Filmy

Nowa Mazda5

Nowa Mazda5 pojawi się jesienią w salonach sprzedaży w całej Europie jako następca I generacji kompaktowego, wszechstronnego minivana Mazdy. Ten pierwszy model stał się popularny wśród rodzin, które chciały mieć kompaktowy i bezpieczny samochód o wyjątkowo funkcjonalnym wnętrzu. Od wprowadzenia na rynek w 2007 r., Mazda5 znalazła 500 tys. nabywców na świecie, w tym 175 tys. w Europie. Zdobyła także 37 nagród motoryzacyjnych i była zgodnie uznawana za jeden z najbardziej niezawodnych i bezpiecznych minivanów w Europie: to cenne zalety samochodu rodzinnego.

Nowa Mazda5 została zaprojektowana tak, by zachować korzystne cechy poprzednika, tworząc atrakcyjne połączenie wspaniałego stylu nadwozia, doskonałego bezpieczeństwa i funkcjonalności wnętrza, wykraczających ponad oczekiwania użytkowników kompaktowych vanów. Nie tylko ma całkowicie nową sylwetkę o sportowej linii, niemal jak w sedanach, i zapewnia pełną przyjemność prowadzenia. Lepiej wyciszona kabina, nowe tworzywa i tkaniny oraz atrakcyjne koszty eksploatacji dzięki nowym zespołom napędowym, w których połączono przyjemność jazdy ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu z poprzednikiem, czynią ten pojazd niezwykle atrakcyjnym. Wymienione cechy oraz długa lista wyposażenia - umożliwiają nowej Mazdzie5 jeszcze lepsze sprostanie potrzebom europejskich rodzin prowadzących aktywny tryb życia.

Nowy, dynamiczny przepływ

Nowa Mazda5 ma całkowicie nowy styl nadwozia, opracowany zgodnie z motywem Nagare - przepływ, który zdobył wiele nagród, znany z modeli koncepcyjnych Mazdy. Te rozwiązania, w połączeniu ze stylizacją przodu, charakterystyczną dla wszystkich nowych samochodów Mazda, ukrytym słupkiem D i nowymi poziomymi światłami tylnymi tworzą wrażenie niespotykane w klasie kompaktowych vanów. We wnętrzu, Mazda5 ma nową tablicę przyrządów, koło kierownicy i centralną konsolę, które wraz z nowymi fotelami, tworzywami, kolorami i tapicerką siedzeń tworzą otoczenie o wysokiej jakości. Model ten wyróżniają również nowe wzory aluminiowych obręczy kół 16- i 17-calowych, 8 kolorów nadwozia, w tym jeden nowy - niebieski Clear Water Blue.

Idealny samochód rodzinny

Przy rozstawie osi 2750 mm, całkowitej szerokości 1750 i wysokości 1615 mm, nowa Mazda5 zapewnia doskonałą przestrzeń umożliwiającą wygodną podróż dla 7 osób, przy zachowaniu wyśmienitej zwrotności. Nowy model jest o 80 mm dłuższy niż obecny, ma 4585 mm, ponieważ jego mocno rzeźbiona przednia część zapewnia doskonałe właściwości aerodynamiczne i lepiej zabezpiecza pieszych. Para przesuwnych, tylnych drzwi, pozostających blisko bocznych ścian nadwozia, ułatwiają parkowanie w ciasnych miejscach; szeroki otwór tylnych drzwi (686 mm x 1083 mm) ułatwia wchodzenie i wychodzenie; trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy środkowym fotelu w 2. rzędzie umożliwiają zamontowanie 3 fotelików dziecięcych; w 2. rzędzie są 3 siedzenia lub dwa indywidualne fotele z podłokietnikami, stolikiem albo przejściem wzdłuż osi samochodu dzięki funkcji Karakuri; duży 788-litrowy bagażnik (do sufitu) po złożeniu siedzeń 3. rzędu; siedzenia 2. i 3. rzędu składają się, tworząc bagażnik o pojemności 1485 litrów (do sufitu) o płaskiej podłodze, umożliwiający przewożenie dużych przedmiotów; dwa składane stoliki z podstawkami pod napoje dla pasażerów 2. rzędu siedzeń; 45 schowków, w tym podpodłogowy w bagażniku (dodatkowe wyposażenie).


Prosty w obsłudze, komfortowy i praktyczny

Poprawiony kształt pokrywy komory silnika i większy zakres regulacji siedzeń poprawiają pole widzenia kierowcy, ułatwiając bezpieczną jazdę w mieście i parkowanie. Przyciski i przełączniki na centralnej konsoli są tak rozmieszczone, by łatwo było z nich korzystać, przyciski sterowania telefonem z łącznością Bluetooth, rozpoznającym polecenia głosowe, ułatwiają intuicyjną obsługę. Wyżej umieszczony wyświetlacz informacyjny mniej odwraca uwagę kierowcy od prowadzenia, nie wymagając przenoszenia wzroku z drogi. Antena dachowa zamontowana z boku, jest łatwiej dostępna, siedzenia 3. rzędu szybko składają się w podłogę i równie łatwo można je rozłożyć.

Przestrzeń na nogi w 2. i 3. rzędzie jest jedną z największych w minivanach tej klasy; wyżej umieszczone nawiewy powietrza poprawiają komfort w kabinie w zimne i gorące dni; izolacja akustyczna zmniejsza hałas opływu o ok. 10 proc. w porównaniu z poprzednią Mazdą5; przednie fotele są szersze i wygodniejsze; przód siedziska środkowego siedzenia w 2. rzędzie jest o 50 mm grubszy, oparcie opuszczone o 50 mm niżej, co zapewnia większy komfort; wprowadzono podłokietnik dla pasażera z przodu; przednia część środkowego podłokietnika, służącego kierowcy i pasażerowi, jest szersza (+15 mm) i lepiej podpiera ramiona; siedzenia 2. rzędu mają regulację pochylenia aż do 50 stopni i zakres przesuwu 270 mm.

Wyposażenie

Praktyczność i komfort nowej Mazdy5 stają się jeszcze bardziej atrakcyjne dzięki długiej liście wyposażenia, na której znajdują się: układ nawigacyjny z dyskiem 4 GB, obsługiwany przez Bluetooth, duży 14,7 cm ekran dotykowy, mapy pokrywające 99 proc. Europy, zintegrowany radioodtwarzacz CD, menu w 18 językach*; nowy układ nagłośnienia z funkcją FIX-EQ poprawiającą jakość dźwięku; nowy podwójny tuner radia z cyfrową obróbką sygnału (DSP) zapewnia stabilniejszy odbiór; odtwarzacz CD z możliwością odtwarzania plików MP3-CD; wbudowana w tablica rozdzielcza zmieniarka na 6 CD*; wejście AUX, umożliwiające współpracę odtwarzaczy MP3 z układem audio samochodu; układ nagłośnienia odtwarzający bezprzewodowo pliki MP3 z zewnętrznego źródła dzięki połączeniu Bluetooth*; zestaw głośnomówiący Bluetooth, sterowany przyciskami na kierownicy i głosem*; szyby przyciemniane*; czujniki cofania*; tempomat*; reflektory ksenonowe*.

Układ napędowy

W ofercie zespołów napędowych nowej Mazdy5 znajdują się; zmodernizowany benzynowy silnik MZR 1.8 - uzupełniony o nowy silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim MZR 2.0 DISI z układem i-stop. Zastępuje on obecny silnik 2,0-litrowy, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o kilkanaście procent.

Nowy silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim MZR 2,0 DISI* - opracowany przez Mazdę, oszczędza paliwo, dzięki układowi stop/start o nazwie i-stop. Osiąga moc 110 kW/150 KM przy 6200 obr./min, moment obrotowy 191 Nm przy 4500 obr./min zapewniające sportowe emocje w czasie jazdy. Zużycie paliwa zmniejszone zostało o 13 proc. w porównaniu z wycofanym 2-litrowym silnikiem benzynowym, średnio 6,9 dm3/100 km. O 15 proc. zmniejszono emisję CO2, w porównaniu z poprzednim benzynowym silnikiem 2-litrowym, 159 g/km (średnio) i zgodność z normami Euro V. Nowy wskaźnik momentu zmiany biegu ułatwia zmniejszenie zużycia paliwa i płynną jazdę, a
chłodnica o zwiększonej wydajności i podwójny wentylator poprawiają chłodzenie silnika. Przewody powietrza dolotowego są poprowadzone wyżej w celu obniżenia jego temperatury, co poprawia sprawność spalania, optymalizacja sterowania przepustnicą i układu wykrywającego spalanie stukowe pomagają obniżyć zużycie paliwa.

Zmodernizowany silnik benzynowy MZR 1,8 po raz pierwszy ze skrzynią 6-przełożeniową, większe przełożenie 6. biegu wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, poprawę komfortu i obniżenie hałasu. Moc maksymalna 85 kW/115 KM przy 5300 obr./min i moment 165 Nm przy 4000 obr./min. 4 proc. zmniejszenie zużycia paliwa, do 7,2 litra na 100 km oraz 6,1 proc. zmniejszenie emisji CO2, do 168 g/km, i zgodność z normą Euro V.

Dynamika jazdy

Wyjątkowo proporcjonalna reakcja samochodu, zarówno przy przyspieszeniu, skręcaniu jak i hamowaniu, zapewnia kierowcy i pasażerom przyjemną jazdę. Zmodernizowane podzespoły zawieszenia i układu kierowniczego przyczyniają się do poczucia pewnego kierowania i przewidywalnych reakcji samochodu. Są to m.in.: nowe gumowe przeguby w połączeniu wałków kolumny kierowniczej, zapewniające lepsze wyczucie drogi; zwiększona sztywność sprężyn zawieszenia, ograniczająca przechyły nadwozia i poprawiająca stateczność jazdy na wprost przy dużej prędkości jazdy; nowe, sztywniejsze mocowanie stabilizatorów; więcej wzmocnień ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, lżejsze silniki i podzespoły czynią nową Mazdę5 mocniejszą i odporniejszą na kolizję. Nowe lokalne usztywnienia konstrukcji poprawiają liniową charakterystykę kierowania, dodano punkty zgrzewcze wokół górnego wspornika amortyzatorów przednich i przy podstawie słupka B oraz większy przekrój tylnego tłumika. Dolna część nadwozia jest sztywniejsza dzięki wzmocnieniu po wewnętrznej stronie tylnego słupka, a większy promień zaokrąglenia otworu drzwi bagażnika umożliwił zwiększenie sztywności, odkształcenia wykroju drzwi zmniejszyły się o 17 proc. Nowa Mazda5 ma jeden z najniższych w tej klasie współczynników oporu aerodynamicznego (0,30), co w połączeniu z lepszym rozłożeniem siły nośnej na osie, zapewnia większą stabilność przy dużych prędkościach jazdy. Wprowadzono także nowy kształt przedniego spojlera, płaską spodnią osłonę silnika i większe oprofilowania przednich kół w celu poprawienia właściwości aerodynamicznych i obniżenia zużycia paliwa.

Bezpieczeństwo

Jest to, pierwszy seryjny samochód Mazdy z układem Brake Override System. Nowy dotykowy czujnik, na przedniej krawędzi drzwi, wykrywa przeszkody przy znacznie mniejszej sile niż w poprzednim modelu, zmienia kierunek ruchu drzwi przesuwnych z napędem elektrycznym i ponownie je otwiera. Nowy zamek bocznych drzwi przesuwnych utrzymuje je znacznie mocniej w pozycji zamkniętej w razie uderzenia w bok, a ramy oparć foteli są wzmocnione, zapobiegając ich złamaniu przez ładunek przesuwający się do przodu w razie zderzenia czołowego. Belki przeciwzderzeniowe drzwi mają obecnie zamknięty przekrój i znacznie większą wytrzymałość, w przednich fotelach zastosowano podparcia szyi, zmniejszające ryzyko obrażeń w razie uderzenia od tyłu. Ochrona pieszych została zwiększona dzięki zmianom pokrywy komory silnika i przedniego zderzaka.


Program recyklingu pojazdów Mazda

Obecnie ok. 80 proc. (wagowo) komponentów wycofywanych pojazdów Mazda jest poddawanych recyklingowi, zwłaszcza części metalowe. Nie szczędzi się wysiłków, by umożliwić zwiększenie tego udziału przez ułatwienie recyklingu tworzyw, szkła i innych materiałów składających się na pozostałe 20 proc. pojazdu. Części, wykonane z tworzywa są opisane symbolami, zgodnie z normami ISO, w celu szybkiej separacji, a łatwy w recyklingu polipropylen (PP) został użyty do wykonania przednich i tylnych zderzaków, tablic przyrządów i wykładzin wnętrza kabiny.

*W zależności od poziomu wyposażenia i rynku.

Źródło: Mazda

Ostatnie artykuły