonałymi osiągami.

Dzięki układowi jezdnemu 4Control z 4 kołami skrętnymi Renault Laguna charakteryzuje się wzorcowym zachowaniem na drodze, przekładającym się na jeszcze wyższy poziom przyjemności jazdy, bezpieczeństwa i skuteczności. Model ten obecnie oferowany z jednostkami napędowymi dCi 150, dCi 175 z automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 turbo 170 z automatyczną skrzynią biegów, dzięki czemu jest dostępny dla szerokich rzesz użytkowników.

Precyzyjny układ kierowniczy
Wyjątkową precyzję działania układu kierowniczego uzyskano dzięki zmniejszonemu przełożeniu oraz usztywnieniu kolumny kierownicy w celu zapewnienia kierowcy jeszcze większej przyjemności i lepszego wyczucia drogi podczas dynamicznej jazdy. Przy przełożeniu 1/16 manewry są znacznie ułatwione, a auto jest niezwykle zwrotne. Zwiększona sztywność i systematyczne eliminowanie wszelkich luzów w układzie pozwoliły uzyskać bardziej bezpośrednie i precyzyjne wyczucie drogi, skracając czas reakcji między ruchem kierownicy i ustawieniem kół w pożądanym kierunku jazdy.

Wersje z najsilniejszymi jednostkami napędowymi (2.0 T 170 aut. i dCi 180) są wyposażone w zmienne hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Pozostałe jednostki benzynowe i wysokoprężne są wyposażone w zespół elektropompy, który zapewnia zmienną siłę wspomagania poprzez zmianę wydatku pompy elektrycznej w zależności od warunków jazdy.

Precyzyjnie reagujący układ jezdny
Układ jezdny Nowej Laguny zapewnia wyjątkowe trzymanie się drogi na zakrętach. Gwarantuje doskonałe wyczucie drogi, a jednocześnie doskonale tłumi drgania przenoszone z nawierzchni drogi na kierownicę. Charakterystycznym parametrem świadczącym o zdolności pojazdu do płaskiego pokonywania zakrętów jest specyficzna dla danego modelu wartość przechyłów bocznych odpowiadająca kątowi nadwozia względem nawierzchni. W przypadku Nowej Laguny kąt ten wynosi 1,9 stopnia (średnia wartość dla tego segmentu: 2,2 stopnia) przy bocznym przyspieszeniu 5 m/s2. Taka sytuacja odpowiada dynamicznym warunkom jazdy po krętej drodze lub na pozamiejskim rondzie o średnicy 400 m, pokonywanym z prędkością 60 km/godz.

Dzięki układowi 4Control z 4 kołami skrętnymi Nowa Laguna jest równie zwrotna w mieście, co szybka i precyzyjna na krętych drogach. Układ, wprowadzony po raz pierwszy w sportowych wersjach gamy (Laguna GT), następnie w Lagunie Coupe, jest obecnie dostępny z pośrednimi wersjami silnikowymi: dCi 150, dCi 175 z automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 turbo 170 z automatyczną skrzynią biegów. Korzyści płynące z zastosowania układu jezdnego 4Control z 4 kołami skrętnymi: bardziej dynamiczne zachowanie na drodze; większa zwrotność; niezrównana precyzja układu kierowniczego, pozwalająca intuicyjnie utrzymać właściwy tor jazdy; niezwykła przyjemność prowadzenia niezależnie od prędkości auta; wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego.

Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi daje również poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego przy nagłym omijaniu przeszkody. W sytuacjach awaryjnych tylne koła mogą wykonać skręt nawet o 3,5 stopnia. Specjalnie dobrane parametry układu, dostosowane do dynamicznej i sportowej jazdy, pozwalają opóźnić moment zadziałania systemu ESC (Electronic Stability Control). Manewr omijania przeszkody może być dzięki temu wykonany szybciej i bez stresu. Aktywacja układu następuje tylko w ostateczności i odbywa się w sposób progresywny, gdyż uwzględnia on również kąt skrętu kół tylnych. Korzystając z danych z układów ESC/ABS, moduł elektroniczny systemu 4Control wykrywa również przypadki nierównej przyczepności kół podczas hamowania. Dostosowuje wówczas kąt skrętu tylnych kół w taki sposób, aby zapewnić stabilność auta, bez konieczności wykonywania ruchów kierownicą. Pozwala to zachować pełną kontrolę nad pojazdem w krytycznych sytuacjach, co zapewnia kierowcy poczucie jeszcze większej pewności w codziennym użytkowaniu auta.

Układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi działa w oparciu o elektroniczną kontrolę zachowania pojazdu w czasie jazdy. Umieszczony na kolumnie kierownicy czujnik wysyła za pośrednictwem szyny CAN informację o kącie skrętu kierownicy do modułu systemu 4Control. Moduł ten, umieszczony w obrębie tylnego zawieszenia, zbiera również informacje o prędkości pojazdu pochodzące z modułu ESP/ABS. Moduł uwzględnia również prędkość obrotu kierownicy, wskazującą na sportową jazdę lub próbę ominięcia przeszkody. Na podstawie powyższych parametrów moduł wydaje odpowiednie polecenie skrętu kół osi tylnej do zamontowanego w tylnym zawieszeniu siłownika elektrycznego. Precyzyjne modelowanie zachowania pojazdu w czasie jazdy pozwala non stop kontrolować zgodność z idealnym torem jazdy na podstawie informacji o manewrach wykonywanych przez kierowcę oraz rzeczywistego zachowania pojazdu na drodze.

Oszczędne i wydajne jednostki napędowe
Przystępna cenowo Nowa Laguna będzie równie konkurencyjna w trakcie użytkowania. Plasuje się w czołówce swojego segmentu, dzięki atrakcyjnym kosztom użytkowania, przeglądów i napraw, w szczególności w wersjach z silnikami dCi 110 KM (81 kW) i dCi 150 KM (110 kW). jest również wyjątkowo przyjazna dla środowiska, w szczególności poprzez obniżenie zużycia paliwa dla całej gamy średnio o 0,5 l/100 km.

Silniki dCi
Wersja dCi 110 KM (81 kW) - to rekordowo niski poziom emisji jak na auto tej wielkości i klasy. Przy emisji na poziomie 120 g CO2/km i spalaniu 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym, wersja ta łączy w sobie cechy mocnego auta do dalekich podróży z wyjątkowo umiarkowanymi całkowitymi kosztami użytkowania. Silnik ten spełnia oczekiwania klientów pokonujących rocznie duże ilości kilometrów.

Silnik M9R - lider na rynku pod względem osiągów i przyjemności prowadzenia, jest oferowany w 4 poziomach mocy: 130, 150, 175 (z automatyczną skrzynią biegów) i 180 KM (96, 110, 127 i 131 kW). Ta odznaczająca się maksymalnym momentem obrotowym 320 do 400 Nm jednostka niezwykle szybko i płynnie wchodzi na obroty aż do 5200 obr./min.Wszystkie powyższe silniki są oferowane z układami dodatkowo ograniczającymi poziom emitowanych przez nie zanieczyszczeń (filtr cząstek stałych, nowy typ zaworu EGR, udoskonalony układ wtryskowy).

Silniki benzynowe
E85 benzynowy silnik 2.0 16V (M4R) - rozwija moc 140 KM (103,4 kW) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 195 Nm. Dynamika i wysoki moment już od najniższych obrotów, duża moc na wysokich obrotach i cicha praca w całym zakresie obrotów - opracowany we współpracy z Nissanem silnik oferuje wyjątkowy poziom komfortu akustycznego i przyjemności prowadzenia. Przy umiarkowanym, wynoszącym 7,5 l/100 km zużyciu paliwa w cyklu mieszanym (173 g CO2/km), rozpędza Nową Lagunę od 0 do 100 km w ciągu 9,1 sekundy. Jego bezobsługowy łańcuch rozrządu jest objęty bezterminową gwarancją.

Silnik benzynowy 2.0 l Turbo 16V (F4Rt) - rozwija moc 170 KM (125 kW) i osiąga maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Stanowi uzupełnienie oferty silników benzynowych i jest oferowany z automatyczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów Proactive (AJ0). Spalająca 8,7 l/100 km w cyklu mieszanym (201 g CO2/km), Nowa Laguna 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w ciągu 30,2 s.

Obniżone koszty użytkowania
Nowa Laguna ułatwia życie swojemu właścicielowi. Wydłużone zostały przebiegi między przeglądami - obecnie wynoszą 30 000 km dla wszystkich wersji benzynowych i wysokoprężnych (Oil Control System) oraz 20 000 km dla silników benzynowych z turbodoładowaniem. Wymiana świec oraz filtrów powietrza i oleju napędowego odbywa się obecnie co 60 000 km, pasków rozrządu oraz pasków klinowych osprzętu co 120 000 km dla wersji benzynowych i co 160 000 km dla wersji wysokoprężnych (z wyjątkiem wersji benzynowej 2.0 16V i wysokoprężnej 2.0 dCi, z łańcuchem rozrządu z bezterminową gwarancją). Żywotność filtra powietrza oraz oleju napędowego wynosi 60 000 km. W codziennym użytkowaniu wszystkie jednostki napędowe odznaczają się obniżonym zużyciem paliwa. Nowa Laguna objęta jest 12-letnią gwarancją antykorozyjną.

To w 100 procentach nowoczesne auto
Bogata gama systemów audio, zapewniających wysoką jakość dźwięku i duże możliwości podłączenia urządzeń zewnętrznych. Nowa Laguna jest oferowana z dwoma rodzajami systemów audio: 3D Sound by Arkamys® - standardowym systemem nagłośnienia w ofercie Renault; Bose® Sound System - wysokiej klasy systemem nagłośnienia.

Nowy, wbudowany system nawigacji Renault Carminat TomTom® LIVE zapewnia 100-procentową łączność ze światem, pozostaje nadal równie przystępny cenowo - koszt poniżej 500 euro i wyjątkowo prosty w obsłudze. Funkcje: IQ Routes® - wytyczanie najdogodniejszej trasy na podstawie statystyk rzeczywistej prędkości przejazdu; Advanced Lane Guidance® - zaawansowany system wizualizacji skrzyżowań i pasów ruchu; Mapshare® - aktualizacja map za pośrednictwem społeczności TomTom®. Zostały one obecnie uzupełnione o unikalną technologię TomTom®: 4 innowacyjne usługi Live, stanowiące pomysłowe udogodnienie przy codziennym korzystaniu z samochodu: HD Traffic® - najlepsza dostępna w czasie rzeczywistym informacja o ruchu drogowym w Europie; informacja o przenośnych fotoradarach (tylko w niektórych krajach); wyszukiwanie lokalne Google Search® za pomocą słów kluczowych - zapewnia dostęp do11 milionów opisanych punktów POI; dla tras i punktów docelowych na obszarze całej Europy dostępna jest pięciodniowa prognoza pogody.

W przypadku niektórych krajów oferowany jest również drugi system nawigacji: Carminat Bluetooth® DVD. W jego skład wchodzi: 7-calowy ekran 16/9 z funkcją 3D Birdview; mapy Europy, system rozpoznawania mowy wykorzystywany do obsługi nawigacji i telefonu z funkcją Bluetooth®; radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 płyt CD z możliwością odczytu plików mp3; podwójna antena i podwójny tuner dla zapewnienia najwyższej jakości odbioru; funkcja informacji o rozmieszczeniu fotoradarów stacjonarnych (zależnie od kraju).

Wyposażenie podnoszące komfort wnętrza
Nowa Laguna reprezentuje najwyższy standard w tym segmencie, w szczególności w wersjach z silnikami wysokoprężnymi. Do wysokiego komfortu przyczyniają się również systemy wspomagania prowadzenia: automatyczny hamulec postojowy, regulator-ogranicznik prędkości, automatyczne włączanie świateł mijania i automatyczne uruchamianie wycieraczek. Komfort zawieszenia pozwala w jeszcze większym stopniu doceniać własności jezdne pojazdu, a komfort wnętrza zapewnia automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja z funkcją automatycznego włączania obiegu zamkniętego za pomocą czujnika zanieczyszczenia powietrza oraz trzema trybami pracy Soft-Auto-Fast.

Wszechobecna cisza
W nowej Lagunie udoskonalenia w tym zakresie prowadzone były w 3 następujących kierunkach: obniżenie poziomu głośności silników, w szczególności przy małych prędkościach; tłumienie hałasów toczenia; zmniejszanie poziomu szumów aerodynamicznych.

Poziom komfortu akustycznego w wersjach z silnikiem wysokoprężnym jest identyczny jak w wersjach benzynowych, w szczególności dzięki własnościom samych silników. Wiele wysiłku włożono w udoskonalenie zawieszenia silników o zwiększonym skoku, z wprowadzeniem szeregu innowacyjnych rozwiązań, takich jak mocowanie między nadstawką skrzyni biegów a akumulatorem, umożliwiające jego wykorzystanie jako masy akustycznej (patent). Kwestie aerodynamiki nadwozia Nowej Laguny zostały uwzględnione już na samym początku projektowania modelu, z umieszczeniem wycieraczek pod pokrywą silnika, specjalnym wyprofilowaniem obudów lusterek wstecznych i przednich słupków, ograniczającym zjawiska turbulencji, a więc i szumów aerodynamicznych.

Komfort zawieszenia
Auto odznacza się wyjątkowo wysokim komfortem zawieszenia dzięki pełnej kontroli nad pionowymi ruchami nadwozia o dużej amplitudzie. Skojarzenie przednich amortyzatorów ciśnieniowych z tylnymi amortyzatorami dwururowymi umożliwia Nowej Lagunie łagodne pokonywanie przeszkód przy umiarkowanych prędkościach. Wysoki komfort przy pokonywaniu zakrętów uzyskano poprzez zmniejszenie przechyłów bocznych nadwozia. Dla zapewnienia większego komfortu podczas jazdy zwiększono sztywność siedzeń. Podparcia boczne pozwalają w tym większym stopniu docenić wysoką jakość zachowania Nowej Laguny na drodze.

Komfort prowadzenia
Liczne elementy wyposażenia ułatwiają kierowcy codzienne użytkowanie auta: system wspomagania parkowania przodem i tyłem, którego strefa detekcji jest obecnie widoczna na centralnym wyświetlaczu na desce rozdzielczej jako uzupełnienie sygnalizacji dźwiękowej; karta Renault hands free trzeciej generacji z wbudowaną funkcją sterowania oświetleniem drogi do domu; pokrywa wlewu paliwa z wbudowanym korkiem, ułatwiająca operacje tankowania paliwa; wskaźnik zmiany przełożenia (wspomaganie eko-jazdy); regulator-ogranicznik prędkości; automatyczny hamulec postojowy.

Zmiany w kabinie
Trzy innowacyjne, automatyczne tryby pracy klimatyzacji Soft-Auto-Fast są intuicyjne w obsłudze, dzięki rozmieszczonym w logiczny sposób przełącznikom. Zapewniają możliwość dostosowania automatycznego trybu pracy do indywidualnych potrzeb i upodobań klientów. Za wzór może tu posłużyć tryb Auto, zainspirowany najlepszymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku (optymalizacja komfortu termicznego i akustycznego, przy zachowaniu optymalnej szybkości działania klimatyzacji). Program Soft zapewnienia niezauważalne, ciche działanie, zwiększając komfort podróżowania, szczególnie pasażerów na przednich siedzeniach.

Tryb Fast służy do bardzo szybkiego i skutecznego ochłodzenia/ogrzania całej kabiny. W Nowej Lagunie wprowadzono specjalne rozwiązania zapewniające wysoki poziom komfortu termicznego i jakości powietrza w kabinie. Atermiczna przednia szyba ogranicza o 30 proc. promieniowanie słoneczne docierające do wnętrza. Zastosowano nowy, dwustrefowy czujnik nasłonecznienia, montowany w przedniej szybie wraz z czujnikami deszczu i światła. Dwa czujniki mierzą stopień nasłonecznienia z każdej strony szyby, co pozwala na dokładniejszą regulację pracy klimatyzacji w kabinie. Dodatkowy czujnik wilgotności, stanowiący element zaawansowanego układu zapobiegania zaparowaniu szyb, jest umieszczony u podstawy wewnętrznego lusterka wstecznego. Główną innowacją w Nowej Lagunie jest system automatycznej ochrony przed szkodliwymi gazami. Czujnik zanieczyszczenia powietrza wykrywa znaczne wzrosty stężenia zanieczyszczeń atmosfery (CO lub NO) i automatycznie zamyka dopływ powietrza z zewnątrz. Zanieczyszczone powietrze przestaje wnikać do wnętrza pojazdu, a aktywny filtr węglowy poprzez recyrkulację oczyszcza powietrze w kabinie (usuwając pyłki, gazy, zapachy i cząstki zanieczyszczeń).

Jakość i bezpieczeństwo
Laguna symbolizuje najwyższą jakość marki Renault i to na wszystkich etapach życia pojazdu: od projektu po produkcję i od sprzedaży po okres posprzedażny. Podejmowane od wielu lat przez Renault wysiłki na rzecz poprawy jakości przyniosły korzyści wszystkim produkowanym przez koncern modelom. Każdy nowy model jest jeszcze bardziej niezawodny od swojego poprzednika.

Nowa Laguna zapewnia wszystkim swoim pasażerom poczucie pełnego komfortu psychicznego, dzięki najwyższemu w tej kategorii pojazdów poziomowi komfortu i bezpieczeństwa (36 punktów na 37 możliwych w testach EuroNCAP). W zakresie ochrony pasażerów Nowa Laguna jest wyposażona we wszystkie najnowsze rozwiązania.

Lider bezpieczeństwa czynnego i biernego
Oprócz znakomitych własności układu jezdnego, nowy model może również poszczycić się największą w tym segmencie skutecznością układu hamulcowego, w szczególności w teście wytrzymałości przy hamowaniu z rozgrzanymi tarczami (droga hamowania auta z 16-calowymi kołami, mierzona w końcowej próbie po 10 kolejnych hamowaniach ze 100 do 0 km/h wynosi 40 m). Potężny układ hamulcowy został wyposażony w wentylowane tarcze o średnicy 280 do 296 mm z przodu i 300 mm z tyłu. Za wspomaganie nagłego hamowania odpowiedzialny jest zespół złożony z modułu elektronicznego i bloku hydraulicznego, znacznie precyzyjniejszy dzięki oporności na odkształcenia mechaniczne. Wysoka jakość układu jezdnego w połączeniu z precyzyjnym modelem cyfrowym, dostosowującym się do dynamiki pojazdu, pozwala bezbłędnie wykrywać sytuacje awaryjne. Montowane w standardzie układy ABS i ESP są jeszcze skuteczniejsze dzięki funkcji wstępnego zwiększania ciśnienia w układzie hamulcowym, pozwalającej zapobiegać gwałtownym szarpnięciom przy hamowaniu.

Dostępne w opcji bi-ksenonowe reflektory obracają się w zależności od prędkości pojazdu i kąta skrętu kierownicy. Jest to doskonały przykład użytecznej technologii dzięki zwiększeniu nawet o 90 proc. doświetlenia zakrętów w porównaniu do reflektorów halogenowych. W aucie może być również zamontowany oferowany w opcji układ kontroli ciśnienia w oponach.

W celu zapewnienia jeszcze wyższego poziomu ochrony pasażerów zmieniona została również architektura elektroniki pojazdu, tak aby układy bezpieczeństwa najnowszej generacji mogły uruchamiać się w krótszym czasie. Wszystkimi konfiguracjami steruje potrójny algorytm, pozwalający zoptymalizować skuteczność działania układów w przypadku zderzenia (złożone konfiguracje zderzeń czołowych, bocznych i tylnych). Szczególną uwagę zwrócono na zderzenia boczne, będące jedną z głównych przyczyn zgonów w wypadkach (strefa bardzo słabej ochrony), co dało spektakularne wyniki. W celu umożliwienia nawet dwukrotnie szybszego wykrywania i reagowania na zderzenia boczne, Nowa Laguna została wyposażona w unikalny układ 2 czujników, umieszczonych w przednich drzwiach i w środkowym słupku. Specjalny algorytm dostosowuje czas reakcji do siły zderzenia i aktywuje boczną poduszkę powietrzną nowej generacji z podwójną komorą (chroniącą klatkę piersiową oraz miednicę), wybierając jeden z 2 poziomów ciśnienia napełniania. Obowiązujące przepisy wymagają zapewnienia skuteczności tego układu do prędkości 50 km/godz. Znacznie surowsze wymagania wewnętrzne firmy Renault przewidują ochronę do 70 km/godz.

Ten niezwykle skuteczny system składa się z 6 do 8 poduszek powietrznych (montowane w opcji na tylnych siedzeniach poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową) rozmieszczonych wokół pasażerów. Mechanizmy napinania w przednich pasach bezpieczeństwa montowane są obecnie na obu ich końcach (po stronie nawijacza i na końcu odcinka biodrowego). W połączeniu z wbudowanym w siedzisko zabezpieczeniem przed tzw. nurkowaniem, rozwiązanie to umożliwia, w razie zderzenia, dociśnięcie pasażerów do siedzeń, zapobiegając groźbie wysunięcia się ciała spod pasa. Nieruchoma centralna klamra została zoptymalizowana, aby ułatwić zapinanie pasa. Wszystkie pasy bezpieczeństwa są obecnie pasami 3-punktowymi, wyposażonym w ograniczniki napięcia. Nowa Laguna jest wyposażona w świetlne kontrolki zapięcia pasów na wszystkich 5 siedzeniach oraz dodatkowo w brzęczyki na miejscach przednich. Konstrukcja foteli zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i wysoki poziom komfortu. Pomimo cieńszego oparcia przednich foteli (dla zwiększenia ilości miejsca na tylnych siedzeniach), ich szkielet w żadnym punkcie nie styka się z plecami pasażera. Poprawiona została też ochrona szyi w razie zderzenia tylnego dzięki zastosowaniu zagłówków nowej generacji z wbudowaną prowadnicą.

materiały: Renault Polska


Ostatnie artykuły