Filmy

Paryskie premiery Volkswagena

Wśród limitowanych wersji znanych już modeli, Volkswagena prezentuje kilka nowości. Najważniejszą premierą jest nowy Passat. Zaprezentowany po raz pierwszy w 1973 r. Passat jest obecnie dostępny w ponad 100 krajach świata. Siódma generacja, tego cieszącego się ogromnym zainteresowaniem modelu, będzie dostępna na pierwszych europejskich rynkach od połowy listopada. Nowy CrossTouran przyciąga wzrok dynamiczną linią boczną. Nowy Caddy został udoskonalony pod każdym względem. Sześć nowych czterocylindrowych silników TDI i TSI, nawet o 21 proc. mniejsze zużycie paliwa, całkowicie nowa konfiguracja linii wyposażenia, design w stylu nowego Amaroka i aktualnej generacji T5 oraz jeszcze niższe koszty utrzymania czynią nowe Caddy jednym z najbardziej innowacyjnych miejskich samochodów dostawczych i kompaktowych vanów na świecie.

Nowy Passat
Nowy Passat dostępny w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline, w wyniku optymalizacji wyposażenia, oferuje klientom obecnie dużo więcej, niż kiedykolwiek za taką samą cenę. Do seryjnego wyposażenia wersji podstawowej Trendline w modelach z silnikami wysokoprężnymi z turbosprężarką należy na przykład system Start-Stop oraz system odzyskiwania energii (rekuperacja). W przypadku najmniejszego silnika benzynowego systemy te mogą być zamawiane jako opcja.

Oprócz trzech linii wyposażenia Passat i Passat Variant oferowany będzie także w wersji Exclusive. Model ten stworzony przez Volkswagen R GmbH opiera się na wyposażeniu Highline i dysponuje dodatkowo między innymi 18-calowymi kołami ze stopu metali lekkich (Vicenza), wysokiej jakości skórzanymi siedzeniami z kontrastowymi szwami i obszyciami, aplikacjami z drewna oraz listwami w progach z podświetlonym logo Volkswagen Exclusive.

Nowy Passat wyznacza standardy w kwestii ekologii. Wszystkie dziesięć silników o mocy od 77 kW/105 KM do 220 kW/300 KM zużywa nawet o 19 proc. mniej paliwa. Najmniejszy, a mimo to dysponujący wysokim momentem obrotowym turbodiesel (1.6 TDI o mocy 105 KM i 250 Nm) spala zaledwie 4,2 l/100 km, co odpowiada emisji 109 g/km CO2. Downsizing i technologie takie jak system Start-Stop zapewniają niezwykle niskie wartości spalania także w przypadku silników benzynowych. Jako wzór może służyć jednostka 1.4 TSI (90 kW/122 KM) - w wersji BlueMotion Technology zużywa ona 5,8 l/100 km (emisja CO2: 138 g/km).

Volkswagen uczynił duży postęp także w kwestii bezpieczeństwa. Nowy Passat został udoskonalony o takie rozwiązania jak funkcja awaryjnego hamowania w mieście, a od wersji Comfortline - seryjny system rozpoznający stopień zmęczenia kierowcy. Funkcja awaryjnego hamowania jako część opcjonalnego, automatycznego systemu regulacji odległości ACC przy prędkości poniżej 30 km/h w razie konieczności samoczynnie zatrzymuje auto i pozwala uniknąć najechania na inny pojazd. Kolejny system, zastosowany po raz pierwszy przez Volkswagena i w tej klasie samochodów - system rozpoznający stopień zmęczenia kierowcy - jest aktywny przez cały czas, rejestruje spadek koncentracji
i ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym.

Nowością w Passacie jest Dynamic Light Assist, zaprezentowany po raz pierwszy w nowym Touaregu. Dynamic Light Assist w połączeniu z reflektorami bi-ksenonowymi pozwala na jazdę z włączonymi światłami drogowymi na stałe. Przy użyciu kamery system rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka i jadące przed Passatem samochody i automatycznie przesłania odpowiednie strefy reflektorów. Passat jest pierwszym samochodem w swojej klasie z tym systemem. Dla aut z reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych - Light Assist. W tym przypadku kamera również rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Gdy z przeciwka nic nie jedzie, włączane są z powrotem światła drogowe.

Trakcję na zakrętach poprawia elektroniczna, automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, zaprezentowana po raz pierwszy w Golfie GTI. Obok dostępnego już dla poprzednika Lane Assist (system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu) teraz oferowany jest także system Side Assist, który migającymi diodami w lusterkach zewnętrznych ostrzega przed nadjeżdżającymi szybko z tyłu lub znajdującymi się obok Passata pojazdami. Nowy, dokonujący bezpośrednich pomiarów system kontroli ciśnienia w oponach sygnalizuje ewentualny spadek ciśnienia indywidualnie dla każdego koła.

Innowacyjne systemy wspierające kierowcę są zorientowane przede wszystkim na komfort i znacznie ułatwiają codzienną jazdę. Na przykład Easy Open: jeżeli Passat Limousine jest wyposażony w system automatycznego zamykania i uruchamiania silnika Keyless Access, wystarczy odpowiedni ruch nogą za samochodem, aby otworzyła się pokrywa bagażnika. Kto kiedykolwiek stał za samochodem z bagażem w obu rękach wie, jak bardzo funkcja Easy Open może ułatwić życie. Naturalnie bagażnik otwiera się tylko przed osobą, która ma przy sobie odpowiedni radiowy kluczyk do Passata. Interfejsem między człowiekiem a maszyną jest w tym przypadku czujnik w zderzaku.

Kolejne nowości w Passacie to tylna kanapa, którą można złożyć z bagażnika, hak holowniczy wysuwający się po wciśnięciu przycisku i boczne szyby ze szkła zespolonego z izolacją akustyczną. Podobnie jak nowy Sharan, Passat będzie oferowany także z Park Assist II, który pomaga parkować samochód nie tylko w zatoczkach równoległych do drogi, lecz także znajduje miejsca parkingowe prostopadłe do kierunku jazdy. System nawigacji RNS 510 nowego Passata przy użyciu kamery rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i przesyła odpowiednie informacje na ekran w konsoli środkowej.

Tył nadwozia tej limuzyny zdaje się być bardziej płaski, a zakończenie obu wersji nadwozi - szersze. Uwagę zwracają tylne światła, pociągnięte daleko na błotniki. Światła te oferowane są w dwóch wersjach; w wersji wyższej zastosowano diody rozmieszczone w formie litery M, podobnie jak w Phaetonie.

Podobnie jak nadwozie, także wnętrze nowego Passata zostało w znacznym stopniu udoskonalone. Całkowicie nowe są siedzenia z zagłówkami, z możliwością regulacji także w poziomie oraz poszycie drzwi, w którym może być zamontowane eleganckie nastrojowe oświetlenie. Zależnie od wersji wyposażenia zastosowano różne listwy ozdobne w tapicerce drzwi. Jako opcja dostępny jest nowy klimatyzowany fotel dla kierowcy i pasażera, z aktywną wentylacją i funkcją masażu. Passat jest oferowany w trzech różnych kolorystykach wnętrza. Klasyczny kolor czarny podkreśla sportowy charakter tego Volkswagena. Brązowy Natur sprawia, że wnętrze staje się przytulne. Trzeci kolor, Desert Beige, to naturalny beż, który optycznie dodaje wnętrzu przestronności. Jako opcja oferowane są dwukolorowe siedzenia w odcieniach brązowy Natur/ beżowy Desert (Highline) oraz - jako element pakietu Sport - Truffel/Czarny (Comfortline i Highline). Skóra Passata Exclusive utrzymana jest w eleganckim brązie Chocolate z kontrastowymi szwami i obszyciami (beżowy Pepper).

Nowy Passat dostępny będzie z dziesięcioma silnikami. Cztery z nich to klasyczne, nowoczesne jednostki benzynowe. Mają one moc 90 kW/122 KM (1.4 TSI), 118 kW/160 KM (1.8 TSI), 155 kW/211 KM (2.0 TSI) i 220 kW/300 KM (V6). Największy silnik ma sześć cylindrów, wszystkie pozostałe silniki benzynowe z turbodoładowaniem - cztery cylindry. Turbodoładowaniem dysponuje także przystosowany do gazu ziemnego silnik 1.4 EcoFuel (110 kW/150 KM). Kolejnym wariantem jednostki 1.4 TSI jest silnik MultiFuel o mocy 118 kW/160 KM, przygotowany do spalania nawet 85 proc. etanolu. Wysokoprężne jednostki rozwijają moc 77 kW/105 KM (1.6 TDI), 103 kW/140 KM (2.0 TDI i 2.0 BlueTDI) oraz 125 kW/170 KM (2.0 TDI). Poza silnikiem 105 KM TDI wszystkie jednostki napędowe nowego Passata mogą być połączone z dwusprzęgłową przekładnią (DSG); w przypadku 3.6 V6 ta automatyczna przekładnia montowana jest seryjnie.

Jednym z najczystszych modeli klasy średniej jest Passat EcoFuel. Jego nowa wersja zużywa średnio 6,6 m3 gazu ziemnego, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 117 g/km i redukcji spalania o 0,4 m3. Dzięki podwójnemu doładowaniu przez turbosprężarkę i kompresor (Twincharger) Passat EcoFuel jest jednym z najbardziej sportowych samochodów na gaz ziemny. Specjalnie na rynek szwedzki i norweski skonstruowany został silnik MultiFuel-Twincharger o mocy 118 kW/160 KM, bazujący na podwójnie doładowywanym 1.4 TSI. Silnik ten może spalać paliwo zawierające nawet 85 procent etanolu w benzynie. Najbardziej oszczędną wersją nowego Passata jest 1.6 TDI BlueMotion o mocy 105 KM.

Nowy CrossTouran
Nowy CrossTouran przyciąga wzrok dynamiczną linią boczną, mocnym tyłem nadwozia i dwuczęściowymi tylnymi światłami. Ponadto zmodyfikowane zawieszenie daje mu w porównaniu z klasycznym Touranem, o 20 mm wyższy prześwit poprzeczny.

Dzięki charakterystycznym elementom zewnętrznym nowego CrossTourana można go od razu rozpoznać. Rozszerzone nadkola tworzą jedną całość z podciągniętymi do drzwi progami. Sportowy charakter nadają mu także odmienne zderzaki z przodu i z tyłu oraz karbowane, w czarnym kolorze listwy ochronne na drzwiach. Obok specyficznych elementów stylistycznych nazwa Cross - podobnie jak GTI i R oznacza także specjalnie zestawione dla tych modeli pakiety wyposażenia. Oprócz innych obręczy, pakietu stylistycznego i zmodyfikowanego zawieszenia, nowy CrossTouran dysponuje bogatym wyposażeniem seryjnym. Jest to reling dachowy z matowego aluminium, elektrycznie opuszczane i podnoszone szyby z przodu i z tyłu, komfortowe fotele z przodu z regulacją wysokości i podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa, kierownica obszyta skórą oraz aplikacje skórzane na gałce dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego, a także specjalny deseń tapicerki siedzeń.

CrossTouran posiada zalety typowe dla samochodów z Wolfsburga: ma komfortowe wnętrze (40 schowków, półek i kieszeni, opcjonalny trzeci rząd siedzeń), gwarantuje przyjemność z jazdy i dba o środowisko. Nowy CrossTouran obok znanych silników TSI i TDI jest dostępny także jako wyjątkowo efektywny i ekologiczny wariant EcoFuel napędzany gazem ziemnym - zużycie gazu wynosi 4,8 kilograma na 100 kilometrów, co oznacza emisję CO2 133 g/km. Dodatkowe zbiorniki gazu umieszczono w spodzie nadwozia, tak że pojemność bagażnika wynosząca do 1.989 litrów nie uległa zmniejszeniu. Klienci CrossTourana mają do wyboru szeroką paletę silników TSI, TDI i na gaz ziemny, o spektrum mocy od 77 kW (105 KM) do 125 kW (170 KM).

Nowy Volkswagen Caddy
Jako pierwszy miejski samochód dostawczy i kompaktowy van tej klasy nowy Caddy będzie we wszystkich wersjach wyposażony seryjnie w ESP. Volkswagen Samochody Użytkowe w ten sposób konsekwentnie realizuje swoją strategię bezpieczeństwa, której celem jest maksymalna ochrona kierowcy i pasażerów. Również jako jedyne auto w tym segmencie Caddy będzie dostępny opcjonalnie z efektywną 6- i 7-biegowa przekładnią dwusprzęgłową (DSG) oraz systemem ułatwiającym ruszanie pod górę. Naturalnie udoskonalona generacja tego bestsellerowego samochodu będzie oferowana znów z przedłużonym rozstawem osi (Maxi) i - jako jedyny samochód w tym segmencie - z napędem na wszystkie koła (4MOTION). 4MOTION będzie dostępne zarówno dla normalnego Caddy, jak i dla Caddy Maxi.

Po raz pierwszy możliwe będzie wymontowanie nie tylko opcjonalnej trzeciej kanapy, lecz także drugiego rzędu siedzeń. W przypadku Caddy ze standardowym rozstawem osi powstanie wtedy przestrzeń bagażowa o pojemności do 3.030 litrów (przy załadowaniu pod dach) lub 3.880 litrów w Caddy Maxi. Interesująca opcja dla rzemieślników i firm usługowych: jeżeli zamówią oni Caddy Maxi furgon z pakietem Flexsitz-Plus, długość przestrzeni bagażowej (po stronie pasażera) wydłuży się do ponad trzech metrów, a pojemność do 4,7 m3. To najlepsza wartość w tej klasie aut. Jako opcja dostępna jest do nowej wersji Caddy trzecia kanapa, dając łącznie 7 miejsc siedzących.

Maksymalną efektywność oferuje siedem silników benzynowych i wysokoprężnych Caddy. Wszystkie one spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 5. Sześć z nich jest całkowitą nowością w ofercie i jest wyposażona w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

Turbodiesel: Silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem (TDI) i czterema zaworami na cylinder rozwijają moc 55 kW / 75 KM, 75 kW / 102 KM, 81 kW / 110 KM i 103 kW / 140 KM. Każda z tych czterocylindrowych jednostek pracuje z wyjątkowo cichym i efektywnym bezpośrednim wtryskiem Common-Rail, który zastąpił pompowtryskiwacze poprzedniego modelu. Seryjnie wszystkie TDI są połączone z filtrem cząsteczek stałych. Jako opcja TDI o mocy 102 KM może być połączony z 7-biegową DSG. Dla mocniejszego, 140-konnego TDI do dyspozycji jest specjalnie dopasowana 6-biegowa DSG. TDI 81 kW jest oferowany wyłącznie jako 4MOTION.
BlueMotion: Najoszczędniejszym modelem z tej serii jest nowy Caddy 1.6 TDI z BlueMotion Technology (75 kW /102 KM). Średnie zużycie paliwa: 4,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Odpowiada to emisji CO2 zaledwie 129 g/km oraz redukcji spalania o 0,6 litra w porównaniu z i tak już bardzo oszczędnym poprzednikiem. Dzięki takim wartościom zużycia Caddy ma teoretyczny zasięg na jednym baku 1.176 kilometrów

Alternatywnie TDI 75 KM można zamówić także jako wariant z BlueMotion Technology. Każdy Caddy zBlueMotion Technology dysponuje automatycznie systemem Start-Stop, trybem rekuperacji odzyskującym energię kinetyczną hamowania. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z gazu lub wciśnie hamulec, napięcie prądnicy zostaje podniesione i wykorzystane do doładowania akumulatora. A to znacznie zmniejsza zużycie paliwa.

Silniki benzynowe: W Caddy montowane są dwa nowe silniki TSI. Obie te jednostki są doładowywane turbosprężarką a paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komór spalania czterech cylindrów. Z pojemności skokowej 1,2 litra i czterech cylindrów rozwijają one moc 63 kW / 86 KM i 77 kW / 105 KM. Jak efektywne są oba silniki TSI pokazuje także wersja 105-konna ze średnim zużyciem paliwa zaledwie 6,6 litra na 100 kilometrów (emisja CO2 154 g/km, dane dla Caddy furgon). Spalanie zmniejszyło się zatem o 1,6 litra czyli aż o 21 procent. Kolejnym, wyjątkowo oszczędnym i ekonomicznym silnikiem dla Caddy i Caddy Maxi jest wariant na gaz ziemny 2.0 EcoFuel (CNG) o mocy 80 kW / 109 KM.

Nowe rozwiązania: Dla wszystkich wariantów seryjne są nowe światła do jazdy w dzień. Jako opcja dostępne są światła doświetlające zakręty (wbudowane w reflektory przeciwmgielne), reling dachowy (seryjny dla Comfortline) i nowe radio z nawigacją RNS 315.

Źródło: Volkswagen

Ostatnie artykuły