Filmy
  • Artykuły
  • Nowe wersje Mitsubishi Lancera Evolution

Nowe wersje Mitsubishi Lancera Evolution

W ubiegłym roku polski oddział Mitsubishi Motors zanotował rekordową sprzedaż Lancerów Evolution (89 sztuk, wzrost o prawie 90 proc.). Obecnie gama tych pojazdów zostaje rozszerzona o dwie nowe wersje: MR GT330 i limitowaną serię GSR GT360 ATTACK. W ten sposób gama pojazdów Lancer Evolution liczy teraz 5 modeli i odpowiada zapotrzebowaniu najbardziej wymagających klientów.

Lancer Evolution MR GT330 o mocy 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm jest wyposażony w sportową, 6-biegową, półautomatyczną przekładnię Twin Clutch SST (TC-SST), która łączy precyzję skrzyni manualnej z komfortem automatycznej przekładni. Podczas jazdy w trybie Super Sport biegi zmieniane są w sposób, jaki robiłby to profesjonalny kierowca na torze wyścigowym. Pojazd osiąga prędkość 100 km/h w 4,9 s.

Druga debiutująca właśnie wersja - to Lancer Evolution GSR GT360 ATTACK. Pojazd dysponuje mocą 360 KM, a maksymalny moment obrotowy to 460 Nm. Bazą do budowy tej odmiany Lancera Evolution była wersja GSR z 5-biegową manualną przekładnią. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s.

Obydwa nowe pojazdy dzięki modyfikacjom charakteryzują się lepszymi osiągami, dynamiką i mocą silnika. W nowych odmianach Lancera Evolution zastosowano układ wydechowy i dolotowy firmy HKS (tylny tłumik oraz regulacja centralnej jednostki sterującej ECU przy pomocy oprogramowania firmy ECUTEC).

W wersji Lancer Evolution GSR GT360 ATTACK, dla bezpieczeństwa zamontowano zestaw zegarów kontrolnych firmy DEFI, które dają obraz prawidłowej pracy silnika pokazując temperaturę oleju, ciśnienie doładowania oraz temperaturę spalin. Jest to ekskluzywna seria limitowana - powstanie jedynie 10 egzemplarzy tego auta. Warunki gwarancji na nowe wersje Lancera Evolution pozostają niezmienione.

Ostatnia generacja Lancera Evolution jest bardziej dojrzała i wysmakowana stylistycznie, niż poprzednie wcielenia tego modelu. Po raz pierwszy Lancer Evolution rzucił wyzwanie renomowanym europejskim markom (BMW M3, Audi S4), jednocześnie zrywając z wizerunkiem wyścigówki dla dużych chłopców, który przylgnął do jego poprzedników. To pojazd ikona, na trwałe wpisujący się do historii rozwoju motoryzacji.

Nadwozie - dzięki zastosowaniu nowej płyty podłogowej, nadwozie Lancera Evolution cechuje większa sztywność. Nowy Lancer lepiej się prowadzi i pewniej trzyma drogi. Jest również bezpieczniejszy w przypadku kolizji. Aby nowy model spełniał wszelkie wymogi jakości i komfortu stosowne dla sportowego sedana nowej generacji, zredukowano także poziom wibracji i hałasu wewnątrz przedziału pasażerskiego. Większy rozstaw kół i osi, pozwolił wygospodarować dodatkową przestrzeń w kabinie. Przesunięty został środek ciężkości pojazdu, w tym celu obniżono zespół napędowy oraz zmniejszono wagę silnika, co poprawiło rozkład masy na obie osie. Dalsze obniżenie masy oraz środka ciężkości pojazdu uzyskano przez wykonanie panelu dachowego, maski silnika, przednich błotników oraz konstrukcji ramy tylnego spojlera z aluminium.

Nowy silnik - 4B11 z serii World Engine, wytwarza większy moment obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym poprzednikiem (4G63). Jest także bardziej oszczędny i dzięki niskiemu poziomowi emisji szkodliwych substancji, przyjazny dla środowiska naturalnego. Wykorzystanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych. Bez osprzętu, jest on o 12 kg lżejszy niż wersja 4G63, dzięki zastosowaniu odlanego z aluminium bloku silnika (4G63 miał blok żeliwny), pokrywy głowicy oraz obudowy łańcucha. Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z aluminiowym wirnikiem sprężarki i turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego, poprawia czas reakcji i podnosi moment obrotowy dostarczany przez silnik, pracujący na niskiej i średniej prędkości obrotowej. Kolejne udoskonalenia zmniejszyły straty układu dolotowego i wylotowego, oraz tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do polepszenia osiągów silnika.

Manualna 5-biegowa przekładnia - przy zachowaniu dotychczasowych gabarytów - znakomicie radzi sobie z wyższym momentem obrotowym, dostarczanym przez nowy turbodoładowany silnik. Biegi, od pierwszego do czwartego, mają wąskie zakresy. Pierwszy bieg ma przełożenie niższe niż poprzednio, co pozwala na szybszy start, natomiast piąty wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodnej, jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowa skrzynia biegów wyposażona jest w wielostożkowe pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów, co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, lepsze czucie skrzyni przez kierowcę, oraz zapewnia większą trwałość.

Dwusprzęgłowa, sportowa skrzynia biegów Twin Clutch SST - zastosowane nieparzyste i parzyste przełożenia, przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami gwarantują płynną i szybką zmianę biegów oraz przyśpieszenie podczas wyprzedzania. Zapewnia ona doskonałą sprawność przenoszenia napędu z niewielką utratą mocy i dużą oszczędnością paliwa, ponieważ zamiast przekładni hydrokinetycznej, używa sprzęgieł. Pozwala na wybór pomiędzy trybem całkowicie automatycznym a ręcznym, w którym kierowca może zmieniać biegi manualnie. Przełącznik, umieszczony w podstawie selektora, umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybem normalnym, sportowym i super sportowym. Pozwala to wybrać tryb optymalny dla danej sytuacji drogowej. Modele z przekładnią Twin Clutch SST, standardowo wyposażone są również w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej. Pozwalają one na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy.

Najnowocześniejszy system napędu na 4 koła S-AWC - debiutuje w Lancerze Evolution. S-AWC koordynuje pracę systemów, regulując tym samym moc silnika i siłę hamowania każdego koła z osobna. Zapewnia to większą przyczepność w trakcie wykonywania manewrów oraz lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych. System S-AWC może pracować w trzech trybach: TARMAC (suche, utwardzone nawierzchnie), GRAVEL (mokre i nieutwardzone drogi) oraz SNOW (drogi pokryte śniegiem). System pozwala kierowcy wybrać najbardziej odpowiedni dla danych warunków drogowych tryb i zapewnia większą stabilność toru jazdy. W skład systemu S-AWC wchodzą: Aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD, Active Center Differential, System kontroli znoszenia AYC, Sportowy system ABS, Aktywna stabilizacja toru jazdy ASC.

Zawieszenie i opony - całkowicie przeprojektowany układ zawieszenia, co zaowocowało wysoką przyczepnością kół. Całość zestrojono z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych w zakrętach, mając na uwadze komfort jazdy, jakiego oczekują nabywcy sportowych sedanów nowej generacji. Wersja GSR standardowo wyposażona jest w opony o rozmiarze 245/40 R18 oraz 18-calowe felgi aluminiowe Enkei, a także wentylowane tarcze hamulcowe Brembo (350 mm z przodu i 330 mm z tyłu). Dzięki zastosowaniu większych, niż w Lancerze Evolution IX tarcz hamulcowych, zwiększono siłę oraz skuteczność hamowania, a także czucie pedału hamulca.

Amortyzatory i sprężyny - odwrócone amortyzatory, zapewniają doskonałe właściwości i cechują się dużą sztywnością poprzeczną. Zamontowanie tylnych amortyzatorów i sprężyn na przegubach zwiększyło efektywność skoku zawieszenia. Zapewnia to również lepszy kontakt kół z nawierzchnią, większy komfort podróżowania i lepsze właściwości jezdne. Zastosowanie progresywnych sprężyn oraz wydłużenie ich skoku zwiększyło kontakt wewnętrznej części koła z nawierzchnią podczas pokonywania zakrętów i zaowocowało bardziej elastycznymi właściwościami skoku.

Bezpieczeństwo - oparte jest na technologii RISE która rozprasza energię podczas bocznych i tylnych uderzeń oraz kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu. Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zapewnia także sztywna struktura nadwozia oraz technologia CAE Computer Aided Engineering. Pojazd wyposażony jest w 9 poduszek powietrznych, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów, mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX oraz tylną lampę przeciwmgielną z funkcją automatycznego wyłączania. Kabinę wykonano w całości z materiałów ognioodpornych.

Wyposażenie - m.in.: automatyczna klimatyzacja, sportowe fotele RECARO, ETACS - elektroniczny system pełnej kontroli pojazdu, automatyczne światła oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu, przednie reflektory ksenonowe AFS z zaawansowanym systemem doświetlenia zakrętów. Lancer Evolution MR GT330, podobnie jak MR TC-SST dostępny jest z fabrycznym pakietem High Performance, który obejmuje kolejne udoskonalenia w zakresie osiągów, przyczepności, prowadzenia i stabilności toru jazdy.

Ceny: Lancer Evolution GSR 5 MT - 169 990 zł; Lancer Evolution GSR GT 350- 193 990 zł; Lancer Evolution GSR GT360 ATTACK - 196 990 zł; Lancer Evolution MR TC-SST - 202 990 zł; Lancer Evolution MR GT330 - 211 990 zł.

Źródło: Mitsubishi Motors


Ostatnie artykuły