Filmy
  • Artykuły
  • Modele roku 2011, nowa generacja IS i IS F

Modele roku 2011, nowa generacja IS i IS F

Rodzina IS - dynamicznych, sportowych sedanów, nagradzanych za styl, komfort, wyrafinowanie i wiodące w klasie pakiety wyposażenia została poddana liftingowi, dzięki czemu oferuje w modelach roku 2011 zwiększoną gamę ulepszonych układów napędowych oraz odświeżoną stylistykę nadwozia i wnętrza pojazdów. Seria IS 2011 odzwierciedla dalszy rozwój stworzonej w firmie Lexus filozofii projektowania L-finesse - wprowadzone zmiany stylistyki nadwozia i wnętrza pojazdu są subtelne, a zarazem istotne. Nowe elementy stylizacyjne nadają modelowi IS bardziej wyrazisty wygląd i charakter, sprawiając, iż prezentuje się on jako wyjątkowo elegancki, muskularny i dynamiczny, sportowy sedan.

Doświadczenie użytkowania pojazdu marki Lexus wiąże się w nierozerwalny sposób z zadowoleniem klienta; wyjątkowe standardy, jakich przestrzega firma jeśli chodzi o zapewnienie eksluzywności i wyrafinowania technicznego pojazdu oraz spójności i szczegółowości procesu obsługi serwisowej zapewniły serii IS pierwsze miejsce w rankingu JD Power and Associates w klasie samochodów luksusowych na rynku brytyjskim w 2010 roku, z wynikiem 83.9 proc.

Silniki
W odpowiedzi na ogólnie obowiązujący, w segmencie pojazdów klasy premium, trend w kierunku downsizingu i zmniejszania zużycia paliwa oraz emisji zanieczyszczeń, Lexus zaprezentował nowy silnik modelu IS 200d, o mocy 110 kW (150 KM wg DIN), będący rozwinięciem konstrukcyjnym poprzedniego 2,2 litrowego turbodiesla, mającego blok wykonany z aluminium i wyposażonego w układ common rail. Ulepszenia zastosowane w obu istniejących do tej pory jednostkach - 2,5 litrowym silniku benzynowym V6 o mocy 208 KM wg DIN, z wtryskiem bezpośrednim w modelu IS 250 i 4-cylindrowym silniku Diesla o mocy 177 KM wg DIN w modelu IS 220d pozwoliły na dalsze obniżenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń we wszystkich pojazdach tej serii.

Modele 200d i 220d
Obie wersje 2,2 litrowego silnika Diesla - 150 i 177-konna odznaczają się obniżonym tarciem wewnętrznym oraz optymalizacją wielu komponentów mających wpływ na wtrysk paliwa, dzięki czemu udało się obniżyć emisję zanieczyszczeń, bez pogarszania osiągów. Dzięki jednemu z najniższych, spośród silników z zapłonem samoczynnym, stopni sprężania, wynoszącemu 15,7:1, jak również dzięki zmianie kształtu komory spalania oraz zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych nowej generacji osiągnięto zwiększenie ciśnienia wtrysku w układzie common rail ze 180 do 200 Mpa.

Zwiększenie szybkości reakcji wtryskiwaczy umożliwiło skrócenie czasu trwania wtrysku i poprawiło jego stabilność, natomiast zwiększenie ciśnienia wtrysku pozwoliło na zmniejszenie średnicy otworu końcówki wtryskiwacza, przy zachowaniu takiego samego czasu wtrysku. W efekcie nastąpiło lepsze rozdrobnienie czastek paliwa, co przyczyniło się do przyspieszenia procesu spalania i poprawy jego efektywności. Zmniejszenie średnicy otworu końcówki wtryskiwacza w połączeniu z optymalizacją kształtu komory spalania wpłynęło na obniżenie emisji zanieczyszczeń oraz zmniejszenie zużycia paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu momentu obrotowego przy niskich prędkościach.

W obu 2,2 litrowych turbodieslach zastosowano turbosprężarki ze zmienną kierownicą (Variable Nozzle), co w połączeniu z wcześniej opisanymi usprawnieniami pozwoliło na zwiększenie momentu obrotowego silnika przy niskich prędkościach o 5,5 proc. W silniku o mocy 177 KM wg DIN turbosprężarka chłodzona jest płynem chłodniczym, natomiast w nowej jednostce o mocy 150 KM wg DIN chłodzona jest olejem oraz ma dodatkowo wyżłobienia chłodzące, wyróżniając się przy tym doskonałą akustyką układu dolotowego. W celu dalszego zredukowania emisji zanieczyszczeń wprowadzono szereg usprawnień w układach wydechowych obu silników. Poprawiono wydajność chłodnicy układu recyrkulacji spalin (EGR), a układ redukcji tlenków azotu (DPNR) silnika 177-konnego i filtr cząstek stałych (DPF) silnika 150-konnego zostały poddane optymalizacji, co zwiększyło efektywność oczyszczania spalin z węglowodorów, tlenku węgla i czastek stałych.

Model IS 200d - ma silnik o mocy 110 kW (150 KM wg DIN) i o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 340 Nm. Wyposażony w 6-biegową, mechaniczną skrzynię biegów, przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,2 s, natomiast jego prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. Pomimo tego, zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,1 l/100 km, a emisja CO2 - 134 g/km.

Model IS 220d - silnik o mocy 130 kW (177 KM wg DIN) i momencie obrotowym 400 Nm pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,9 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 220 km/h. Współpracując z 6-biegową, mechaniczną skrzynią biegów jednostka ta zapewnia zużycie paliwa wynoszące 5,5 l/100 km (mniejsze o 0,1 l) i emisję CO2 na poziomie 144 g/km.

Silnik benzynowy IS 250 V6 - dostępny jest wyłącznie w wersji z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Jego 2,5 litrowa, benzynowa jednostka V6 pracuje w układzie wtrysku bezpośredniego D-4 oraz wyposażona jest w elektrycznie regulowany układ dolotowy o dwustopniowej geometrii (ACIS) i układ zmiennych faz rozrządu po stronie dolotowej i wylotowej (Dual VVT-i). Silnik dysponuje mocą 153 kW (208 KM wg DIN) i maksymalnym momentem obrotowym 252 Nm, co pozwala na rozpędzenie pojazdu od 0 do 100 km/h w 8,5 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 225 km/h. Zmniejszenie wartości przełożenia przekładni głównej z 3,9 do 3,7 wpłynęło na obniżenie średniego zużycia paliwa o 0,7 l do 8,4 l/100 km, a emisji CO2 o 20 g/km do poziomu 194 g/km.

Znajdująca się w modelu IS 250 elektronicznie sterowana, automatyczna skrzynia biegów 6 Super ECT z układem (AI-)SHIFT Control, została zmodyfikowana poprzez dodanie układu RCRC (Road Condition Response Control). Monitoruje on wielkość otwarcia przepustnicy i prędkość pojazdu, określając, czy droga wznosi się, czy opada. Na podjazdach układ zapobiega zbędnemu przełączaniu skrzyni na wyższy bieg, zapewniając jednocześnie wymaganą moc układu napędowego. Na zjazdach ze wzniesienia układ automatycznie zmienia bieg na niższy, aby wykorzystać w sposóboptymalny hamowanie silnikiem. Wszystkie trzy silniki w modelach serii IS są oszczędniejsze i emitują mniej zanieczyszczeń, bez straty dynamiki.

Stylistyka i wyposażenie
W modelach serii IS 2011 wprowadzono szereg subtelnych, a zarazem znaczących zmian stylistycznych nadwozia i wnętrza pojazdu.

Stylistyka nadwozia
Przód nadwozia w modelach serii IS 2011 został poddany istotnym zmianom stylistycznym, będącym ewolucyjnym rozwinięciem zasad filozofii projektowania Lexusa L-finesse - położono największy nacisk na intensywność i płynność przepływu powietrza w trzech kierunkach: do komory silnika, wokół przedniego zderzaka i ponad kształtną, muskularną maską. Nowa, bardziej cofnięta krata wlotu powietrza z pionowymi żebrami o zmodyfikowanym kształcie, umożliwia swobodniejszy dostęp powietrza do komory silnika. Obramowanie kraty wlotu mocniej akcentuje markę Lexus, poprzez zastosowanie motywu grotu strzały - symbolizującego filozofię L-finesse. Motyw ten wyraża się również w zmienionym wzornictwie reflektorów, bardziej agresywnym, z elementami o przydymionej, ciemnej fakturze. Wykonane w technologii LED lampy do jazdy dziennej (DRL), mające również kształt grotu strzały, dostępne są w modelach wyposażonych w reflektory z żarówkami wyładowczymi (HID). Przedni zderzak o zmienionym kształcie jest zintegrowany z umieszczonymi na końcach lampami przeciwmgielnymi; dolna krata zderzaka również została poddana restylingowi, aby zoptymalizować opływ powietrza chłodzącego hamulce, a jednocześnie podkreślić niskie położenie środka ciężkości pojazdu oraz jego mocny, zdecydowany charakter.

Wygląd auta z profilu poprawiono przez zastosowanie nowo opracowanych 17 i 18-calowych tarcz kół ze stopu aluminium. Z tyłu model serii 2011 jest rozpoznawalny dzięki zmienionym zespolonym lampom tylnym, z nowymi, przydymionymi różowo kloszami kierunkowskazów i świateł wstecznych. Ponadto, model IS 250 wyposażony jest w grubszą, bardziej sportową, okrągłą końcówkę rury wydechowej. Modele IS serii 2011 będą dostępne w jedenastu kolorach nadwozia, z których trzy - niebieski Ultrasonic Blue Mica, niebieski Midnight Blue i czarny Starlight Black - są całkowicie nowe.

Wystrój wnętrza
Wnętrze modeli serii IS 2011, łączące ekskluzywność formy z jakością wykonania niespotykaną w innych autach segmentu, zostało poddane szeregowi zmian stylistycznych, odzwierciedlających doskonałą dbałość o szczegóły, jaka zawsze cechowała markę Lexus. Nowa, wykończona w metalu ornamentacja pierścieni wokół wskaźników, paneli przełączników na kole kierownicy i pokrywy schowka deski rozdzielczej wzmacnia luksusowy i sportowy wizerunek modeli serii IS. Przejrzystość szkieł wskaźników Optitron została zwiększona z 30 do 50 proc., jeszcze bardziej podkreślając sportowe aspiracje auta. Górne panele przełączników w drzwiach i na konsoli środkowej zostały obecnie wykończone czarną, metaliczną powłoką o wysokim połysku. Poprawiono bogaty pakiet oświetlenia wnętrza, w którym czerwone klosze lampek drzwiowych zastąpiono białymi, a w nakładki ochronne progów przednich drzwi, wykonane ze stali nierdzewnej, wbudowano białe diody LED, w celu dekoracyjnym oraz dla ułatwienia wchodzenia i wychodzenia z pojazdu.

Wyposażenie
Modele serii IS 2011 mogą być wyposażone w cztery rodzaje zestawów audio o dużej mocy: dwa zestawy klasy premium sygnowane przez Lexusa, w skład których wchodzi 6-płytowa zmieniarka CD, zabudowana w desce rozdzielczej, przyciski sterujące zestawem audio zamontowane w kierownicy oraz 8 lub 13 głośników; wersja zestawu 13-głośnikowego wzbogacona o 7-calowy ekran typu TFT; 14-głośnikowy Premium Surround Sound System firmy Mark Levinson®, zapewniający perfekcyjne odtwarzanie 5,1-kanałowego dźwięku przestrzennego z wybranych płyt CD i DVD. Wszystkie cztery zestawy przygotowane są do odbioru sygnału cyfrowego (DAB), jak również oferują gniazda USB i typu jack, umożliwiające podłączenie i obsługę odtwarzaczy przenośnych typu iPod; wyposażone są również w łącze Bluetooth do obsługi telefonów komórkowych, z funkcją transmisji strumieniowej audio/wideo. Ponadto, zestaw Mark Levinson®, wykorzystując twardy dysk układu nawigacji w połączeniu z technologią bazy danych CDDB udostępnia funkcję Sound Library, pozwalającą na przenoszenie i gromadzenie plików muzycznych o wielkości łącznej do 10Gb.

Model F-Sport
Nowy, ulepszony model F-Sport, dostępny jest z wszystkimi trzema układami napędowymi serii IS 2011. W porównaniu do poprzedniego modelu F-Sport - wyróżnia się poszerzoną paletą ekskluzywnych detali stylizacyjnych nadwozia i wnętrza pojazdu, a sportowe zawieszenie auta zostało poddane dedykowanemu tuningowi (F-Sport IS 250). Z przodu modele F-Sport są natychmiast rozpoznawalne dzięki charakterystycznemu wzorowi siatki górnej i dolnej osłony wlotu powietrza, pokrytemu przydymioną powłoką obramowaniu górnej kraty i zmienionej stylistyce dolnej cześci zderzaka, zaopatrzonego w aerodynamiczne spoilery znajdujące się pomiędzy obudowami lamp przeciwmgielnych.

Patrząc z profilu, nowy model F-Sport wyróżnia się dedykowanym oznakowaniem na przednim błotniku oraz ekskluzywnymi, 18-calowymi tarczami kół ze stopu aluminium (225/40 R18 przód, 255/40 R18 tył). Z tyłu pojazdu, w tylnym spoilerze nawiązującym stylistyką do modelu IS F, umieszczono dodatkową lampę stop, która wygląda dokładnie tak, jak w modelu IS F. Modele F-Sport dostępne są w siedmiu kolorach nadwozia takich jak IS F, włącznie z kolorem niebieskim Ultrasonic Blue Mica.

We wnętrzu pojazdu, sportowy charakter ekskluzywnego układu kolorystycznego modelu F-Sport (Black-on Black), został dodatkowo podkreślony poprzez umieszczenie na konsoli środkowej i na drzwiach unikatowych metalicznych aplikacji tapicerki, o wysokim połysku (Steel Blue). Całości dopełniają sportowe fotele, pokryte skórą lub tkaniną. Dodatkowo, model F-Sport 250 może być wyposażony w zawieszenie, które poddane zostało tuningowi w celu podniesienia komfortu prowadzenia, zwiększenia stateczności na zakrętach, ograniczenia poślizgu tylnej osi jezdnej i zwrotności. Sztywność sprężyn śrubowych przedniego i tylnego zawieszenia oraz siła tłumienia amortyzatorów zostały zoptymalizowane, tak aby połączyć dużą stabilność i doskonały komfort jazdy. Tylne zawieszenie wielowahaczowe zawiera szereg elementów pochodzących z modelu IS F i wpływających na polepszenie sztywności tulei oraz drążka stabilizatora. Ekskluzywne 18-calowe tarcze kół ze stopu lekkiego, dodatkowo sprzyjają poprawie dynamiki, wskutek zwiększonej sztywności i obniżeniu masy pojedynczego koła o 2,6 kg.

W połaczeniu z wyżej opisanymi zmianami w zawieszeniu, ulepszony pakiet F-Sport oferuje realizowaną przez moduł ECU funkcję sterowania zależnym od prędkości elektrycznym wspomaganiem w układzie kierowniczym (EPS), w celu dalszej poprawy komfortu prowadzenia i stateczności samochodu.

Model IS 250C
Sterowanie składem mieszanki paliwowo-powietrznej w 2,5-litrowym silniku V6 z bezpośrednim wtryskiem (208 KM wg DIN) modelu IS 250C, zostało poddane optymalizacji w celu spełnienia wymagań normy Euro 5. W rezultacie, średnie zużycie paliwa uległo zmniejszeniu o 0,1 l/100 km do wartości 9,2 l/100 km, a emisja CO2 została zredukowana o 6 g/km, do poziomu 213 g/km.

Model IS 250C 2011 ma zmienioną stylistykę reflektorów, których elementy pokryte są ciemną, przydymioną powłoką. Zintegrowane z reflektorami lampy diodowe do jazdy dziennej o kształcie grotu strzały dostępne są w modelach wyposażonych w reflektory z żarówkami wyładowczymi (HID). Oferowanych jest jedenaście kolorów nadwozia, z których trzy są nowe - niebieski Ultrasonic Blue Mica, niebieski Midnight Blue i czarny Starlight Black.

We wnętrzu dodano wyłącznik funkcji otwierania/zamykania wszystkich szyb. Nowa, wykończona w metalu ornamentacja została umieszczona na pokrywie schowka deski rozdzielczej, a górny panel konsoli środkowej został pokryty metaliczną powłoką o wysokim połysku. Dwa nowe kolory tapicerki - szary Light Grey i brązowy Saddle Tan (oba kolory w połączeniu z tapicerką ze skóry typu semi-aniline) uzupełniono ekskluzywnym szwem.

Model IS F
Model Lexus IS F, ultra-dynamiczny, sportowy sedan napędzany jest 5-litrowym silnikiem V8, dysponującym mocą 300 kW przy 7000 obr/min oraz momentem 500 Nm przy 5200 obr/min. Jednostka ta współpracuje z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów SPDS (Sports Direct Shift), mającą możliwość ręcznego sterowania za pomocą dźwigni. Pojazd jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 s, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie i wynosi 270 km/h. Niezależnie od szeregu technicznych udoskonaleń wprowadzonych do modelu w ostanim roku, jak np. zastosowanie mechanizmu różnicowego o podwyższonym tarciu wewnętrznym, co w sposób istotny poprawiło stateczność jazdy na zakrętach przy dużych prędkościach, Lexus IS F generacji 2011 został poddany dalszej modernizacji nadwozia i wnętrza pojazdu. Obecnie jest on wyposażony w reflektory z żarówkami wyładowczymi (HID), których integralną część stanowią lampy diodowe do jazdy dziennej, o stylistyce grotu strzały. Gama dostępnych kolorów nadwozia została poszerzona o czarny Starlight Black.

We wnętrzu IS F zastosowano nowe aplikacje z włókna w kolorze ciemnego srebra, a kontrastowy szew skórzanej tapicerki, który poprzednio był biały, teraz jest niebieski. Skorygowany kształt przednich foteli, zapewnia kierowcy skuteczniejsze podparcie, a nowe koło kierownicy pozwala na pewniejszy chwyt i lepsze wyczucie pojazdu. W nowym zespole wskaźników przeprojektowano położenie obrotomierza, prędkościomierza i wskaźnika wybranego biegu, tak aby zapewnić natychmiastową czytelność i maksymalną przejrzystość w warunkach szybkiej jazdy. Duży, centralnie umieszczony obrotomierz wyposażony jest we wskaźnik prędkości obrotowej, aby pomóc kierowcy w odpowiednim doborze przełożenia. Wskaźnik świeci się przy trzech wartościach - 5000 obr/min, 5500 obr/min oraz 6200-6550 obr/min (w zależności od aktualnie wybranego biegu).

Źródło: Lexus

Ostatnie artykuły