Filmy
  • Artykuły
  • Ford Focus w nowej limitowanej edycj RS500

Ford Focus w nowej limitowanej edycj RS500

Nowy Ford Focus RS otrzymuje oznaczenie RS500 i trafia na rynek wyłącznie w mocno limitowanej edycji. RS500, dysponuje potężną mocą silnika, jest propozycją dla entuzjastów bardzo szybkich samochodów. Limitowana seria produkcyjna, ograniczona do 500 sztuk, oznacza zakończenie produkcji obecnej generacji Forda Focus RS. Produkcja rozpocznie się w maju, w niemieckich zakładach Forda w Saarlouis, a limitowane wersje RS500 pojawią się w ofercie Forda w 20 krajach Europy. Zamówienia, na liczącą zaledwie 500 indywidualnie numerowanych egzemplarzy serię produkcyjną rozpoczną się w 20 krajach Europy, w maju br.

Limitowane wydanie Forda Focus RS ma drapieżną sylwetkę, nadwozie lakierowane w kolorze czarnym, z dodatkowym efektem zmatowienia, uzyskanym dzięki pokryciu nadwozia powłoką ze specjalnej folii. Z tak wykończonym nadwoziem świetnie harmonizują aluminiowe obręcze kół. Całość prezentuje się niezwykle efektownie, tworząc zupełnie niepowtarzalne wrażenie, zupełnie odmienne od wszystkich innych modeli Forda znajdujących się w seryjnej produkcji. Ostatnie egzemplarze zjadą z taśmy produkcyjnej zakładów Forda w Saarlouis, w Niemczech, we wrześniu 2010 r.

- Zależało nam, aby zakończenie produkcji obecnej generacji Forda Focus RS uświetnić czymś jeszcze bardziej wyjątkowym. Czy to ze względu na fantastyczny wygląd, czy nie mniej rewelacyjne osiągi, nie mamy wątpliwości, że koneserzy szybko docenią prawdziwą klasę nowego RS500 i że wszystkie egzemplarze rozejdą się błyskawicznie wśród prawdziwych entuzjastów szybkich aut. Myślimy, że jest godnym ich następcą i ze wszech miar zasłużył na słynny symbol RS, będący synonimem zarówno sukcesów na torze wyścigowym jak i sukcesu rynkowego, głównie dzięki legendarnemu Fordowi Sierra RS500 Cosworth, który zdominował, pod koniec lat 80. wyścigi samochodów turystycznych. - wyjaśnia Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za rozwój produktu.

Udoskonalony i podrasowany silnik
Specjalnie przygotowany 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra dysponuje mocą 350 KM i maksymalnym momentem 460 Nm. Dzięki mocy o 15 proc. wyższej niż w przypadku standardowego Forda Focus RS, ta specjalna, limitowana wersja uzyskuje osiągi godne samochodu wyczynowego.

- Bardziej rasowy odgłos pracy silnika, jak i potężna dynamika jednostki napędowej w średnim zakresie obrotów od razu zdradza kierowcy, że nie ma do czynienia ze standardowym Fordem Focus RS - zapowiada Gunnar Herrmann, dyrektor pionu globalnych samochodów kompaktowych Forda.

Wprowadzone modyfikacje w konstrukcji silnika mają na celu lepszy przepływ powietrza w układzie dolotowym i poprawę efektywności spalania mieszanki. Specjalnie przygotowana jednostka napędowa w połączeniu z układem jezdnym, uważanym za najlepszy w tej klasie, zapewnia esencję doznań za kierownicą, z których słynie Ford Focus RS. Wśród wprowadzonych zmian należy wymienić: zastosowanie wyraźnie większej chłodnicy powietrza doładowującego (działającej w systemie powietrze-powietrze), przez co do silnika trafia bardziej gęsty ładunek powietrza o niższej temperaturze; zastosowanie większego filtra powietrza - gwarantującego lepszy jego dopływ; przewodów wydechowych o większej średnicy i pompy paliwa o wyższej wydajności. Wraz z tymi zmianami wprowadzono zmienione kalibracje oprogramowania sterującego pracą silnika, umożliwiające optymalizację pracy silnika o tak zmienionej konstrukcji.

- Zapewnienie silnikowi lepszego dopływu powietrza pozwoliło nam na zwiększenie mocy, bez konieczności znaczącego podwyższania ciśnienia doładowania turbosprężarki. W ten sposób mogliśmy jeszcze bardziej poprawić szczytowe osiągi, zachowując przy tym wysoką elastyczność i świetne własności dynamiczne, niskie zużycie paliwa i niskie wskaźniki emisji spalin charakteryzujące standardowego Forda Focus RS - wyjaśnia Herrmann.

Wstępne badania osiągów Forda RS500 wskazują, że model ten rozpędza się od zera do 100 km/h w 5,6 sekundy, przy tej samej prędkości maksymalnej co w standardowym Fordzie Focus RS, wynoszącej 263 km/h.

Konstrukcja silnika opracowana przez entuzjastów szybkich aut
Specjalnych modyfikacji i podrasowania silnika Forda Focus RS500 dokonała grupa inżynierów-entuzjastów z zespołu Ford TeamRS, we współpracy z firmą Revolve Technologies. Ta ostania firma specjalizuje się w przeróbkach i modyfikacjach samochodów dla wyczynu, które mają autoryzację Forda i są oferowane pod marką Mountune.

Kompleksowe rozwiązania konstrukcyjne, wdrożone w silniku seryjnego Forda Focus RS o mocy 305 KM, w tym zmieniona konstrukcja uszczelki głowicy, supertrwałe gładzie cylindrowe, pokrywane specjalną natryskiwaną powłoką metalu zwiększającego ich wytrzymałość, tłoki o zmienionej konstrukcji i nowe korbowody - okazały się praktycznie wystarczające do zastosowania w silniku modelu RS500 o mocy 350 KM. Dzięki nim poważniejsze przeróbki silnika okazały się zbędne, mimo wyższych osiągów jednostki 350-konnej.

Supernowoczesne podwozie i układ jezdny z przednim napędem
Czynnikiem mającym kluczowe znaczenie dla sukcesu ostatniej generacji Forda Focus RS była niezwykle udana i zaawansowana technologicznie konstrukcja układu jezdnego z przednim napędem. Najważniejszymi rozwiązaniami charakteryzującymi układ jezdny są przede wszystkim: większy rozstaw kół, innowacyjne przednie zawieszenie RevoKnuckle o lekko przesuniętej osi skrętu kół, oraz mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu firmy Quaife. Udane połączenie tych rozwiązań zaowocowało precyzyjnym sterowaniem, świetnym trzymaniem się drogi oraz minimalnym wpływem sił znoszących na utrzymanie zamierzonego toru jazdy.

Identyczna konstrukcja podwozia okazała się jak najbardziej skutecznym rozwiązaniem w Fordzie Focus RS500, którego układ jezdny, ze względu na wyższe osiągi, przenosi większe wartości momentu i jest poddawany działaniu znacznie większych sił. Konstrukcja i charakterystyka układu jezdnego pozostały nie zmienione, pozwalając zachować sportowy, dynamiczny charakter. Układ hamulcowy o zwiększonej skuteczności oraz 19-calowe koła z oponami o rozmiarze 235/35/R19 również zostały przejęte zasadniczo w niezmienionym kształcie ze standardowo produkowanego modelu. Wersję RS500 wyróżniają jedynie zaciski hamulców pomalowane na kolor czerwony oraz efektowne lakierowanie aluminiowych obręczy kół na metalizowany kolor czarny.

Testy osiągów na granicy wytrzymałości samochodu
Konstruktorzy mieli świadomość niebywałego potencjału Focus RS500 pod względem dynamiki i osiągów. Z tego względu nowa, limitowana edycja nowego modelu została poddana serii specjalnie opracowanych testów wytrzymałościowych, które miały na celu sprawdzenie parametrów samochodu na torze.

Program testów i prób badawczych obejmował specjalnie opracowany test wytrzymałościowy na słynnej Północnej Pętli wyścigowego toru Nürburgring w Niemczech. Podczas tych prób zespół inżynierów z Ford TeamRS został wzmocniony przez trzech kierowców wyścigowych, zatrudnionych specjalnie na tę okazję przez Forda. Zmieniając się, kierowcy ci przejechali non-stop w wyścigowym tempie dystans 10 tys. km, co jest równoznaczne z wzięciem udziału bez przerwy w dziesięciu 24-godzinnych wyścigach na torze Nürburgring.

- Chcieliśmy uzyskać absolutna pewność, że kierowcy bardzo serio traktujący swoje sportowe hobby mogliby bez obaw jeździć swoim Fordem Focus RS500 na granicy maksymalnych osiągów, bez obaw dla wytrzymałości samochodu. A to oznaczało wyjście daleko poza nasze standardowe procedury testowania pojazdów i prowadzenie badań absolutnie na granicy jego osiągów. Po przejechaniu non-stop 500 okrążeń toru Nürburgring, nie mamy żadnych obaw co do wytrzymałości samochodu. Jesteśmy też bardzo zadowoleni z uzyskiwanych osiągów, bo okazało się, że samochód jest zdolny do pokonywania okrążeń słynnego toru w doskonałym czasie 8 minut. - tłumaczy Matthias Tonn, główny inżynier programu prac nad Fordem Focus RS500.

Detale wykończające wnętrze Focusa RS500
Ogromna dbałość o najdrobniejsze detale, jest zachowana także we wnętrzu, które zaprojektowano wykorzystując wiele elementów wzorniczych, które pojawiają się jedynie w tej limitowanej wersji Forda Focus. Na centralnej konsoli każdego z egzemplarzy znajdzie się specjalna metalowa plakietka z wygrawerowanym indywidualnym numerem limitowanej serii. Obramowanie konsoli ma oryginalne ciemne wykończenie przypominające włókno węglowe, z charakterystycznym wzorem z literami RS.

W odróżnieniu od detali ozdobnych w kolorze niebieskim, które widzimy w standardowym Fordzie Focus RS, model RS500 ma specjalnie zaprojektowane akcenty wzornicze w kolorze czerwonym, które są najbardziej widoczne w czerwonych szwach i przeszyciach skórzanego pokrycia kierownicy, na wewnętrznych wykładzinach drzwi, na mieszku u podstawy dźwigni zmiany biegów oraz na wypustkach na dywanikach podłogowych.

Bogate wyposażenie standardowe
Katalog wyposażenia jest tak bogaty, że na życzenie nabywcy dostępne są tylko dwie opcje. W uzupełnieniu już i tak imponującego seryjnego wyposażenia Forda Focus RS, model RS500 ma w standardzie następujące wyposażenie: dwustrefowa klimatyzacja z automatycznym sterowaniem; ogrzewana przednia szyba; czujniki przeszkody z tyłu (ułatwiające parkowanie); system kontroli ciśnienia w ogumieniu; automatycznie włączane reflektory z czujnikiem zmierzchu i automatyczne wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu; samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne; system Ford Key-Free, pozwalający na otwieranie i uruchamianie samochodu bez tradycyjnego kluczyka; rozszerzone możliwości podłączania dodatkowych urządzeń, łącznie z funkcją Bluetooth, sterowaniem funkcjami urządzeń pokładowych za pomocą głosu i gniazdem USB; system audio firmy Sony z radioodtwarzaczem na 6 płyt CD; sportowe przednie fotele Recaro, częściowo pokryte skórą.

Wspomniane dwa elementy wyposażenia dostępne w ramach opcji to: system audio z systemem nawigacji wykorzystujący nośniki DVD i współpracujące z ekranem dotykowym oraz sportowe przednie fotele Recaro z pełną tapicerką skórzaną w kolorze czerwonym, które gwarantują jeszcze bardziej rasowy i efektowny wygląd wnętrza.

- Jesteśmy przekonani, że ci nasi klienci, którzy będą mieli szczęście zdobyć Forda Focus w limitowanej edycji RS500 staną się posiadaczami auta prawdziwie kolekcjonerskiego. Dzięki fantastycznej sylwetce i efektownemu wyglądowi, dzięki niebywałemu charakterowi, który zaimponuje nawet najbardziej wymagającemu kierowcy i dzięki niebywale bogatemu wyposażeniu, nowy Ford Focus RS500 w rękach entuzjasty staje się prawdziwym i jedynym w swoim rodzaju sportowym Fordem, przeznaczonym do jazdy po normalnych drogach. - podsumowuje Joe Bakaj.

Debiut i sprzedaż RS500
Światowy debiut nowej wersji zaplanowano na 9 kwietnia 2010 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Lipsku. Powstała specjalna witryna internetowa, http://www.focusrs500.com, która dla potencjalnych nabywców i zwykłych entuzjastów motoryzacji jest źródłem cennych informacji o nowym modelu. Wśród nich znajdą się prognozy dotyczące prawdopodobnej liczby egzemplarzy przeznaczonych na poszczególne rynki, a także możliwość pobrania zdjęć i filmików video. Na stronie tej internauci znajdą także linki do stron internetowych Forda w poszczególnych krajach, na których z kolei można będzie uzyskać informacje o adresach dilerów i cenach.


materiały: Ford Polska

Ostatnie artykuły