Filmy
  • Artykuły
  • Lexus wprowadza na rynek model CT 200h

Lexus wprowadza na rynek model CT 200h

Zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 2010 r. i będący w sprzedaży w Polsce od początku przyszłego roku, nowy Lexus CT 200h, odbył końcowe testy pakietu dynamicznego na drogach Europy. Prace toczyły się pod nadzorem głównego kierownika projektu Hirokazu Kogi i głównego kierownika działu zajmującego się dynamiką pojazdu Bruno Reinkego. Inżynierowie firmy Lexus skoncentrowali się na wszelkich aspektach dotyczących działania zawieszenia, układu kierowniczego, elektronicznie sterowanego układu hamulcowego (ECB) z funkcją odzyskiwania energii i w pełni hybrydowego układu napędowego w nowym CT 200h, dążąc do zaspokojenia wysokich wymagań stawianych przez europejskich klientów kompaktowym autom klasy Premium.

Hybrydowy napęd
Każdy z elementów pakietu dynamicznego, dopracowanego na drogach w Europie, pozwala kierowcom odczuć przyjemność z jazdy bez konieczności kompromisu. Udoskonalenie wyjątkowego napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive spowodowało, iż nowy, w pełni hybrydowy luksusowy model typu kompakt, korzystając z dwóch różnych źródeł energii, odznacza się jednocześnie sportowym temperamentem i dbałością o środowisko. Pojazd jest oszczędniejszy w zużyciu paliwa, emituje najmniej CO2, spośród samochodów tej klasy i zaledwie 10 proc. NOx w porównaniu do podobnego auta z silnikiem Diesla. Poziom emisji cząstek stałych jest zerowy. Samochód spełnia z dużym zapasem bardziej restrykcyjną normę Euro 6, która ma obowiązywać od września 2014 r.

Silniki
70 proc. pojazdów sprzedawanych w tym segmencie rynku charakteryzuje moc poniżej 150 KM; nowy Lexus CT 200h, dzięki napędowi Lexus Hybrid Drive, łączącemu 1,8 litrowy silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym o dużej mocy, oferuje osiągi mieszczące go w ścisłej czołówce segmentu. Sterowanie pracą silnika oraz dynamika reakcji przepustnicy zostały poprawione w celu zapewnienia jakości jazdy, należnej pierwszemu europejskiemu Lexusowi w klasie kompaktowych aut luksusowych. Zmodyfikowano również i poprawiono brzmienie silnika. Odpowiedni przełącznik umożliwia kierowcy wybór jednego z trybów jazdy - dynamicznego lub komfortowego. Dzięki zastosowaniu płynnie działającej, inteligentnej elektronicznej skrzyni przekładniowej E-CVT, kierowca ma do wyboru następujące tryby jazdy: Sport, Normal, Eco i EV.

Tryby EV, Eco, Normal wiążą się zasadniczo z trybem relaksującym jazdy, odpowiadając za komfort podróżowania, łagodne przyspieszanie i minimalizację głośności i drgań w obrębie nadwozia, podwozia i układu napędowego.W zakresie prędkości od 0 do 50 km/h model CT200h może poruszać się w trybie EV, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Kierowca może również wybrać tryb EV ręcznie. Ten, jedyny w swoim rodzaju tryb jazdy jest niedostępny w pojazdach częściowo hybrydowych, jest możliwy wyłącznie przy zastosowaniu napędu w pełni hybrydowego, jakim jest Lexus Hybrid Drive.

Przy zasięgu ograniczonym pojemnością akumulatorów, tryb EV pozwala na spokojną miejską jazdę z minimalną głośnością oraz zerową emisją CO2, NOx i cząstek stałych na dystansie do 2 km. Ponieważ w tym czasie silnik benzynowy jest wyłączony, tryb EV przyczynia się do znaczącego obniżenia całkowitego zużycia paliwa w nowym Lexusie.
Podczas jazdy w trybie Eco, reakcja przepustnicy na gwałtowne wciśnięcia pedału przyspieszenia jest ograniczana, a sterowanie układem klimatyzacji optymalizowane w celu zapewnienia bardziej ekonomicznej jazdy. W zależności od warunków jazdy, tryb ten może pomóc kierowcy zachować relaksujący styl prowadzenia auta, zapewniając jednocześnie zauważalne zmniejszenie zużycia paliwa.

Tryb Sport, opracowano tak, aby zwiększyć moc silnika elektrycznego, przystosowany jest do współpracy z trybem dynamicznym, maksymalizując osiągi i zwrotność nowego CT 200h. Moduł PCU napędu hybrydowego podwyższa napięcie zasilania o 150 V do wartości maksymalnej 650V, powodując wzrost mocy całkowitej układu napędowego. Prędkość obrotowa silnika utrzymywana jest na wyższym poziomie, a parametry pracy przepustnicy i zespołu elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS) są modyfikowane w celu uzyskania szybszej reakcji na działania kierowcy.
Dodatkowo, tryb Sport ogranicza wpływ układów stabilizacji toru jazdy (VSC) i kontroli trakcji (TRC) na proces jazdy, pozwalając kierowcy w pełni wypróbować podwyższoną dynamikę nowego, w pełni hybrydowego Lexusa.

Odmienny charakter trybu dynamicznego i relaksującego w modelu CT 200h jest dodatkowo uwypuklony poprzez zmianę wyglądu deski rozdzielczej odpowiednio do wybranego trybu jazdy. W trybach EV, Eco Normal jest ona podświetlona na niebiesko, natomiast w momencie wyboru trybu Sport kolor podświetlenia zmienia się na czerwony. Jednocześnie zamiast funkcji wskaźnika mocy napędu hybrydowego wyświetlana jest funkcja obrotomierza.
Przy włączonym trybie Sport parametry zespołu EPS ulegają modyfikacji, aby umożliwić bardziej dynamiczną, sportową jazdę. Układ automatycznie dobiera wielkość momentu wspomagającego, zapewniając bardziej bezpośrednie wyczucie skrętu i bardziej angażując doświadczenie kierowcy.

CT 200h został stworzony dla użytkowników, którzy mając świadomość ekologiczną nie zamierzają jednocześnie rezygnować z wysokiego standardu podróżowania - stanowi on nową propozycję Lexusa, która niewątpliwie przyciągnie do tej marki nową grupę młodych klientów. Samochód po raz pierwszy łączy niezrównaną jakość i wyrafinowanie techniczne w pojeździe z segmentu aut kompaktowych klasy Premium.

Dynamiczny pakiet CT200h
Pakiet CT 200h łączy stabilność i zwrotność z komfortem i miękkością jazdy, zapewnia sportową, idealnie ergonomiczną pozycję za kierownicą, wyjątkowy układ przednich i tylnych amortyzatorów z bocznym tłumieniem wpływa na zmniejszenie wibracji nadwozia i poprawę dynamiki pojazdu. Znacząco poprawiona została aerodynamika. Zapewnia ona zwiększenie stabilności auta przy dużych prędkościach, polepszenie jego właściwości jezdnych oraz podniesienie komfortu jazdy, całkowicie nowe wahacze rozwidlone tylnego zawieszenia poprawiają komfort prowadzenia, precyzyjny, elektryczny zespół wspomagania układu kierowniczego ogranicza przenoszenie drgań na kierownicę i polepsza dynamikę jazdy.

Komfort podróżowania
Nowy Lexus CT 200h został opracowany tak, aby połączyć doskonałe właściwości jezdne i wynikające stąd doznania będące udziałem kierowcy - z komfortem, oczekiwanym od każdego pojazdu tej marki. W oparciu o nową płytę podłogową modelu CT 200h, wdrożono szereg unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących nadwozia i podwozia.
Zredukowano również poziom drgań i hałasu.

Podczas projektowania modelu CT 200h przedsięwzięto szereg środków mających na celu zminimalizowanie hałasu powodowanego opływem powietrza i kontaktem kół z nawierzchnią drogi, co w rezultacie pozwoliło stworzyć niezwykle wyciszoną kabinę pasażerską. Do wygłuszenia komory silnika, ściany grodziowej, podłogi i kabiny zastosowano materiały dźwiękochłonne i izolacyjne. Boczne osłony przednich błotników zapobiegają przedostawaniu się do wnętrza kabiny hałasu dochodzącego z komory silnika i z drogi, a wykładziny nadkoli dodatkowo ograniczają hałas toczenia kół. Otwory technologiczne i konstrukcyjne szkieletu nadwozia zostały wypełnione masą uszczelniającą i pianką uretanową, a całe nadwozie włącznie ze słupkami kabiny, progami oraz elementami w strefie głowy pokryto materiałami dźwiękochłonnymi na bazie pianki. Wokół ram okiennych wszystkich drzwi zastosowano rowek tłumiący, zwiększający sztywność osadzenia szyb i poprawiający tłumienie dźwięków przez uszczelkę szyby. Wewnątrz szkieletu drzwi tyłu nadwozia umieszczono tłumik dynamiczny, wyciszający niepożądane odgłosy, i dodatkowo zwiększający izolację akustyczną kabiny.

Współczynnik oporu powietrza 0,28 zmniejsza do minimum hałas generowany przez powietrze opływające nadwozie modelu CT 200h. Szyba czołowa ma warstwę wewnętrzną, nadającą jej właściwości tłumienia dźwięków. Tylna krawędź pokrywy komory silnika została ukształtowana w sposób pozwalający maksymalnie ograniczyć zawirowania, powstające wskutek opływu powietrza wokół wycieraczek. Próg na styku szyby czołowej i uszczelki dachowej oraz listew bocznych również zminimalizowano w celu zmniejszenia hałasu związanego z opływem powietrza. Uszczelka znajdująca się w szczelinie słupka środkowego, pomiędzy przednimi i tylnymi drzwiami, łagodzi opływ powietrza wzdłuż boków nadwozia.
Po raz pierwszy w pojeździe marki Lexus zastosowano oryginalny układ amortyzatorów z bocznym tłumieniem, zaprojektowany w celu wytłumienia i ograniczenia drgań nadwozia, co przyczyniło się do poprawy liniowości charakterystyki układu kierowniczego i jeszcze bardziej wpłynęło na wzrost komfortu jazdy. Dzięki dedykowanemu zawieszeniu, składającemu się ze sprawdzonego układu wahaczy kątowych i kolumn MacPhersona z przodu oraz nowoopracowanych wleczonych wahaczy rozwidlonych z tyłu, Lexus CT200 ustanawia nowy punkt odniesienia dla aut kompaktowych klasy Premium w zakresie komfortu podróżowania i właściwości trakcyjnych pojazdu.


Wysoka sztywność nadwozia
Szczególną uwagę zwrócono na poprawę stabilności jazdy poprzez zmianę strukturalnej sztywności szkieletu nadwozia,
która została zwiększona dzięki optymalizacji punktów zgrzewania. W modelu CT 200h zastosowano również jedyny w segmencie luksusowych aut kompaktowych układ przednich i tylnych amortyzatorów bocznego działania, specjalnie zaprojektowany w celu wytłumienia i zmniejszenia niepożądanych wibracji nadwozia oraz uzyskania bardziej liniowej charakterystyki wspomagania w układzie kierowniczym, a tym samym dalszej poprawy komfortu jazdy. W miejsce konwencjonalnych stałych wzmocnień, zastosowano po raz pierwszy w aucie marki Lexus układ składający się z przedniego amortyzatora, łączącego lewy i prawy kielich kolumn MacPhersona oraz tylnego amortyzatora, łączącego boki dolnej części pasa tylnego. Zastosowanie takiego układu amortyzatorów przyczyniło się do obniżenia w szerokim zakresie częstotliwości drgań podłogi pojazdu, zmniejszenia o 15 proc. wartości przemieszczeń przednich kielichów kolumn MacPhersona, a nawet do obniżenia poziomu białego szumu systemu audio. Mikroskopijne drgania o amplitudzie rzędu mikrometrów, choć trudne do analizowania nawet przy pomocy oprogramowania CAD, objawiają się ledwie zauważalnym dyskomfortem podczas obracania koła kierownicy oraz niewielkimi zakłóceniami trakcji pojazdu w czasie prostoliniowego przyspieszania. Ich eliminacja spowodowała, iż uzyskano nową jakość reakcji układu kierowniczego, zwrotności i komfortu jazdy w aucie kompaktowym klasy Premium.

Nadwozie o lekkiej konstrukcji i obniżonym środku ciężkości
Szkielet nadwozia ma duży, wynoszący 2600 mm rozstaw osi oraz krótki zwis przedni i tylny; pasażerowie siedzą jak najbliżej środka pojazdu, aby zmniejszyć moment bezwładności. Aby zmniejszyć odchylający moment bezwładności i poprawić zwrotność CT 200h, elementy nadwozia położone najdalej od środka ciężkości zaprojektowano tak, aby były jak najlżejsze. Pokrywa komory silnika, drzwi tyłu nadwozia oraz wzmocnienia zderzaków wykonano z aluminium, dzięki czemu nowy Lexus stał się najlżejszym z dotychczasowych modeli. Całkowitą wysokość pojazdu, prześwit i położenie punktu biodrowego kierowcy ustalono tak, były jak najniższe. Zespół akumulatorów napędu hybrydowego został umieszczony pod przestrzenią ładunkową podłogi, ale w obrębie rozstawu osi, co pozwoliło na optymalny rozkład masy i poprawę równowagi. W celu dalszego obniżenia środka ciężkości, a jednocześnie masy pojazdu i zmniejszenia zużycia paliwa, w konstrukcji nadwozia zastosowano nie tylko aluminium, ale również, w znacznym udziale procentowym, lekką stal o wysokiej wytrzymałości.

Aerodynamika
Szczególną uwagę zwrócono na efektywność aerodynamiczną modelu CT 200h, wykorzystując oprogramowanie CAD oraz przeprowadzając badania w tunelu aerodynamicznym. W rezultacie uzyskano współczynnik oporu powietrza 0,28 - co nie tylko wpłynęło na zmniejszenie zużycia paliwa, ale również w znaczący sposób poprawiło stabilność jazdy z dużymi prędkościami, czułość układu kierowniczego i komfort podróżowania. Każdy element nadwozia CT 200h został starannie zaprojektowany w taki sposób, aby uzyskać doskonałe rozprowadzenie strug powietrza.

Lista aerodynamicznych elementów nadwozia obejmuje: przedni dolny absorber, osłonę podsilnikową i osłony nadkoli, osłonę dolną tylnego silnika, osłony dolne środkowej części podłogi, listwy progowe, osłony zbiornika paliwa i tylnej części podłogi oraz osłony tylnych nadkoli. Dodatkowo, przednia osłona została uzupełniona o dyfuzory, a ułożenie tłumika tylnego i kształt osłony tylnego zderzaka zostały zoptymalizowane pod kątem uzyskania jak najkorzystniejszego opływu powietrza.

Zawieszenie
Lexus CT 200h ma dedykowane zawieszenie, składające się ze sprawdzonego układu wahaczy kątowych i kolumn MacPhersona z przodu oraz nowej konstrukcji wleczonych wahaczy rozwidlonych z tyłu, ustanawiając tym samym nowy punkt odniesienia dla aut kompaktowych klasy Premium w zakresie komfortu podróżowania i właściwości trakcyjnych pojazdu. Wiele elementów zespołu zawieszenia przedniego zostało specjalnie zaprojektowanych dla modelu CT 200h, m.in.: sprężyny śrubowe, amortyzatory, ograniczniki, górne wsporniki, górne i dolne poduszki zawieszenia, lekkiej konstrukcji zwrotnice, piasty i łożyska oraz nowy drążek reakcyjny w celu zwiększenia sztywności poprzecznej.

Masa nieresorowana została zmniejszona do minimum, a dynamika reakcji amortyzatorów uległa poprawie dzięki zastosowaniu wykonanych z aluminium zwrotnic i łączników stabilizatora oraz dolnych wahaczy, piast łożysk i amortyzatorów o lekkiej konstrukcji. Amortyzatory wyposażono w zawory, uszczelnienia i olej o obniżonym współczynniku tarcia, co jeszcze bardziej poprawiło ich dynamikę reakcji. Zastosowanie sprężyn śrubowych kompensujących działanie sił bocznych również przyczyniło się do obniżenia tarcia w zawieszeniu, poprawiając komfort jazdy.

Mocowania przekładni kierowniczej połączone są bezpośrednio z belką przedniego zawieszenia, co zapewniło uzyskanie liniowego wyczucia skrętu oraz poprawiło stabilność modelu CT 200h podczas jazdy na wprost. Lekki, o dużej średnicy, przedni drążek reakcyjny umożliwił poprawę kontroli trakcji, stabilności podczas hamowania oraz zdolności manewrowych nowego Lexusa.

Geometria zawieszenia - pochylenie i zbieżność kół oraz ustawienie wahacza zostały zoptymalizowane w celu zapewnienia wiodącej w klasie stabilności i komfortu jazdy. Elementy zawieszenia wytłoczono ze stali o wysokiej wytrzymałości, dzięki czemu są lekkie, a jednocześnie niezwykle sztywne. Zespół zawieszenia tylnego składa się z szeregu dedykowanych komponentów, takich jak sprężyny śrubowe, amortyzatory, górne wsporniki, ograniczniki, piasty z łożyskami oraz drążek reakcyjny. Podobnie jak w przypadku zawieszenia przedniego, również i tutaj amortyzatory wyposażono w zawory, uszczelnienia i olej o obniżonym współczynniku tarcia w celu poprawy dynamiki reakcji zawieszenia. Zamontowanie sprężyn odbojowych pozwoliło zoptymalizować pochylenie nadwozia podczas pokonywania zakrętów, a wykonane z uretanu ograniczniki dodatkowo zabezpieczyły przed przechyłami nadwozia, przyczyniając się do uzyskania wiodącego w klasie komfortu jazdy. Aby obniżyć zużycie paliwa, w piastach tylnej osi zastosowano łożyska o niskim oporze toczenia, a z przodu dolnego wahacza nr 2 zamontowano aerodynamiczną osłonę wykonaną z żywicy, ułatwiającą swobodny przepływ powietrza pod podwoziem samochodu, co dodatkowo poprawiło stabilność auta podczas jazdy.

Tuleje tylnego drążka reakcyjnego zaopatrzono w wykonane z żywicy elementy dystansowe; tuleje wykonane są z gumy o zoptymalizowanej charakterystyce, zapewniającej większą sztywność mocowania. Podobnie jak w zawieszeniu przednim, powłoka z żywicy fluorowej między tulejami i drążkiem redukuje tarcie i dodatkowo podnosi jakość jazdy. Zespoły przedniego i tylnego zawieszenia stanowią dopełnienie dwóch oddzielnych trybów jazdy w nowym CT 200h, łącząc wiodący w klasie komfort podróżowania właściwy dla trybu relaksującego ze zwrotnością i stabilnością odpowiednią dla jazdy w trybie dynamicznym.

Zespół elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS)
Model CT 200h wyposażony jest w zespół elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS). Jego energooszczędna i lekka konstrukcja sprawia, że nadaje się idealnie do współpracy z hybrydowym układem napędowym Lexus Hybrid Powertrain. Przekładnia ma przełożenie wymagające 2,6 obrotów kołem kierownicy między skrajnymi położeniami kół; zależny od prędkości zespół EPS w modelu CT 200h zapewnia najbardziej bezpośrednie wyczucie skrętu spośród oferowanych modeli Lexusa. Zespół EPS, zasilany z akumulatorów hybrydowego układu napędowego, przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa, gdyż pobiera prąd tylko wtedy, gdy jest zapotrzebowanie na moment wspomagający. Zespół EPS jest niezwykle trwały i nie wymaga stosowania płynu hydraulicznego. Silnik wspomagania EPS ma zwartą konstrukcję i wraz z czujnikiem momentu skręcającego jest zabudowany w kolumnie kierownicy, w celu optymalizacji działania układu wspomagania, a tym samym zwiększenia precyzji kierowania pojazdem. Dlatego również zamontowano przekładnię kierowniczą bezpośrednio do ramy pomocniczej zawieszenia, co dodatkowo zwiększyło sztywność połączenia kolumny kierownicy i wsporników, poprawiając jednocześnie wyczucie drogi i zapewniając bardziej liniową charakterystykę układu.

Źródło: Lexus


Ostatnie artykuły