Filmy

Audi e-tron Spyder

Audi e-tron Spyder - to studyjny model otwartego samochodu sportowego z napędem hybrydowym plug-in. Samochód ma 4,06 metra długości i 1,81 metra szerokości, a jego wysokość wynosi tylko 1,11 metra. To dwuosobowe auto wyposażono w silnik V6 TDI biturbo o mocy 221 kW (300 KM) umieszczony na tylnej osi i dwa silniki elektryczne na przedniej osi, o łącznej mocy 64 kW. W połączeniu z niewielką masą całkowitą, wynoszącą zaledwie 1 450 kg, mocny silnik TDI i oba silniki elektryczne gwarantują osiągi odpowiednie dla samochodu sportowego. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,4 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Główne zalety e-tron Spyder
Dzięki niewielkiej masie, krótkiemu rozstawowi osi oraz rozkładowi masy 50:50, idealnemu dla dynamiki, Audi e-tron Spyder zachowuje się podczas jazdy jak gokart: ochoczo wchodzi w zakręty i zachowuje neutralność aż do leżącego wysoko zakresu granicznego. Połączenie wysokoefektywnego TDI i napędu elektrycznego zapewnia również doskonałe wartości zużycia paliwa i zadziwiająco niską emisję. Średnio Audi e-tron Spyder spala tylko 2,2 l oleju napędowego na 100 kilometrów (emisja CO2 59 g/km); na 50-litrowym zbiorniku można pokonać dystans ponad 1 000 km. Ponadto, ten sportowy kabriolet może przejechać nawet 50 km tylko na napędzie elektrycznym, zatem zupełnie bez emisji substancji szkodliwych. Prędkość maksymalna wynosząca 60 km/h jest całkowicie wystarczająca w terenie zabudowanym.

Przy przyspieszaniu e-tron Spyder może wykorzystywać jednocześnie 650 Nm momentu obrotowego swojego TDI oraz 352 Nm, generowane łącznie przez oba silniki elektryczne. Inteligentny rozdział siły pozwala na uzyskanie dynamicznego optimum w każdej sytuacji: odpowiednie przesłanie momentu obrotowego na przednie koła pozwoliło na podwyższenie dynamiki wzdłużnej; jednocześnie poprawia się dynamika poprzeczna podczas pokonywania zakrętów, ponieważ tak zwany torque vectoring - zależny od zapotrzebowania rozdział momentu obrotowego między prawymi a lewymi kołami obu osi - gwarantuje wyjątkowo wysoki poziom aktywnej precyzji jazdy i doskonałą zwrotność.

Stylistyka
Audi e-tron Spyder pokazuje najbardziej zaawansowaną i jednocześnie najbardziej konsekwentną ewolucję aktualnego języka formy Audi i jednocześnie daje przedsmak tego, jak będzie wyglądała stylistyka samochodów sportowych Audi w przyszłości. E-tron Spyder wyraźnie różni się wyglądem od modelu czysto elektrycznego Audi e-tron, zaprezentowanego na targach w Detroit w 2010 r.

1,81 m szerokości przy zaledwie 4,06 m długości i tylko 1,11 m wysokości - to klasyczne proporcje wyczynowego sportowego kabrioletu. W porównaniu ze studyjnym coupé z Detroit wymiary zewnętrzne zwiększyły się - długość o 13 cm, szerokość o 3 cm, aby podkreślić sportowy charakter formy. Jeszcze wyraźniej zaznaczona została w tym modelu atletyczna i kompaktowa sylwetka, typowa dla obu tych pojazdów i najbardziej sportowego seryjnie produkowanego Audi - dla R8. Bryła e-tron Spyder w porównaniu z R8 jest o wiele bardziej masywna, między innymi dzięki krótkiemu rozstawowi osi - skróconemu o 22 cm do 2,43 m. Elementem przejętym ze sportu motorowego są pozbawione ram, zwężające się ku tyłowi boczne okna, tworzące jedną całość z pochyloną i wypukłą jak wizjer hełmu przednią szybą.

Kolejny element, pochodzący z samochodów wyścigowych wpływa na wygląd przedniej pokrywy, mianowicie centralny, szeroki wlot powietrza, który dodatkowo akcentuje dynamikę przedniej części nadwozia i stanowi optyczne i funkcjonalne nawiązanie do sportowego Audi R8 LMS. O kompetencji w dziedzinie stylistyki i produkcji świadczy aplikacja z karbonu w szybie przedniej i w szybach bocznych, tworząca z nimi jedną płaszczyznę.

Przód i boki e-tron Spyder są wyrysowane jedną zamaszystą, ostrą kreską, która sprawia, że to dwuosobowe auto jest natychmiast identyfikowane jako Audi. Mocno opadający przód nadaje studyjnemu Audi e-tron sylwetkę zbliżoną do klina. W przedniej części nadwozia z jej maską o wyraźnym kształcie grotu strzały dominuje trapez osłony chłodnicy Singleframe oraz dwa duże wloty powietrza po bokach. Służą one do chłodzenia zarówno silników elektrycznych, jak i silnika TDI umieszczonego z tyłu nadwozia.

Nad wlotami powietrza znajdują się płaskie pasy adaptacyjnych modułów reflektorów matrix-beam z ich trójwymiarowo wymodelowanymi pokrywami, których forma podąża za konturem elementów funkcyjnych. Wszystkie światła emitowane są przez wysokowydajne diody LED. Cztery pierścienie Audi - podobnie jak w R8 i studyjnych sportowych e-tronach - znajdują się powyżej osłony chłodnicy. Pod logo jest stacja ładowania baterii. Gdy cztery pierścienie schowają się pod przednią pokrywą, obok gniazda ładowania pojawi się także wyświetlacz z informacją o stanie załadowania oraz - na podstawie mapy - o aktualnym zasięgu w trybie jazdy wyłącznie na prąd.

Uwagę przyciągają również 20-calowe koła, w których lamele pierwszego showcar e-tron zostały zmodyfikowane do trójwymiarowych turbin. Kombinacja lekkich materiałów - aluminium i karbonu sprawiła, że obręcze nie tylko zachwycają pod względem optycznym, lecz również mają doskonałą aerodynamikę. O precyzji, z jaką wykonane zostały koła e-tron Spyder może świadczyć chociażby fakt, że każde z nich składa się z 66 pojedynczych części.

Patrząc z boku widać znane kontury w nowej formie. W sposób jeszcze bardziej charakterystyczny niż w Audi R8 linia barków obejmuje linie mocno wyprofilowanych nadkoli i łączy je z górną płaszczyzną bryły nadwozia. Dzięki temu e-tron Spyder, szczególnie patrząc z tyłu, jest znacznie bardziej poziomy i zdaje się jeszcze mocniej przylegać do drogi. Wrażenie przylegania do drogi jest akcentowane charakterystycznymi progami o nowym kroju
i spojlerami z przodu i z tyłu. Elementy z karbonu w tylnym spojlerze są kolejnym nawiązaniem do sportu motorowego. Karbon zastosowano również w pokrywie komory znajdującego się z tyłu silnika oraz w elemencie, w którym umieszczona jest tablica rejestracyjna, tylne światła i wloty powietrza.

Zestawienie materiałów, po raz kolejny, przypomina samochody wyścigowe: tak jak w nich istotne elementy funkcyjne nadwozia i bryły samochodu wykonane są z karbonu, podczas gdy te części karoserii, które służą za osłonę, pokryto klasycznym lakierem. Jest tu wyraźnie widoczna formalna zasada skorupa i rdzeń decydująca o wyglądzie e-tron Spyder.

Umieszczony centralnie silnik TDI widoczny dzięki otworowi w pokrywie komory silnika jest otoczony matowymi lub błyszczącymi płaszczyznami z karbonu, aluminium i skóry, czyli materiałami, które łączą zewnętrzną część nadwozia z jego wnętrzem. Za siedzeniami znajdują się dwie opadające płasko ku tyłowi kopuły. Częścią tych kopuł są niewidoczne normalnie pałąki zabezpieczające w razie dachowania, które - podobnie jak w seryjnym R8 Spyder - w razie wypadku wysuwają się w ciągu milisekund i zostają zablokowane w wysuniętej pozycji.

Wnętrze
Wizualne i funkcjonalne odwołanie do zasady lekkiej konstrukcji decyduje o purystycznym charakterze wnętrza. Typowe dla języka formy marki jest także tutaj ograniczenie do tego, co najistotniejsze w formie, obsłudze i przekazywaniu informacji. Redukcja liczby elementów daje wrażenie wyraźnego uporządkowania wnętrza. Łuk wąskiej tablicy rozdzielczej jest kontynuowany w poszyciu drzwi. Projektując e-tron Spyder z napędem hybrydowym styliści wykorzystali możliwość maksymalnego zwężenia środkowego tunelu i konsoli środkowej – wszak nie musieli zwracać uwagi na przekładnię, dźwignię zmiany biegów i tunel wału kardana. Jedynym elementem obsługowym w tej strefie oprócz MMI jest płaska dźwignia automatycznej przekładni, która po uruchomieniu samochodu wysuwa się z tunelu.

Kokpit Audi e-tron Spyder zwrócono w kierunku kierowcy, co jest kolejną cechą charakterystyczną marki. Zamiast klasycznego instrumentu kombi model studyjny dysponuje dużym wyświetlaczem z wbudowanymi funkcjami MMI, umieszczonym między dwoma okrągłymi zegarami. MMI może być obsługiwane dotykowym polem przy kierownicy, którego sposób działania jest inspirowany nowoczesnymi smartphonami. Dodatkowo możliwa jest obsługa poprzez panel dotykowy MMI-touch na konsoli środkowej. Samą kierownicę, jak w samochodach wyścigowych, wyczuwalnie spłaszczono na górze i na dole. Prędkość wyświetlana jest w formie cyfrowej. Funkcje okrągłego instrumentu z informacjami dotyczącymi napędu można wybrać poprzez menu Drive.

Oprócz informacji o prędkości jazdy, prędkości obrotowej silnika spalinowego i napędzie elektrycznym na centralnym wyświetlaczu prezentowane są wszystkie ważne informacje z systemu Infotainment i nawigacji. Charakterystyczna dla koncepcji Audi e-tron Spyder jest prawie całkowita rezygnacja z przełączników i elementów takich jak stacyjka. Zespół obsługowy klimatyzacji znajduje się z prawej strony obok kierownicy; wyświetlacz informuje o temperaturze i wentylacji. System jest obsługiwany przy użyciu dotykowego panelu.

Fotele kubełkowe o lekkiej konstrukcji, inspirowane sportem motorowym, gwarantują doskonałe trzymanie boczne i komfort. Kontrastowe kolory i szwy oddzielają różne strefy wnętrza. Razem z wysokiej jakości materiałami wprowadzają do niego elegancję i sportowe cechy.

Nadwozie ASF
Konsekwentnie lekka konstrukcja ma decydujące znaczenie dla efektywności i zasięgu na jednym baku paliwa lub jednym ładowaniu baterii. Jednocześnie konstrukcja taka stanowi również podstawę dla doskonałej dynamiki jazdy. Przy Audi e-tron Spyder konstruktorzy Audi skorzystali ze swojego długoletniego doświadczenia i wykorzystali technologię Audi Space Frame (ASF). Wiele elementów wpływających na aerodynamikę wykonanych jest z karbonu.

W technologii ASF nośny szkielet nadwozia składa się z wytłaczanych profili aluminiowych i części odlewanych pod ciśnieniem. Ze szkieletem połączone są blachy aluminiowe. Każdy pojedynczy komponent ASF jest zoptymalizowany pod względem kształtu oraz przekroju i dostosowany do swoich zadań, co pozwoliło na uzyskanie maksymalnej stabilności przy minimalnej masie. Audi e-tron Spyder mimo skomplikowanego napędu z dwoma silnikami elektrycznymi i silnikiem TDI waży tylko 1.450 kilogramów.

Napęd
Audi już dawno udowodniło, że można doskonale połączyć nowoczesny samochód sportowy z technologią TDI. Jako jeden z pierwszych producentów na świecie marka z czterema pierścieniami z powodzeniem wprowadziła na rynek seryjny samochód sportowy TT z silnikiem wysokoprężnym, a dziesięć lat wcześniej Audi Cabriolet po raz pierwszy udowodnił, że silnik diesla ma rację bytu także w tym segmencie aut. Studyjne Audi R8 TDI Le Mans quattro z dwunastocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 500 KM i momentem obrotowym 1 000 Nm było pierwszym wyczynowym samochodem sportowym z tego rodzaju napędem.

Również Audi e-tron Spyder stawia na tę sprawdzoną receptę na sukces, chociaż w rewolucyjnie nowej kombinacji. Zastosowano w nim po raz pierwszy nową generację sześciocylindrowego silnika 3.0 TDI z dwoma turbosprężarkami o mocy 221 kW (300 KM). Jest to o 50 KM więcej, niż rozwija jednostka napędowa montowana od kilku miesięcy w Audi A8. Również maksymalny moment obrotowy 650 Nm jest niespotykany nawet w samochodach sportowych. Moc wbudowanego wzdłużnie silnika 3.0 TDI przenosi na tylne koła 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłową.

Nowością jest połączenie TDI z napędem elektrycznym przedniej osi. Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 64 kW (88 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 352 Nm razem z 3.0 TDI gwarantują Audi e-tron Spyder osiągi prawdziwego wyczynowego samochodu sportowego. Od 0 do 100 km/h to studyjne auto przyspiesza w 4,4 sekundy. Maksymalna prędkość ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h.

Jeszcze większe wrażenie, niż abstrakcyjne liczby, robi charakterystyka napędu. Dzięki dostępnemu zaraz po uruchomieniu maksymalnemu momentowi obrotowemu silników elektrycznych e-tron Spyder przyspiesza jak wystrzelony z katapulty.
Silnik TDI pracuje cicho na niskich obrotach - pod wpływem obciążenia sześciocylindrowy agregat wydaje głęboki, sportowy, jednak nie głośny dźwięk. Podobnym brzmieniem zachwycały także napędzane silnikami TDI Audi R10 i R15 - zwycięzcy wyścigów Le Mans. Wyjątkowa forma napędu hybrydowego - połączenie efektywnego silnika TDI o wysokim momencie obrotowym z silnikami elektrycznymi - dba nie tylko o możliwości dynamiczne Audi e-tron Spyder. Także pod względem zużycia paliwa i wpływu na środowisko ten dwuosobowy kabriolet wyznacza nowe standardy: średnio TDI o mocy 300 KM zużywa tylko 2,2 l oleju napędowego na 100 km. Odpowiada to emisji CO2 wynoszącej zaledwie 59 g/km.

Dodatkowo, Audi e-tron Spyder jako pełna hybryda może jeździć tylko na prąd, nie powodując żadnych emisji. Na terenach zabudowanych i w miastach kierowca może włączyć tylko napęd elektryczny. Pojemność akumulatora - 9,1 kWh - wystarcza na przejechanie 50 km. E-tron Spyder przy napędzie elektrycznym może poruszać się z prędkością 60 km/h.

Zawieszenie
Normalny rozkład momentów obrotowych wyraźnie podkreśla tylną oś, odpowiednio do rozdziału masy e-trona Spyder i dynamicznego przesunięcia obciążenia osi przy przyspieszaniu. Podobnie jak w typowym samochodzie sportowym z umieszczonym centralnie silnikiem około 75 proc. momentu napędowego przekazywane jest na tył, 25 proc. na przód. Gdy na jednej z osi wystąpi poślizg, centralny system sterowania całego układu napędowego w połączeniu z ESP poprawia tę niekorzystną sytuację. Tak więc hybrydowy samochód Audi dysponuje wszystkimi dynamicznymi zaletami technologii quattro.

Kombinacja umieszczonego centralnie silnika TDI i obu silników elektrycznych na przedniej osi umożliwia również inteligentne sterowanie dynamiką poprzeczną e-trona. Podobnie jak sportowy mechanizm różnicowy seryjnych samochodów quattro, tak zwany torque vectoring umożliwia uzyskanie znakomitej dynamiki oraz zwrotności i precyzji na zakrętach. Podsterowności i nadsterowności można przeciwdziałać nie tylko indywidualną ingerencją hamulców, lecz również następującym w ciągu ułamków sekund przekazaniem dodatkowej mocy. Studyjne auto nawet przy maksymalnych przyspieszeniach poprzecznych zachowuje się nadzwyczaj neutralnie i pokonuje zakręty jak po przysłowiowych szynach.

Samo zawieszenie - na osi przedniej zastosowano podwójne trójkątne wahacze poprzeczne, a na tylnej trapezowe. Takie rozwiązanie sprawdziło się w sporcie motorowym jako optymalna podstawa doskonałej zwrotności, bezkompromisowej precyzji i dokładnie zdefiniowanej samosterowności. Sprężyny i amortyzatory zostały sztywno dostrojone, jednak gwarantują duży komfort jazdy. Bezpośrednia zębatkowa przekładnia kierownicza pozwala kierowcy precyzyjnie poczuć zachowanie układu kierowniczego. Wspomaganie jest zależne od prędkości, a jego siła regulowana elektromechanicznie – e-tron Spyder zużywa energię tylko przy zmianie kierunku jazdy, jednak nie podczas jazdy na wprost.

Studyjne Audi, jak przystało na tak sportowe auto, porusza się na 20-calowych kołach z nowoczesnymi, lamelowymi obręczami i oponami 245/30 z przodu i 265/30 z tyłu, które zapewniają mu niezbędną przyczepność do podłoża.

Źródło: Audi

Ostatnie artykuły