Filmy
  • Artykuły
  • Sportowe: Audi TT Coupé i TT Roadster

Sportowe: Audi TT Coupé i TT Roadster

Dynamiczna stylistyka, doskonałe osiągi i wzorcowa efektywność - Audi TT Coupé i TT Roadster stały się teraz jeszcze atrakcyjniejsze. Nowe technologie obniżają zużycie paliwa, a lekka karoseria i wnętrze zostały pieczołowicie zmodyfikowane. Nowością w ofercie jest mocny i charakteryzujący się wysoką efektywnością silnik czterocylindrowy 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM), spalający średnio zaledwie 6,6 litra paliwa na 100 km. Oba kompaktowe samochody sportowe fascynują swoją męską sylwetką. Audi TT Coupé i TT Roadster, to sportowe samochody bardzo dobrze przystosowane do codziennego użytkowania.

Wygląd zewnętrzny
TT Coupé i TT Roadster drugiej generacji stały się stylistycznymi ikonami, wyróżnienie World Design Car of the Year 2007 potwierdza ten status. Krępa forma, mocne barki i płaska linia dachu, wyrazistszy charakter dynamiczny. Z przodu uwagę zwraca masywny zderzak, w którym znajdują się powiększone wloty powietrza z plastycznymi, mocno rozciągniętymi krawędziami. Reflektory przeciwmgielne otoczono chromowanymi pierścieniami. Nową formę otrzymała także kratownica błyszczącej osłony chłodnicy Singleframe oraz opcjonalne reflektory ksenonowe Plus. Przy ich dolnej krawędzi umieszczono w prostej linii dwanaście białych diod tworzących światła do jazdy dziennej. Razem ze skrzydłami w korpusie reflektorów pełnią one funkcję klasycznego elementu charakterystycznego dla stylistyki Audi. Reflaktory tylne w kształcie tuby, nadają tylnym światłom wizualnej głębi. Duże końcówki rur wydechowych - podwójne przy 2.0 TFSI - oraz powiększony, matowo - czarny dyfuzor tworzą kolejne akcenty. Przy prędkości 120 km/h wysuwa się spojler, który poprawia docisk tylnej osi.

W wyniku modyfikacji TT Coupé i TT Roadster wydłużyły się o 2 cm do 4.187 mm. Szerokość 1.842 mm i wysokość 1.352 mm (Coupé) względnie 1.357 mm (Roadster) pozostała bez zmian. Rozstaw osi wynosi 2.468 milimetrów. Do serii TT wprowadzone zostały cztery nowe metaliczne lakiery: niebieski Scuba, popielaty Oolong, czerwony Vulkan i popielaty Dakota. W przypadku pakietu S line dodatkowo dostępny jest lakier perłowy w kolorze popielatym Daytona.

Nadwozie
Nadwozie zbudowano z wykorzystaniem technologii Audi Space Frame ASF, jako konstrukcję hybrydową. W przedniej części aż do słupka B zastosowane zostało lekkie aluminium, w części tylnej - blachy stalowe. Takie zestawienie pozwoliło na uzyskanie idealnego rozkładu obciążenia osi i utrzymania masy całkowitej na ekstremalnie niskim poziomie - jest to najlepsza podstawa do uzyskania maksymalnej dynamiki.

TT 1.8 TFSI waży zaledwie 1.240 kilogramów, ok. 100 kg mniej, niż jego najbliżsi konkurenci. Nadwozia ASF w Audi TT są nie tylko wyjątkowo lekkie, lecz charakteryzują się również wysoką wytrzymałością i niewielkimi wibracjami. Stanowi to podstawę do sportowo - precyzyjnego zachowania na drodze, dobrej akustyki i wysokiego bezpieczeństwa biernego. Pakiet wzajemnie dostosowanych do siebie systemów zapobiegających skutkom przyspieszenia ujemnego chroni pasażerów w razie wypadku. Klasyczny miękki, rozkładany dach TT Roadster perfekcyjnie uzupełnia filozofię lekkiej konstrukcji Audi. Dach przyczynia się do utrzymania punktu ciężkości pojazdu na niewielkiej wysokości, idealnie wpasowuje się w linię stylistyczną, a złożony zajmuje niewiele miejsca.

Audi oferuje dwa warianty miękkiego składanego dachu. W wersji manualnej do otwierania i zamykania służy centralny zamek. Opcjonalny automatyczny dach ma elektrohydrauliczny napęd i otwiera się w 12 s, także podczas jazdy z prędkością poniżej 50 km/h. Dodatkowa mata akustyczna poprawia i tak bardzo dobrą izolację akustyczną i termiczną.

Wnętrze
Wnętrze TT zachwyca sportowym charakterem, dynamiczną elegancją i przestronnością. Seryjne sportowe fotele są montowane nisko i gwarantują dobre trzymanie boczne. Wieniec skórzanej kierownicy sportowej jest spłaszczony u dołu. Pięć okrągłych wylotów nawiewu i wysoka kopuła nad okrągłymi zegarami emanują charakterystycznym dla TT duchem. Doskonała ergonomia, a wykończenie bezkompromisowo precyzyjne - jak zawsze w Audi.

Styliści dodali wnętrzu jeszcze więcej blasku. Na kierownicy, konsoli środkowej i w poszyciu drzwi znalazły miejsce nowe aluminiowe aplikacje, z którymi kontrastują błyszczące czarne pierścienie, ramy i listwy. Aluminiowa listwa nad pokrywą schowka jest teraz szczotkowana. Do wyboru są trzy nowe kolory wnętrza - brązowy nougat, popielaty titan i czerwony granat. Specjalna impregnacja tapicerki siedzeń redukuje ich nagrzewanie nawet o 20 stopni Celsjusza, gdy TT stoi na słońcu. W Coupé z układem siedzeń 2+2, dzielonym i składanym oparciem tylnej kanapy pojemność bagażnika może wzrosnąć z 292 do 700 litrów. Roadster, którego bagażnik zarówno przy otwartym jak i zamkniętym dachu ma pojemność 250 litrów, może posiadać na życzenie otwór w kanapie pozwalający na przewożenie dłuższych przedmiotów.

Napęd
Dla TT Coupé i TT Roadster można wybrać jeden z trzech czterocylindrowych silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Obie jednostki benzynowe TFSI oraz silnik TDI łączą w sobie sportowe osiągi z najwyższą efektywnością - ich spalanie obniżyło się nawet o 14 proc. Wszystkie trzy silniki mają system rekuperacji, który odzyskuje energię podczas hamowania i toczenia.

Nowością w ofercie jest jednostka 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM), która zastąpiła 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) i silnik 3.2. Dwulitrowy silnik przyspiesza Coupé z manualną skrzynią biegów od zera do 100 km/h w 6,1 sekundy i rozpędza do prędkości maksymalnej 245 km/h. Na życzenie Audi oferuje 2.0 TFSI z sześciobiegową S tronic i stałym napędem na wszystkie koła quattro. W takiej kombinacji na przyspieszenie do 100 km/h potrzeba zaledwie 5,6 sekundy.

Audi valvelift system AVS, montowany w nowym 2.0 TFSI, zwiększa moc, moment obrotowy i efektywność. W cyklu EU TT 2.0 TFSI z manualną przekładnią zużywa zaledwie 6,6 litra paliwa na 100 km. Emisja CO2 wynosi 154 g/km. Silnik 2.0 TFSI jest w każdej dziedzinie bezkonkurencyjny - pięć razy z rzędu międzynarodowe jury dziennikarzy nadało mu tytuł engine of the year. Jego rozwiązania techniczne umożliwiają uzyskanie dużej mocy i imponującej siły ciągu – od 1.600 do 4.200 obr./min., do dyspozycji jest stały moment obrotowy 350 Nm. Audi valvelift system przełącza skok zaworów wylotowych na jeden z dwóch stopni, w zależności od potrzeb. Redukuje to straty wynikające z niepełnego spalania w komorze i zapewnia optymalne odprowadzenie spalin do turbosprężarki, co z kolei pozwala na szybki wzrost momentu obrotowego. Kombinacja turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku obniża temperatury w komorze spalania i wynikającą z nich tendencję do spalania stukowego, które umożliwia uzyskanie wysokiego sprężania 9,6 : 1.

Obok nowego 2.0 TFSI w ofercie TT są dwa silniki czterocylindrowe. Jednostka 1.8 TFSI, dostępna z sześciobiegową skrzynią i napędem na przednią oś, ma moc 118 kW (160 KM). Moment obrotowy 250 Nm dostępny jest od 1.500 do 4.500 obr./min. Silnik ten rozpędza Coupé do 100 km/h w 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 226 km/h. Średnio spala 6,4 litra paliwa na 100 km, emisja CO2 znajduje się na poziomie 149 g/km. Hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe, montowane ze względu na rozdział obciążeń na tylnej osi, jest sterowane elektronicznie. W normalnym trybie pracy siła napędowa zostaje przenoszona przede wszystkim na przednie koła, a w razie potrzeby może być błyskawicznie skierowana w 100 proc. na tylną oś. Napęd quattro gwarantuje większą stabilność, lepszą trakcję oraz większą przyjemność jazdy.

Zawieszenie
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson; aluminiowe podzespoły minimalizują wielkość mas nieamortyzowanych. Wspomaganie układu kierowniczego pracuje bezpośrednio, precyzyjnie i dzięki elektromechanicznemu napędowi - z wysoką efektywnością. Podwójne wahacze podłużne czterowahaczowej osi tylnej są stosunkowo miękkie, by zapewnić wysoki komfort. Trzy wahacze poprzeczne na każde koło połączono na sztywno, aby precyzyjnie przenosić siły boczne na nadwozie.

Na życzenie Audi dostarcza dla wszystkich wariantów TT elektronicznie regulowany system amortyzatorów Audi magnetic ride - kolejne technologiczne rozwiązanie, które podkreśla wyjątkowość tego kompaktowego samochodu sportowego. W amortyzatorach cyrkuluje fluid zawierający cząsteczki magnetyczne. Po przyłożeniu napięcia do pola magnetycznego zmienia się zachowanie cząsteczek, a tym samym sposób amortyzowania drgań przez fluid. Systemem tym kieruje komputer połączony z całym zestawem czujników.

W Audi magnetic ride jest - przycisk Sport. Przy jego użyciu kierowca może przełączać w dwóch stopniach charakterystykę pedału przyspieszenia (przy przekładniach manualnych), stopień wspomagania układu kierowniczego i brzmienie silnika. Oferta kół obejmuje obecnie 14 wariantów. TT 1.8 TFSI, 2.0 TDI i 2.0 TFSI poruszają się seryjnie na 17-calowych kołach aluminiowych z oponami 245/55. W przypadku kół zimowych do wyboru są trzy rozmiary, przy kołach letnich oferta sięga do formatu 9 J x 19 z oponami 255/35. Za dużymi kołami kryją się mocne hamulce - tarcze mają duże średnice, a przednie są wentylowane.

Wyposażenie
Wszystkie warianty TT Coupé i TT Roadster dysponują bogatym wyposażeniem seryjnym. Do jego najciekawszych elementów należy system audio chorus, system informacji kierowcy i - w TT Coupé - automatyczna klimatyzacja. Do wyboru są dwa układy nawigacji, uniwersalny zespół przygotowany do montażu telefonu komórkowego i charakteryzujący się doskonałym brzemieniem zestaw nagłośnieniowy Bose Surround. Opcjonalne reflektory ksenonowe Plus można połączyć z funkcją oświetlania zakrętów.

Seryjnie w TT montowany jest komputer pokładowy z programem pomagającym poprawić efektywność jazdy. Na centralnym środkowym wyświetlaczu pokazywane są wszystkie informacje ważne dla zużycia paliwa oraz wskazówki dla kierowcy. Wskaźnik zmiany przełożenia wskazuje optymalny bieg. Inna funkcja informuje, które systemy w samochodzie np. klimatyzacja - zużywają energię i jaki ma to wpływ na zużycie paliwa.

Osoby lubiące rzeczy wyjątkowe znajdą wiele interesujących elementów w pakiecie Colour & Trim. Może to być opcjonalna skórzana tapicerka, ujęta w czterech pakietach Skóra, pakiet Aplikacje i dwa pakiety S line. Pakiet zewnętrzny S line skupia się na modyfikacjach stylistycznych w obrębie zderzaka, wlotów powietrza i dyfuzora. Pakiet sportowy S line wprowadza do czarnego wnętrza wiele atrakcyjnych detali, na przykład na kierownicy, w tapicerce i aplikacjach. 18-calowe koła i obniżone o 10 milimetrów nadwozie sprawiają, że auto prowadzi się jeszcze dynamiczniej.

źródło: Audi




Ostatnie artykuły