Filmy

Mocne uderzenie Volvo

Szwedzi znani z wielu doskonałych wyrobów, są doceniani, jako wysokiej klasy fachowcy m.in. w konstruowaniu pojazdów. Szwedzka stal, która zdobyła sobie uznanie na całym świecie służy również do budowy samochodów. Skandynawowie potrafią robić solidne ciężarówki, o czym wielokrotnie mieliśmy okazję się przekonać.

Chyba ostatni raz mamy okazję testować Volvo FM w wersji budowlanej. Oto decyzją szwedzkich strategów z koncernu, model FM będzie przeznaczony do prac lżejszych (np. dystrybucja), zaś jego następca FMX został skierowany na najcięższy odcinek eksploatacji, czyli do poruszania się w trudnym terenie. Jego zadaniem będzie zaspokajanie potrzeb sektora budowlanego - do czego konstrukcyjnie został stworzony. Zanim jednak dotrą do Polski pierwsze egzemplarze nowego FMX (prawdopodobnie po wakacjach) przypatrzmy się, jak radzi sobie w terenie Volvo FM - samochód obecnie rekomendowany przez Volvo Trucks, jako pojazd do zadań specjalistycznych.

Idąc za głosem rynku, gdzie w ostatnim okresie klienci sektora budowlanego najbardziej poszukiwali wywrotek 3- i 4-osiowych - firma Volvo Trucks Polska zaprezentowała takie właśnie pojazdy. Akcent położono jednak bardziej na zaprezentowanie właściwości podwozia 4-osiowego z napędem 8x6, o maksymalnym rozstawie osi 6,7 m, na którym można zamontować zabudowę wywrotczą o pojemności nawet 19 m3.
Volvo FM to model dość uniwersalny. Czyni to przede wszystkim szeroka gama dostępnych konfiguracji podwozi. Klient ma możliwość wyboru odpowiedniej wysokości ramy (low, medium i high) tak, że możliwe jest bardzo precyzyjne dostosowanie samochodu do potrzeb użytkownika. Innym kryterium jest kabina, która występuje w wersji: dziennej, sypialnej z obniżonym dachem, sypialnej, Globetrotter, Globetrotter XL oraz podwójnej - załogowej. Uwagę zwraca niezwykle ergonomiczna pozycja za kierownicą i estetyczny design wnętrza. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Volvo FM przeszło lekki lifting. Trzecim wyznacznikiem są układy napędowe, oprócz wspomnianych wcześniej konfiguracji osi istotne znaczenie ma wybór odpowiedniej jednostki napędowej.

Do modelu FM Volvo oferuje dwa 6-cylindrowe silniki w technologii SCR o symbolach D11C i D13C. Rzędówki te są regulowane na moce odpowiednio: 330, 370, 410 i 450 oraz 380, 420, 460 i 500 KM. Wybierając auto do pracy pod dużym obciążeniem i jazdę w trudnym terenie należy wybrać jednostkę 13-litrową, gdyż charakterystyka momentu obrotowego i mocy dla D13C przebiega niezwykle korzystnie. Dopełnieniem skutecznie przenoszonego napędu są skrzynie biegów. Volvo FM może być wyposażone w jedną z dwóch manualnych skrzyń o 9 lub 14 przełożeniach z półbiegami lub 12-biegową zautomatyzowaną skrzynię I-Shift. Warto zaznaczyć, że dla wersji pojazdu pracującej w lżejszych warunkach drogowych przewidziano w pełni automatyczną 6-biegową przekładnię Powertronic. Napęd ze skrzyni biegów, poprzez wał, zostaje skierowany na osie. Klient ma do wyboru siedem różnych agregatów osiowych, pojedynczych i podwójnych, z pojedynczą przekładnią główną i ze zwolnicami w piastach kół. Tylna oś została standardowo wyposażona w blokadę mechanizmu różnicowego. Podwójne osie napędowe mają także blokadę międzyosiową mechanizmu różnicowego.

FM 8x6 ma wiele zalet. Na ośmiu kołach ciężar jest równomiernie rozłożony i pozwala zachować dopuszczalne naciski osi na podłoże. W układzie Volvo 8x6 napęd jest realizowany na pierwszą oś i dwie osie tylne. Pierwsza oś napędowa toruje drogę kolejnym ułatwiając w ten sposób pokonywanie nieutwardzonych odcinków drogi. Przednia oś napędowa jest mechanicznie rozłączana. Jadąc po drodze utwardzonej mamy możliwość jazdy tylko na tylnym napędzie, co z kolei redukuje zużycie paliwa.

Volvo FM jest sprawdzoną ciężarówką, którą doceniają klienci. Omawiając ten pojazd często mówi się o wytrzymałości, a przede wszystkim o wysokiej jakości wykonania. To duża zaleta, ale też nic dziwnego - w przypadku samochodu o w pełni dojrzałej i dopracowanej konstrukcji.


(MB)

Ostatnie artykuły