Filmy

Fiat Ducato

Nadwozie:
Nowy Fiat ma jeszcze bardziej ergonomiczne i przestronne wnętrze. Na desce rozdzielczej przybyło schowków, a wszystkie detale zostały wykonane bardzo starannie. Prezentowane Fiaty były wyposażone w system Blue&Me (opcja) oparty na technologii Windows Mobile, który umożliwia przyjmowanie rozmów telefonicznych za pomocą zestawu głośnomówiącego i słuchanie muzyki podczas jazdy. Komunikacja telefonu z urządzeniem odbywa się dzięki Bluetooth umożliwiającym korzystanie z telefonu nawet wtedy, gdy znajduje się on w kieszeni kurtki lub w torbie.
Zewnętrznie nowy Ducato znacznie różni się od poprzednika. Podobnie jak w pojazdach konkurencji, reflektory przednie umieszczono na znacznej wysokości od ziemi, blisko podszybia. Zderzak przedni stał się przez to masywniejszy, co lepiej chroni samochód przed drobnymi stłuczkami. Opływowe, bardziej zaokrąglone kształty nadwozia pozwoliły na obniżenie współczynnika czołowych oporów powietrza do Cx = 0,31.
Podobnie jak modele poprzednich generacji również nowy Ducato jest wytwarzany w wielu wersjach nadwoziowych. Wersje furgon występują w czterech różnych długościach zewnętrznych (5–6,4 m), trzech wysokościach (1,66–2,17 m) i czterech rodzajach rozstawu osi (3000, 3450, 3800, 4035 mm). Pojemność przestrzeni ładunkowej (występująca w siedmiu wariantach) wynosi od 8 do 17 m3.
Dodatkowo dostępne będą podwozia z pojedynczą lub podwójną kabiną, wersje do przewozu osób (Panorama, Combi, Minibus, autobus szkolny) i wersje specjalne – opancerzone.
Po raz pierwszy w ofercie dostawczych Fiatów pojawi się wersja Ducato o dmc. 4 t.

Układ napędowy i zawieszenie:
Przednie zawieszenie stanowią kolumny McPhersona, które zostały znacznie usprawnione (nowe sprężyny śrubowe niewspółosiowe). Dolny wahacz o trójkątnym kształcie z przegubem kulowym zamocowanym do zwrotnicy koła przymocowano elastycznymi tulejami do zmodyfikowanej mechanicznej belki poprzecznej ramy. Belkę poprzeczną przystosowano do obciążenia maksymalną masą 4 t.
Tylne zawieszenie, które stanowi oś sztywna z resorami, zostało tak zmodyfikowane, aby obniżyć płaszczyznę ładunkową i powiększyć rozstaw kół tylnych do 1740–1790 mm (1980 mm dla pojazdów kempingowych).
W opcji możliwe jest zamówienie zawieszenia pneumatycznego samopoziomującego, które jest dostosowane do wszystkich wersji wyposażenia, ładowności i rozstawu osi. Zawieszenie to pozwala na obniżenie progu tylnego, np. podczas załadunku, do 70 mm.

Silnik:
Do napędu nowego Ducato zastosowano jedną z trzech 16-zaworowych jednostek wysokoprężnych z systemem common rail i turbosprężarką. Nowością jest silnik 2.2 Multijet o mocy 74 kW (100 KM) przy 2900 obr/min i momencie obr. 250 Nm przy 1500 obr/min. Od nowa zaprojektowano w nim system spalania, w którym zastosowano nowe kanały doprowadzające powietrze do głowicy cylindrów. Nowe są również tłoki mające zmienioną geometrię komory spalania w denku tłoka „piston bowl” i kanały chłodzące. Zastosowanie takiego rozwiązania spowodowało, że wtrysk paliwa odbywa się pod dużym ciśnieniem przy małej prędkości obrotowej silnika, uzyskując w ten sposób wyższe wartości momentu obrotowego. Multijet 2.2 jest przeznaczony głównie do pojazdów poruszających się po mieście.
Silnik 2.3 JTD jest sprawdzoną konstrukcją z poprzedniej generacji Ducato. Jednak dzięki systemowi wtrysku paliwa Multijet jego moc wynosi obecnie 88 kW (120 KM) przy 3600 obr/min. Maksymalny moment to 320 Nm przy 2000 obr/min. Silnik wyposażono w turbosprężarkę z zaworem upustu spalin wastegate, który umożliwia przy obrotach silnika powyżej 2200 obr/min częściowy lub narastający przepływ części spalin, co powoduje poprawę momentu obrotowego w całym zakresie na każdym poziomie prędkości obrotowych obrotów silnika. Aby sprostać wymaganiom normy Euro 4, silnik ten wyposażono w układ recyrkulacji spalin EGR.
Samochody kempingowe budowane na podwoziach Ducato będą wyposażane w silniki 2.3 Multijet o mocy zwiększonej do mocy 95,5 kW (130 KM) przy 3600 obr/min i momencie obr. 320 Nm przy 2000 obr/min.
Najmocniejszy silnik Ducato ma pojemność skokową 3 l i rozwija moc maksymalną 115 kW (157 KM) przy 3500 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm i jest stały pomiędzy 1700 a 2500 obr/min. Podobnie jak jednostka o poj. 2,2 l, silnik 3-litrowy jest wyposażony w turbosprężarkę z zaworem upustowym wastegate. Świece żarowe znajdują się bezpośrednio wewnątrz komory spalania i są kontrolowane przez sterownik silnika centralką ECU. Kolejnym udoskonaleniem, aby ułatwić rozruch zimnego silnika, jest zamontowanie nowej elektrycznej pompy paliwowej znajdującej się w zbiorniku. Również w tym modelu zastosowano układ recyrkulacji spalin EGR.

Ostatnie artykuły