Filmy
  • Artykuły
  • Bezemisyjnie przez miasto Mercedesem Vito E-CELL

Bezemisyjnie przez miasto Mercedesem Vito E-CELL

Nowy Mercedes-Benz Vito E-CELL - to pierwszy samochód dostawczy wyposażony fabrycznie w napęd elektryczny. Samochód bezemisyjny i cicho podążający przez obszary wrażliwe ekologicznie. Jego zasięg to 130 km, duża pojemność transportowa i ładowność, mocny silnik elektryczny o dużej sile ciągu, akumulatory litowo-jonowe o dużej pojemności oraz inteligentne techniki ładowania obniżające emisje CO2 i koszty.

Samochód dostawczy z silnikiem diesla, o napędzie gazowym i elektrycznym - Vito E-CELL jest dopełnieniem bogatej oferty ekologicznych samochodów dostawczych z gwiazdą: to ostatni element czystego ekologicznie tria o niemal wszelkich możliwościach zastosowania, od specjalistycznych przewozów na krótkich odcinkach, poprzez przewozy mieszane aż po transport na wyjątkowo długich dystansach.

Vito E-CELL: bez ograniczeń pojemności transportowej i ładowności
Uzyskując zasięg 130 km, Vito E-CELL spełnia ze znacznym zapasem przeciętne wymagania stawiane przez klientów samochodom dostawczym, pokonującym 50-80 km dziennie. Jednocześnie przestrzeń ładunkowa pojazdu może być wykorzystywana bez żadnych ograniczeń. Obciążenie użyteczne, sięgające w zależności od wyposażenia do 900 kg, pozwala zaliczać Vito E-CELL do pełnowartościowych samochodów dostawczych. Osiągając prędkość maksymalną 80 km/h, pojazd ten nadaje się do wykonywania zadań transportowych również na krótkich trasach podmiejskich, spotykanych często w aglomeracjach i na ich peryferiach.

Zewnętrznie Vito E-CELL tylko wzornictwem różni się od znajomej sylwetki Vito z silnikiem spalinowym, nadwozie pozostało niezmienione. Nawet gniazdko elektryczne jest usytuowane w tradycyjnym miejscu za pokrywą wlewu paliwa, w dolnej części słupka B z lewej strony pojazdu. Również prześwit i promień skrętu pozostały praktycznie niezmienione w porównaniu z Vito z silnikiem spalinowym. Dzięki temu Vito w sposób nieograniczony nadaje się do wjazdu na strome rampy i podjazdy.

Mocny silnik elektryczny o dużej sile ciągu
Zamiast tradycyjnych silników cztero- lub sześciocylindrowych Vito oraz towarzyszących im podzespołów pod maską Vito E-CELL umieszczony został silnik elektryczny i jego urządzenia peryferyjne. Silnik elektryczny, maszyna synchroniczna wzbudzana magnesami trwałymi, osiąga moc ciągłą 60 kW i moc maksymalną 70 kW. Maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm. Ponieważ w silnikach elektrycznych pełny moment obrotowy jest ze względów koncepcyjnych dostępny natychmiast po uruchomieniu, Vito E-CELL uzyskuje dynamiczne osiągi jezdne na tradycyjnie wysokim poziomie nowoczesnych silników wysokoprężnych. Z uwagi na typowe obszary zastosowania Vito E-CELL i z korzyścią dla możliwie dużego zasięgu działania baterii, maksymalna prędkość samochodu została ograniczona do 80 km/h.
Przeniesienie mocy odbywa się za pomocą jednego przełożenia na przednie koła. Również i ten wydajny podzespół został zaprojektowany specjalnie na potrzeby Vito E-CELL.

Vito E-CELL: jedyny Vito z napędem na koła przednie
Dla zaoszczędzenia miejsca pod zamontowanie akumulatorów, napęd – w odróżnieniu od innych modeli typoszeregu – jest przenoszony na koła przednie. Z wyjątkiem zastosowania kilku elementów podwozia pochodzących z modelu Vito 4x4, napęd na koła przednie jest całkowicie nową konstrukcją, opracowaną specjalnie na potrzeby Vito E-CELL. Pod maską silnika umieszczono oprócz silnika elektrycznego szereg innych elementów, takich jak układ elektroniczny przenoszenia mocy, przetwornik i prostownik sieciowy. Kompletnie nowym rozwiązaniem jest także sieć przewodów 12-V.

Akumulatory litowo-jonowe o dużej pojemności do trybu jazdy
Akumulatory znajdują się pod podłogą przestrzeni ładunkowej, tam gdzie w Vito umieszczony jest zazwyczaj wał przegubowy i zbiornik paliwa. Są to nowoczesne, wyjątkowo wydajne i odporne na obciążenia akumulatory litowo-jonowe o dużej gęstości energii i nominalnym napięciu 360 V. Ogólna pojemność akumulatorów wynosi 36 kWh, z których 32 kWh są dostępne do trybu jazdy. Ta wartość, wynosząca równo 90 procent, jest w porównaniu z innymi pojazdami z napędem elektrycznym znakomitym wynikiem.

Pakiet akumulatorów Vito E-CELL składa się z 16 modułów liczących w sumie 192 ogniwa. Każde z ogniw jest monitorowane przez specjalny układ elektroniczny. Dla zabezpieczenia przed zbędnymi stratami energii oraz ingerencją osób nieupoważnionych system bezpieczeństwa („Watchdog“) wyłącza sieć wysokiego napięcia w stojącym pojeździe.

Komponenty elektryczne chłodzone wodą
Akumulatory, silnik elektryczny, konwerter i inne komponenty elektryczne napędu są chłodzone wodą. W odróżnieniu od silnika spalinowego, silnik elektryczny osiąga maksymalny stopień sprawności już przy temperaturze około 30, a nie 100 stopni Celsjusza. Aby pomimo takich stosunkowo niskich temperatur stworzyć kierowcy przyjemne warunki również w chłodnych porach roku, Vito E-CELL dysponuje dodatkową nagrzewnicą. Jest ona podłączona do sieci wysokiego napięcia i stanowiącego element wyposażenia standardowego układu ogrzewania na tablicy rozdzielczej.

Akumulator naładowany na stacji w ciągu maksimum sześciu godzin
Zasilanie akumulatora odbywa się na stacjach ładowania. Są one udostępniane klientom uczestniczącym w programie pilotażowym przez dwóch dostawców energii, EnBW i Vattenfall. Firmy te biorą udział w programie jako partnerzy kooperacyjni w regionach Berlina (Vattenfall) i Stuttgartu (EnBW). Stacje ładowania są instalowane na placach baz transportowych objętych programem. Gniazdo ładowania Vito E-CELL łączy się ze stacją standardowym przewodem siedmiobiegunowym. Akumulatory Vito E-CELL ładuje się z sieci 380/400 V. Zamontowane prostowniki zapewniają moc 6,1 kW. Zależnie od stanu naładowania akumulatora ładowanie trwa maksymalnie sześć godzin, w przypadku akumulatorów rozładowanych całkowicie. Oprócz tego Vito E-CELL można w razie potrzeby ładować ze zwykłego odpowiednio zabezpieczonego gniazda Schuko, z sieci 230 V. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy samochód nie jest ładowany nocą w wyznaczonej stacji. Wówczas jednak czas ładowania wydłuża się dwukrotnie.

Inteligentne techniki ładowania obniżają emisje CO2 i koszty
Elementem koncepcji Vito E-CELL są inteligentne techniki ładowania służące obniżeniu zarówno emisji CO2 , jak i kosztów. Niezbędny czas ładowania ustalany jest wspólnie z klientem, w zależności od potrzeb eksploatacyjnych. Vito E-CELL jest standardowo wyposażony w jednostkę Smart Charge Communication Unit (SCCU), umożliwiającą inteligentnie sterowane ładowanie akumulatora pojazdu. System ten zapewnia ładowanie w określonym przedziale czasowym dokładnie wtedy, gdy dostawcy energii dostarczają „zielony” prąd w godzinach nocnych. Pozwala to na jeszcze większą redukcję emisji CO2 w ogólnym bilansie energetycznym samochodu Vito E-CELL w ramach koncepcji Well to Wheel, niezależnie od zerowej emisji samego pojazdu podczas jazdy. Istnieje również możliwość indywidualnego ustawiania pory ładowania przez kierowcę za pomocą odpowiednich przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej i zestawie wskaźników na godziny, w których dostępna jest energia elektryczna nie tylko wytwarzana w sposób bardziej ekologiczny, lecz również znacznie tańsza. Rozwiązanie takie może być także zaprogramowane komputerowo przez dyspozytora. SCCU umożliwia ponadto równoległe ładowanie kilku pojazdów w jednym przedsiębiorstwie, bez ryzyka przeciążenia sieci.Pomijając powyższe względy, ładowanie akumulatorów na stacjach ładowania lub z gniazdka we własnej firmie stwarza fascynujące perspektywy: Eliminuje uciążliwe dojazdy do stacji paliw, a przy rozsądnym zaplanowaniu trasy ani kierowca, ani baza transportowa nie muszą tracić czasu na poszukiwanie możliwości zaopatrzenia pojazdu w energię.

Równie przewidywalna i możliwa do skalkulowania jest gotowość pojazdów do użytku w zależności od stanu naładowania akumulatorów. Stan ten, a tym samym dystans możliwy do przejechania przez Vito E-CELL, dyspozytor może odczytać na monitorze swego komputera i ustalić precyzyjnie, czy dany pojazd jest w stanie odbyć jeszcze dodatkowy kurs. Wszystkie te inteligentne możliwości sterowania przyczyniają się w pierwszym rzędzie do ochrony środowiska naturalnego, a jednocześnie do indywidualnej optymalizacji korzyści uzyskiwanych przez klientów w bardzo różnych firmach i warunkach użytkowania pojazdów. Te kompleksowe rozwiązania zmniejszają w maksymalnym stopniu obciążenie akumulatora i równocześnie przedłużają jego żywotność.

Rekuperacja: Przetwarzanie energii hamowania w energię elektryczną
Z korzyścią dla zwiększenia w maksymalnym stopniu zasięgu Vito E-CELL jego akumulatory są podczas jazdy zasilane dodatkowo energią uzyskiwaną z rekuperacji, czyli przetwarzania energii hamowania w energię elektryczną. System rekuperacji odzyskuje energię nie tylko podczas wciśnięcia pedału hamulca, lecz także podczas hamowania silnikiem oraz zwolnienia pedału gazu. Wszystkie te procesy odbywają się we współdziałaniu z nowym systemem ESP®.

Pojazdem wyjściowym jest Vito w wersji długiej
Bazą Vito E-CELL jest Mercedes-Benz Vito w wersji długiej, z normalnym dachem. Duży rozstaw osi, wynoszący 3200 mm, zapewnia niezbędną przestrzeń pod podłogą na umieszczenie akumulatorów trakcyjnych. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 3050 kg Vito E-CELL oferuje zaskakująco wysoką ładowność 900 kg.Ta wysoka wydajność przewozowa jest po pierwsze wynikiem zastosowania stosunkowo kompaktowych i dzięki temu lekkich akumulatorów litowo-jonowych o dużej gęstości energii w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami. Po drugie, przyczyna tkwi również w konsekwentnej integracji napędu elektrycznego już na etapie konstrukcji surowej.Model Vito E-CELL jest dostępny zarówno w wersji z kierownicą z lewej, jak i z prawej strony.

Bogate i praktyczne wyposażenie standardowe
Dążenie do zapewnienia jak największej ładowności w żadnej mierze nie przyniosło ujmy wyposażeniu Vito E-CELL. Oprócz wspomnianej już dodatkowej nagrzewnicy wszystkie egzemplarze Vito E-CELL (obecnie 100 sztuk) dysponują niezależnie od i tak bogatego wyposażenia standardowego podgrzewanym komfortowym fotelem kierowcy, kierownicą wielofunkcyjną, ogrzewanymi i przestawianymi elektrycznie lusterkami bocznymi, podwójną kanapą po stronie pasażera, dwojgiem drzwi przesuwnych oraz pokrywą tylną i pakietem wyposażenia „CARGO“.Kamera cofania z monitorem systemu COMAND umieszczonym w kabinie kierowcy oraz urządzenie ostrzegające w czasie cofania zapewniają, że podczas wykonywania manewrów kierowca rozpoznaje przeszkody, względnie odpowiednio wcześnie zauważa przechodniów, którzy nie słyszą zbliżającego się cicho Vito E-CELL.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego
Vito E-CELL osiąga wzorowy poziom bezpieczeństwa reprezentowany przez wszystkie modele Vito z silnikiem spalinowym. W razie zderzenia akumulatory są chronione elementem pochłaniającym energię uderzenia. W momencie uruchomienia modułu sterującego poduszek powietrznych układ wysokiego napięcia zostaje automatycznie wyłączony. W licznych testach zderzeniowych Vito E-CELL dał wyraźny dowód wysokiego standardu w zakresie bezpieczeństwa. W razie wypadku z udziałem Vito E-CELL służby ratunkowe mają możliwość skorzystania ze specjalnego podręcznika. Również bezpieczeństwo aktywne odpowiada uznanym wysokim standardom, podobnie jak każdy Vito z silnikiem spalinowym. Vito E-CELL, tak jak wszystkie pozostałe modele Vito, jest wyposażony w pełnowartościowy układ stabilizacji toru jazdy ESP ze wszystkimi znanymi już funkcjami, a także w poduszki powietrzne przy fotelu kierowcy i przy podwójnej kanapie dla pasażerów z przodu.

Bezpieczeństwo w sensie bezpiecznego funkcjonowania Mercedes-Benz zapewnił w drodze drobiazgowych prób i badań. Ponad tuzin egzemplarzy Vito E-CELL wzięło w tym celu udział w wyczerpujących jazdach testowych, zarówno na zamkniętych torach próbnych, jak i w ruchu po drogach publicznych. Czy to w lodach Skandynawii, czy w upale Hiszpanii - Vito E-CELL dowiódł już w fazie prób swej przydatności do codziennej eksploatacji.

Produkcja Vito E-CELL
W odróżnieniu od innych samochodów dostawczych z napędem elektrycznym, Mercedes-Benz jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej produkuje model Vito E-CELL wraz z innymi modelami Vito na tych samych taśmach w zakładzie Vitoria. To kolejny dowód na to, że w przypadku Vito E-CELL nie mamy do czynienia z pojazdem eksperymentalnym czy prototypem, lecz z samochodem dostawczym, który jest na najlepszej drodze do produkcji seryjnej. Z uwagi na całkowicie odmienną konfigurację napędu z modułem napędu na przednie koła, umieszczenie akumulatorów pod podłogą przestrzeni ładunkowej oraz wyeliminowanie wielu komponentów, konieczne były liczne zmiany w produkcji oraz szkolenie wszystkich pracowników biorących w niej udział.

100 pojazdów Vito E-CELL u klientów flotowych
Między sierpniem a grudniem bieżącego roku Mercedes-Benz dostarczy klientom 100 pojazdów Vito E-CELL. Połowa tej liczby trafi do Berlina, połowa do Stuttgartu, kolejne pojazdy wejdą na początku przyszłego roku do użytku w Kraju Basków w Hiszpanii - a zatem w ojczyźnie Vito E-CELL. Głównymi obszarami ich eksploatacji będą dwie aglomeracje. Różnice między nimi tkwią nie w wielkości, lecz w topografii. Zapewni to odmienne warunki użytkowania, a tym samym dodatkową wiedzę. Klientami są w przeważającej mierze zarządcy flot. Zarówno bazy transportowe, jak i kierowcy są intensywnie szkoleni w zakresie obsługi i eksploatacji pojazdów Vito E-CELL i zapoznawani szczegółowo z ich szczególnymi cechami, łącznie z odrębną instrukcją obsługi Vito E-CELL. Serwis tradycyjnie wysokiej jakości wykonywany przez doświadczonych pracowników.

Innowacyjne rozwiązanie dla biznesu: miesięczne raty za użytkowanie zamiast zapłaty ceny kupna Testowanie każdego pojazdu Vito E-CELL przez klientów przewidziano na cztery lata i około 80.000 km, po tym czasie 100 samochodów dostawczych wróci do Mercedes-Benz. W związku z tym klienci nie kupują tych pojazdów, lecz wynajmują je, płacąc miesięczne raty z tytułu użytkowania. W kwocie raty zawarty jest także pełny serwis Vito E-CELL. W idealnym przypadku flota licząca 100 pojazdów Vito E-CELL, użytkowanych przez klientów z tuzina baz transportowych, pokona około ośmiu milionów kilometrów - da to wyjątkowy zasób doświadczeń przydatnych w dalszych pracach nad rozwojem napędu elektrycznego do lekkich pojazdów użytkowych.

Równolegle do eksploatacji w praktyce Mercedes-Benz dokonuje analizy i oceny jej danych, takich jak profil trasy, zasięgi i inne parametry, by z jeszcze większą precyzją dostosować pojazdy z napędem elektrycznym do wymagań klientów.
Do późnej jesieni bieżącego roku Mercedes-Benz wyprodukuje w zakładzie Vitoria krótką serię 100 pojazdów. Dalsze plany są już nakreślone: Od roku 2011 przewiduje się produkcję kolejnych 2000 egzemplarzy.

Źródło: Mercedes-Benz

Ostatnie artykuły